20.4.2024 | Svátek má Marcela


Diskuse k článku

ŠAMANOVO DOUPĚ: Elektrodebilita na druhou

V minulém článku o elektrodebilních mýtech jsem psal o požární problematice lithiových akumulátorových baterií (dále jen baterií). Opět se kolem toho strhla fundovaná debata včetně uvedení odkazů, na které případné zájemce odkazuji.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kraus 26.2.2020 18:44

Díky za článek, hlavně za vyhledání podkladů. Dal jsem si to pro přehled do excelové tabulky, všechno zdá se sedí. Kdysi v Energoprojektu bylo oddělení zabývající se, napíšu to nepřesně, přípravou investic. Například vyvstala nutnost vybudovat další zdroj, optimální vyšla atomka 2x1000MW. Kde ji postavit? Mluvilo se i o SV Čechách, kvůli lepšímu připojení do soustavy vyšel Temelín. Byly toho stohy tlustých projektů, vše rozpitváno ze všech možných i nemožných stran včetně dopadu na životní prostředí a nalezení nových vhodných ploch za zastavěná pole. Kromě atomky i nové rozvodny, zásahy do stávajících, nové linky atd. Přišel Listopad, byl rozprášen Energoprojekt, násilně převzat (kvůli nemovitostem v Praze i jinde) a smeten Energovod. Přišly nevědomé, popletené a agresivní děti a začínají od nuly. Staří to nějak doklepou, ale běda mladým, magorům. Když vidím v tv i jinde výrazy jejich tváří, není mi jich ani trochu líto.

Jiný možný způsob výpočtu: Dnešní auta spotřebují, řekněme za rok, určité množství benzinu nebo nafty, což představuje nějaké kWh. Stejný výkon bude potřeba dodat ze sítě, plus něco víc na vyrovnání samovybití baterií, minus něco na koeficient soudobosti. Kdysi jsem se to pokusil nepřímo (odhadem množství benzinu) spočítat pro Německo, vyšlo tuším pět nových Temelínů nebo 5000 až 20000 větrníků po 2MW (doba aktivního využití), o přenosových linkách nemluvě.

Zde v diskusi pan Kinčl udává, že v ČR se spotřebuje 8 mld. litrů benzínu a nafty ročně. Pro zjednodušení předpokládejme, že vše do aut. Podle wikipedie má benzin 8,89 kWh/l. To pan Kinčl neuvádí a jeho dalšímu výpočtu nerozumím. Jednoduchým výpočtem zjistíme, že z těch 8mld. litrů získáme 71120,00 GWh/rok, tedy 1367,69 GWh/týden. Diskutující pan Kostelanský uvádí spotřebu auta (benzin, baterie?) 20 kWh/100 km. Ale pro benzin vychází 53,34 kWh/100 km.

J. Kraus 26.2.2020 18:45

dokončení

Zpět k panu Kovanicovi. Z jeho 74 TWh/ročně vychází 1423,08 MWh/týdně. Z páně Kinčlových 8 mld. litrů benzinu ročně vychází 1367,69 MWh/týdně. Bývalí pracovníci z EGP by to jistě spočítali přesněji ve více variantách, zohledňujících soudobost, ztráty v sítích, samovybití a co já vím ještě. Kromě toho vše co někdo spočítal, druhý zkontroloval. Odbočím - dnešní tlak na efektivitu, termín a proto žádná kontrola od kolegy způsobuje, že dnes jsou projekty samá chyba, někdy opravdu hrůzná. Shrňme: Oba způsoby výpočtu dávají takřka shodný výsledek. Přesto mám nepříjemný pocit, že někdo z bývalých kolegů by nějakou chybu jistě našel.

