23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


ŽELEZNICE: 150 miliard pro České dráhy mimo zákon

4.12.2009

Jako každý příznivec konkurence fandím majiteli Student Agency Radimu Jančurovi, který se pokouší prolomit monopol Českých drah na železnici. České dráhy jsou moloch, který dostává letos z krajských rozpočtů 5 miliard a ze státního rozpočtu další 4 miliardy. Během následujících deseti let chtějí dalších 150 miliard.

Kraje se navzdory Jančurovým nabídkám dopravy za nižší dotaci rozhodly uzavřít bez výběrových řízení smlouvu s Českými drahami o pokračování dotací na dalších deset let. Jančura pohrozil negativní kampaní vůči ČSSD, která ovládá 13 krajů.

Kritizovat jen ČSSD je ale od Jančury trochu nespravedlivé. Např. v Ústeckém kraji smlouvu schválila koalice s ODS a radním pro dopravu je Jiří Šulc z ODS. A hlavně - jednotná akce krajů byla připravena s vládou, která s kraji podepsala memorandum o společném postupu. Vláda je kontrolována společně ČSSD a ODS (a zelenými).

Lepší by bylo dotace zrušit úplně

Snaha Jančury ucházet se o nižší dotaci za stejnou nebo lepší službu je chvályhodná, ale ani to není nejlepší řešení. Dopravu si má objednávat cestující tím, že si koupí jízdenku. Chybný je samotný koncept, podle něhož kraje objednávají „dopravní obslužnost“.

Budete namítat, že kdyby doprava nebyla dotovaná, jízdenky by byly moc drahé a některé spoje by se nevyplácelo provozovat. Uvědomme si ale, že peníze, které železničním a autobusovým společnostem rozdávají kraje a stát, jsou naše bývalé peníze, které nám stát sebral. Jediné správné řešení je dotace na dopravní obslužnost zrušit a lidem snížit daně.

Tak jako se dnes jezdí bez dotací mezi kraji, mohlo by se jezdit bez dotací i uvnitř krajů. Dotace pokřivují trh a způsobují neefektivnosti. Dnes možná někde zbytečně vozí lidi poloprázdný vlak za padesát milionů, kde by stačil mikrobus za půl milionu.

Lze dotační politiku změnit?

Může příští vláda dotační příspěvek pro České dráhy zrušit a motivovat České dráhy k zeštíhlení?

Těžko, když Fischerova vláda podepsala s kraji memorandum. Premiér Fischer závazkem státního příspěvku de facto vytvořil dodatečné mandatorní výdaje státního rozpočtu pro minimálně tři příští vlády.

Řekl bych, že vláda překročila tímto memorandem své pravomoci, když obešla parlamentní proces. Pokud chtěla opravdu slíbit Českým drahám, resp. krajům desítky miliard ze státní kasy po dobu deseti let, měla to udělat řádným zákonem, transparentně, skrze parlament.

PetrMach.cz

Autor je předsedou Strany svobodných občanů