23.4.2024 | Svátek má Vojtěch

RECENZE: Alan Campbell, Zjizvená noc – Kodex Hluboké brány 1

9.11.2009 0:05

Zjizvená noc Alan CampbellTOPlistŽivot je ako mesto visiace na reťaziach nad priepasťou. Je plný obmedzení, pravidiel a zákazov, ktoré ale držia spoločnosť pokope. Reťaze vymedzujú hranice relatívnej slobody a škrtia nás, ak sa nechováme v medziach normy. Túžime sa ich zbaviť, ale bez nich by nastal chaos, pád do hlbokej priepasti, tma... koniec. Uvedomujeme si to, ale vždy sa nájde niekto, kto sa chce oslobodiť a reťaze pretrhať.

Nakladateľstvo Laser-books vydalo druhú knihu edície Moderných diel fantasy s názvom Zjizvená noc, ktorá je prvotinou Alana Campbella. Britský spisovateľ prináša zvedavým čitateľom fantastiky pútavý príbeh, postavený na prepracovaných postavách a lákajúci originálnym mestským prostredím.

Záclony deště se snášely z oblohy, velké krůpěje zvonily v nádobách na vodu, v okapech zurčely stružky a bublavě klouzaly do nádrží. Z řetězů stékaly nekonečné kapky, železné články skřípaly a sténaly pod vahou nasáklych domů – monotónní kovové hlasy se ozývaly po celé Hluboké bráně. Večerní světlo pobledlo a odumřelo, ale na ulicích se nerozsvítila jediná lucerna, takže se čtvrti kolem chrámu, Kolonie i Lanové míle záhy ponořily do temnoty. (str.125)

Deväťdesiatdeväť bojových archónov chrániacich Hlubokú bránu je už len zaprášenou pripomienkou minulosti. Ich posledným a jediným potomkom je Dill, ale aký osoh je z anjela, ktorý má zakázané lietať, neabsolvoval bojový výcvik a meč má akurát na parádu? Nádej na zmenu svitá s príchodom Rachel Haelovej. Dillovi sa to veľmi nepozdáva, ale skúsená legionárka by ho mohla veľa naučiť. Veď každú Zjizvenú noc musí loviť Karneval, anjela, ktorého prežitie závisí na esencii života – krvi jej obetí.

V poslednej dobe je však mŕtvol s podrezanými žilami a smútiacich pozostalých čoraz viac. Počas Zjizvených nocí žijú obyvatelia v zabarikádovaných domoch a neustálom strachu o svoju krv. Až na pána Nettla, ktorý všetku energiu sústredil na jediné – pomstiť sa vrahovi, čo mu vzal to najcennejšie. Presbyter Sypes ako člen cirkvi zasvätenej bohu reťazí, Ulcisovi, zodpovedá za osud a existenciu mesta. Útok pohanských Hešetov už dávno nehrozí, o čo sa efektívne postaral travič Alexander Devon, ale súčasná hrozba je ďaleko nebezpečnejšia a pravdu o nej pozná len Sypes. Zúfalá situácia si vyžiada zúfalé kroky.

Celý ten plán je jako věž z karet. Jeden nepřítel se zapojí, aby připravil prostředek, kterým si koupíme druhého protivníka, a ten se postaví tomu nejnebezpečnějšímu odpůrci. (str.210)

Najväčšiu silu Zjizvenej noci vidím mimo pochmúrnej atmosféry chátrajúcej Hlubokej brány vo vykreslení charakterov. Príťažlivé postavy túžiace po Anjelskej krvi si ma ľahko získali a po stránke motivácií sú veľmi dobre a hlavne uveriteľne opísané. Prostredníctvom nich ma autor dostal do situácie, kedy som si uvedomil, že vo finále bude veľa porazených a málo víťazov. Nakoniec som držal prsty všetkým, dokonca aj záporákovi. Chýbalo mi tu ale postupnejšie opísanie vznikajúceho priateľstva medzi Dillom a Rachel. Mohlo to byť vsunuté do anjelovho výcviku pod dohľadom legionárky, pre ktorý asi tiež nebol priestor. Škoda, kniha by bola trochu hrubšia a celok o chĺpok lepší.

História sveta neslúži len ako zámienka pre boj v súčasnosti, ale legendy a samotní bohovia majú v príbehu veľkú rolu. Campbell neváhal zapojiť Ulcisa priamo do diania. Pobavilo ma, že dobro zastupuje boh, ktorý má sídlo pod zemou, čo bolo doteraz panstvom božských variácií na Lucifera.

Autori konzumného typu fantasy často využívajú vymyslený svet iba ako ozvláštnenie príbehu, ktorý by sa ľahko mohol odohrávať aj v našej realite. Zjizvená noc ale patrí do nadpriemeru, a tak Hluboká brána je v deji sama o sebe dôležitým prvkom, ktorý sa odráža v každodennom živote obyvateľov, profesiách, náboženstve a hlavne v príbehu.

Kvalitný preklad Davida a Markéty Záleskej si zaslúži pochvalu, za uši ma ale zaťahalo slovíčko bladhaund (v anglickom originále zrejme bloodhound). Podľa mojej mienky by bol vhodnejší preklad (napr. krvavý pes či chrt), než fonetický prepis.

Zjizvená noc je príjemnou povinnosťou nielen pre milovníkov temných fantasy. Grafická úprava edície spolu s krvavou červeňou obálky Dominica Harmana vyložene upúta čitateľovu pozornosť. Pri predstave kompletnej zbierky (a zachovaní slušnej kvality diel) si Laser-books získa nejedného stáleho zákazníka.

Zjizvená noc (informace o knize)
/Scar Night/
Campbell, Alan