FILM: Čtvrtý druh

27.1.2010 9:05

Recenze: Čtvrtý druh [The Fourth Kind] - 40% TOPlist

V roce 2000 došlo v městečku Nome na Aljašce k nevysvětlitelným dramatickým událostem, pravděpodobně souvisejícím s mimozemskou aktivitou. Až nyní můžete spatřit odtajněné materiály a jejich rekonstrukci v tomto filmu!

Nejdříve musím trochu vysvětlit strukturu filmu. Většinou v něm vidíme herce (Millu Jovovichovou, Willa Pattona, Eliase Kotease), kteří evidentně hrají a jsou režírováni (což je samozřejmě přiznáno). Menší část filmu pak představují rozhovory se skutečnými aktéry těchto událostí a skutečné videozáznamy z té doby. Takže vidíme rozhovory s dnešní skutečnou Dr. Abbey Tylerovou, skutečné videozáznamy jejích hypnotických sezení s pacienty před 10 lety, skutečné videozáznamy aljašské policie atd... Všechna vlastní jména jsou ale "vypípána" nebo nahrazena aliasy ("aby byli ochráněni nevinní"), takže ta skutečná doktorka, které se to stalo, se ve skutečnosti nejmenovala Abbey Tylerová, šerif se nejmenoval August atd...

Takže co se vlastně stalo na Aljašce v tom roce 2000? Ze svědectví to vypadá, že mnozí lidé v tomto malém městečku měli problémy se spaním a viděli za okny divné sovy. Doktorka Tylerová je začala hypnotizovat, čímž objevila zneklidňující "vzpomínky" v jejich podvědomí. Zdá se, že je ve spánku navštěvovali mimozemšťané a unášeli je, aby je k ránu zase vrátili do postelí!

První polovina filmu je dosti nudná, protože skutečně sestává jen z pár krátkých hypnóz (při kterých pacienti občas strašidelně řvou) a mezitím z nudných dialogů o tom, co za tím vším může stát (samozřejmě, pokud si vzpomeneme na název filmu a nejsme idioti, je nám jasné, že za tím stojí ufoni).

Skutečné "dokumentární" záběry jsou samozřejmě působivější, než cokoliv, co předvádějí herci. Dal bych rozhodně přednost tomu, aby ve filmu byly pouze ty dokumentární záběry a nějaký docent u stolu, který by zbytek odvyprávěl. To ale není zdaleka největší problém tohoto filmu.

Někdy kolem poloviny filmu se totiž začnou dít věci tak zásadního významu, že nám nezbývá, než začít pochybovat o tom všem. Zdůrazňuji, že jsem o filmu předem téměř nic nevěděl, ale přesto jsem si od poloviny začal říkat, že to je nějaká pitomost, protože kdyby se před 10 lety tohle všechno stalo a někdo by skutečně pořídil dokumentární záběry, které jsou ve filmu prezentovány, tak by se o tom jistě mluvilo mnohem dřív a mnohem intenzivněji, protože by šlo o zdaleka nejobjektivnější důkaz mimozemské aktivity na Zemi! Takže jsem si říkal, že je to všechno přinejmenším nějak přikrášleno a ty "dokumentární" záběry nejsou vždycky úplně dokumentární. Nemluvě o tom, že se posléze všichni začnou chovat naprosto iracionálně, tzn. tak jak se chovají hrdinové špatné epizody Akt X, nikoliv tak, jak se chová běžný člověk, natož šerif. Namátkou uvedu okamžik, kdy před domem hlídkuje policista, z domu zmizí dítě, policista zavolá šerifovi, že viděl něco divného vznášet se nad domem a natočil to na video, načež šerif přijede a ze všeho nejdřív vynadá vyděšené matce, že dítě sama někam schovala. I nadále pak razí teorii, že to všechno je podfuk, aniž by věnoval jakoukoliv pozornost jedinému objektivnímu důkazu, tzn. té videokazetě, na které rozhodně jsou vidět nějaké netradiční věci.

Někdy ve dvou třetinách už film úplně přestal fungovat a nebýt dvou-tří minut strašidelně křičících lidí, šlo by o naprostou ztrátu času.

Načež jsem se odebral domů a hádejte, co jsem zjistil? Celý Čtvrtý druh je kompletně vycucaný z prstu, nijak se nezakládá na žádných skutečných materiálech (ať už tajných nebo netajných), úplně všichni v něm jsou herci (tedy i ti na těch "dokumentárních záběrech") a natáčel se v Bulharsku. Autoři scénáře si ani nedělali přílišnou hlavu s realističností, protože není příliš velký problém přesvědčit se, že Nome ve skutečnosti neleží v zálivu mezi zalesněnými horami a že na Aljašce neexistují šerifové, nýbrž policejní náčelníci. Pokud vás zajímají podrobnosti, přečtěte si například toto.

Možná jestě stojí za zmínku, že film je superlaciný, takže v něm ani nejsou žádné výpravné scény nebo triky.

Asi bych měl ještě zdůraznit, že rozhodně Čtvrtému druhu nevyčítám, že se lživě vydává za dokument a rekonstrukci skutečných událostí. Vyčítámu mu to, že mi ta lež sama od sebe vyplynula z jeho špatného scénáře, takže jsem se následně nemohl ani trochu bavit jeho průměrnou režií a hereckými výkony. Na rozdíl třeba od Záhady Blair Witch nebo Paranormal Activity, u kterých jsem předem věděl, že to v nich všechno vymyšlené a přesto měly působivou atmosféru.

Převzato z filmového blogu Františka Fuky FFFILM.fuxoft.cz. FFFilm, jehož autorem je František Fuka, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nezasahujte do díla 3.0 Česko.

František Fuka