Čtvrtek 16. ledna 2025, svátek má Ctirad
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

OST: Hans Zimmer, Piráti z Karibiku – Na konci světa

Luděk Čertík
diskuse (3)

Pirates of the Carribean World's End Hans ZimmerTOPlist

Badeltovo Prokletí černé perly bylo…ucházející. Přivedlo na svět malou supernovu v úvodních motivech a samotného Badelta vyneslo na pomyslné skladatelské výsluní, ač o zaslouženosti tohoto postavení by se dalo polemizovat. Jisté však je, že zprofanované rázné pirátské téma se nám všem zarylo pěkně hluboko pod kůži. Sequel Hanse Zimmera o několik tříd výrazně předčil práci mladšího a méně zkušeného Badelta, který se stejně jako jeho mentor (rozuměj Zimmer) řadí do společnosti Media Ventures (vlastně takový spolek skladatelů filmové hudby, kam mimojiné patří např. i John Powell, Mark Mancina či Harry Gregson-Williams…). Zimmer obohatil piráty o nové motivy, byl „kapánek“ hlučnější, rozumně, ale ne příliš originálně varioval již zažitá schémata a v duchu svých předchozích prací se nebál užití modernějších nástrojů před klasickým složením orchestru. Ostatně na elektronice stál i jeho kariérní zrod. Soundtrack pak ovšem do kolen srazilo zařazení remixu písně He’s A Pirate od DJ Tiesta… Nevím, jak se tento track líbil vám, ale mě vyloženě zklamal, protože podobné věci na orchestrální OST nepatří. Tam, kde v druhém pokračování Zimmer bodoval, se v epickém zakončení trilogie vrací s nečekaně silným elánem a dokonce při své anabázi Koncem světa stihne ještě připomenout Ennia Morriconeho a jeho nejlepší práce k „špageti“ westernům od Sergia Leoneho. Potlesk, prosím.

Hans ZimmerI přese svou dřívější drobnou „antipatii“ k Zimmerovi si vždy rád připomenu podařená díla jako Krvavý příliv, Poslední samuraj, Gladiátor, Král Artuš, Pearl Harbor, ale i minimalistickou Tenkou červenou linii. Zimmer je (a mnozí mi jistě dají za pravdu) mistr akce a nadupaných hlavních motivů. Za nimi v první řadě stojí jeho sláva. Na konci světa přináší hned dva nové (respektive 3, pokud počítáme i úvodní titul z prvního tracku, jenž reprezentuje sjednocené bukanýry)! Jsou sice hůře zapamatovatelné než melodie z předchozích dílů, nicméně o to nabitější emocemi a poslouchatelnější, hlubší. Zimmer se tentokrát lehounce vymyká svému stylu a několikrát si dovolí letmé vybočení z klasického rukopisu. V těchto pasážích jsem v duchu zaplesal a mé soundtrackofilské ego se rozplývalo blahem. Velmi chválihodná je soudržnost alba, kde není žádný track zbytečný a co je nejpřednější; nenudí. Deska počíná skutečně netradiční skladbou. Její název je Hoist The Colours. Virbl zde vytváří povedený dojem vzdýmajících se vln, který přiráží a zase odráží do ztracena. Feeling námořních dobrodružství pak na pozadí doplňují pravidelné údery „lodního zvonu“ a tajuplný zpěv malého chlapce. Ten vzápětí střídá pirátský chorál, ukončený chřestěním řetězů. Návyková záležitost. Dále se s německým rodákem Zimmerem vypravíme do Singapuru, kde pozorní posluchači ocení spoilery na Posledního samuraje a zčásti i na Neznámý Rangún (ach ten Dálný východ). Zimmer ovšem nepolevuje a ve vybudované atmosféře pozvedá další a další svěží kompozice. Po výtečné skladbě The Wit’s End, kde se mihne i motiv Davyho Jonese z Truhly mrtvého muže nás ale čeká skutečné překvapení. Ve skladbě Multiple Jacks (a dále ještě mnohem výrazněji v písni Parlay) nám Zimmer v úsměvně-mystické reminiscenci předhodí (někdo namítne, že plagiátorský) odkaz na Morriconeho Tenkrát na Západě (minimálně hlavní motiv z tého soundtrackové legendy musí znát každý), ale v případě „mnohočetných“ Jacků i kosmickou modernu ze které jsem měl na okamžik zvláštní nepříjemný pocit. Morriconovské momentky (chcete-li hříčky) mě v průběhu poslechu nadmíru potěšily a neberu je jako opisování. Jde pouze o citování a vzdání holdu maestru Morriconemu. Ten mimochodem získal při posledním udílení cen Akademie čestného Oscara za celoživotní dílo. Je ovšem čas na akci a na track, který mě rychle vyvedl z pochyb ohledně oné zmíněné moderní a nesouvisející pasáže v Multiple Jacks. Up Is Down je troufám si tvrdit z celé desky nejlepší akční partitura. Je to track živý, hravý, vzletný a pompézní. Zimmer několikrát zaexperimentuje s vlastními hranicemi a překonává sám sebe. A takový je ostatně i zbytek alba, které skladbu od skladby (například skvělé I See Dead People In Boats) spěje k finálnímu zúčtování v jedenáctém tracku, který má téměř…symbolických jedenáct minut. Album však touto akční gangrénou nekončí. Ba naopak. Zimmer si v další písni zarecituje vlastního Krále Artuše (pozorně naslouchejte prvním vteřinám skladby) a v poslední skladbě Drink Up Me Hearties, jejíž valná většina zazní v titulcích, celý tento příjemný kolos zkušeně uzavře a vy si jen zmlsaně (zklamaně) povzdechnete, že už je vlastně konec. Před definitivním verdiktem ještě zmíním, že celý soundtrack nahrával orchestr The Hollywood Studio Symphony a dirigovali jej skladatelé Blake Neely a Nick Glennie-Smith. Na samotném albu pak dodatečné úpravy provedli i další členové Media Ventures.