L. Novák 26.2.2020 20:39

Když už jste zmínil Temelín a Energovod, je potřeba zmínit, že ještě před ukončením výstavby Temelína byla dokončena výstavba VVN 440 kV vedení Písek - Praha, které mělo významně posílit rozvodnou soustavu od zdroje směrem ke spotřebitelům. Postavit něco podobného v krátké době dnes je prakticky nemožné - viz Německo neschopné posílit vlastní rozvodnou síť kvůli odporu majitelů pozemků i zelených aktivistů... ;-)

P. Zinga 26.2.2020 18:28

A dokáže mě pan Kostelecký vysvětlit, proč?

Ikybyměli klimahysterici pravdu, okamžitým zákazem aut se spalovacími motory by Německo přispělo ke globánímu snížení teploty od 0,0046 do 0,014 °C.

https://www.eike-klima-energie.eu/2020/02/26/die-verkehrswende-muessen-wir-angehen-um-die-klimakrise-und-den-damit-verbundenen-anstieg-des-meeresspiegels-zu-b

P. Zinga 26.2.2020 18:23

Debilita je "příspěvek" pana Kostelanského. Otřesný případ nemyslícího, užitečného idiota.

"budú môcť využiť vlastné zdroje elektriny."čím ďalej tým viac elektriny si domácnosti budú vyrábať sami."Druhá polovica ľudí, čo býva v meste, budú zvyčajne dobíjať svoje autá počas nákupov v supermarketoch."že budú mať čím ďalej tým väčšie svoje vlastné zásoby energie v batériách." energetické dobíjacie špičky budú vykrývať práve z týchto svojich batérií".

J. Kostelanský 26.2.2020 17:30

Ja si myslím, slovo debilita hodí ideálne pre - pre tento článok. Veľa výpočtov, ale úplne k ničomu... Mám dojem, že autor nepozná rozdiely medzi jednotkami kW či GW na jednej strane kWh a GWh na strane druhej. Pretože ich zamieňa a vychádzajú mu z toho nezmysly. Jednoducho povedané neráta s veľmi dôležitou veličinou - časom. Nabíjanie áut bude totiž - rovnako ako tankovanie áut rozložené v čase a len teoreticky sa môže stať, že všetci sa rozhodnú nabíjať v ten istý čas.

Jazdím veľa, ale ešte som nevidel čerpaciu stanicu, kde by 24 hodín boli obsadené všetky stojany. To isté samozrejme bude platiť o rýchlonabíjačkách. Je nezmyslom predpokladať, že všetky rýchlonabíjačky budú obsadené 24 hodín non stop. A to už len z toho dôvodu, že na rýchlonabíjačkách bude elektrina najdrahšia. Za všetko sa totiž platí a tu sa bude platiť za úsporu času. Na výpočet, ako zaťažia elektromobily sieť, treba použiť nie výkon, ale výrobu, resp. spotrebu energie. Nie je to nič zložité.

Rátajme, že priemerné osobné auto najazdí ročne 20.000 km pri spotrebe 20 kWh/100 km. To sa rovná spotrebe 20 000/ 100 x 20 = 200 x 20 kWh= 4000 kWh elektrickej energie = 4 MWh. 5 miliónov áut x 4 MWh = 20 miliónov MWh = 20.000 GWh = 20 TWh. Česká republika v súčasnosti vyváža elektrinu v objeme 13 až 17 TWh ročne. Zdroj: https://energetika.tzb-info.cz/elektroenergetika/19020-spotreba-elektriny-byla-v-roce-2018-nejvyssi-za-cele-sledovane-obdobi

Lenže prechod na elektromobily bude postupný. To po prvé. Po druhé - čím ďalej tým viac elektriny si domácnosti budú vyrábať sami. Jednak kvôli cene v porovnaní s tými rýchlonabíjačkami, a jednak kvôli imidžu - tí bohatší.

A ešte je tu jeden moment - rýchlonabíjačky budú doplnkový spôsob nabíjania. Väčšinou sa autá budú dobíjať pomalšie už len preto, že to bude podstatne lacnejšie. Ľudia pravidelne nakupujú vo veľkých obchodných centrách. A tam bude pre nich jedno, či nabíjanie bude trvať 10 minút alebo 2 hodiny. Dôležitá je cena.

