25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

VIZE: „Zelený pokrok“ pokulhává

S dosažitelností těchto cílů byla konfrontována kupříkladu města, která se zavázala, že do roku 2030 dosáhnout tzv. „uhlíkové neutrality“ (zde). Nějak se to však celé zadrhlo, a tak metropole jako Paříž, Berlín, Kodaň začaly bez fanfár přiznávat, že stanovené cíle jsou příliš ambiciózní a není jednoduché je splnit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
O. Kaucký 13.3.2023 21:41

R^R^

P. Skřivan 13.3.2023 9:45

Položil jsem UI tuto otázku:

co říkáš na názor "Tato země produkuje 2% skleníkových plynů. Takže kdyby se Británie v tomto okamžiku potopila, nemělo by to na klima žádný vliv. O budoucnosti planety budou rozhodovat chudí lidé v Asii a Latinské Americe, které záchrana planety nezajímá . Proč? Protože jsou chudí!

zde je odpověď:

https://petrskrivan.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=799046

J. Jurax 13.3.2023 14:18

Inu, jest patrno, že jednak je UI správně ideologicky indoktrinovaná, neboť dokáže plynně zeleně bezobsažně žvanit, a jednak že je natolik hloupá - nebo poctivá? - že bez odporu vydá fakta, která jejím ideologickým žvástům odporují.

J. Ptáček 13.3.2023 9:24

Zelený pokrok nebo zelený blábol? Dokud budou jezdit po městech auta a je úplně jedno jestli na benzin, naftu nebo elektrický pohon, zůstane jen u teorie. Po městě mají auty jezdit hasiči, sanitky a policie, nikdo jiný, ani zásobovači ne. Ostatní jenom mechanickými prostředky (viděl jsem to dávno v Mnichově a fungovalo to). Anebo říct to je blbost, ale pak nechtít "zelený pokrok". Jen obelháváme sami sebe.

P. Diviš 13.3.2023 9:28

No, "funguje". Asi jako když se budete léčit jen tím, co najdete na zahrádce. Taky to bude fungovat, otázka je, jak?

J. Ptáček 13.3.2023 9:36

Máte naprostou pravdu, jen ze sebe nedělejme pitomce zavedením "zeleného pokroku".

P. Diviš 13.3.2023 12:43

To je asi tak poslední, co bych si já přál.

Komentoval jsem jen to "fungování".

J. Jurax 13.3.2023 14:22

Ano, ani zásobovači ne.

Obchody budou zásobovány volskými potahy nebo Šerpy. A rikšami.

J. Jurax 13.3.2023 14:27

Po městě mají auty jezdit hasiči, sanitky a policie, nikdo jiný, ani zásobovači ne. Ostatní jenom mechanickými prostředky, pravíte.

Tedy jakými mechanickými prostředky mají jezdit ostatní - když jste to viděl dávno v Mnichově a fungovalo to?

J. Lukavsky 13.3.2023 15:08

"Ostatní jenom mechanickými prostředky" Můžete to nějak upřesnit? Bicykly, rikši, šlapací kamion.... ? Děkuji. J.L. end

J. Hajský 13.3.2023 8:55

I kdyby nějaké město, nebo dokomce celá EU byla k nějakému datu "uhlíkově neutrální" nebude to mít na ten fuj, fuj sodovkový plyn (a ostatní plyny způsobující prý oteplování planety) žádný znatelný vliv, kromě masivního snížení životní úrovně obyvatel těchto něst potažmo celé EU.

Ona totiž atmosféta nemá hranic a ty "oteplovací" plyny se v ní rozptýlí nakonec víceméně rovnoměrně. Aby to mělo nějaký efekkt mysely by VŠECHNY státy světa být k tomuto datu "uhlíkově neutrální" a to včetně námořní dopravy (což zajistí pouze plachetnice) a letecké dopravy (co zajistí pouze větroně). A samozřejmě také bez hovězího a dalšího dobytka produjujícího metan. A konckonců i bez lidstva produkujícího také CO2 a metan.

To klimaalarmisté a ekofašisté chtějí?

T. Hraj 13.3.2023 9:13

1) Bez lidstva? Ano chtějí. Respektive existuje jedna podstatná větev tohoto "eko" hnutí, která považuje JAKÝKOLI zásah do přírody (tj. jakoukoli lidskou činnost) za negativní. Ideálem (občas i vyřčeným) pro ně je tedy planeta bez lidí.

2) Nestačí jen, aby všechny státy na světě byly k nějakému datu uhlíkově neutrální, ale aby tuto uhlíkovou neutralitu udržovali následných minimálně 80-100 let. Neboli za ruce se budou držet Si Tin Ping s předsedou/kyní EK s Putinem s 10-15 US presidenty atd. a všichni dobrovolně ponesou obrovské ekonomické břemeno, které způsobí masívní pokles životní úrovně jejich obyvatel. A kdokoli by tuto hru během těch 100 let porušil tak by na tom vydělal na úkor ostatních. Nechápu, co by se mohlo pokazit.;-D

P. Diviš 13.3.2023 9:22

Jsou jich dvě sorty:

Jedna je spíše pragmatická, ví, že to nefunguje, ale zároveň se na tom lze dobře "přiživit". Kdo by šetřil na "záchraně planety", peníze, chodící různými oklikami dotací, subvencí a podobně jsou snáze dosažitelné, než v klasické a tvrdé soutěži.

