FILM: Minirecenze - Stmívání (Twilight)

13.1.2009 0:05

Twilight Stmívání 1TOPlistÚspěch bestselleru Stephenie Meyerové s názvem Stmívání přilákal také producenty filmů. Příběh o dívce, která se beznadějně zamiluje do upíra, stejně jako dotyčný nemrtvý do svého jídla (naštěstí je něco jako vegetarián), vzbudil ohlas zejména u dospívajících dívek. Psali o tom v Pevnosti 1/2009. Producenti koupili práva, režisérský post získala Catherine Hardwicke (Třináctka, Příběh Zrození) a v listopadu proběhla premiéra snímku, který jste určitě už viděli mnohokrát.

Celý film je totiž naprosto neoriginální, nemastný, neslaný, přesto se sledovat dá (jednou). Neměl jsem s tím problém, dokonce jsem se několikrát usmál (nad klišé a rozhovory), chvíli jsem ucítil osten strachování se o hrdiny a sem tam se přichytil, že bych s některými hrdiny mohl sympatizovat. Scénář totiž dostala do rukou Melissa Rosenberg, která podle údajů na imdb pracovala vesměs na několika epizodách seriálů (třeba Doktorka Quinnová) a chudák režisérka pak mohla pracovat se "směšnými" 37 milióny dolarů. Proto se nedivte, že celý film vám přijde jako vskutku velmi dobrý pilot k seriálu. Mladí a neznámí herci ztvárňují hezké upíry, ti méně krásní pak obyčejné lidi. Triky snad ani nejsou potřeba (vampýři ani nemají své vyčnívající špičáky), kromě scén, kde skákají po lese a loví zvěř (v tu chvíli si připomenete slavného Opičího krále).

Twilight Stmívání 2Výše jsem mluvil o neoriginalitě, za kterou může snad nějaký druh šablony psaní scénářů (samozřejmě jsou obecná pravidla, jak skládat příběh), používané k natáčení potencionálně úspěšných filmů, které jsou lákadlem díky své předloze. Osobně jsem si chvíli myslel, že se dívám na nevědeckofantastickou verzi Jumpera. Snímek určitě neoslní, na druhou stranu ani nenudí a rychle odsýpá: Konflikt - je jiný; zápletka - nemůžeme být spolu, drahá; retardace - anebo jo; zápletka - ne všichni jsou upíří "vegetariáni"; gradace - sníme ji; konflikt - ne; otevřený happy end?

Je jisté, že film nepřinesl nic nového pod sluncem a knize by zajisté prospělo seriálové zpracování, kterého se vlastně dočkáme, protože se tento rok můžeme těšit na natočení dalšího dílu s názvem New Moon. Snímek celosvětově utržil 280 miliónů dolarů, což je uctyhodné číslo a zajisté také důvod, proč točit dál fantasy filmy, které by stejně dobře mohly být o obyčejných lidech, kteří se mají rádi a nemohou spolu žít.

Hodnocení: 50 %.

Stmívání (Twilight)
Akční / Romantický / Fantasy / Thriller
USA, 2008, 122 min

Režie: Catherine Hardwicke
Hrají: Kristen Stewart, Robert Pattinson, Billy Burke, Ashley Greene, Nikki Reed, Jackson Rathbone, Kellan Lutz, Peter Facinelli, Cam Gigandet, Taylor Lautner, Anna Kendrick, Michael Welch, Gil Birmingham, Elizabeth Reaser, Edi Gathegi, Rachelle Lefevre, Sarah Clarke, Ned Bellamy, Justin Chon