19.3.2024 | Svátek má Josef


Diskuse k článku

PRAHA: Paní radní pokouší dějiny

Před nedávnem jsme si připomněli hrdinství českých parašutistů, kteří spáchali atentát na Heydricha a poté zemřeli v kostele a kryptě kostela sv. Cyrila a Metoděje v Resslově ulici. Věnce tam leží ještě dnes.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Gábriš 24.6.2016 23:25

nepřekrucujme dějiny

no, nechci být hnidopich, ale netušil jsem, že Gabčík byl "český" parašutista.

J. Farda 24.6.2016 16:51

Paní radní

mi začíná kvalitou připomínat radničního kulturtrégra za ODS Richtra neblahé paměti.

Š. Šafránek 24.6.2016 13:53

Spáchali hrdinství

"Připomeneme si hrdinství českých parašutistů, kteří spáchali atentát na Heydricha." Tak nevím, mám číst dál?

P. Harabaska 24.6.2016 14:20

Re: Spáchali hrdinství

A copak se vám na tom nelíbí, nebo co vám na tom vadí? Máte za to, že zavražděním zastupujícího říšského protektora v roce 1942 se snad stala rodu Šafránků v Protektorátu Čechy a Morava nějaká újma a nemohlo jim být okupačním fašistickým režimem spácháno nějaké dobro?

M. Kodeš 24.6.2016 15:07

Re: Spáchali hrdinství

Tady jde o to sloveso "spáchat". Já, asi jako většina češtiny znalých, toto sloveso spojujeme s něčím nekalým, odsouzeníhodným. Autor měl napsat provedli.

P. Harabaska 24.6.2016 15:40

Re: Spáchali hrdinství

Viz můj komentář k diskutujícímu jménem Šafránek.

Š. Šafránek 24.6.2016 15:17

Re: Spáchali hrdinství

1. Režim nebyl fašistický, ale nacistický.

2. Tento nacistický režim prohlašoval, že parašutisté spáchali atentát, kterýžto termín autor nešťastně přejal. Parašutisté všem nic nespáchali, ale popravili jednu z největších bestií, které nacismus zplodil.

P. Harabaska 24.6.2016 15:39

Re: Spáchali hrdinství

Obecně se má za to, že německý nacismus byl sui generis německou formou fašismu. Diskutovat o ev. rozdílech je v této souvislosti irelevantní. Parašutisté atentát, při němž popravili jednu z největších bestií, které nacismus zplodil, nepochybně spáchali. Líbí se vám snad více sloveso provedli? Německy, bez ohledu na politickou příslušnost mluvčího, se říká Attentat verüben. Tomu odpovídá české spáchat atentát.

Š. Šafránek 24.6.2016 15:46

Re: Spáchali hrdinství

A to je právě ten problém: německá terminologie se mi v souvislosti s popravou Heydricha vůbec nelíbí.

B. Hamáček 24.6.2016 16:22

Re: Spáchali hrdinství

Atentát byl jednoznačně vojenskou akcí , a TY SE PROVÁDĚJÍ tečka.

Š. Šafránek 24.6.2016 16:42

Ale nepáchají. Dvě tečky.

B. Hamáček 24.6.2016 16:53

Re:

Samozřejmě !!!

Jak by proruským trollům znělo : rudá armáda spáchala ( i když i to možná) vítězství nad nacistickým Německem

M. Koutný 24.6.2016 16:25

Re: Spáchali hrdinství

A on nebyl, představte si... Nevím, kdo je tím, kdo obecně předpokládá, nejspíš nějaký obecní blb. Fašismus a nacismus jsou sice v obou případech formami nacionální levice a za WW2 se jejich hlavní představitelé stali (tak trochu vynuceně) spojenci, ale jinak je jejich zaměňování produktem nedovzdělanosti a do jisté míry i následkem manipulace levičáckých pavědců, hrajících si na historiky a politology.

M. Koutný 24.6.2016 16:27

Re: Spáchali hrdinství

Výše řečené je reakcí na příspěvek pana Harabišky, nikoli pana Hamáčka. Trochu nešťastné řazení příspěvků by mohlo mylně vyvolat tento dojem, za čož se omlouvám.

J. Krásenský 24.6.2016 16:35

Re: Spáchali hrdinství

máte zcela pravdu

P. Harabaska 25.6.2016 15:45

Re: Spáchali hrdinství

Co vy všechno nevíte, pane Koutný! A vy jste obecný nebo obecní?

