ZDRAVOTNICTVÍ: Původce zla a nucená správa
Problém je v tom, že k odvolání ředitelky není třeba nucené správy. Jsou to dvě věci, které spolu nesouvisí, krom toho, že akt nucené správy vytváří dramatický kolorit. K odvolání ředitele totiž stačí přesvědčit správní radu VZP, aby navrhla odvolání Poslanecké sněmovně. A Poslaneckou sněmovnu, aby odvolání podpořila. Že uvalení nucené správy je velmi zvláštní, lze doložit z rozhodnutí, ve kterém je uvalení nucené správy vysvětleno několika důvody.
* Jako první důvod je uvedeno, že VZP nenaplňovala svůj rezervní fond. Je to situace známá a vícekrát kritizovaná. Problém je v tom, že vláda k dané skutečnosti zaujala stanovisko, že je to v pořádku, protože při placení musí mít přednost poskytovatelé zdravotní péče. Pokud bychom skutečně chtěli tento postoj vlády změnit a přiklonit se k názoru ministerstva naplnit nejdříve rezervní fond, znamenalo by to, že například z oněch tří miliard, které nyní VZP od vlády dostane, skončí významná část v rezervním fondu. Znamená to tedy, že VZP je potrestána za to, že za souhlasu vlády finanční prostředky, místo aby je ukládala do fondu, posílala zdravotnickým zařízením.
* Druhým uvedeným důvodem je skutečnost, že VZP neplní povinnost mít vyrovnaný rozpočet. Není doloženo, že za to může ona sama, a nikde není zmínka, jak se na onom deficitu podílejí ministerské vyhlášky, které byly vydávány přes odpor zdravotních pojišťoven. Ty v analýzách dokládaly, že vydávané vyhlášky povedou k zadlužení systému.
* Třetím důvodem je skutečnost, že VZP založila společnost VZP, a. s. Ta vznikla v úzké spolupráci s ministerstvem financí a fakticky slouží k pojišťování cizinců a poskytování cestovního připojištění.
* Jako čtvrtý důvod je uvedeno, že pojišťovna neplatí do dvaceti dnů a tím nedodržuje rámcovou smlouvu. Není už analyzováno, jak má platit, když nemá peníze, a ještě je jí v prvním bodě vyčítáno, že platí, místo aby dávala peníze do rezervního fondu.
* Zapáté je uvedeno, že VZP nedodržela provizorium zdravotně pojistného plánu na rok 2004. Ale nikdo zatím nedoložil, že takové rozpočtové provizorium bylo vůbec uloženo.
* Šestým důvodem je nedodržování vyhlášky. Ale není už řečeno, v čem spočívá. Je to stejná situace, jako kdyby soud odsoudil občana za porušování zákonů, ale už by neřekl, o které zákony jde.
Nucená správa je typická pro celé naše zdravotnictví. Mnoho věcí se s naprostou jistotou prohlašuje, ale jen velmi málo výroků jsou jejich autoři schopni doložit.
Zaměňují se důsledky a příčiny a právní výklad se používá nikoliv podle obsahu zákona, ale podle toho, na koho má být aplikován. Důsledky dopadají na systém a na občany. Nemocnice, jako ty ve Středočeském kraji, nemají smlouvu s VZP a pacienti jsou nuceni si v současné době zdravotní péči platit dvakrát - jednou z daní, prostřednictvím rozpočtu kraje, a podruhé z pojištění, které si řádně platí.
Nevěřím, že by to považovali za doklad zlepšeného fungování našeho zdravotnictví.
Autor je poslancem KDU-ČSL