28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

ROZHOVOR: Větrníky mají smysl na pětině území

Opravdu velké množství „větrníků“ by mohlo ovlivňovat počasí. V rámci rozumného rozvoje větrné energetiky – což je zhruba o řád méně než extrémní scénáře – by to však z hlediska běžných lidských činností nemělo mít podle Davida Hansliana z Ústavu fyziky atmosféry závažnější důsledky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Zinga 12.11.2019 18:22

A zde něco ke kecům, že okna a výkladní skříně zabíjí více ptáků, než větrné turbíny

Link: https://www.cfact.org/2019/11/03/wind-apologists-laughably-claim-fracking-harms-wildlife/

P. Rada 12.11.2019 18:49

Pane Zingo né nadarmo se zejména na všechny prosklené plochy nalepují siluety dravců.

Obrázek toho hejna s odkazu co Letí... je zřejmě udělán uměle proti siluetě VE která naopak Stojí.

Takovýchto diskutabilních odkazů sem můžete dát spousty ale jde příznačně o "kec" kterým se snažíte znevážit úvahu autora.

L. Novák 12.11.2019 23:16

Na kecy tady máme zeleného komunistu "Rada"...

J. Pavel 14.11.2019 13:11

Pane Rada, mýlíte se, znalci tvrdí a asi vědí proč, že siluety dravců nejsou ptáci interpretovat jako reálnou hrozbu. Ve skutečnosti buď vidí překážku, nebo ne.

P. Zinga 12.11.2019 18:06

Připusťme, že využijeme větrnou energii k náhradě oněch 3,9 miliardy Megawathodin proudu -vyrobeného uhelnými a plynovými elektrárnami- které Američané spotřebovali v roce 2018....Namísto současných 58 000 turbín bude potřeba 14 000 000 turbín o výšce 120 m, přičemž každá potřebuje 48 hektarů krajinné plochy. To znamená, že vznikne potřeba zabrat 6,8 milionů km2, to jest desetinásobek rozlohy Texasu neboli skoro veškerou plochu 48 pevninských států USA

https://www.cfact.org/2019/10/30/climate-science-socialism-or-eco-fascism/

P. Rada 12.11.2019 18:38

Předně mám za to, že cesta s problému ven nevede pouhou náhradou fosilů jedním jiným zdrojem. Takže ta úvaha o prosté náhadě je už od počátku matoucí.

Zásadně pomíjíte růst technologičnosti a v jeho souvislostech pokles energetcké náročnosti i při růstu produktivity.

Dále vágně podsouváte potřebu "48hektarů krajiny" ta turbínu a na základě toho děláte propagandistický výpočet.

Kdo se kdy byl alespon pro představu podívat např kousek za Prahou na elektrárnu Pchery s 88m stožárem a průměrem rotoru 100m - ten ví, že konkrétně "zabraná plocha" je jen o šířse a délce manipulační cesty. I pod vlastními rotory je totiž běžně obdělávané pole.

Vyumělkovaností a výběrem argumentů lze zakonzervovat ničivost dopadů fosilní energetiky a nebo navodit rostoucí závislosti naší země na zdrojích v zahraničí. Nakonec třeba i nějakou formu diktátu kterým byl až ten fašismus s odkazem uměle podsunutým závěrem.

M. Malovec 12.11.2019 17:03

Už se těším, na váš údiv, až budou nebezpečné odpady z vrtulí Němčouři "recyklovat" v opuštěných budovách na našem území.

P. Zinga 12.11.2019 18:13

Já bych rovněž rád viděl obličej tohoto vědce, až mu počítač, udržující "rovnováhu výroby a spotřeby", vypne proud doma či na "pracovišti".

P. Rada 12.11.2019 18:55

Ti kteří vědí o řídících systémech něco důslednějšího, tak zpravidla systémy zálohují a to i zdrojově.

Máte ale pravdu v tom smyslu že blackout může být vážným problémem právě pro dnešní společnost postavenou na centrálních zdrojích kdesi v odlehlosti a k těm i větrníky obvyke patří.

J. Pavel 14.11.2019 13:13

To jsem zvědavý jak chcete zálohovat výrobní linku, chemickou výrobu, nebo vysokou pec. Ne každý se uživí spisováním nesmyslů na PC.

R. Langer 12.11.2019 15:37

Na větrný elektrárny muší bejt vítr, to je holá pravda, tomu věřte! A jak ovlivňují klima? Já neříkám tak ani tak, ale na moje slova dojde, to si piště! Všechno jsme to poctivě zkoumali, a to je všechno, co vám k tomu mohu říct, a co jsme vyzkoumali. ;-) ;-D

D. Kolben-Kolář 12.11.2019 14:26

No jo, zase trable s klimatem. Ale pořád si z toho můžeme dělat legraci, jako když před lety jedny slovenské bulvární noviny vložily v aprílovém vydání do úst ředitelky místní pobočky Greenpeace Ĺubicy Trubíniové (jinak obecně známé a veřejností "oblíbené" aktivistky) větu "Ja elektrinu k svojmu životu nepotrebujem, však tu telku si možem pozrieť aj pro sviečkách".

I. Hendrych 12.11.2019 14:13

Konečně fundovaný komentář pro ty nejrůznější Kremlíky a spol.