Ano, poslech uteče neuvěřitelně rychle, jak už to s věcmi, které nás těší bývá. Ale upřímně mohu říct, že stojí za to si vyhradit na poslech necelou hodinu, což je zhruba stopáž alba, usednout do pohodlného křesla a nechat se unášet proudem Zimmerovi imaginace. V těchto vodách se totiž hrdinství snoubí s tajemnem, návratem za minulostí, velkolepostí, zvučností, napětím, komičností, fatálností… i vlastním vykradačctvím. Ale poslední poklesek s ohledem na nadprůměrnou kvalitu celé desky přehlédnete. Hans Zimmer si u mě tímto albem získal do budoucna nehynoucí sympatie a odstranil veškeré bariéry a předsudky, které jsem k němu, jakožto ke skladateli choval. Zaposlouchejte se také do čarovného a pohodového uzavření trilogie Pirátů z Karibiku a dejte maestrovi šanci vás vtáhnout do kouzelné říše filmové hudby a na Konec světa. Kdo o Zimmerovi kdy pochyboval, nyní musí chtě nechtě připustit, že i neviditelné klobouky se musí smekat…

P.S. - Hudba samotná je nejvýraznější a nejlepší složkou filmu…

Hodnocení: 90%

Tracklist:

  1. Hoist the Colours 1:31
  2. Singapore 3:40
  3. At Wit's End 8:05
  4. Multiple Jacks 3:51
  5. Up is Down 2:42
  6. I See Dead People in Boats 7:09
  7. The Brethren Court 2:21
  8. Parlay 2:10
  9. Calypso 3:02
  10. What Shall We Die For 2:02
  11. I Don't Think Now Is the Best Time 10:45
  12. One Day 4:01
  13. Drink Up Me Hearties 4:31

TT: 55:50

Aston Ondřej Neff
16. 1. 2025

Ukování kladiva na kolaboranty je o další krok k realizaci.

Jan Ziegler
16. 1. 2025

Soudružko Konečná, Husák v historii zůstane, ale jako komunistický zločinec

Modrý pták
16. 1. 2025

Zlatý standard bylo hezké literární vyjádření pro režim plnohodnotných peněz.

Ohlas čtenářů
16. 1. 2025

O tom, jak přírodní katastrofa brutálně odhalila absurdity levicové politiky.

František Schilla
16. 1. 2025

Terminologická poznámka k české verzi autobiografie bývalé německé kancléřky

Aston Ondřej Neff
14. 1. 2025

Putin může začít spřádat další plány.

Aston Ondřej Neff
15. 1. 2025

Média přijala rozhovor Fialy na Primě s Tománkovou vcelku neutrálně.

Aston Ondřej Neff
13. 1. 2025

Poslední průzkum předvídá vedení ANO „o parník‟ před SPOLU.

Václav Vlk st.
14. 1. 2025

JUDr. Bradáčová je nepřehlédnutelná figura v české justici a politice.

Milan Smutný
13. 1. 2025

Nadbytečnou produkci solárů budeme mařit obřími fény

Lidovky.cz, ČTK
15. 1. 2025

Vyjednavači Izraele a palestinského hnutí Hamás dojednali dohodu o příměří v Pásmu Gazy. Ve středu...

Lidovky.cz, ČTK
15. 1. 2025

Albánská vláda odsouhlasila plán Jareda Kushnera, zetě budoucí hlavy Spojených států Donalda...

Jaroslav Veis
15. 1. 2025

„Do slovníku blízkovýchodní politiky se v roce 2025 nejspíš vrátí slovo anexe,“ uzavřel 11. ledna v...

min Miloslav Novák
15. 1. 2025

Sparťanští fotbalisté v závěrečném přípravném utkání na soustředění ve Španělsku porazili norského...

Gabriel Sedlák
15. 1. 2025

Nejdřív politický lídr Slováků navštívil vůdce hlavního agresora v jeho sídle a pak mu pomohl při...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz