26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

PRAHA: Panna Marie, Hus, Gabčík, Kubiš a Heydrich

Co mají postavy zmíněné v titulku společného? To nám v tomto článku velmi neotřele osvětlil pan Lubomír Stejskal: „Nelze vedle sebe postavit sochu Davida Ben Guriona a Adolfa Eichmanna. Nebo Gabčíka s Kubišem a Heydricha.“

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kraus 29.1.2020 23:11

Pohleďme na věc i se strany nemateriální. Panna Maria jako bytost vyzařující vznešenost a nadsvětskou lásku, probouzející silně kladné emoce a pozvedající vzhůru. Její podstata, sestoupení milostiplné bohyně, je dávno překřesťanská. Kde se v dnešní Praze chodec může zastavit a nechat mysl spočinout a prosvětlit něčím, co ho převyšuje? Kostely, kdysi veřejné prostory stavěné i z tohoto důvodu, jsou už léta pozamykány a otvírány jen na mše a cizím turistům. Není možno v klidu vstoupit, soustředit se a načerpat sílu. Ale třeba v Jičíně na náměstí stojí, kousek od zamčeného kostela, mariánský sloup. Jistě byl kdysi posvěcen a byla do něj vložena positivní energie. Psal o něm i J.Seifert, počítali se svojí nastávající hvězdičky v koruně Panny Marie a byla s tím spojena jakási záhada. I dnes stojí za to zajít za Pannou Marií na takřka už mrtvé náměstí a chvilku se pozdržet. Jistě i v Praze by se našlo pár lidí, kteří by si rádi udělali zacházku k obnovenému sloupu. A jiní by časem možná mohli obnovit, zesílit jeho positivní energii. To, při vší úctě k Mistru Janu Husovi, u jeho pomníku není možné.

J. Babička 29.1.2020 22:26

Naštěstí se našlo dost rozumných lidí, kteří zabránili té ožralé partě táhouci od povaleného Mariánakého sloupu na Karlův most, nakázet sochy do řeky. Kdyby se jim to podařilo, tak by sme dodnes měli most bez soch a zuřivě by se bojovalo proti jejich znovumístění.

Zrovna tak Márodní divadlo. Lvim podílem na jeho výstavění přispěl císař a také korunní princ. Není to vlastně tedy pozůstatek po nenáviděných habsburcích ?

J. Prikner 29.1.2020 15:59

Slou je oslavou agresivního katolicizmu habsburské dynastie , je dobře že byl odstraněn. Nevidím důvod k instalaci amatérské kopie. Magistrát by se měl starat o podstatné věci, sloužící obyvatelstvu. Také by mě zajímalo, kdo platí tuto akci s z jakých fondů.

F. Houžňák 29.1.2020 16:19

No, není. Mýlíte se, nebo to jenom hrajete.

J. Babička 29.1.2020 22:28

podstatné věci, sloužící obyvatelstvu. On myslel veřejné záchodky

Š. Hašek 29.1.2020 16:36

Berte to tak, občane Priknere,

že já se domnívám, že by mně Sloup staroměstský sloužil, dále sloužil i mým vnukům a vnučkám. Za ně si dovolím mluvit.

Od manželky nemám vyjádření, dodám později.

J. Vintr 29.1.2020 18:54

Co si soudruhu představuje pod tím "agresivním katolicismem habsburské dynastie"?

J. Špirk 29.1.2020 21:23

Agresivní katolicismus Habsburské monarchie namátkou:

1- funkční multikulturní a mnohonárodnostní (Koruna Česká) společnost s dobově relativně rozvinutou civilizaci (celková gramotnost, snaha o napravení neřádu a nemorálnosti církve = reformisté, Hus, husitství) proměněná po šílených 30ti letech náboženské (sic! Jaká šílenost!) války ve zuboženou chudobu. Negramotné tupé a snadno ovladatelné stádo bez nobility. Překvapí Vás, kolik například v barokní Praze bylo řádů a kněží. Dnes nepředstavitelné. Kompletně ovládli školství se svým dogmatismem.

2- ztráta 2/3 obyvatelstva v době hrdého vztyčení tohoto symbolu vítězství jedné strany. Kvůli "Bohu". Proboha!

3- hospodářský úpadek a stagnace na 100let

To jen k roku 1648

Co třeba genocida amerického obyvatelstva a Španělští Habsburci, jejich pýcha a tupost s jejich inkvizicí? Dnes je z Hitlera spektákl, ale bohabojní katolíci se k podrobeným národům chovali opravdu s "tolerancí" že... Už od začátku slovutného křesťanství na severu Alp. Viz Karel veliký a ostatní a stínání hlav nevěřícím. Muslimští chytráci mají dnes jen zpoždění a kratší meče.

Druhá strana si samozřejmě také ovšem ve válce nebrala servítky, to je známo, to ve válkách k vidění bývá.

Dosud jsem se v žádném komentáři nedočetl to, co si ctění komentátoři (včetně váženého pana Neffa) mohou dohledat, pokud by chtěli: se Švédy u Prahy bylo i pár posledních Českých protestantů. Nebyl to pouze boj hrdinných rekovných Čechů proti cizí soldatesce, jak se také můžeme leckde dočíst. Navíc výsledek války znamenal vítězství netolerantní menšiny převážně v Čechách sídlících Němců nad většinovým místním reformním Češstvím. Vím toto je velmi zjednodušené...

S protestanty samozřejmě žádný ráj také nikde nenastal. Nehájím je vůbec.

Mně na tom trucovitém erektování toho prastarého symbolu jedné ošklivé události šílené a zbytečné války pro slovo Boží vadí to všechno, co nastalo potom. Nikdy už nebyl v Čechách smír. Až do vyhnání Němců. I přes některé lepší a pár výborných Habs

J. Špirk 29.1.2020 21:42

Zmizel mi konec mého výplodu. Moc jsem se rozepsal. Pardon. Neumím sem psát, ale Vaše diskuze se mi líbila. Plácal jsem asi toto:

Habsburků.

Nakonec nás naši němečtí spoluobčané málem vyvraždili. Včetně katolíků, jako poražené ideové konkurence. Bohem byl tehdy nakrátko Adolf a o trojjediného kolegu nestál...

VÍRA JE ZLO. Jakákoliv a v cokoliv. Paradox...

Kámen sám je celkem pěknej, jako mnoho dalších morových sloupů, které narozdíl od tohoto symbolu nikoho neurazí.

J. Špirk 29.1.2020 21:42

Zmizel mi konec mého výplodu. Moc jsem se rozepsal. Pardon. Neumím sem psát, ale Vaše diskuze se mi líbila. Plácal jsem asi toto:

Habsburků.

Nakonec nás naši němečtí spoluobčané málem vyvraždili. Včetně katolíků, jako poražené ideové konkurence. Bohem byl tehdy nakrátko Adolf a o trojjediného kolegu nestál...

VÍRA JE ZLO. Jakákoliv a v cokoliv. Paradox...

Kámen sám je celkem pěknej, jako mnoho dalších morových sloupů, které narozdíl od tohoto symbolu nikoho neurazí.

D. Stirsky 29.1.2020 15:23

Pak ovšem je třeba obnovit i renesanční Krocínovu kašnu. A hlavně dostavět radnici!

J. Jurax 29.1.2020 16:03

Zejména tu radnici bych bral ...

Š. Hašek 29.1.2020 16:18

Já bych bral všecko historické ...... peníze by se našly, věc názoru.

A zatím se buduje Sportovní agentura ČR, Národní fotbalový stadion, Naše Afrika, Rovnost anatomická nade vše, Z IQ 76 vykřešeme profesora, Armáda ČR (NATO) zachraňuje Mali, .......

Něco jsem si vymyslel, to jo ......... Nebrat vše doslova.

P. Han 29.1.2020 18:53

A po obnovení kašny obnovit i zvyky s ní spojené, jako máčení nepoctivých pekařů. Babiš by mohl jít první.

P. Aron 29.1.2020 14:27

Ten sloup budí kontroverze. Ne že ne ! Nejsem člověk, který by nenáviděl Habsburky a baroko už vůbec ne. Ke katolické církvi mám poněkud rezervovaný postoj.

Proč proboha musíme více než sto let od jeho zbourání a 30 let od Listopadu 89 najednou obnovovat pomník ? Není to třeba tím, že je třeba odvádět pozornost veřejnosti aby si nevšimla, že politici neumí řešit skutečné problémy ?

J. Svozil 29.1.2020 15:06

P. Aron Myslite skutečné problémy ?

Jako napriklad zrusit tu bandu komunistu a konecne dostat podvodnika z hradu Zemana i stim jeho komunistickym a udavacem STB Buresem to bych souhlasil jinak ne

J. Jurax 29.1.2020 16:01

Ehm ... jistě, ale jiné problémy nevidíte?

Š. Hašek 29.1.2020 15:24

Zde nesouhlas, pane Arone.

