FILM: Kick-Ass

30.4.2010 9:05

Recenze: Kick-Ass - 90% TOPlist

Filmová adaptace netradičního komiksu, který v nejbližší době vyjde česky pod názvem "Kick-Ass: Nářez". (V zájmu sjednocení termínů se tudíž i postavy ve filmu budou jmenovat česky, stejně jako v české verzi komiksu, byť český název filmu bude pouze "Kick-Ass".)

Dave Lizewski je teenagerský nerd, který v životě nikdy nic nedokázal a má rád komiksy. Jednoho dne ho napadne, že přece nemůže být těžké stát se superhrdinou a pomáhat neznámým lidem. Takže si udělá kostým z neoprénového potapěčského obleku, vezme tonfy a vyrazí do ulic dělat dobro pod přezdívkou "Nářez", načež je strašlivě seřezán, pobodán a přejet autem.

Po několika měsících se jakž-takž zotaví a řekne si, že to zkusí znovu. Ke svému překvapení ale zjišťuje, že nebyl první, kdo dostal tento nápad. Je tu ještě Zabijačka, její otec Taťulda (Nicolas Cage) a záhadný (a bohatý) hošan jménem Zuřivec.

Pokud chodíte do kina častěji, asi se mnou budete souhlasit, že poslední originální filmový nápad se objevil v roce 1972 ve filmu Deep Throat a od té doby už se jenom různě permutuje. Filmu Kick-Ass se ale podařilo permutovat poměrně velmi inovativně. Představte si Watchmeny (samy o sobě značně originální) a pak si představte, jak by je natočil Quentin Tarantino s Johnem Woo.

Režisér Matthew Vaughn natočil dva tak rozdílné filmy jako Po krk v extázi a Hvězdný prach. Každý totálně jiný a oba se mi značně líbily. I Kick-Ass je jiný a definice "jako Watchmeni od Tarantina a Wooa" vám samozřejmě moc neřekne...

Pravděpodobně předpokládáte, že ve filmu budou cool hlášky a cool akční scény. To je pravda. A některé z nich jsou mnohem víc cool, než jste viděli v trailerech. Kick-Ass ale rozhodně není non-stop akční hláškovací film.

Jeho základ tkví v tom, že jeho hrdinové, byť dělají poněkud bizarní věci a jistě nejsou mentálně v pořádku, jsou bez debaty lidští, chápeme je a soucítíme s nimi. A současně jsou jejich osudy ironické a vtipné. Aby to fungovalo, musel Vaughn jednak dobře režírovat a jednak mít skvělé herce. Což se mu obojí povedlo a platí to kupodivu i pro Nicolase Cage!

Nejvíce se asi bude mluvit o Chloe Moretzové, které bylo v době natáčení jedenáct let, hraje jedenáctiletou, a dělá a říká ve filmu věci, o jejichž existenci by jedenáctileté dítě nemělo mít ani tušení, natož aby je dělalo a říkalo. Je to ale především vynikající herečka, o které za pár let bude moci začít říkat, že je sexy, a ještě o pár let později bude dost stará na to, aby mohla Kick-Ass vidět. Mezitím ji uvidíme v americkém remaku Ať vejde ten pravý.

Zabijačka, respektive Mindy, respektive Chloe Moretzová, je pravděpodobně to, o čem se v souvislosti s filmem bude psát nejvíc, ale je to do značné míry škoda, protože i ostatní předvádějí přinejmenším zajímavé herecké výkony. Velice se mi například líbil Mark Strong (nejzlejší princ z Hvězdného prachu, padouch z posledního Sherlocka Holmese), který se jenom snaží normálně vést svůj rodinný gangsterský podnik a je vyvedený z míry tím, že se mu do toho kurva najednou pletou ty bizarní postavičky v převlecích, jejichž chování nechápe a tudíž se spolehne na rady svého syna, fanouška komiksů (Christopher Mintz-Plasse, "McLovin" ze Superbad).

Většina hlavních hrdinů jsou teenageři, případně děti, tudíž je značně originální to, že film je naprosto bez debaty mládeži nepřístupný, čímž dochází téměř k southparkovské absurdnosti: Na Kick-Ass by správně neměli chodit třinácti-čtrnáctiletí diváci, kteří se mezi sebou baví přesně tak, jako hrdinové tohoto filmu. Plus tam je dost stříkající krve a jiných tělěsných tekutin. Nicméně rozhodně nejde o nějaký slasher, brutalita je správně vypointovaná a je skoro škoda, že je jí tolik vidět v traileru, protože je tím pak poněkud oslabena její filmová pointa.

Za zmínku stojí hudba, která je povětšinou "seskládaná" z různých songů a existujících soundtracků, ale přesto působí kompaktně a má něco jako "hlavní motivy", mimo jiné tu melodii, kterou známe z nelepší scény Boyleova filmu Sunshine. Navíc je naprosto přesně jasné, ve kterých dvou scénách měly znít hlavní motivy ze Supermana a Burtonova Batmana, ale nepodařio se zařídit práva (pravděpodobně), takže ve zmíněných okamžicích zní něco, co je pouze připomíná.

Kick-Ass není dokonalý film, ale má k němu v mých očích zatraceně blízko. Je pravda, že některé vtípky jsou poněkud laciné a ne tak inteligentní, jako většina ostatních. Také je pravda, že udržet tempo comicsové neakční adaptace dvě hodiny není žádná legrace. Především ale oceňuji, že Kick-Ass je něco velice originálního, snažícího se skloubit různé známé filmové emoce způsobem, který jsem hodně dlouho neviděl: Komiksový, reálný, ironický, brutální i dojemný. Všechno najednou!

P.S: Některé věci jsou ve filmu podstatně jinak, než v komiksu, ale jde o tak dobrou adaptaci, že nezasvěcený divák prakticky nemůže poznat, jestli film vznikl na motivy komiksu nebo naopak.

P.P.S: Fanoušci (obecných) komiksů se budou smát o něco častěji, ale ne o tolik, o kolik byste si mysleli.

Převzato z filmového blogu Františka Fuky FFFILM.fuxoft.cz. FFFilm, jehož autorem je František Fuka, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nezasahujte do díla 3.0 Česko.