28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

LITERATURA: Ikarie 11/2005

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Martin Bedeč 30.11.2005 18:57

Prosincový úvodník od V. Ríši

Dnes jsem si koupil prosincovou Ikarii a musím říct, že aktuální úvodník od V. Ríši mě zvednul ze židle. Proto jsem mu napsal e-mail, který jsem se rozhodl v lehce pozměněné podobě uveřejnit i zde. Začnu touto citací: "Podle ohlasů soudím, že povídky letos čtenáře potěšily, právě tak jako publicistika a recenze, což považuji za nosnou část časopisu." Což není pravda, hlavně publicistika pokulhává a kvalita některých recenzí je žalostná (poslední dobou zejména od D. Faltýnka; namátkou recenze k Ílionu). Copak v diskusích nevidíte nářek některých čtenářů? Taky nechápu přechodné 10hvězdičkové hodnocení v listopadové Ikarii. To jste to museli realizovat, abyste pochopili, že tudy cesta nevede? To, co mě, jak jsem psal výše, zvedlo ze židle, přichází zde: "... takže každý časopis je kompromisem mezi tím, co by chtěli čtenáři a redakce a možnostmi, které jim dává ekonomická situace." Narážím na onu "ekonomickou situaci", za kterou si, a to bez pardónu, může Ikarie sama. Kdo se prosil o barevné stránky? O plakáty? Balast v podobě rubrik her z vesmíru a technických novinek? Hodně lidí si stěžuje na úbytek povídek a jejich klesající kvalitu - k tomu nemohu připojit souhlas, neboť povídky čtu sporadicky - proč s TÍM něco neděláte? Proč Ikarii vyplňujete balastem, když je to literární časopis, ve kterém by měly převládat povídky? Ale souhlasím s V. Ríšou, že reklamy, na jejichž počet si někteří čtenáři stěžují, tvoří nezbytné příjmy pro jakýkoli časopis; některá periodika jsou živa jen z reklam. Poslední věc: "Naštěstí je hodně lidí, kteří si, byť s výhradami (což je v pořádku), v našem časopisu najdou to, co chtěji a co my se jim snažíme v literárním časopisu přinést." Měli byste se snažit víc, protože ono se může stát, že ony "výhrady" dosáhnou takového stupně, kdy to Ikarii bude na škodu (a to by byla opravdu škoda); ono "hodně" lidí je relativní pojem. Hypotetická otázka na závěr: Je možné, aby Ikarie opět vycházela jen na černobílém papíru? (Což by vedlo k
Jan Pechanec 1.12.2005 0:48

Re: Prosincový úvodník od V. Ríši

Dekuji za kvalitni prispevek. Dnes jsem u trech stanku nemel na Ikarii stesti, doufam, ze zitra a v pondeli se podelim o svuj nazor. Zajimalo by me, zda-li vam V. Ríša odpovi. Muj puvodni zamer, kdyz jsem zacal psat pseudorecenze na Ikarii byl jiny, zvysit povedomi o tomto casopise (dlouho se chystam i na Pevnost, ale sami vidite, ze nestiham ani tu Ikarii). Nakonec z toho vzniklo cosi, co vsichni, kdo Ikarii tvori ignoruji (snad krome pana Adamoviče) a popiraji. Na diskuzni server Ikarie chodi nekolik malo stalych ctenaru/diskuteru, ale tolik prispevku (bohuzel pesimistickeho razu - zase bohuzel - nejen k memu slohu, jsem nevidel). Snazil jsem se pred par mesici vyjit panu Ríšovi (nedavno v Praze na novinarske projekci Harryho Pottera zmizel jako blesk, takze jsem si s nim nemohl promluvit) a poslal mu seznam komentaru ze Sardenu a ptal se ho na jeho nazor. Nic (psal jsem i na oficialni stranky MF, kde k tomu vyzyvaji, a nic). Ackoli Ikarii kupuji od roku 2001 (jsem mladsiho data), presto ji povazuji za symbol. Blizi se konec roku a zase bude anketa Ikarie. Jedina moznost je doufat, ze Ikarie na ctenare da, a co nejvic svou anketu odesle. Neda se predpokladat, ze anketa bude i on-line, takze mohu snit dal. Uvidime, co prinese F&SF, s Martinovym vkusem se rozchazim, ale i tak dokaze donutit k zamysleni a opetovnemu precteni. Jeho vyber v Ikarii je celkem fajn a znamost (znalost) se spoustou autoru posledni doby je silnym plusem. Uvidime, zivot jde dal...
Polinius 3.12.2005 12:13

Re: Re: Prosincový úvodník od V. Ríši

Mimochodem na stránkách ikarie.cz běžela dost ostrá kritika. Proto asi byla celá diskuze smazána a na serveru ikarie.cz už asi jeden rok nic nejede.
Neldelinde 30.11.2005 18:44

Štěpánek se účastní soutěží delší dobu

A už dokonce i vyhrál. Osobně jsem mu k výhře blahopřál.
Jan Vaněk jr. 1.12.2005 16:46

Však i Duncan českého vydávání

Naopak Ivan Adamovič má už hodně dlouho na práci lepší věci než se účastnit diskusí o Ikarii na Sardenu; a když to ještě dělával, podepisoval se celým jménem, a měl úplně jiný styl, přístup i perspektivu. Ale chtít od p. Pechance, aby rozlišil něco tak evidentního, by samozřejmě bylo příliš.
Jan Pechanec 2.12.2005 1:33

Re: Však i Duncan českého vydávání

Ctu vsechny prispevky soucasne. Diky za ne.
DAG 30.11.2005 15:39

naděje

Jako letitý fanoušek Ikarie pořád doufám,ale poslední rok je to fakt hrůza.No uvidíme.
mor 29.11.2005 20:00

pročtohlepolemusímvyplňovatnechápu:(

Pravdou je, že Ikarii pravděpodobně zasáhl odliv čtenářů. Skupina lidí, která si ji dosud kupovala, by neskončila zničehonic, ale jedině se přesunula jinam. Takže buď na weby nebo na Pevnost. Vzhledem ke změnám Ikarie v posledních číslech si myslím, že chtějí své čtenáře (od Pevnosti) zpět. Bohužel se rozhodli pro cestu přiblížení se. Pevnost je tématicky pestřejší, ale to ne každému může vyhovovat. Třeba mě vadí celá druhá barevná polovina, která mi nic neříká (hrady, magie, karty, larp...) Zatím zůstanu u Ikarie, protože mě zajímají pouze knížky a občas si kromě recenzí přečtu i povídku. Na filmy mi bohatě stačí Premiere. Ikarie se prostě snaží zpestřit a nabalit další čtenáře, začli dost nešťastně zvýšenou cenou a do budoucna to asi lepší nebude.
 
Teď k článku. Souhlasím s názorem, že vyšel pozdě. Příliš pozdě. Stejně jako autor jsem se snažil s V.Ríšou komunikovat pomocí emailu. Poslal jsem několik připomínek (reklamy z druhé strany plakátu a jeho nešťastné umístění, nesmyslná hodnocení, recenze na barevných stranách atd.) a také jsem neobdržel ani řádek odpovědi (připojil jsem i konstruktivní dotaz).
 
V MF se totiž někdo probudil a zjistil, že má ve vydavatelství Ikarii, která nějak nechce růst a nenabírá nové a nové čtenáře.
 
o-kiss 29.11.2005 15:15

Otazka pro vsechny!

Myslite si, ze Pevnost neni pro Ikarii konkurence? A proc? (vim ze pevnost miri na mladsi ctenare a ze je fantasy, ale zajmalo by me srovnani ,jestli mam uvazovat o pevnosti jako o nahrade za ikarii)
Petra Alraune Neomillnerová 30.11.2005 20:27

Re: Otazka pro vsechny!

No, jsem sice trochu podjatá, ale budiž :) Myslím, že Pevnost je přímým konkurentem Ikarie, co si budeme namlouvat. Okruh přispěvatelů se minimálně z 50% překrývá, od nového roku snížila Pevnost cenu a počet stran právě na úkor "aditiv", tedy věcí literatury se netýkajících a pro mládež jsou v Pevnosti snad jen úvodníky. Recenze ani povídky nejsou tímhle klíčem rozhodně vybírány. (To můžu dotvrdit místopřísežně, píšu pro Pevnost povídky už pěkně dlouho a pro mládež zrovna nejsou :))
Takže shrnutí: Ikarie a Pevnost má každá svoje, ale tvářit se, že Pevnost neexistuje je imho hlavně jakési staromilství. Na druhé straně, Medek, Procházka, Františka atd. nejsou už žádní teens, a najdete je v Pevnosti také :))
Polinius 3.12.2005 20:40

Pevnost konkurentem Ikarie ? Ne

Pevnost není přímým konkurentem Ikarie. Ikarie se věnuje (věnovala?) jen sci-fi (vyjimka potvrzuje pravidlo) a Pevnost jen fantasy (vyjimka potvrzuje pravidlo). Trochu jsem to zobecnil ale rámcové je to pravda :) No pokud je novým plánem Ikarie přiblížit se Pevnosti tak to samozřejmě vyhraje originál. I když Pevnost by potřebovala také pořádnou kritickou recenzi. Třeba ty povídky ano v Pevnosti najdeme Neomillnerovou, Procházku, Vrbenskou ale najdeme tam i někoho jiného ? Pokud se vyskytne zahraniční autor jedná se o neplacenou reklamu doprovázenou dvoustránkovou reklamou na vydavatelství které bezplatně povídku poskytlo. Což samozřejmě vede k určitému úzkému okruhu zahraničných autorů ... No nebudu tady dělat zlou krev stejně tady o to nikdo nestojí a nikdo nebude reagovat.
Petra Neomi 4.12.2005 0:53

Re: Pevnost konkurentem Ikarie ? Ne

No, myslím, že součastní čeští spisovatelé fantasy, píšící na slušné úrovni, je občas v Pevnosti objeví v podstatě všichni. Bez šancí by imho nebyli ani "hororáři", kdyby nějací byli :) Jediné, co v Pevnosti asi vycházet nebude, je opravdová "hard sci-fi".
Jaký je trend s překladovými povídkami, to by asi byl spíš dotaz na Martina Šusta, ale na tom, že se povídky bartrují, nevidím nic špatného.
Netvrdím, že Pevnost nemá slabiny, ale konkurentem Ikarie prostě je, už proto, že při poměrně malé apoměrně nemajetné čtenářské obci se tyhle dva časopisy konfrontovat prostě musí.
Martin Šust 4.12.2005 13:23

Pevnost

Zahraniční povídky pro Pevnost rozhodně nejsou placenou reklamou, pokud se mi podaří přemluvit k účasti nakladatele, pak je mu věnována jedna stránka s PR článkem, ale podobné transakce nejsou to pravidlem. Navíc na tom neshledávám vůbec nic špatného a už vůbec to není omezení výběru. Povídku k vydaní vyberu a až poté se snažím podobné obchody vyjednat. Nejde však pouze o výsledky mé snahy, velký podíl na tom má i Martin Fajkus (povídky R.E.Feista, Barb Hendeeové, Williama Kinga). Osobně se snažím dát prostor všem žánrům (v uplynulém roce povídky K.K.Ruschové, Briana Stableforda, Iana R. MacLeoda, Liz Williamsové, Vernora Vingeho). Pouze v případě Iana R. MacLeoda šlo okrajově o věc spojenou s účastí nakladatele. Některé povídky jsem dostal od autorů zdarma, to však není věcí jen Pevnosti, navíc bych to rád přiřknul spíše přátelským vztahům s autory.
Martin Polinius Polák 4.12.2005 16:37

Re: Pevnost

Ano tohle jsem už slyšel na Parconu. Jseš prostě borec (bez ironie) Ono nemá cenu abych tady psal nějaká moudra když do toho jako pouhý konzument nevidím. Mohl bych napsat že Ikarie hodně často otiskuje zahraniční povídky které vyhrály nějakou cenu nebo otiskuje autory kteří nejsou u nás vůbec známi ale jinde už lámou rekordy prodejnosti. Nemá smysl se hádat který časopis našel jako první New Weird a novou space operu důležité je kdo je u nás první otiskl a objevil pro běžného čtenáře a který časopis víc spoléhá na tutovky HP,PP,SW a který se nebojí víc riskovat . Ale já do toho nevidím. Ty do toho vidíš daleko víc protože jsi teď přechodnou dobu vybíral povídky jak pro Ikarii tak i pro Pevnost. Jak se liší povídka pro Ikarii od povídky určené pro Pevnost ?
Martin Polinius Polák 4.12.2005 15:47

