VEŘEJNÁ SPRÁVA: Náš úřední vesmír
Volání po zeštíhlení státu se v poslední době ozývá nejen z „krajních pozic“ původních liberálů, dnes nazývaných libertariány. Už i ekonomové různého myšlenkového a profesního ukotvení se vyslovují proti regulacím a omezením podnikání a života vůbec. Zdá se jakoby si již mnozí uvědomili naši situaci nebo alespoň některé její aspekty.
Jde o to, že onen tzv. sociální stát se zcela vyčerpal, zapletl se do svých vlastních předpokladů, sítě distribuujících právních norem, kvazi práv, kvazi ochran, veřejných zakázek a dotací. Mimo jiné i dotací pro bohaté a nejbohatší. A konečně expandující tzv. sociální stát se zapletl i do sítě svých vlastních přemnožených úřadů. A protože je to stát tzv. sociální, zřídil k rozplétání sítě úřadů další úřad – veřejného ochránce práv a věnoval občanům zákon o právu na informace, na informace od těch jeho úřadů.
Zkusme se tedy na věc podívat z úhlu řekněme institucionálního. Úkol to není úplně triviální neboť veřejná správa ČR je velmi těžko popsatelným svébytným vesmírem. Jako určité vodítko nám poslouží seznam služebních úřadů publikovaný Ministerstvem vnitra1. Pěkných 162 kusů úřadů tento seznam roku 2024 obsahuje. Buďme však spravedliví - k tomuto namnožení vede i metodika zpracování, kdy např. finanční úřady, hygienické stanice a katastrální úřady jsou uvedeny samozřejmě i po jednotlivých krajích.
I tak je ovšem číslo 162 úřadů vypovídající.
Nahlédněme tedy do některých zákoutí onoho úředního vesmíru a to bez nároku na úplnost. Jak se ukáže veřejná správa v ČR je totiž komplexně nepopsatelná.
Ústřední úřady - ústřední orgány státní správy
Začneme ze shora. U ústředních orgánů se můžeme opřít o zákon č. 2/1969 Sb. Tak zvaný kompetenční zákon s jeho 95 novelami.
Takže 14 ministerstev, 2 ministři bez ministerstva a 17 dalších ústředních orgánů státní správy.
Tedy Česká republika má 31 ústředních orgánů státní správy.
Mezi ony „další“ patří např. statistický úřad, báňský úřad, ÚOHS, ČTÚ a i Národní sportovní agentura a Digitální a informační agentura. Každý z těchto úřadů je oprávněn vydávat právní předpisy – vyhlášky, na základě zmocnění v zákoně. A také se v tomto směru činí ! Své vyhlášky mají už i dva posledně jmenované úřady maskované nedokonale pod název „agentura“.
Několik úřadů z oněch dalších ústředních orgánů se může honosit i přídomkem „nezávislost“. Známý je případ Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, která nastoupila proti youtuberům a ministr s tím nic nezmůže, protože RRTV je ze zákona při své činnosti nezávislá. To přesto, že je nepochybně součástí moci výkonné a i přesto, že Ústava vyhrazuje atribut „nezávislosti“ jen pro soudy, soudce a NKÚ.
Státní fondy
Dalo by se předpokládat, že veškeré příjmy a výdaje státu nalezneme ve státním rozpočtu. Dokonce Ústava to tak, byť jen tiše, předpokládá a proto předepisuje pro státní rozpočet formu zákona. A lze mít tedy vážné pochybnosti o ústavnosti zřízení těchto fondů.
Tak tedy máme zde, v České republice, tzv. mimorozpočtové fondy, jejich příjmy a výdaje nejsou schvalovány zákonem o státním rozpočtu, byť jde o příjmy a výdaje státu. Kromě příjmů ze státního rozpočtu mají své vlastní příjmy někdy i přímé příjmy z daní a poplatků.
Takových státních fondů máme 6. Jsou to fondy:
- dopravní infrastruktury
- životního prostředí
- zemědělský intervenční fond
- podpory investic
- kinematografie
- kultury
U některých fondů můžeme váhat o zařazení do této kategorie. Jiné naopak stojí trochu mimo jako například vinařský fond, který nevyhlíží jako státní fond ovšem zákon mu výslovně přiznává „postavení orgánu veřejné moci“.
