25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

POVÍDKA: Věrný sluha

„Příkaz nelze provést, pane, dveře drží zvedák, na který jste automobil ráčil postavit, pane. Kola nejsou nasazena. Bylo by nutno kola nasadit, pane.“

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Princ 31.12.2022 7:50

Nepamatuju se, že bych někdy slyšel chlapa kňourat "dělej něco" - na rozdíl od paní a dívek.

P. Hatina 31.12.2022 7:40

Ono může být i hůř. Když pan Asimov kdysi formuloval známé tři zákony robotiky, tak k tomu připsal hned knížku "Já, robot" ve které je vlastně popíral na základě podobných verbálních neporozumění.

Takovému robotu pak stačilo říct otráveně aby se "ztratil", a on fakt zdrhnul, že ho pak hledala pátračka po celé planetě.

A úplně nejdrsnější byla povídka Lhář, kde popisoval experimentálního robota který dokonce uměl číst telepaticky i myšlenky lidí. Což sice vypadalo nadějně , jenže pak po nějaké době zjistili že jim ten robot nestydatě lže.

Chvíli to trvalo robopsycholožce Susan zjistit , proč. Právě proto že uměl číst - všechny jejich myšlenky, tak často věděl, že by jim tou pravdou citově ublížil, což ale podle prvního zákona nesměl.

Blbý je že na to přišla až potom co jí sám podvedl. Nakecal jí že jí jeden kolega míluje a chce jí požádat o ruku. A když jí ten kolega oznámil, že si bere jinou, tak si to pak vyřídila s milým robůtkem, že z něj zůstala hromada plechu...;-D

V. Kolman 31.12.2022 3:13

Roztomilé;-D;-D;-D

Nemohl pan řidič vlastnoručně svojí druhou (volnou) rukou ty zk---ené dveře otevřít sám???

U aut je problém s UI ještě humorný. Ale když UI pošle (NAVZDORY PŘÁNÍ PILOTŮ!!) dopravní aeroplán k zemi, jenom kvůli nefunkčnímu senzoru (úhlu náběhu, rychloměru,.....) - to pak veškerá sranda končí.

P. Hatina 31.12.2022 7:52

Jenže no právě. Ono stačí sledovat dokumentární filmy, týkajících se vyšetřování leteckých katastrof, a zjistí se, že k tomu i poměrně často docházelo a dochází dál.

Nikoliv tedy rovnou, "kvůli tomu jednomu senzoru", protože to letadlo má přece jen řídit pilot, takže ten by to měl "uřídit" i bez toho senzoru, ovšem pokud se nakumuluje několik složitějších událostí vedle sebe, a navíc pilot plně důvěřuje těmhle IT hejblátkům, protože sám moc zkušeností nemá, tak to pak dopadá tragicky.

R. Langer 31.12.2022 11:02

Nějak tak. R^

O. M. 31.12.2022 17:22

Nejhorší je, když pilotovi zatajej, že jsou v tom letadle ukrytý hejbátka, který se s ním budou prát o nadvládu nad letadlem.

V. Kolman 1.1.2023 20:13

......Nad mořem, daleko od pevniny, v bouři a oblačnosti, za nulové viditelnosti, v noci - to se pak pilot musí spolehnout na přístroje a pokud mu jeho vlastní smysly "říkají" něco jiného a on přestane věřit přístrojům, je malér na světě.

Před mnoha lety jsem četl článek (napsaný pilotem, odcházejícím do důchodu) o rozdílu mezi pilotem, který začínal létat ve jako kluk od píky na větroních a postupně se přes "motoráře" dostal až k obchodnímu pilotu a umí létat "ručně" - a pilotem "strojníkem", který sice zná teoreticky aeroplán do posledního šroubku, ale když mu (například) vysadí motory, tak je "vyvedený z míry".

P. Hatina 1.1.2023 20:38

Ono je to složitější, nejen že nikdo nepožaduje, aby piloti letadel začínali na větroních, ale oni se naopak musí na každý nový typ letadla zaškolovat. Asi bych jako laik řekl že každé z nich, když mu vysadí jeden, dva, všechny ) motory reagují jinak. Takže, i takto, důkladným a dlouhodobým školením, na trenažerech, atd.I tím lze získávat zkušenosti. Ovšem, když se začteme do výsledků vyšetřování těch nehod, i to často chybí - aby je na takové obtížné situace připravily.

No a pokud se toho "nad mořem" - těch přístrojů tam mají spoustu, některé za bouře fungují, jiné dávají nesprávné údaje (protože bouře atd..), atd.. Čili i s touhle situací by se ten pilot měl nějak vyrovnat. I třeba tím že by do té bouřky odmítl letět, a ten let se odložil. I na to má právo. A když ne, tak to halt někdy spadne..