Re: Re: Pevnost konkurentem Ikarie ? Ne

No nežádám po Pevnosti "hard sci-fi" ale jen sci-fi :) Pevnosti jde jen o jedno o počet čtenářů. Myslím že komunita kolem čisté SF je početnější než komunita kolem dřeváren nebo kolem magie. Ale opravdu neznám komunitu kolem Pevnosti předpokládám že půjde o lidi kolem 15 let kteří nejezdí na cony. Nebo spíše aby se Pevnost věnovala tomu co se děje aktuálně a neomezovala se jen svůj žánr. A hlavně aby Ikarie i Pevnost pochopily že se nemá cenu konkurovat webu. Předností webu má být rychlost. Předností časopisu má být hloubka. Pevnost je konkurentem Ikarie jen proto že neexistuje žádný další časopis. Každý je určen pro jinou věkovou skupinu nabízet Ikarii za Pevnost nebo Pevnost za Ikarii je stejné jako nabízet náhradu za Bravo Cosmopolitan Docela mně rozesmála Ikarie 12/2005 která na straně 2 informuje že 11. října v 17:00 proběhla autogramiáda Paula Stewarta ... Tak tomu říkám aktuálnost :) Docela se divím že Pevnost není schopna hlasitěji rozeřvat do světa že počet stránek zůstává ale že cena padá. Ano od nového roku bude Pevnost jen za 49,50 Kč (doufám že jsem to nepopletl) Myslím že za tuto cenu už budu schopen zamhouřit oko a začít si Pevnost kupovat.
Martin Šust 4.12.2005 23:59

Pevnost konkurentem Ikarie ?

Proboha nejsem žádný borec, jen dělám svou práci, to je vše. Doufám, že jsem se v předešlém příspěvku příliš nevěnoval autoreklamě, občas v tomto směru ujedu, pokud to tak vyznělo, pak se omlouvám, protože oba časopisy rozhodně nejsou ani zdaleka mou prací, ale prací redakce. Nechci se zde věnovat diskuzi o rozdilech mezi těmito periodikami, s oběma v současné době spolupracuji (vyběr prací do Ikarie mi prozatim zůstal, čehož si velmi vážím stejně jako práce v Pevnosti, a to prosím myslím úplně vážně!). Chci jen říct, že každý časopis má něco do sebe, zčásti si neoddiskutovatelně konkurují a pokud se na ně podíváte střízlivě, pak má každý své výhody. Ovšem, který z nich je lepší, to už je na každém jednotlivci a jeho vkusu, osobně čtu od samého začátku vydávání oba. Oba časopisy v poslední či následující době procházejí/projdou obdobím změn, tak uvidíme. Jo, a Pevnost sice sleví na ceně, ale také na počtu stran a ztratí i lepenou vazbu. Což ovšem naštěstí nejsou jediné změny.
Petra Neomillnerová 5.12.2005 1:28

Re: Re: Re: Pevnost konkurentem Ikarie ? Ne

No, pokud jde o "komunitu" kolem Pevnosti, obávám se, že žádná neexistuje, Pevnost má čtenáře ve věkově dost rozrůzněném spektru. Své si v ní může najít třináctiletý kluk i patasátiletá ženská :), ale časopis, zaměřený na dospívajcí mládež by zřejmě vypadal jinak. "Magická" komunita kolem Pevnosti žádná není, na to je jedna dvoustrana, navíc psaná pro laiky, málo. Magie je v Pevnosti spíš jako inspirace pro mladé spisovatele, řekněme, jakýsi rychokurs magických atributů.  Hlouběji v časopise stejně jít nelze.
No a k tomu snížení ceny... jde s ním ruku v ruce i snížení počtu stran, ovšem bude se to týkat stran z tvého hlediska postradatelních, historických a herních, naopak, víc prostoru dostanou povídky a SF bude mít mnohem větší prostor než doteď. Takže... prostě krok k tomu, po čem volají čtenáři (dokonce i tady :)
Tomáš Němec 5.12.2005 15:16

Něco málo od redakce Pevnosti

Zdravím, k výše uvedeným příspěvkům asi tolik: Povídky - v posledních dvou letech začala v Pevnosti publikovat defacto kompletní česká povídkářská špička (Mostecký, Šlechta, Medek, Rečková, Vrbenská, Žamboch, Žemlička aj.) a když si k tomu přidáte zahraniční povídky, o nichž píše Martin Šust (a je myslím jedno, jakým způsobem jsme je sehnali, protože měřítkem by měla být především jejich kvalita), Pevnost z toho nevychází tak špatně, jak naznačujete. Ohradil bych se také oproti tomu, že se snažíme pouze rýžovat na tématech SW, HP, LOTR apod. Pokud by na nich šlo opravdu vydělávat, už teď bychom připravovali Pevnost z nějakého pěkného domku na Havaji. Tyto tituly - ať už chcete či nikoli - přesto ovlivňují fantastiku, otevírají ji cestu do podvědomí lidí, kteří v životě o fantasy či sci-fi neslyšeli a především mají své čtenáře - tak proč o nich nepsat? Rozhodně bych neřekl, že tak činíme příliš často a v příliš velkém rozsahu. A že se snažíme získat co nejvíce čtenářů? Proboha, který časopis se o to nesnaží? Musíme se přeci nějak uživit. Jen bych dodal, že chceme mít co nejvíce čtenářů, ale nikoli za každou cenu. Nicméně od nového roku plánujeme dosti podstatné změny - časopis by měl být více pro fanoušky literatury (a to nejen fantasy, ale také science fiction a hororu). Proto také odpadne drtivá většina "historických" článků. Snížíme cenu na 49,50 Kč při počtu stran 92, což je - myslíme - velmi slušné. Přitom půjde z 80% o literární magazín (doplněný 20% filmu a her). Také přitvrdíme v zahraničních povídkách, snad mohu prozradit alespoň dvě superpecky a to několika cenami oceněnou Studii ve smaragdové od Neila Geimana a novelu Blood Follows od Stevena Eriksona, která je součástí jeho cyklu Malazská kniha padlých. Je toho samozřejmě víc - a science fiction rozhodně chybět nebude a dostane prostor srovnatelný s fantasy. Na přelom roku plánujeme otisknout nejen na Sardenu článek, v němž všechny plánované změny uveřejníme. P.S. Můžu se zeptat, zda Pevnost kup
Polinius 5.12.2005 18:45

Re: Něco málo od redakce Pevnosti

Poslední otázka není kompletní, proto nemohu odpovědět. Pevnost nekupují pravidelně a nějaké jsem získal v materiálech na různých conech. Návrat zpět k původní vazbě mi nevadí a dieta ze 116 stran na 92 také neuškodí (01/2002 - 68 stran, 02/2005 - 84 stran od čísla 04/2002 - 116 stran (Ikarie - 68 stran) i když teď hned bych asi nesestavil co bych v Pevnosti vypustil. Ale určitě PC hry a radikálně bych omezil prostor pro deskové hry. Brána světu mně také nijak neoslovila. Ale vy už to jistě máte podrobné naplánované a zmapované. V oblasti historie vznikla celá řada dobrých článků ale občas si nejsem jist zda nepatří do časopisu Turista. Rozhodně bych vyšoupl články s popisky průběhu dřeváren, železáren ale i conů. Mohu říct že mně Vaše (Neomillnerová, Šust, Němec) slova potěšila a myslím že od nového roku najdete pravidelného čtenáře.
Regionální individuum 29.11.2005 13:16

3 věci

1. Bych chtělo vědět, jestli autorovi recenze připadá Ikarie na dobré cestě nebo v podmínce nebo už vidí světlo na konci tunelu a co je to za světlo?
 
2. Bych Ikarii nikdy neopustilo, jelikož ona mě nejen neopustila, anóbrž mi odpustila,  když mi ji v roce 93 pokadil kocour.
 
3. To třetí jsem zapomnělo.
Jan Pechanec 29.11.2005 13:58

Re: 3 věci

Autorovi Ikarie pripada na spatne ceste, jestli se neobjevi poradne clanky publicistiky, pak se slibne rozjetym projektem "recenzi" Ikarii skoncim. Doufam, ze opetovne vydavani F&SF bude natolik silnou konkurenci, ze se Ikarie vzchopi. Sice bude drazsi nez Ikarie, ale snad nebude zapatlavat stranky Plakatem, soutezemi o filmy atd (ty by se vesly na jednu stranku), pseudorecenzemi o hrach, reklamou na hi-tech novinky.
V Ikarii mi chybi odborne clanky, zajimave zivotopisy, kvalitni kritiky a rozbory knih.
Dokud nebude vytvoreno poradne konkurencni prostredi, pak se spousta lidi Ikarie nevzda.
Polinius 29.11.2005 23:10

Re: Re: 3 věci

Všechno je nesmysl. Pokud bude stát F&SF +/- 129 Kč nebude konkurencí pro Ikarii. A vůbec nechápu jak může konkurence podpořit ikarii. Co pak ty by jsi dělal svoji práci hůř kdyby neexistovala konkurence v podobě např. sf.cz či fantazyplanet.cz ? S poslední větou musím souhlasit jediný impuls který může zachránit Ikarii je její krach. Ale je otázkou kdo jiný by ji chtěl vydávat po zprznění ze strany MF ? No hlavně neberte moje slova tak vážně člověk toho nažvaní :)
luki 30.11.2005 17:05

Re: Re: Re: 3 věci

Hm, mě by třeba nevadilo dát těch 130kč za opravdu kvalitní časopis. Jak Ikarie, tak Pevnost mi pořád připadají tak trochu dělané na koleně, prostě to není profesionalismus na 100%.
Polinius 3.12.2005 12:09

Re: Re: Re: Re: 3 věci

Tohle jsou jenom výkřiky. Stále si někdo stěžuje na špatné povídky ale někomu jinému mohou příjít dobré. Je to jen otázkou vkusu. A jak se pozná profesionalismus na 100% ? A jde jej vůbec žádat ? Myslím si že pokud bude Magazín F&SF vycházet ve stejné upravě jako v letech 1992-1998 tak je těch 130 Kč dost. Někdo napíše že je to naopak málo ale to je názor jedince. A kolik dalších lidí tahle cena odradí je těžko spočítat.
zana 29.11.2005 15:25

Re: 3 věci

taky patřím k těm, co mají Ikarii doma od 1/01.. Došla jsem k závěru, že ještě koupím prosincovou, abych měla ročník celý, a pak končím. To, kvůli čemu jsem ji ráda četla (a opravdu některé povidky nejsou špatné) je beznadjně rozmělněno mezi věci na hranici mezi ABC a Bravo... Co se dá dělat, heslo dne je PRŮMĚRNOST
o-kiss 29.11.2005 11:51

chtel bych videt

Jeste bych vazne chtel videt cloveka, co rozpare casopis, aby se dostal k plakatu.
o-kiss 29.11.2005 11:49

ach ty povidky

Kde jsou ty casy, kdy Ikarie mela 5 nekdy i 7 povidek.Ted 3povidky  Navic ty svetovy, me moc nechytly, ta Stepankova byla dobra. Takhle mam pocit,ze cernobylejch stran ubyva, proto ubyva povidek a caosipis se kvalitou priblizuje casopisu ABC,Bravo,VTM,Score.
Sch. závislák 29.11.2005 10:01

Pořád kupuju a čtu.

Odtrhnout se nemůžu, třebaže od prvních ročníků kvalita šla dolů. Třeba "Házím ti laso, kamaráde", byl těžko překonatelný skvost. Vrátí se "zlaté období " ? Ono psát dobrou scifi je čím dál tím náročnější a je třeba  mít obsáhlé znalosti.
gessy 29.11.2005 9:03

neprehanite to trochu?

cekal bych vic recenzi na knihy a filmy, nez kazdy mesic pitvat casopis
Polinius 29.11.2005 10:03

Re: neprehanite to trochu?

Ne tady nesouhlasím. Filmům a knihám se věnuje celá řada serverů. Ale co se děje v Ikarii se dozvím jenom tady. Proč recenzovat kdejaký blbý film když na internetu na každém serveru věnovaném filmu najdu recenzi ?