M. Prokop 24.6.2016 18:12

Re: Spáchali hrdinství

Když se "má obecně za to", tak třeba, byl fašismus rasistický?

Nacismus byl přesně to, co inzeroval: Nacionální socialismus.

Fašismus pak korporativní socialismus.

P. Harabaska 25.6.2016 15:41

Re: Spáchali hrdinství

Měl byste se stát zapáleným šiřitelem pro vás jistě přitažlivých myšlenek Duce Benita Mussoliniho. Pro mě to byl ovšem stejný dobytek jako Führer des Großdeutschen Reichs Adolf Hitler. Osobně jsem znal synovce Otto Skorzenyho (psal se ovšem s písmenem Ř), který potvrzoval, že jeho strýc byl i po smrti AH jeho trvalým obdivovatelem.

E. Erat 24.6.2016 18:47

Re: Spáchali hrdinství

Zplozen nebyl nacismem, ale německou matkou a otcem. A těmi byl i vychován. Poprava je právní akt (např. K.H. Frank), o nic takového v tomto případě nešlo. Byl to atentát. Jistě slovo spáchali je asi nevhodné, provedli vyjadřuje skutečnost.

Š. Hašek 24.6.2016 19:15

Re: Spáchali hrdinství

Někdy i jedno slovo, zde asi (dosti) nevhodně/nešťastně použito, uteče každému. Domnívám se. Podle vláken to vypadalo na "řešení vesmíru". Nikoliv. Jedno slovo.

Š. Šafránek 24.6.2016 20:39

Máte pravdu, navíc s obsahem článku souhlasím.

M. Klas 24.6.2016 13:34

Není šprochu

Tady si počtěte, jak je paní Kaplicky agilní:

http://eliskakaplicky.cz/cs/aktuality/tiskova-zprava-k-situaci-kolem-krypty-narodniho-pamatniku-hrdinu-heydrichiady-32352

J. Sova 24.6.2016 16:28

Re: Není šprochu

„I přesto, že Praha posílá církvi 700 tisíc ročně na provoz, návštěvníci dnes platí vstupné, což nám u takto významného pietního místa nepřipadá jako vhodné“, dodává předsedkyně výboru pro kulturu, památky, zahraniční vztahy, cestovní ruch a výstavnictví Eliška Kaplicky.

A. Bytová 24.6.2016 9:00

Paní

radní má evidentně delší jméno než rozum.

M. Mýval 24.6.2016 9:43

ale nohy má pěkný

A teď když vyplodila myšlenku, na kterou by Stropnický nepřišel ani kdyby vyhulil kýbl trávy, si říkám, to by byla primátorka. A na Prague pride by mohla klidně přijít pouze v lodičkách a klobouku

B. Rameš 24.6.2016 10:11

Re: ale nohy má pěkný

Bohužel vlastnictví elegantních končetin nikterak nepodmiňuje vlastnictví funkčního mozku. Ale budiž, pokud by radnice chtěla nafotit nějaký erotický kalendář, tak by se paní Kaplický (sakra, mám v tom hokej) jistě uplatnila.

Š. Hašek 24.6.2016 9:55

Re: Paní

Velice trefná poznámka!

P. Lenc 24.6.2016 13:28

Re: Paní

Také jsem se pobavil.

V. Kříž 24.6.2016 8:43

ehm.... paní Kaplicky...

... není to náhodou ta paní, jejíž kvalifikací je, že byla manželkou pána, který projektoval na Letné jakousi obludu?

Š. Hašek 24.6.2016 10:07

Re: ehm.... paní Kaplicky...

No, dříve se říkalo "paní doktorová", "paní plukovníková". A většinou to neznamenalo i jen nepatrné zvýšení inteligence, možná tak pití kávy bez zvednutého malíčku. A lžičku z šálku ven!

Paní architektová.

Poslední zprávy o té paní mám již "historické" - když štkala ve všech televizích, že" křupani nerozumí genialitě jejího manžela", a že "ona bude dál bojovat"! Za co! Za novou zeměkouli? A helemese, kde je!

My starší si pamatujeme tanečnici na hrobě manžela - Gustinu Fučíkovou. Vystačilo jí to asi padesát let na gáži.