No a ta druhá, fanatická, ta tomu věří a následky jsou jim jedno.Jako u každé extrémní ideologie.

J. Sinnreich 13.3.2023 5:06

Dalsi fintou, kterou EU pripravuje , aby se neprojevil nedostatek energie je SETRENI. Lide (to znamena ti prosti) budou chodit pesky, nebo jezdit na kolech. Domy (i ty barokni) se izoluji styrofoamovymi panely a na strechach budou povinne elektropanely. To prosim neni vtip. Evropska komise uz na takovem navrhu pracuje.

J. Matěna 13.3.2023 3:21

Tohle je dobré si poslechnout:

https://www.youtube.com/watch?v=NM52_0PgO_k&ab_channel=MotoringTA3

A pro zvídavé by bylo zajímavé dopátrat se autorů těch 6.900 stran textu normy Euro 7 a podívat se na jejich vzdělání a praxi v oboru, o kterém rozhodují.

P. Dvořák 13.3.2023 9:24

Hrůza, co techničtí analfabeti z EU chystají.

Nikdo mimo obor si neumí představit, že je to ještě horší, než velice zlé.

P. Diviš 13.3.2023 9:26

Bude to asi jako se vzděláním současné EUro komisařky p͇r͇o͇ ͇e͇n͇e͇r͇g͇e͇t͇i͇k͇u͇, Kadri Simson - vystudovala historii na univerzitě v Tartu a magisterský titul v oboru politických věd na University College London .

J. Kostelanský 13.3.2023 2:07

Nejen z tohto článku mám takový dojem, že autor/ka je škodoradostí celá bez sebe. Ale její radost je jaksi předčasná.

Že zkrachovaly některé projekty na výrobu elektroaut, je zcela normální. Nenormální by bylo, kdyby každý, kto by chtěl začít elektrovozy vyrábět, uspěl. A vůbec to nesouvisí s elektro technologií, ale takový je byznys. 90 % firem do 5, nejpozději do 10 let zkrachuje. Ono totiž není problém cokoli navrhnout a případně i vyrobit prototyp, problémem je dovést původní myšlenku do stádia velkosériové či hromadné výroby. Často se uvádí příklad s hamburgerem: dovedli byste si doma udělat lepší hamburger než mají v McDonalds? Jestli jó, tak proč již nevyděláváte miliardy?

Článek jako ostatně všechny podobné si hraje na evropském "písečku" a vůbec neřeší svět kolem. Zejména Čínu, která je lídrem ve vývoji, ale i produkci baterií, a je schopna vyrábět elektrovozy cca o 10 000 € levněji než Evropa. Čínu přitom do této technologie nevedla zelená ideologie, ale ryze pragmatické důvody. V Číne je více velké množství mnohamilionových aglomerací a pokud by doprava spoléhala jen na fosilní paliva, nedalo by se v nich pořádně dýchat a žít. Stačí si vzpomenout na letní olympiádu v Pekingu roce 2008, jak obrovský tam byl problém se smogem.

Čína je obrovská země a vše, co vyrábí, vyrábí v obrovských množstvích. Jedno ze základních ekonomických pravidel říká, že čím větší je objem výroby něčeho, tím nižší jsou jednotkové výrobní náklady.

J. Kostelanský 13.3.2023 2:07

První "ovoce" čínské cesty elektrifikace dopravy je už v Evropě vidět. Čínské firmy se zde etablují jako houby po dešti. A nejen to - některé již plánují výrobu přímo v Evropě. Co s tím asi tak chcete dělat? Uvalit na čínská elektroauta vysoká cla jak to plánuje udělat Turecko? To by samozřejmě vyvolalo obchodní válku s Čínou a ta by pak mohla zatnout tipec všemu byznysu evropských automobilek v Číně.

Evropa si dřív nebo později bude muset zvyknout na novou situaci. Již nebude tím trendsetterem, který udává nové trendy a který zbytek světa kopíruje. Ale naopak se bude muset přizpůsobovat trendům, které se budou šířit např. z Číny.

Přijde mi komické myslet si, že evropský automobilový průmysl se dá zachránit tím, že bude pořád vyrábět spalováky. To by byla nejjistější cesta k jeho zániku. Bylo by víceméně jisté, že např. čínští výrobci by v ne příliš vzdálené budoucnosti zaplavily Evropu svými elektrovozy, které by byly cenově srovnatelné se spalováky, ale provozní náklady by měli třetinové, max. poloviční. Číňané by pak svá auta nevyvážely jen do Evropy, ale do celého světa. Komu by pak evropští výrobci prodávaly své spalováky?

