25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

ZDRAVOTNICTVÍ: Chybí samoregulace, nikoli peníze

S nástupem Miloslava Ludvíka do čela Ministerstva zdravotnictví přichází na tento post od vzniku ČR již devatenáctý ministr. Je to společně s Ministerstvem dopravy a Ministerstvem školství resort, v němž k výměně vedení dochází nejčastěji.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Š. Hašek 5.12.2016 21:00

Zkráceně.

To jest tak, když někdo deleguje rozhodování o vlastním zdravotním stavu nějakému Kubkovi, ministrovi, socanům, ........

Zadarmo. No, neber to!

K. Janyška 5.12.2016 17:06

Chybí zejména úplně jiný systém zdravotnictví.

Já mu říkám Tržními lvy na tržní vlky, tedy Soukromé zdravotní pojišťovny na soukromá zdravotní zařízení, kterému vládne plátce, tedy občan České republiky. Spočívá ve zrušení výpovědních lhůt občanů zdravotním pojišťovnám a zrušení VZP, jako hlavního narušovatele systému. Sympatie občanů ke zdravotním pojišťovnám a přenesení svého průmerného měsíčního podílu u na jinou pak plní funkci biče na všechny a hybatele efektivnosti a kvality systému... Dzp.

P. Vaňura 5.12.2016 15:52

Mimochodem, jedním z důvodů většího počtu návštěv

u lékaře je skutečnost, že praktický lékař spoustu léků NESMÍ NAPSAT a tak je nucen poslat pacienta za specialistou! U nás patrně nerealizovatelné je to, že ve Švýcarsku zaměstnanec na kratší "marodění" vůbec nepotřebuje neschopenku a nemusí navštívit lékaře.

J. Chaloupka 5.12.2016 13:47

Neznám rezort, který by nebyl podfinancovaný.

Jestlipak se někdy dožiji ministra, který řekne, co za ty peníze, co mu platíme, udělá a zvládne to?

P.S. To musel Julínek začínat těmi poplatky? To nemohl nechat poplatky nakonec všech reforem? Nebo vlastně žádné nebyly?

J. Kulheim 5.12.2016 16:20

Re: Neznám rezort, který by nebyl podfinancovaný.

Musel. Protže to jinak nejde. Napřed musíte zjistit poptávku po službě. To uděláte jenom tak, že nasatvíte nějakou brzdičku a to poplatky splnily.

O. Prokop 5.12.2016 10:58

Konkrétně

Pokud jde na léčení ze zdravotního pojištění- pardon- daně cca 250 mld Kč ročně, které vyberou ne zdravotní pojišťovny, ale přerozdělovně zdravotní daně, tak to je asi 800 Euro na občana na rok. Vedle v Rakousku je to cca 3000 Euro. a český pacient má za tyto peníze stejnou a v mnoha oborech i lepší péči než rakouský a to taky s menší spoluúčastí. Ta je jenom na léky- cca 14 %. Soudruh ministr Ludvík chce dále snižovat ceny léků a spoluúčast. Z toho plyne, že ČSSD potřebuje obelhat a získat voliče- občany- pacienty a bude se snažit zvítězit ve volbách. Stejně jí tato karta nevyjde, za rozdíl 30 kaček, kterými vyhrála volby minule. Personální devastace, zavírání oddělení, ordinací, zhoršení kvality a dostupnosti, nedodržování zákoníku práce - to je nezajímá. Potřebuje vyhrát volby.

Socialismus ve zdravotnictví je poslední relikt 27 let po revoluci. Neexistuje smlouva pacienta s opravdovou pojišťovnou, neexistuje připojištění atd. atd. Více na www.zdravotnictvivolaopomoc.cz

J. Kulheim 5.12.2016 13:05

Re: Konkrétně

To co jste napsal je pravda.ALE.Současný socialistický systém organizace a financování zdravotní péče je nereformovatelný. Dělají se pouze nesystémové úpravy, které jsou pouze ucpáváním velkých děr v cedníku. Zdravotnictví funguje špatně prakticky všude na světě.

Jediný pan Julínek byl na post ministra připravený. Mimo poplatků se mu nepodařilo udělat také nic. Návrh tzv. Julínkovy reformy byl široce kritizován představiteli ostatních politických stran, veřejností i odbory. Největším odpůrcem zprůhlednění systému byli lékaři jako MUDr Ráth, ČLK s vlajkonošem MUDr Kubkem, LOK apod. Toho využila ČSSD v předvolením boji. Lékařská lobby je dobře organizovaná a umí dobře strašit veřejnost.

Základní teze z kterých ODS vycházela • posílení role občana – pacienta, • informace o kvalitě zdravotnických služeb, spolurozhodování o nákladech na zdravotnické služby, zachování svobodné volby lékaře, zdravotnického zařízení a zdravotní pojišťovny, • zárukou kvality poskytovaných zdravotnických služeb bude konkurence zdravotních pojišťoven a zdravotnických zařízení, • systém bude založen na autentickém zdravotním pojištění, • povinnost zdravotního pojištění a garance přístupu ke zdravotní péči i její rozsah budou zachovány, • role státu bude omezena především na dozor nad trhem zdravotního pojištění. Což odpovídá tomu co píšete vy.

Současná situace v ČR – dna hospitalizace , v ČR nejvíc 11 x za rok tj. téměř o polovinu vyšší než průměr v zemích OECD a stále roste  trend nárůstu je možné pozorovat jak u akutních, tak u dlouhodobých hospitalizací  světovým trendem je naopak snižování počtu hospitalizací i ošetřovacích dnů /Rakousko 7,7. --počet návštěv lékaře je 13,1 na osobu a rok /Rakousko 6,7/ -- Produktivita práce je u nás 50%ATd

Není tady prostor pro delší diskusi. Přilévání peněz do systému nic neřeší.Je potřebné dát si všechno do souvislostí. Ve stávajícím systému je velká nabídka a velká poptávka a tomu neodpovídají finance, které do systému jdou.

O. Prokop 5.12.2016 14:15

Re: Konkrétně

souhlasím, až na tu produktivitu. Když v zahraničí jdete k lékaři, tak jste u něj minimálně hodinu, má na Vás čas, vše s Vámi probere. To by u nás nebylo možné- kvůli nízké ceně práce a množství pacientů- žadatelů. A navíc k tomu regulace ( limit, t.j. okrádání poskytovatelů péče) a žádná regulace žadatele. Proto jsou dlouhé čekací doby, proto jsou neochotni lékaři, kteří mají v podvědomí tyto regulace. Přesto za 800-900 Euro ročně jsme např. první na světě v intervenční kardiologii, což nám závidí i bohaté státy. Vysoká produktivita je u nás dosahována na úkor komunikace s pacienty. Vysoký počet návštěv u nás je zřejmý, nic to nesníží, pokud bude dále socialisti s komunistickými mozky nám nalhávat, že máme nárok na rychlou kvalitní a k tomu levnou péči, pokud bude pokračovat švédský stůl ... Investice do betonu a ne do personálu jdou další oblbování občanů. Postaví za x desítek milionů budovu, nakoupí přístroje, ale nemá tam kdo vzdělaný pracovat.

J. Kulheim 5.12.2016 14:55

Nemyslel jsem produktivitu práce lékařů,

ale celkovou produktivit u nás s porovnání např.s Německem. Oni si doma nechají sofistikovanou výrobu s vysokou přidanou hodnotou a u nás jsou montovny ve kterých kdyby dělník dřel od rána do rána, tak jeho práce má nízkou přidanou hodnotu, tak má mzdu nízkou oproti dělníkovi na západě.

V ČR pacuje ve výrobní sféže cca 30% pracujících. Zdravotnictví patří do služeb a i kdyby se doktor přetrhl, tak bohatství nezvýší. Současný systém zdravotní péče o zdraví se sustřeďuje na léčení nemocí. Průměrný věk dožití se zvyšuje, ale průměrný věk dožití v dobrém zdraví se od roku 1962 nezvyšuje a kolísá kolem 62 let u mužů i žen. Prodlužuje se věk dožití v nemoci. Starší lidé potřebují větší péči a vyšší jsou náklady na léky.Atd. My všichni jsme závislí na výkonnosti výrobní sféry. Přibývá důchodců, zvyšují se náklady a léčbu, ATD.

Švédský stůl fungovat nemůže. 1/ Systém musí motivovat osoby k zdravějšímu životu. 2/V souvislosti se solidaritou by se mělo mluvit víc o subsidiaritě. 3/Unitární pojištění umožňuje rozkrádání a korupci ve velkém. Tarifní mzdy umožňují to, aby měl někdo několik úvazků a nedělal téměř nic. Placení jednoho úkonu v různých nemocnicích jinak, atd. Jedni makají a dostanou stejně jak ti co práci neodvedou. Nejhůř je na tom plátce. Ten musí odevzdat peníze a nemá vliv na nic. 4/Zdravotní systém je pouze jedním z faktorů, které mají vliv na zdraví lidí. Systém zdravotnictví, který neklade důraz na zdraví prospěšný životní styl, nemůže vést ke zlepšení zdravotního stavu obyvatelstva 5/Když stát sebere lidem peníze, nemají na pojištění. Stát bere na daň ze mzdy, sociální a zdravotní pojištění cca 45% příjmu. Připočítáme-li k tomu DPH, spotřební daň, daň z nemovitostí, silniční daň a různé poplatky za zákona, tak nám vychází, že stát od nás sebere cca 80% vydělaných peněz.

Dlouhodobě je takový systém neudržitelný. Je potřebné změnit systém. Myslím, že změna systému bude trvat 10 možná i více let. Problém je vždycky skrytý detailech.

Z. Lapil 5.12.2016 15:44

Re: Konkrétně

Možná taky: nutná bumážka na všechno.

Jednou jedinkrát se mi u doktora líbilo, už je to nějaký čas. Na kladenské poliklinice na ortopedii chodba (pravda, hnusná socialistická), na chodbě několik (čtyři? fakt nevím, kulhal jsem :-)) doktorů, na začátku chodby recepční/distributorka, ale hlavně: uvnitř dvě šatny (příchozí, odchozí), jeden doktor, DVĚ sestry, z toho jedna asistovala, druhá zapisovala, co pan doktor diktoval (možná to ani sestra nebyla). Než jsem vstal z lehátka, byla vytisknutá zpráva a papír "v recepci zaplaťte 11,- Kč", já řek` děkuju a další, prosím.

Ani zrno nazmar. Vlastně ani minuta, pardon :-).

J. Síbek 5.12.2016 10:48

U nás 11 ve Švédsku 3

Je otázkou,co se myslí návštěvou lékaře,jestli do toho spada i zubní prevence a jiné preventivní návštěvy.Nebo jestli ve Švédsku se prevence nepočítá..

Z. Lapil 5.12.2016 15:34

Re: U nás 11 ve Švédsku 3

Další otázka: jak moc těch návštěv je iniciativou "pacienta"?

Jsem takový ten starší pán, co "si chodí k doktorovi pro prášky". Zhruba to vychází na 8 návštěv ročně (specialisté + "obvoďák". Jo, a 2x ročně krev, takže 10. K tomu nějaká ta rýmička a jsem na průměru, přestože jsem ve stavu přiměřeném ne zcela pokročilému věku. Podle mě by se to dalo redukovat na 3, maximálně možná na pět.