J. Kostelanský 26.2.2020 17:50

K spotrebe elektriny treba samozrejme pripočítať ešte spotrebu nákladných áut a autobusov. Lenže treba zase odrátať energiu vyrobenú ľuďmi vo vlastnej réžii.

Ako bude teraz nabíjanie áut vyzerať o 15-20 rokov? Polovica ľudí (tých, čo bývajú v rodinných domoch) bude svoje autá nabíjať doma. Pretože to a. bude komfortnejšie, b. lacnejšie. c.budú môcť využiť vlastné zdroje elektriny. Rýchlonabíjačky budú - vzhľadom k podstatne vyšším cenám používať len pri dlhších cestách, napr. na dovolenku. Teraz mám na mysli súkromné osoby, nie firmy. Druhá polovica ľudí, čo býva v meste, budú zvyčajne dobíjať svoje autá počas nákupov v supermarketoch. Autá budú mať bežne dojazd 200 km a viac (hovorím o budúcnosti 15-20 rokov), takže väčšine ľudí bude stačiť dobiť auto raz za týždeň počas návštevy nejakého obchodného centra. Veľa obchodov sa nachádza aj v blízkostí obydlí (napr. Lidl) a tam si autá budú môcť zákazníci dobíjať aj v noci.

Plus treba počítať, že v tom čase už autá zvládnu samé trasu k najbližšiemu obchodnému centru. Majiteľ auta len autu povie, že nech ide "natankovať" tam a tam a auto si už všetko zariadi samé (predpokladom je indukčné dobíjanie). Po dobití sa vráti späť.

Čo sa týka tých rýchlonabíjačiek, vývoj smeruje k tomu, že budú mať čím ďalej tým väčšie svoje vlastné zásoby energie v batériách.Zo siete budú odoberať konštantné množstvo energie,ale v podstatne nižšom príkone ako je max. nabíjací výkon,a energetické dobíjacie špičky budú vykrývať práve z týchto svojich batérií.Aj to je dôvod, prečo budú rýchlonabíjačky drahšie.

Úvahy podobné úvahe autora článku sú založené na predpoklade, že sa nič nezmení,len počet elektromobilov.Že technológia aj infraštruktúra zostanú rovnaké.To je samozrejme nezmysel.Stačí si spomenúť, aké bolo mobilné telefonovanie pred 25 rokmi (pokrytie signálom, kvalita, kapacita) a aké je teraz. Ak by niekto vtedy počítal s používaním súčasných mobilov v sieti, ktorá bola vtedy, tak by mu boli vyšli rovnaké "debility" ako autorovi článku.

J. Kostelanský 26.2.2020 17:51

Oprava: v predchádzajúcom príspevku má byť: autá budú mať bežne dojazd 500 km.

L. Novák 26.2.2020 20:25

Kostelanský plácá kraviny jako pominutý... a jako obvykle. :-P

F. Houžňák 26.2.2020 20:47

Ano, byly i takové prognózy, že do roku 1967 Sovětský svaz předstihne svou ekonomickou silou USA. Jistě víte, jak to dopadlo. Ty vaše fantazie jsou ze stejného kouta.

J. Jurax 27.2.2020 2:44

Ehm ... počas nákupou v supermarketov ... jak dlouho pruměrně nakupujete, za jak dlouho se auto dobije a jaký bude cena elektřiny v dobíječkách u supermarketů? Kolik jich tam bude?

A jaká bude cena elektřiny vůbec? I pro to dobíjení doma? Když státu vypadne spotřební daň z paliv, neuvalí ji na elektřinu?

Ono technooptimismus je pěkná věc ... když jsem byl prepubertální jinoch počátkem šedesátých let, tak optimisté předpovídali v roce 2000 dovolené na Měsíci a já jim co ten naivní jinoch nadšeně věřil ...

A furt tu potřebnou elektřinu navíc na elektromobilitu bude třeba vyrobit. OZE to nezvládnou ... a další bloky Temelína optimisté kladou k roku 2040, kdy ale půjdou pomalu do výslužby Dukovany ...

J. Vintr 26.2.2020 17:51

Vy zase nechápete jednu věc. Že nejdůležitější je okamžitá spotřeba versus kapacita zdrojů s přenosové soustavy. Na to, aby vyhořely dráty nebo vypnuly jistící prvky, stačí jen pár sekund nebo minut přetížení a totéž platí i o zdroje, které musí v každém okamžiku dodávat do sítě přesně tolik energie, kolik je požadováno. K tomu, že se při maximálním normálním odběru ještě vyskytne třeba třetina všech provozovaných elektromobilů, připojených současně k nabíječkám, bude zcela zákonitě docházet. Jediné, co by tomu mohlo zabránit, by bylo nějaké zařízení, instalované přímo v elektromobilech, které by umožnilo dálkové ovládání nabíjení. Což by ale znamenalo, že by majitelé elektromobilů často nikam nejeli, protože by neměli nabito, protože nikdy nebude dostatek elektrické energie pro všechny.

J. Kostelanský 26.2.2020 17:57

Vy si naozaj myslíte, že tretina elektromobilov sa bude dobíjať súčasne v tom istom čase? Prečo? Vy ste už už zažili situáciu, že by sa tretina z áut, ktoré sú prihlásené, súčasne chcela tankovať?

Takto systémy nefungujú. V jednom vchode v paneláku býva priemerne 20 rodín, čo je cca 50 ľudí, ale stačí im len jeden výťah. Máte dojem, že by ten jeden výťah bol málo? Občas sa síce stane, že niekto musí na výťah čakať, ale väčšinu času výťah aj tak stojí nevyužitý.

J. Vintr 26.2.2020 19:12

Když si budou lidé nabíjet doma z jednofázové zásuvky, tak budou muset mít elektromobil na nabíječce prakticky po celou dobu, kdy budou doma. To je pro naprostou většinu lidí od pozdního odpoledne do rána. Když se k tomu přidají veřejné nabíjecí stanice, které budou nejvíc vytížené také pozdě odpoledne a večer, tak je prakticky jisté že se bude současně nabíjet minimálně třetina všech elektromobilů.

L. Novák 26.2.2020 20:32

Veřejné nabíjecí stanice jsou už dnes koncipovány tak, aby v odběrových špičkách v rozvodné soustavě omezovaly nabíjecí výkony. Tím samozřejmě staví všechny zájemce do fronty, a že budou muset čekat i déle než hodinu je jisté...

Kostelanský už tradičně plácá totální nesmysly.

J. Vintr 26.2.2020 20:41

Víte o čem píšete? Když budete nabíjet doma ze zásuvky, ze které můžete brát maximálně 3,6 kW, tak nabití baterie o kapacitě 50 kWh nebude trvat dvě hodiny, ale 14 hodin. A to má většina elektromobilů podstatně větší baterie. A v podstatě je úplně jedno, jestli se budou auta nabíjet doma, protože u plně využité nabíječky samozřejmě na všechna auta případne dohromady stejné množství energie, jako kdyby si je lidé nabijeli doma.

P. Zinga 26.2.2020 17:13

Už jste zažili něco, co vymysleli nrudozelení fanatici a co neskončilo katastrofou?!

P. Zinga 26.2.2020 15:56

Pro pana Šejnu: vysvětlení jednoho "nedouka" o možných příčinách teplé zimy u nás a nezvyklého chladu v Kanadě.

About a possible connection between winter polar vortex and winter cold in middle latitudes

https://www.eike-klima-energie.eu/2020/02/25/ueber-einen-moeglichen-zusammenhang-zwischen-winterlichem-polarwirbel-und-winterkaelte-in-mittleren-breiten/

A o těch elautech nemá smysl diskutovat. S kým?

J. Kinčl 26.2.2020 15:25

Oba tábory předkládají tak nesmyslné výpočty, že je třeba se na to podívat selským rozumem a udělat si odhad přes palec.

V ČR se spotřebuje 8 mld. litrů benzínu a nafty ročně. Předpokládejme, že vše je na dopravu, kterou bychom plně nahradili elektřinou. Přepočítejme to na příkon elektromobilů přes průměrně velký vůz a předpokládejme, že účinnost spotřebičů jiných velikostí (např. kamionů) bude podobná. Průměrně velké osobní auto si vezme asi 6 l na 100 km, průměrný elektromobil asi 15 kWh na 100 km. Kdybychom měli nahradit 8 mld. l paliv, budeme potřebovat 8 / 6 * 15 = 20 mld. kWh ročně. Když to podělíme 365 dny a 24 h za den, vychází nám potřebný příkon 2,3 GW. To je o trochu víc než Temelín. Není to málo a investice to budou značné, ale také to není 10GW na třetinu aut, jako píše autor.

J. Vintr 26.2.2020 16:49

Tento výpočet ovšem nezohledňuje okamžitý výkon, který budou muset elektrárny dodat do sítě, když budou elektromobily připojené k nabíjení. Tohle zcela zaručeně nebude rozložené rovnoměrně do 24 hodin a behem celého roku. Takže se klidně může najednou sejít i desetinásobek vámi vypočítané průměrné hodnoty. Na to by jeden Temelín navíc nestačil.

J. Jurax 27.2.2020 2:30

Snad..

Ovšem podle testu ADAC se průměrná spotřeba pohybuje kolem 20 kWh/100 km. Takže by ten potřebný výkon podle Vaší úvahy musel být cca tak 2,9 GW. Což by bylo takměř 1,5 Temelína.

Na druhé straně si průměrné osobní auto v kombinovaném provozu vezme spíš víc jak těch 6 litrů.

J. Kalina 27.2.2020 9:15

takhle je to pomalu u všech . Míchá se výkon/příkon s prací, tedy W a Wh.

Pokud budete mít 100W žárovku a rozsvítíte, tak za hodinu vydá výkon pod 100Wh, teoretický příkon bude těch 100Wh. Bude li svítit půl hodinky, tak je to jak???

Když potáhnete metrák uhlí do 1. patra, tak vykonáte nějakou práci a ta je stejná ať to tam vytáhnete za minutku nebo za dvě. Ale výkon je je v uvedeném případě 2x větší.

T. Kočí 27.2.2020 10:48

Oceňuji vaši snahu vysvětlit základy fyziky a matiky v zemi, kde maturita z matiky je zrušena a fyzika je popelkou.

V. Ožana 26.2.2020 14:07

Ta situace je tak zoufalá, že byste měli založit nějakou sektu a konat hromadné sebevraždy.

T. Hraj 26.2.2020 14:16

To by snad měli ti, kdo věští katastrofy přírodní, ne (tj. klima alarmisté)? Autor ale píše o katastrofě politické a tedy lidské.

R. Langer 26.2.2020 14:41

Alarmisté určitě. Jenom by se neměli hromadně upalovat, aby zbytečně nezvyšovali svou uhlíkovou stopu. :-D

J. Jurax 27.2.2020 2:15

EU ji tou elektrodebilitou koná. Ale b bruseli to ještě neví.

V. B 26.2.2020 13:48

Pre porovnanie: Ak zastrčím hadicu do nádrže a pustím benzín naplno, tak elektrický ekvivalent tohto výkonu je 5MW. To je 1000V x 5000A.

T. Hraj 26.2.2020 14:19

Bylo by ale fér dodat, že v kynetickou energii se v automobilu přemění cca 30%, u elektromobilu více než 90%.

I tak je ale v 1kg benzínu mnohonásobně více (využitelné) energie než v 1 kg nejlepších baterií.

T. Kočí 26.2.2020 14:30

Asi myslíte rekuperaci brzděním. Máte pravdu, ale vrátit můžete jen tu energii, kterou předtím dodáte. Pak 30 nebo 90 je buřt.