Neviditelný pes

FILM+LIDÉ: Zbroje Narnianů z českých rukou

24.6.2008 0:05

Letopisy Narnia Princ Kaspian 1TOPlistDruhý díl Letopisů Narnie: Princ Kaspian se z velké většiny natáčel v ČR. Ovšem že konkurs na dodavatele zbrojí vyhraje domácí agentura A.R.G.O., už tak samozřejmé nebylo. Přesto porazila i pánprstenovskou Wetu Petera Jacksona. Přečtěte si rozhovor s lidmi, kteří stojí za tímto úspěchem. (pozn. redakce: Omlouváme se za chybu v systému - obrazový materiál bude doplněn v nejkratší možné době)

KDY ZAČALO NATÁČENÍ?

Přípravy probíhaly intenzivně od listopadu 2006, na jaře 2007 se spustilo samotné natáčení.

A KDY SKONČILO?

V srpnu 2007.

CELKOVÝ ČAS STRÁVENÝ NA PROJEKTU?

Přibližně deset měsíců.

POČTY LIDÍ, KTEŘÍ NA PROJEKTU NA VAŠÍ STRANĚ SPOLUPRACOVALI?

Za naši agenturu nás bylo osm, k tomu přibližně 20 výtvarníků a specialisté z 8 dílen, tedy celkem asi 50 lidí.

TECHNIKY POUŽÍVANÉ PŘI VÝROBĚ?

Osm dílen, spolupracujících s naší agenturou, vyrobilo několik stovek přileb, rukavic, nákrčníků a ostatních kovových součástí zbrojí. Často se všem doslova „kouřilo pod rukama“ (např. při zpracování ozdobných narnijských leptů).

CO BYLO INSPIRACÍ ZBROJÍ PRO NARNII?

Z odborného hlediska se dá říci, že to nejlepší z každého historického období – například obličeje telmarských vojáků jsou zčásti inspirované antickými hoplity. Zbroje hlavních postav jsou zase inspirovány orientálními vzory.

JAK PROBÍHALO NATÁČENÍ?

Přítomen byl obrovský mezinárodní štáb, který vyžadoval dokonalý management. Vstávalo se velmi brzy nad ránem, skoro se nespalo. Vyskytovaly se časté změny požadavků, na které bylo třeba okamžitě reagovat. Přičtěte obrovský stres z toho, jestli dodané prototypy zbrojí jsou dostatečně funkční a zároveň bezpečné, aby se v nich nikdo nezranil. Natáčelo se nejenom u nás, ale i ve Slovinsku a v Polsku, takže jsme byli pořád na cestách… Nakonec ale brilantní spolupráce zbrojířů, kaskadérů, kostymérů a ostatních departmentů výsledek skutečně poznamenala – v tom nejlepším smyslu slova.

VYRÁBĚLY SE POUZE PROTOTYPY ZBRANÍ NEBO ŠLO O SÉRIOVOU VÝROBU?

Všechny námi dodávané kovové součásti vybavení jsou zpracované ručně. Pouze pro kompars se pak podle těchto vzorů vyráběly odlehčené verze.

S KÝM JSTE SPOLUPRACOVALI?

V průběhu natáčení jsme postupně prolnuli do dvou departmentů – zbrojního a kostýmního. Úzce jsme spolupracovali i s kaskadéry. V kostýmním departmentu jsme úzce spolupracovali s Gábinou Horskou a s koordinátorkou celého departmentu Hanou Kučerovou. S Hanou jsme už měli společné zkušenosti z natáčení Tristana a Isoldy. Díky ní jsme připravovali i vzorky zbrojí pro Království nebeské Riddleyho Scotta.

Petr Nůsek A.R.G.O. k tomu dodává: „Na filmových projektech mě nejvíc „bere“ začátek, kdy se rozhoduje, kdo co bude dělat. Ne každý je přizván k tvorbě designu… a já jsem si na tuto roli s chutí zvykl. Hlavní výtvarnice Isis mi po pár hodinách společné práce dala velkou volnost. Byla to velmi příjemná a inspirující spolupráce“.

V ČEM JSTE UKÁZALI, ŽE TO UMÍME LÉPE NEŽ V ZAHRANIČÍ?

Před konečným předáním zbraní a zbrojí kaskadérskému týmu jsme je testovali při náročných profesionálních trénincích. Včas jsme tak odhalili, které designy ubírají na funkčnosti pohybů a které naopak pohyb kaskadérů usnadňují.

Petr Theimer, zbrojíř a platnéř, k tomu říká:„Pro krále Miraze přivezli od zahraničního výrobce 6 nádherných zlatých zbrojí. Designově dokonale zpracované lehké plastové zbroje byly nerozeznatelné od kovových. Měly jediný nedostatek – byly takzvaně nepohyblivé (nebylo možné v nich bojovat ani se akčněji hýbat). Nedalo mi to a jednu jsem přes noc dal dohromady takovým způsobem, že produkce i herec byli nadšeni. Jak se práce povedla, můžete na plátně posoudit sami.“

CO REALISTIČNOST ZBRANÍ, ZBROJÍ, MATERIÁLŮ A SROVNÁNÍ VŮČI STŘEDOVĚKÝM ZBROJÍM A ZBRANÍM A BOJOVÝM TECHNIKÁM?

Režisér Adamson má mimořádný cit pro detail. Mnohé detaily – kupříkladu rytí a lepty – jsme tak mnohokrát přepracovávali (pochopitelně s ohledem na neúprosný časový rozvrh natáčení). Při výrobě vzorků jsme vycházeli z řemeslných dovedností původních středověkých zbrojířů a platnéřů.

Celý film je definován jako rodinná fantasy. Znamená to, že jsme při výrobě mohli být hodně kreativní. Jsem si nicméně jistá, že některé detaily by daly zabrat i našim historickým předchůdcům.

NA CO SE V NEJBLIŽŠÍ DOBĚ V OBLASTI FILMU CHYSTÁTE?

Dokončili jsme dokument o templářích pro seriál Cesty víry. Teď se filmově začíná zpracovávat komiks Viking Wiki a zdá se, že se neobejde bez nás. Natáčet se bude nejenom v Německu, ale také pravděpodobně na Maltě a ve Skotsku.

A CO BONUSY NA DVD?

Bonusy, které budou na DVD, se natáčely na naší hlavní základně na Housově mlýně. Filmařský tým byl husity a táborskou historií tak nadšen, že zvažoval výrobu speciálního bonusu na toto téma.

Za A.R.G.O odpovídala Martina Hyndráková.

Více informací o podílu A.R.G.A. na natáčení, najdete na http://www.agentura-argo.cz/cz/websites/movie/sp.html?docid=1895

DÁLE ODPOVÍDÁ PETR NŮSEK, A.R.G.O.

CO VÁM NATÁČENÍ DALO, CO BYLO NEJNÁROČNĚJŠÍ... BAVÍ SE JEŠTĚ ČLOVĚK U TAKOVÉ PRÁCE?

Jsem samozřejmě hrdý na to, že takhle náročná práce skončila právě v našich rukou (nemluvím teď jen o svých, ale o českých zlatých ručičkách obecně). Bylo to náročné a vyčerpávající, a všem nám to hodně posílilo nervovou soustavu. Zároveň to ale byla i neuvěřitelná zábava a obrovský relax.
Zvláštní bylo pozorovat chování českých zbrojířských firem. Při běžných malých projektech si zbrojíři mezi sebou ostře konkurují. Tady byli náhle donuceni se na mnoha pracích spojit, aby dokázat zahraniční konkurenci, že jsme lepší. A ti, kteří do toho s námi šli, pak odvedli neuvěřitelný kus práce.

BERETE TOHLE JAKO „JENOM DALŠÍ PRÁCI“, KTEROU SE JAKO PROFÍCI ANI NEMUSÍTE MOC ROZNĚŽŇOVAT, NEBO TO BYLO „DALŠÍ VELKÉ DOBRODRUŽSTVÍ“, NĚCO, CO SE VÁM JEN TAK NEPOŠTĚSTÍ ZAŽÍT?

Jsou dobří profesionálové a špatní profesionálové. Myslím, že dobrý profesionál se pozná podle toho, že ho jeho práce opravdu baví. A když děláte práci, která vás baví, všechno je velké dobrodružství.

JAK PRINCE KASPIANA VNÍMÁTE V RÁMCI SVÉ PROFESIONÁLNÍ KARIÉRY?

Fantasy si od dob Barbara Conana našla ve světě filmu své stabilní místo. Ale nejenom ve světě filmu – vysoký stupeň tvořivosti v tématu i designu zanechal stopu i v nás všech, kdo se pohybujeme ve světě stylové zábavy.

Naučil jsem se s fantasy pracovat jako s tématem rovnocenným dogmaticky historické části mojí práce. A ačkoliv se nad ní někteří obzvláště zarytí historici ušklebují, já s ní počítám, stejně jako filmoví a divadelní diváci.

A nakonec úplně prakticky: při natáčení jsme se naučili chodit na powerreiserech (rychlochůdách) a okamžitě jsme to využili pro zábavné akce pro firmy (samozřejmě plně ve fantasy stylu, ve zbrojích a v boji).

KRÁTKÁ MONOGRAFIE:

Petr Nůsek A.R.G.O. (41)
Choreograf, učitel a poradce dobových šermů a bojů, specialista na zbraně a zbroj pro film a divadlo. Šermíř v šermířských představeních a show, bojovník, šermířský a herecký dubl ve filmu. Majitel a provozovatel Housova Mlýna, propagátor Tábora jako centra husitského hnutí.

Vybrané filmové projekty: 2008 – Letopisy Narnie (Princ Kaspian), 2006 – Bathory, 2004 – Hellboy, 2003 – Tristan a Isolda, 2002 – Shanghai Knights, 2000 – Mlhy Avalonu… a další.

Vybrané divadelní projekty: 2008 – Robin Hood na Otáčivém hledišti Jihočeského divadla v Českém Krumlově, 2007 – Angelika (muzikál), Johanka z Arcu (muzikál) – verze pro španělské turné, 2006 – Cyrano z Bergeracu (Divadlo v Celetné) 2005 – Kleopatra (Muzikál), 2003 – Noc na Karlštejně, 2001 – Romeo a Julie (Divadlo Spirála) a další.

ODPOVÍDÁ KAROLÍNA MARTINCOVÁ, A.R.G.O.

Karolína Martincová si úspěšně vyzkoušela pozici zástupkyně šéfa mezinárodního zbrojířského departmentu. V tuto chvíli je v Čechách pravděpodobně jedinou ženou v této branži, která podobnou zkušeností disponuje. Pod jejím vedením se sešli špičkoví zbrojíři z celé republiky.

CO VÁM NATÁČENÍ DALO, CO BYLO NEJNÁROČNĚJŠÍ... BAVÍ SE JEŠTĚ ČLOVĚK U TAKOVÉ PRÁCE?

Natáčení Letopisů byl neuvěřitelný Babylon nejenom jazyků, ale i názorů a zkušeností, a to po stránce manažerské, marketingové, technologické i lidské. V běžném životě by člověk ke vstřebání všech těchto poznatků a vědomostí potřeboval zhruba tak dva roky, tady se to povedlo za deset měsíců. Tento projekt byl výjimečný svoji velikostí a rozsahem. Všechny nás účast na něm trochu změnila.

BERETE TOHLE JAKO „JENOM DALŠÍ PRÁCI“, KTEROU SE JAKO PROFÍCI ANI NEMUSÍTE MOC ROZNĚŽŇOVAT, NEBO TO BYLO „DALŠÍ VELKÉ DOBRODRUŽSTVÍ“, NĚCO, CO SE VÁM JEN TAK NEPOŠTĚSTÍ ZAŽÍT?

Toto povolání jsem si zvolila, protože jsem se i přes neodbytné přiblížení dospělosti odmítala vzdát svých dětských snů. Už sice ve společnosti svých spolužáků za základní školy nevyprávím vymyšlené historky, jak jsem trávila prázdniny na Novém Zélandě s herci seriálu Dva roky prázdnin, který byl v období mého dětství hitem, ale o moc jsem neslevila.

JAK PRINCE KASPANA VNÍMÁTE V RÁMCI SVÉ PROFESIONÁLNÍ KARIÉRY?

Vnímám-li životní pracovní dráhu jako schodiště, je to bezesporu výjimečně krásný a pevný schod, ne-li rovnou celé odpočívadlo při cestě nahoru a odpočinek byl po ukončení tohoto projektu opravdu zapotřebí. Rozhodně však na něm nemíním zůstat. V dohledu jsou další pěkné schody.

KRÁTKÁ MONOGRAFIE:

Karol Martincová (30) - Vystudovala divadelní produkci na DAMU (divadelní akademie múzických umění) v Praze. Jako asistentka produkce pracovala v divadle ABC. Již 13 let spolupracuje na projektech agentury A.R.G.O. Zabezpečuje produkčně a managersky chod agentury A.R.G.O., jejíž další doménou kromě filmových projektů jsou eventy a zážitkový teambuilding. Řídí kreativní oddělení, které se zabývá tvorbou scénářů pro tyto akce a má na starosti zahraniční kontakty.

Agentura A.R.G.O.
Umělecká, produkční a zprostředkovatelská agentura – organizátor originálních firemních akcí, oslav, párty, festivalů a doprovodných programů. Specialisté na humor kombinovaný s akční zábavou. Část agentury se specializuje na zajištění komplexního servisu pro historické filmy.

Housův Mlýn – Tábor, údolí středověku pod Jordánem
Každou sobotu od června do září je objekt otevřen široké veřejnosti. Návštěvníky čeká středověká krčma, keltský salón, erbovní sál, mučírna, zbrojnice, výstava a půjčovna kostýmů a rekvizit, hudební klub, výstavní síň. V bohatě vybavené zbrojnici se smí nejenom fotografovat, ale i zkoušet. Připraveny jsou akční historické hry pro děti i dospělé. Mimo sobotní program probíhají v objektu po celý rok festivaly, koncerty, školy šermu, svatby, víkendy pro rodiny, soukromé oslavy i firemní akce. K nejznámějším akcím patří Husitské dny, Táborská setkání a Festival historických bojovníků.
Více o Housově Mlýně včetně aktuálního programu akcí najdete na www.housuvmlyn.cz.

Aktivity Petra Nůska A.R.G.O. v Táboře:
Za dobu svého patnáctiletého působení v Táboře se významnou měrou podílel na prezentaci a propagaci města Tábora jako sídla husitů. V roce 1992 spoluzakládal festival Táborská setkání, který každoročně do města láká více než 30 000 návštěvníků a v průběhu let se stal největšími městskými slavnostmi v České republice. V roce 1995 získal Cenu za kulturní projekt roku za projekt rekonstrukce cesty Mistra Jana Husa do Kostnice. S programem netradiční prezentace historie Tábora pravidelně reprezentuje město na desítkách akcí v zahraničí (např. program Oživená historie pro Expo 2000 v Hannoveru), přehlídkách a festivalech v Evropě i USA.

PODROBNĚJŠÍ INFORMACE O FILMOVÉ PRÁCI AGENTURY ARGO NAJDETE NA:

www.argo-movie.com

DALŠÍ INFORMACE A CITACE O DRUHÉM DÍLU LETOPISŮ NARNIE:

http://www.agentura-argo.cz/cz/websites/movie/sp.html?docid=1895

Text vznikl pro Sarden a web Pevnosti. Snímek Letopisy Narnie: Princ Kaspian je i tématem Pevnosti číslo 7/2008. Autor textu (recenze, srovnání film vs. kniha, zajímavosti o C. S. Lewisovi a úvaha o fantasy filmech pro děti) Vojtěch Čepelák.

Vojtěch Čepelák


zpět na článek