R. Langer 12.11.2019 15:27

Hm, a co jste si z něj tedy odnesl? ;-)

P. Zinga 12.11.2019 18:10

Já jsem asi jeden z těch "a spol" a říkám Vám, že Vaše hodnocení odráží Váš postoj a úroveň užitečného idiota .

J. Pospíšil 12.11.2019 13:28

Větrné elekrárny v Rakousku už fungují nějaké to čtvrtstoletí bez problémů. Jejich park je umístěn blízko hranic jižní Moravy, kde jsou větrné podmínky podobné.

Stačí si tam zajet a informovat se.

R. Langer 12.11.2019 15:29

A? 8-o

K. Salajka 12.11.2019 20:53

Nemáte pravdu. V Dolním Rakousku v oblasti Moravského pole - Marchegg fučí nepřetržitě - podobná oblast u nás není. O Dánsku netřeba diskutovat - zaváté kostely u nás opravdu nejsou.

P. Götze 12.11.2019 10:50

Z clanku jsem se dozvedel, ze vetrna elektrarna potrebuje vitr a ze na severu nemecka je jich vice nez na jihu. Co ten clanek vlastne mel rict?

R. Langer 12.11.2019 15:30

Nic, ale klimaalarmisti si myslí, že všechno podstatné už bylo řečeno. ;-)

M. Prokop 12.11.2019 10:03

Skoro úplně tam chybí ta technická a ekonomická stránka věci, asi by to chtělo doplnit někým, kdo rozumí zase těmhle dost podstatným aspektům. Že fofrníky nezmění klima (ani k lepšímu, ani k horšímu), to je dost zřejmé.

P. Rada 12.11.2019 9:55

Článek kupodivu neobsahuje odkaz na větrné mapy které právě UFA zpracovává - v textu je jen odhad o využitelnosti pětiny území. Využitelnost je přitom velmi vázána na výšku stožárů. Nově se ale už běžně 100m větrníky sériově vyrábějí a takto se zlepšuje rozloha využitelnosti VE:

http://www.ufa.cas.cz/imgs/DLouka/vetrna_mapa.gif

Svět o technologickém rozvoji ví a tak na rozdíl od energretického skansenu ČR instalace ve světě rostou:

https://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/nove-obri-vetrne-turbiny-vyrobi-45-vice-elektriny-nez-soucasne-modely-dosahnou-vysky-260-m

https://oze.tzb-info.cz/vetrna-energie/19240-svetova-inventura-vetrne-energetiky-v-roce-2018

P. Zinga 12.11.2019 8:42

O toto jde a ne o klima:

https://stopthesethings.com/2019/11/05/perpetual-infants-100-billion-in-taxpayer-subsidies-and-us-wind-solar-industries-still-want-more/

P. Zinga 12.11.2019 8:28

Toto určitě autorovi radost neudělá:

https://www.reuters.com/article/us-africa-oil-climate/no-apologies-africans-say-their-need-for-oil-cash-outweighs-climate-concerns-idUSKBN1XI16X?utm_source=CCNet+Newsletter&utm_campaign=447825fb89-EMAIL_CAMPAIGN_2019_11_08_03_22&

Afrika sází na uhlí!

P. Zinga 12.11.2019 8:12

Německo má cca 55 GW instalovaného výkonu větrných elektráren. Podívejte se, jak je využíván:

https://www.agora-energiewende.de/service/agorameter/chart/power_generation/09.11.2019/12.11.2019/

Dnes v noci trochu foukalo...

L. Písařík 12.11.2019 8:00

Pokud je pravdou, že ve výšce cca 3 km fouká stále vítr, proč neumístit elektrárny na létající draky a po kabelu s lanem svádět elektřinu dolů? Když vymýšlíme elektroauta, proč ne elektrodraky?

P. Dvořák 12.11.2019 8:29

Chápu to jako vtip.

Neumím si dost dobře představit velikost a materiál křídel, aby se ve vzduchu udržel sám drak s generátorem a ještě udržel váhu kabelu s lanem.

Mám zlepšovák pro odlehčení systému: Nebylo by lepší posílat elektřinu dolů nějakým cíleným výbojem, něco jako zaměřeným bleskem?

;-D

Z. Lapil 12.11.2019 9:18

Generátor na FV nepotřebujete, respektive generátorem je přímo fotočlánek.

Ale vím, že existují povlakové střešní krytiny s integrovanou fotovoltaikou (asi 4kg/m2) - viz http://www.coleman.cz/evalon-solar-integrovany-hydroizolacni-a-fotovoltaicky-system/. Když to volně položíte na střechu, rozhodně vám to vítr odnese... Možná by líp než drak fungoval upoutaný balón.

Nápad na vylepšení: do kotevních lan zamontovat nějaké piezoelektrické díly, určitě to sebou bude dost cukat.

Spíš než za vtip bych to označil za mentální cvičení bez nároku na technickou proveditelnost. Nebo ještě lépe za trénink na mistrovství v nalézání slepých uliček :-).

M. Prokop 12.11.2019 10:05

Řeč šla a jde o VĚTRNÉ energii, ne o solární s fotočlánky.

Z. Lapil 12.11.2019 10:17

Drak s osazenými větrníky? To mě fakt nenapadlo, ale asi máte pravdu a ten, kdo odklonil, jsem já.