FILM: Svítání (Daybreakers)

11.3.2010 0:05

Recenze: Svítání [Daybreakers] - 60%

TOPlistBlízká budoucnost. Většina pozemských obyvatel jsou upíři. Civilizovaní upíři, kteří si přetvořili města ke svým potřebám. Upíři ale potřebují k životu lidskou krev, což je problém, protože lidí je málo. Jsou drženi v "čerpacích stanicích" a zde je jim organizovaně odsávána krev. Je jí ale málo a vypadá to, že krev do měsíce dojde. A když upírům dojde krev, mění se v hnusné veliké netopýry, zabíjející normální upíry. Upíří hematolog Edward Dalton (Ethan Hawke), kterému je (na rozdíl od větišiny ostatních upírů) lidí tak nějak trochu lidsky líto, se snaží vymyslet umělou náhražku za krev, ale zatím marně. Pak se ale zaplete s "povstalci" (lidi, žijící svobodně v divočině), kteří - zdá se - umějí z upíra udělat člověka!

Bratři Spierigovi, kteří mají za sebou laciný horor Undead, natočili tuto o něco málo dražší upírskou podívanou, která má ze začátku velikánský potenciál. Za minimum peněz se jim totiž podařilo velmi slušně vykreslit realisticky fungující upírskou společnost, v níž hlavní upíři - kravaťáci působí opravdu fajnově.

Dočkáme se mnoha labužnických detailů - upíří například nemohou používat zrcadla (protože v nich nejsou vidět), takže když je z nějakého důvodu potřebují, místo nich mají speciální monitory s kamerami. Takových drobností je ve filmu (hlavně ze začátku) hodně a je vidět, že Spierigovi nejsou hloupí. Další příjemná věc je Sam Neill jako zlý megaboss.

Bohužel, jakmile se děj přesune na venkov mezi hrstku lidí, zvrhne se v sérii neoriginálních honiček a stříleček, které nejsou vyloženě špatné, ale jsou nesrovnatelně méně zajímavé, než pohled na kompletní upíří společnost, který nám byl nabízen na začátku. Navíc se objeví několik dalších herců, včetně Willema Dafoea, kteří předvádějí dost strašné výkony, a několik zvratů, které jsou značně předvídatelné až trapné.

Brutálnosti, nechutnosti a slizkosti jsou (v rámci minirozpočtu) také ucházející (film je rozhodně nevhodný pro mládež), ale v dnešní době nijak šokující nebo zapamatováníhodné (pokud jste viděli například jakéhokoliv Bladea). Je pravda, že před 10-15 lety bych z něj byl asi nadšen podstatně víc.

Je nutno ocenit, jak slušně vypadající film se dá natočit za (údajně) pouhých 20 milionů dolarů. Ke klasice má ale Svítání daleko. A rozhodně v tom nejsou jenom peníze.

Převzato z filmového blogu Františka Fuky FFFILM.fuxoft.cz. FFFilm, jehož autorem je František Fuka, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nezasahujte do díla 3.0 Česko.

František Fuka