Je důležité vnímat věci nejen z evropské "bubliny", ale i v kontextu toho, co se děje mimo Evropu.

R. Langer 13.3.2023 5:43

TÍM HŮŘ! ;-€

J. Vlasák 13.3.2023 6:41

Ty třetinové, max. poloviční náklady jste spočítal jak? Cena za kWh x spotřeba? Nezapomenul jste na daň za ujetý elektrokilometr, která nevyhnutelně nahradí SD? Kde máte tu polovinu?

Pokud by elektroauta byla tak skvělá, už dávno všichní jezdí na elektřinu.

R. Langer 13.3.2023 7:05

Ty zelené bludy totálního technického analfabeta snad ani není potřeba rozebírat, to snad každý normální technicky vzdělaný člověk vidí na první pohled. ;-)

R. Tichý 13.3.2023 7:26

:-)

Tak jo. Cinane tak mohutne prechazeji na OZE, ze buduji a oteviraji uhelne elektrarny jednu za druhou. Navic maji v planu postavit sit JE.

Zatim to spis vypada, ze Cinane s radosti prodavaji do EU vsechno mozne OZE, aby si za utrzene penize zajistili elektrinu stalou, nikoliv chimerickou.

J. Hajský 13.3.2023 9:06

Pan Kostelanský mimo jiné píše: "Bylo by víceméně jisté, že např. čínští výrobci by v ne příliš vzdálené budoucnosti zaplavily Evropu svými elektrovozy, které by byly cenově srovnatelné se spalováky, ale provozní náklady by měli třetinové, max. poloviční. "

A já se ptám zaplaví čínští výrobci v nepříliš vzdálené době také Evropu uhelnými a jadernými elektrárnami, jako jimi zaplavují Čínu, aby bylo ta elektroauta čím nabíjet?

P. Sura 13.3.2023 10:53

Dobrej postřeh !!

P. Nemec 13.3.2023 7:48

no já mám pocit, že ze současné cesty do pekel máte škodolibou radost vy, ale to se dá určitě vysvětlit nějakou psychickou poruchou

T. Hraj 13.3.2023 8:58

To je opravdu hodně demagogie na pár odstavců, pane Kostelanský. (pokud to tedy nemyslíte ironicky)

Evropský automobilový průmysl není potřeba zachraňovat. Úplně by stačilo úmyslně ho neničit.

Ano, máte pravdu, že EV dokáží zlepšit kvalitu vzduchu ve městech (ačkoli pneumatiky a brzdy stále emitují pevné částice a to více než ICE auta (protože EV jsou těžší) u kterých to tvoří asi 30%). A při ježdění po městě není dojezd v zásadě téma. EV jsou tedy docela dobrá městská auta. Málo kdo ale má a to koupit si něco takto jednoúčelového.

Základním a těžko změnitelným faktem je, že EV svojí funkcionalitou nedokáže nahradit ICE auto. PROTO si ho bez dotací nikdo nekupuje (v ČR cca 2%).

P. Diviš 13.3.2023 9:31

"Bylo by víceméně jisté, že např. čínští výrobci by v ne příliš vzdálené budoucnosti zaplavily Evropu svými elektrovozy, které by byly cenově srovnatelné se spalováky, ale provozní náklady by měli třetinové, max. poloviční."

Technicky je to nemožné, ale technika asi není vaší silnou stránkou.

Podobně jako český jazyk. :-P

O. Vašíček 13.3.2023 11:23

Čínské firmy se sem hrnou, protože je pro ně vytvořen umělý trh. A teď se neví co s tím. Evropské firmy nejsou konkurenceschopné, protože nemají tu materiálovou základnu, jako čínské.

Nejsem si jistý, že by stejný boom čínských firem byl i v Americe. Přesněji USA, Kanada. A jsem si jistý, že tamní autoprůmysl je na tom, technologicky, velmi podobně jako evropský.

Ale, kromě několika měst a oblastí, je stále nejprodávanější PickUp s 5l motorem.

Ono nejde o škodolibost. Jde o trochu realizmu a určitá míra "nasranosti". Ony totiž ty nerealizovatelné světle zelené zítřky byly a jsou tlačeny našimi penězi. A jsou to peníze, které chybí u jiných, reálnějších, projektů, které by té ekologii prospěli více.

J. Pokoutný 13.3.2023 8:21

"Nenormální by bylo, kdyby každý, kto by chtěl začít elektrovozy vyrábět, uspěl." Souhlas. Ale v rámci reality byste měl dodat, že ti ztroskotavší výrobci měli plnou vládní podporu, daňové úlevy, příspěvky na elektromobily... z kapes těch ostatních. Nikoli, jak to bývalo běžné, za peníze své a těch, které to zaujme a DOBROVOLNĚ přispějí s nadějí na zisk. Prostě jděte do brusele s touhle verzí ekosocialismu!