LITERATURA: James P. Kelly a John Kessel (eds.), Singularity
Překvapení na závěr nakladatelské sezóny je odkryto a nezbývá než si říct, co vás vlastně v poslední knize vydané nakladatelstvím Laser-books v roce 2009 čeká. Jde o titul, který je moderní, ovšem hledí rovněž do minulosti a zvažuje, kam se kyberpunkový subžánr posunul na začátku jednadvacátého století. Jedno je jisté, kyberpunk je stále čtivý a podnětný jako za mladých let, zkuste se přesvědčit...
Každý kyberpunk se vyznačuje vizionářskou silou. Jeho autoři oceňují bizarní, fantaskní, dříve nepředstavitelné. Jsou ochotní – dokonce dychtiví – chopit se nápadu a neústupně jej dostrkat až na krajní mez.
- Bruce Sterling: Zrcadlovky
Stejně jako sama science fiction, i kyberpunk se snaží přicházet s novými nápady, rozvíjet stávající myšlenky a pohlížet do budoucna s očima široce rozevřenýma. Na rozdíl od science fiction je ovšem kyberpunk ve svých vizích nekompromisní, živelný a drásavý. Slova Bruce Sterlinga z předmluvy k jeho zásadní antologii nepozbyla na platnosti ani po více než dvaceti letech. Kyberpunk se mezitím sice rozplynul v širokém proudu současné science fiction, ale jak dokazuje šestnáct povídek nově vydávané antologie Singularity, tu a tam vyplouvají kyberpunkové motivy na povrch i dnes, stejně silné jako kdysi. Jen symboly se změnily, místo technologie, která v osmdesátých letech „ulpívala na kůži a reagovala na dotek“ jsou tu nové meze a jak jinak, opět dříve nepředstavitelné.
Po těle přišla na samém prahu nového tisíciletí na řadu lidská duše. Změnu dnes už nesymbolizují kusy nevzhledného kovu spojeného s masem, ale mnohem podstatnější změny, které se mohou skrýt za očima i bez zrcadlových brýlí. Virtuální realita a myšlenka na vznik singularity, kdy překotná technika vyvolá změnu „srovnatelnou s nástupem lidského života na planetě Zemi“ - to jsou postkyberpunkové symboly, které vám mimo jiné předkládá nový soubor kratších prací. A odtud se odvíjí i název nové antologie, v níž...
-
Bruce Sterling vědomě nabourává řadu kyberpunkových klišé,
-
Gwyneth Jonesová vykresluje rozpor mezi reálnými a virtuálními životy postav,
-
Jonathan Lethem ukazuje, že i virtuální realita nabízí prostor pro všelijaké šarlatány,
-
Greg Egan se zabývá tíživým konfliktem ekonomik prvního a třetího světa,
-
Pat Cadiganová se pokouší vytvořit virtuální realitu aspirující na historickou autentičnost,
-
William Gibson porovnává malou část městské krajiny a předpokládaný lidský život v jejím nitru,
-
David Marusek zvažuje, komu náleží práva, když může existovat několik kopií jedné bytosti,
-
Walter Jon Williams vypráví o nejlepších úmyslech, které ve virtuální realitě jaksi nevycházejí,
-
Michael Swanwick tlačí kyberpunk na hranici absurdity,
-
Charles Stross přemýšlí o svobodě vycházející z neustálé rozvratné změny,
-
Paul Di Filippo staví na hlavu temné náměty kyberpunku,
-
Christopher Rowe popisuje pokus postavit se digitální tyranii umělé inteligence,
-
Elizabeth Bearová nás zavádí mezi společenskou spodinu, odkud není úniku,
-
Paolo Bacigalupi představuje tíživou ekonomickou budoucnost,
-
Mary Rosenblumová vykresluje svět, v němž je život člověka kontrolován na každém kroku,
-
Cory Doctorow popisuje terorismus a internetovou kulturu, smutek i idealismus.
Na závěr snad už jen slova proslulé autorské dvojice, která se tentokrát v nezvyklé roli editorů pokusila zachytit nespoutanou duši kyberpunku, která stále žije:
V srdci science fiction tkví představa, že fyzické, duševní a morální struktury, podle nichž většina z nás žije, jsou zásadně nahodilé. Je dobře patrná po celou historii tohoto žánru, od H. G. Wellse, přes Johna W. Campbella, Philipa K. Dicka a Jamese Tiptreeho, Jr. Je jí prostoupena celá Nová vlna a feministická science fiction sedmdesátých let dvacátého století.
Vědí to všichni pre-klasičtí i post-kyberpunkeři. Možná že největším vkladem kyberpunku do žánru science fiction byla jeho zlověstná schopnost rozsévat tento sci-fi koncept v obecné kultuře. Je to zjištění, na něž se, ať už píšeme z jakéhokoli historického okamžiku, velice snadno zapomíná. Toužíme po stálosti, třebaže stárneme s každým tiknutím hodin. Vycházíme z přesvědčení, že svět lze pochopit, ačkoli jsme otřeseni jeho závratnou složitostí. Neexistují žádné záruky; zítra se možná budeme nahrávat do kyberprostoru nebo topit u nevadského pobřeží.
Toto zjištění je důvodem, proč science fiction, pokud se zhostí svého úkolu, může být literaturou jednadvacátého století. A my doufáme, že postkyberpunkové povídky sebrané v této knize ukážou budoucím čtenářům i spisovatelům cestu.
- James Patrick Kelly & John Kessel: Singularity
Antologie Singularity je dnes už pomalu tradičním překvapením nakladatelství Laser-books na závěr letošní sezóny. Rádi bychom využili této příležitosti a poděkovali všem našim čtenářům za jejich věrnost a podporu. Doufáme, že ani knižní nabídkou na příští rok vás nezklameme a přejeme příjemné prožití svátků vánočních a kyberpunkově bouřlivý nový rok!