Pondělí 16. června 2025, svátek má Zbyněk
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

Počátky Zlatého věku 20: Velikáni i ti menší (Theodore Sturgeon)

Jiří Halama
  0:05
diskuse (0)

Tento text naleznete i na www.sarden.cz, kde můžete bez registrace diskutovat a využívat mnoha dalších výhod.

TOPlistNěžnost, citlivost, empatie – to jsou základní atributy tvorby velikána americké science fiction minulého století Theodora Sturgeona (1918-1985), který obdobně jako jiný velikán Clifford D. Simak stál mimo hlavní proud science fiction – zatímco ovšem Simak preferoval maloměstskou a farmářskou science fiction, Sturgeon se s bravurou sobě vlastní pohyboval v citlivých zákoutích duše.

Kdo četl jeho skvělý román Snící drahokamy (1) nebo cyklus Víc než člověk (2) ví, o čem mluvím. Bohužel se svojí poetičností a zdánlivou absencí akce nezapadají Sturgeonova díla do převládajících trendů současných vydavatelství, a tak je situace s vydáváním jeho knih taková, jaká je.

Sturgeon začal publikovat v roce 1937, a díky nakladatelství Epocha, které v roce 2004 vydalo povídkovou sbírku Bůh v zahradě a jiné vize, má český čtenář alespoň jakoutakous představu o raných Sturgeonových povídkách napsaných v letech 1939-1944.

Právě povídky vyšlé v této povídkové sbírce jsou tak dobré, až jsou nenápadné. Na první přečtení v podstatě nijak výrazně neupoutají, a jejich vyzrálost a autorskou vyspělost si čtenář uvědomí až při opakovaném čtení, když je začne porovnávat s tvorbou i věhlasnějších autorů publikujících ve stejné době. Zvláště ve srovnání s Asimovem nebo van Vogtem působí Sturgeonovy povídky jako pohlazení po duši.

Sturgeonovy povídky jsou totiž laskavé bez ohledu na to, jakého zaměření jsou – ať již jsou fantasy ("Bůh v zahradě"), science fiction ("Včera bylo pondělí"), nebo duchařské příběhy ("Strašidelný dům" nebo "Žárlivý duch", resp. "Poslední šance") – ze všech tryská hluboké pochopení pro problémy hlavních hrdinů. Dokonce i horory píše Sturgeon nehrůzně – vezměme si jeho nejznámější raný horor "Ono". Autor v něm popisuje zrození zvláštní entity, která začne zabíjet lidi. Nezabíjí je však proto, že by byla zlá, ale proto, že je bezradná a nevědoucí – a svým způsobem nešťastná.

Nicméně tento cyklus má být věnován primárně science fiction, a tak je na místě upozornit na dvě mimořádně dobré Sturgeonovy science fiction povídky spadající do námi sledovaného období počátků Zlatého věku.

První z nich je "Mikroskopický bůh", resp. "Bůh mikrokosmu" z roku 1941. Autor v ní popisuje příběh geniálního vynálezce, který stvoří novou rasu malých lidiček Samozřejmě tento vynález láká zbohatlíky kolem, a tak se na hlavním hrdinovi začne nezakrytě přiživovat jeho bankéř. Situace nakonec dospěje tak daleko, že onen bankéř se rozhodne vynálezce i s jím stvořenými mikrolidičkami zlikvidovat.

Tato povídka (budete-li mít možnost si zvolit mezi oběma překlady, které v češtině vyšly, rozhodně upřednostněte překlad Pavla Medka z knihy vydané v nakladatelství Epocha) je zajímavá ze dvou důvodů.

Prvním z nich je skutečnost, že autor v ní nezakrytě dává najevo, na které straně politického spektra stojí. To je naprostá výjimka, protože vezmu-li si en bloc v češtině vyšlé povídky pocházející z počátků Zlatého věku, naprosto převážná většina z nich je apolitických. Své vlastní politické názory (ovšem z opačné strany politického spektra) v nich prezentoval vedle Sturgeona snad pouze Robert A. Heinlein.

Druhým důvodem, pro který stojí za to se touto Sturgeonovou povídkou podrobněji zabývat, je skutečnost, že když v roce 1967 členové SFWA vybírali nejlepší krátké SF povídky vyšlé před rokem 1965 (tedy před rokem, za který byla poprvé udělována cena Nebula), umístil se "Mikroskopický bůh" společně s Leinsterovou povídkou "První kontakt" (3) na velmi pěkném čtvrtém až pátém místě.

A nesmíme zapomenout ani na další mimořádnou Sturgeonovu povídku "Killdozer!", resp. "Vraždící buldozer" z roku 1944. Tato pro svoji akčnost velmi zásadně vybočuje z rámce autorových jinak poklidných a citlivých příběhů. Tento v pravém slova smyslu sci-fi horor popisuje, jak zlá duchovní entita pocházející z dávných dob (ještě před Potopou), která náhodně přežila na osamělém ostrově v Tichomoří, ovládne buldozer a začne jím zabíjet vše živé.

  1. Theodore Sturgeon: Snící drahokamy (The Dreaming Jewels; 1950), Winston Smith 1994
  2. Theodore Sturgeon: Víc než člověk (More Than Human; 1953), Winston Smith 1995
  3. Murray Leinster: "První kontakt" (First Contact; mag. Astounding, květen 1945), in ant. Síň slávy: nejlepší SF povídky 1929-1946, Baronet 2003

BIBLIOGRAFIE ČESKY VYŠLÝCH ZÁJMOVÝCH DĚL THEODORA STURGEONA

  • "Bůh v zahradě" (A God in a Garden; mag. Unknown, říjen 1939), in pov. sbírka Bůh v zahradě a jiní vize, Epocha 2004
  • "Vrtichvost" (Helix the Cat; ant. Astounding: John W. Campbell Memorial Anthology 1973 – napsáno však v roce 1939), in pov. sbírka Bůh v zahradě a jiné vize, Epocha 2004
  • "Biančiny ruce" (Bianca’s Hands; mag. Argosy (UK), květen 1947 – napsáno však v roce 1939), in pov. sbírka Bůh v zahradě a jiné vize, Epocha 2004
  • "Ono" (It; mag. Unknown, srpen 1940), in ant. Strašidla nejstrašnější, ABR 1996; jako "To", in pov. sbírka Bůh v zahradě a jiné vize, Epocha 2004
  • "Včera bylo pondělí" (Yesterday Was Monday; mag. Unknown, červen 1941), in pov. sbírka Bůh v zahradě a jiné vize, Epocha 2004
  • "Mikroskopický bůh" (Microcosmic God; mag. Astounding, duben 1941), in ant. Síň slávy: nejlepší SF povídky 1929-1946, Baronet 2003; jako "Bůh mikrokosmu" in pov. sbírka Bůh v zahradě a jiné vize, Epocha 2004
  • "Strašidelný dům" (The Haunt; mag. Unknown, duben 1941), in pov. sbírka Bůh v zahradě a jiné vize, Epocha 2004
  • "Žárlivý duch" (Ghost of a Chance; mag. Unknown, červen 1943 jako The Green-Eyed Monster), in ant. Hlas krve, Najáda 1996; jako "Poslední šance", pov. sbírka Bůh v zahradě a jiné vize, Epocha 2004
  • "Polední výstřel" (Noon Gun; mag. Playboy, září 1963 – napsáno však v roce 1944), in pov. sbírka bůh v zahradě a jiné vize, Epocha 2004
  • "Killdozer!" (Killdozer!"; mag. Astounding, listopad 1944), in ant. Na vrcholu zlatého věku, Mustang 1996; jako "Vraždící buldozer", in Ikarie č. 11 a 12/1996

Předchozí 19. část.

Aston Ondřej Neff
16. 6. 2025

Volič SPOLU nemá kam utéct.

Marian Kechlibar
16. 6. 2025

Torino je „kapesní velkoměsto“ na začátku Pádské nížiny.

Robert Kotzian
16. 6. 2025

EU připravuje podporu komunitního zabydlování migrantů

přečetl Panikář
16. 6. 2025

Rozhodnutí Ústavního soudu je vzkazem pro Brusel.

Ohlas čtenářů
16. 6. 2025

Proč volím, ale dávám prázdnou obálku.

Josef Mlejnek
16. 6. 2025

Poslanecká sněmovna bude v tomto týdnu hlasovat o vyslovení nedůvěry kabinetu Petra Fialy. Vláda...

idh Dominika Hovadová
15. 6. 2025

V neděli podvečer se v pražské Plzeňské ulici stala dopravní nehodě, při které se srazila čtyři...

aoc Adéla Očenášková, ČTK
15. 6. 2025

Tropické teploty odpoledne a večer na některých místech vystřídaly bouřky. Aktuálně už slábnou a až...

Lidovky.cz, VJ Václav Janouš, ČTK
15. 6. 2025

Policie zasahovala v Kostelci nad Černými lesy u Prahy proti aktivnímu střelci, na místě jsou dva...

jis Jitka Kubíková Šrámková
15. 6. 2025

Tři osoby zemřely dnes krátce před 17. hodinou zemřely při dopravní nehodě na Domažlicku. Došlo k...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz