FILM: Saw 3
Třetí pokračování, v podstatě, kultovní série Pila již nyní vzbuzuje řadu protichůdných reakcí diváků. Samozřejmě je to film plný nepochopitelného násilí, krutosti a lidského strachu. Na druhou stranu patří snímek k těm s důmyslnějším a hlavně logicky vystavěným scénářem, takže nejde pouze o bezduché "vraždění", ale zabíjení s určitým cílem. Je pravda, že v každém se určitě skrývá kousek dítěte, které si chce hrát, diskutabilní otázka, zda-li jsou hry založené na převýchově "ztracených existencí" správné, nabývá sporného významu, pokud jedinci dáme možnost volby. Jinak řečeno: Bude tě to bolet, ale přežiješ a můžeš jít domů, nebo - a to spíš - to bude bolet a zemřeš pěkně nechutnou, ale nápaditou, smrtí.
Saw 3 se vrátila ke kořenům prvního filmu, přičemž předchozí "díly" spojuje v jednolitý celek a případné budoucí účastníky tohoto triatlonu uspokojuje logickou návazností. Tedy až na to, že už se plánují přípravy na čtvrté pokračování. Spojitosti s předchozími díly jsou nejenom v hercích, které důvěrně známe - filozofa Johna "Jigsawa" Cramera (Tobin Bell), pohledné a "napravené" následovatelky Amandy (Shawnee Smith) či, v krátkém štěku, vyšetřovatelky Kerry (Dina Meyer) - ale vlastně v celém natáčecím týmu (režisér Darren Lynn Bousman z dvojky, tvůrce příběhu James Wan z jedničky a nejspíš také čtyřky, scénáristy Leigha Whannella a v neposlední řadě 95 % zbytku od maskéra až po kameramana).
Jak jste z úvodních řádků jistě vytušili, tak zmlácená troska Jigsawa přežila, pravda, v nepříliš funkčním stavu, ale za to se zanícenou Amandou, která svou roli pokračovatelky vzala pevně do svých rukou. Nejprve nám úvod připomene nebohého detektiva Erika Matthewse, jenž skončil v umývárně připoután za jednu nohu - pěkně tvrdej chlap, vám, říkám. Po několika opravdu nechutných smrtích (při americké premiéře se prý několik lidí pozvracelo) se naše pozornost zaměří směrem k rozhádanému mileneckému páru, zvláště pak nádherné doktorce Lynn Denlonové (Bahar Soomekh), která se stane aktérem jedné ze smrtících (věřte, že použít vražedných by nebylo vůči "Skládačkovi" férové) her. V krátkém prostřihu se do hry promítne nejasný osud detektiva Erika Matthewse a nastupuje další panáček na holení, tentokrát taťka Jeff (Angus Macfadyen), lačnící po pomstě na vrahovi svého dítěte. Samozřejmě je teoreticky možné, že si několik věcí domyslíte, ale ve skutečnosti vám scénárista nedá příliš možností spekulovat nad jeho brilantním scénářem, budete rádi, když si z klipových prostřihů poskládáte vzpomínky z předchozích dílů a k tomu se pokusíte užívat si to, kam směřuje Trojka. Na druhou stranu vás trocha soustředění nepřipraví o nic z nervy drásajícího napětí, ani z krví podbarvených detailních a originálních nechutností. Ke konci budete rádi, že můžete odejít z kina a vzhledem k tomu, že se natáčelo v Torontu, nečekejte přílišný hollywoodský "happyend".
Jigsaw je zpět v celé své kráse a tvůrci se vrátili k prvnímu filmu, který těžil a táhl z neotřelého nápadu "vraha mesiáše", přičemž nezapomněli nepatrnou měrou inovovat. Opět tu máme několik aktérů, tentokrát bez policie; diváka, který nezná všechny karty a protože to ví, tak může na film přijít perfektně naladěn; a v neposlední řadě právě ony vynalézavé způsoby toho, jak člověka zprovodit ze světa. Inovace pak spočívá v Jeffovi, jenž se skrze vztah několika lidí prokousává k pomstě, takže žádná hra o rodinu ani grupáč po vzoru Kostek, jaký vznikl ve Dvojce. Rozpočet deset miliónů dolarů předurčil složitější mučící novinky, vždyť o jistých ziscích tohoto krváku, pardon trháku, producent určitě nepochyboval. Otevírací víkend film přeplatil třikrát a nedávno snímek přešplhal stomegovou hranici.
Přes snahu zainteresovaných si stejně většina diváků přišla/přijde vychutnat právě ty originální nechutnosti. Věřte mi, můžete se těšit na ledovou královnu, drcení kostí, trhání šlach, pěkně detailně, jak také jinak. Zlatým hřebem se stane skoro dokumentární pohled na trepanaci lebky v polních podmínkách. V kvalitně ozvučeném kině pak vychutnáte vřískot obětí a výrony jejich vypjatých pocitů, stejně jako vtíravou, atmosféru podbarvující, hudbu. Citlivější jedinci by si měli dát pozor na scénu, která připomíná tragický osud čističe septiků, ačkoli dané záběry docení až pracovníci kafilérek. Vizuální dojem filmu může být matoucí, rychlé střihy střídají detailní záběry, ale vždy budete mít dostatek času "pokochat" se lidskou anatomii.
Nezapírám, že mě triptich Saw zaujal a jsem ochoten hledat v něm spoustu "pozitivních" plánů a myšlenek, což neznamená, že ospravedlňuji postupy, činy a rozhodnutí hlavních postav. Celkovým vyzněním Saw 1-3 rozhodně překonává své hojně rozšířené bratříčky, kteří těží pouze z bezduchého násílí jako příklady uveďme Dům tisíci mrtvol, The Devil´s Rejects, Hory mají oči či Hostel.
Nepředpokládám, že se vám Pily budou líbit, vždyť jejich kotouče nejsou ani vidiové. A to je to, co konzumní, tedy naše, společnost chce. Neníliž pravda? Vyžadujeme trochu vzrušení, znechucení a strachu. V Saw 3 všeho dostanete požehnaně, společně s vrchovatou měrou "lidskosti".