Není to odvádění pozornosti, mezi všelikým "haraburdím" to je celkem zajímavá věc. Řekl bych.

M. Mruk 29.1.2020 13:35

Původní článek pana Stejskala byl tak žlučovitý paskvil, že se divím, že někomu stálo za to, na něj reagovat. Díky za to.

L. David 29.1.2020 13:04

Jestliže je panna Maria symbolem katolictví a toto katolictví je zdrojem duchovního (často i politického) útlaku, pak není žádný důvod k oslavě panny Marie, potažmo k oslavě katolictví. Ani mariánským sloupem, ani jinak!

Pomatené řečičky autora článku a všech zastánců znovuvztyčení sloupu o "kulturním dědictví" atp. nic nemění na skutečnosti, že obnovení mariánského sloupu je snahou podrobit se znovu (prozatím duchovně, později fakticky) pod otroctví katolicicmu, potažmo Šelmy!

Jenom ignoranti nevědí (nechtějí vědět), že symboly mají hluboký význam!

Z. Ukolébavka 29.1.2020 13:22

Napsal absolvent blbšuly. A dost možná jej nenechali absolvovat ani tam.

J. Jurax 29.1.2020 16:02

To nepíšete o sobě, že ne?

I. Polák 29.1.2020 13:02

Prosím vás,

klidně ten sloup vztyčte! Řílá vám něco termín falický symbol? Tak ten tu v diskusi ještě nebyl.

Ale hlavně nezapomeňte, že v době vánočních trhů je třeba sloup obklopit kulatým stolo-barem, aby bylo kam položit tácky s buřtama a pohárky se svařákem.

R. Langer 29.1.2020 14:18

No, pořád lepší než protikamiónovými zátarasy... :-/

P. Brich 29.1.2020 12:56

Studená náboženská válka se dostává do obrátek, i když se dosud cudně skrývá ve stínu mariánského sloupu. Kdo by to řekl do údajně nejsekulárnějšího státu.

Kdyby tento sloup dosud stál, byla by to barokní památka. Sebelepší kopie památkou nebude. Možná ani podle kriterií UNESCO. Co to teda bude?

Esteticky se prý bude nová vertikála doplňovat s horizontálou pomníku Jana Husa. Nestačí ale vertikály nejen budov Staroměstského náměstí, ale i např. Týnského chrámu a radnice?

Pominu-li, že se má zaplatit umělci, který už kopii vysochal, napadá mě už jen smysl historicko-politický. Sloup byl údajně vztyčen na paměť záchrany Prahy před vyrabováním loupeživými Švédy, kteréžto se jim zdařilo na levém břehu Vltavy. Chápán byl ale jako vykřičník ukončující téměř dvousetletou náboženskou toleranci v českém království, více či méně dodržovanou a potvrzovanou všelijakými glejty.

A domnívám se, že pro současnost a budoucnost má kopie být mementem pro "xenofoby, rasisty, fašisty" a podobně nálepkované občany, že tolerance končí a názor bude jen jediný - ten správný.

P. Han 29.1.2020 18:57

Šalounův pomník M. Jana Husa byl koncipován právě jako protiváha vertikály mariánského sloupu. Takže nyní tam protiváha chybí, pomník nemá co vyvažovat.

F. Kusák 29.1.2020 11:36

Nedivím se rozvášněnému davu, že oslavoval pád Habsburků. Měl k tomu důvod, totiž konec hnusné války a 260 tisíc padlých Čechů nebo přesněji občanů, žijících na území Čech a Moravy. A historii hodnotit jako dobrou nebo špatnou, tak to by se už vůbec nemělo. Prostě byla taková jaká byla, podle těch tehdejších kritérií i podle těch současných.

R. Langer 29.1.2020 11:23

Jo jo, i tady v diskusi je ta "křesťanská láska" k ostatním odnožím křesťanství docela dobře vidět. Ve skutečnosti jsou úplně stejní jako ti muslimáci, jenom se už dnes navzájem (skoro) nezabíjí. A to díky osvícenství a jejich odstavení od světské moci, a pár stům let, kdy (naštěstí) ztratili ve všem rozhodující vliv, a už po nich ani pes neštěkne. :-P

Š. Hašek 29.1.2020 11:31

Hodně trefná poznámka.

J. Krásenský 29.1.2020 12:13

Myslíte to osvícenství, které končilo gilotinou, tři čtvrti milionem zavražděných, genocidou ve Vendeé a napoleonskými válkami? Tak to je opravdu trefný tolerance pod heslem rovnost volnost bratrství.