Hlavně mě ničí onen tříměsíční interval na změření tlaku. Ten si dokážu měřit sám a jistě by většině lidí stačil pokyn typu "přijďte, kdybyste naměřil to a to".

Další věc, která mi přijde pochybná: člověk dostane zadarmo kdejaký penicilin za pár drobných, ale když je opravdu v průšvihu s nějakou výjimečnou chorobou, je najednou pojištění plus minus k ničemu.

K. Janyška 5.12.2016 10:11

Chybí zejména úplně jiný systém zdravotnictví.

Já mu říkám Tržními lvy na tržní vlky, tedy Soukromé zdravotní pojišťovny na soukromá zdravotní zařízení, kterému vládne plátce, tedy občan České republiky. Spočívá ve zrušení výpovědních lhůt občanů zdravotním pojišťovnám a zrušení VZP, jako hlavního narušovatele systému. Sympatie občanů ke zdravotním pojišťovnám pak plní funkci biče na všechny a hybatele efektivnosti a kvality sytému... Dzp.

J. Kulheim 5.12.2016 8:16

Zvýšení HDP neznamená zvýšení životní úrovně.

„Miloslava Ludvíka do čela Ministerstva zdravotnictví přichází na tento post od vzniku ČR již devatenáctý ministr.„ To, že chce zvýšit platy sestrám, které pracují v noci,je velmi dobrá zpráva. Ale jedná se o další nesystémové opatření. Kromě pana MUDr Julínka se ani nepokusil nikdo udělat žádné systémové změny. Ministr Julínek a ODS skončili na poplatcích 30 Kč, které do systému financování zdravotnictví, přinesly cca 5 miliard Kč. ČSSD na zrušení poplatků vyhrála volby a s přispěním koaličních partnerů, ČLK, Lku, atd. poplatky zrušila. Má na to právo, pokud by vymysleli něco jiného, pokud možno lepšího. Pouze ystémové opatření nahradila nesystémovým opatřením. Pan Babiš jako vždycky dělal drahoty,ale nakonec peníze přidal z jiných daní.

--HDP- je to důležitý ekonomický ukazatel, ale zvyšování HDP neznamená zvyšování životní úrovně. Např. automobilky, táhnoucí růst našeho HDP, jsou vlastněné zahraničními subjekty. Podle čtvrtletní makropredikce České spořitelny (profil, názory) plyne okolo 66 % růstu do zahraničí. Pouze 34 % z růstu automobilového průmyslu je proto skutečně naším růstem.

Důležitějším ukazatelem je SDLOŽENÁ DAŇOVÁ KVÓTA. Vyjadřuje podíl celkových daňových výnosů (včetně příspěvků na sociální a zdravotní pojištění) na HDP. V roce 2000 nejvyšší složená daňová kvóta ve Švédsku (54,2 %), v 15 zemích EU 41,6 %. V ČR činil tento ukazatel 39,4 %. Podíl příspěvků na sociální pojištění na složené daňové kvótě se v ČR soustavně zvyšuje a v r. 2007 dosáhl 16,3 % HDP, což je (spolu s Francií) nejvyšší podíl v EU. Průměr EU a eurozóny se přitom v posledních letech pohyboval v rozmezí 12,4 - 14,5 % HDP.

--V Česku je nejvyšší podíl sociálního pojištění na daních v celé Evropské unii.Srovnání Eurostatu, které zahrnuje data od roku 1995 do 2010.Zatímco v Evropě v průměru tvoří sociální pojistné na daních 31,1 %, v Česku je to téměř polovina (45,2 %). Celkové zdanění práce tvoří 52,3 % všech daní, spotřební daně se podílí třetinou a majetkové daně zabírají 15 %

P. Lenc 5.12.2016 10:22

Re: Zvýšení HDP neznamená zvýšení životní úrovně.

Reálný socialismus v praxi.Otázka je, jak dlouho může jakýkoliv stát tuto "sociálnost" utáhnout.