Hezké pojednání o státních fondech z ekonomického pohledu vzniklo v působnosti Národní rozpočtové rady2 – se závěrem: zrušit tyto fondy.
Inspekce
Tady jsme ještě v trochu větší nejistotě jaké všechny inspekce vlastně v ČR působí. Například poněkud záhadně zmizela dřívější technická inspekce, nově se objevuje nová hvězda - silniční inspekce. Takže jmenujme tyto inspekce:
- práce
- životního prostředí
- česká obchodní
- drážní
- energetická
- plemenářská
- školní
- generální inspekce bezpečnostních sborů
- silniční (ve stadiu vzniku)
Tedy 9 položek.
Mediálně nejúspěšnější je patrně ČOI. Ohlídá nám, aby slevy v obchodech byly skutečné slevy. Díky za to. Za naše peníze z nás ČOI dělá jedince nezpůsobilé k cenovému rozhodování a nesvéprávné osoby bez rozumu průměrného člověka.
Zajímavé je, že ČOI získala zákonem stejné oprávnění k použití tzv. krycích prostředků jaké má BIS a rozvědka ÚZSI. Tedy i ČOI může mít, zákon jí to výslovně dovoluje, falešné průkazy ba i konspirační byty. Bylo by zajímavé vědět jestli ČOI konspirační byty opravdu má, možná by se to dalo zjistit na základě práva na informace, které nám stát sebemrskačsky daroval zákonem. Jak se totiž zdá při vytváření seznamu utajovaných informací se na krycí prostředky u ČOI asi nemyslelo.
Policie
Nedávno tomu co vznikl rozruch nad zprávou NERV podle níž máme nejvíce policistů na 100 tis. obyvatel v EU. Následovalo vyvracení ze strany Unie bezpečnostních sborů, prý jsme až devátí. A pak ještě následovalo přidání platů policistům. Těžko se prokousat čísly. Jen zaznamenejme, že NERV sice počítal jak s Policií ČR tak s Obecní policií, ale zapomněl, že zde máme i Vojenskou policii s cca 1200 příslušníky a s nejasným rozhraničením působnosti ve vztahu k Polici ČR. A máme zde i navíc orgány s tradičně policejními funkcemi jako je zcela zřejmě celní správa se svými pravomocemi. Celní správa, pro kterou se na šla práce i po vstupu ČR do celní unie. A tak trochu jsou policii podobné i veřejné stráže k nimž se dostáváme dále.
Veřejné stráže
V současné době působí v ČR tyto stráže:
- myslivecká
- lesní
- rybářská
- ochrany přírody
Každá s rozsáhlými oprávněními vůči občanům. Za zaznamenání stojí zejména myslivecká stráž. Totiž jde o to kolik osob tuto stáž vykonává. Na každém šprochu pravdy trochu a tak lze uvést, že kolovaly zvěsti o 13 000 osob ve funkci veřejné stráže. I otrlému člověku, veřejnou správou trochu otrkanému, to přijde jako už docela slušná armáda. Kde se mohlo toto číslo vzít? Zákon o myslivosti nařizuje ustanovit mysliveckou část pro každých 500 ha honitby. Česká republika kromě toho, že se podle Ústavy člení na obce se člení i na honitby. Podle myslivecké statistiky zabírají 87 % území ČR a mají rozlohu 6 600 000 ha. No a tak začíná být oněch neuvěřitelných 13 000 mysliveckých strážců pravděpodobných.
Profesní komory
Profesní komory se cudně nazývají „profesní samosprávou“ a podobně jako klasické úřady vykonávají veřejnou moc vůči svým členům. Vydávají profesní předpisy, vedou kárná řízení a hlavně rozhodují o zápisech do seznamů těch, kdož jsou oprávněni tu či onu profesi vykonávat. Komory s povinným členstvím jsou tak pozůstatkem středověkých cechů a jejich hlavním účelem je zabránit vstupu do příslušného odvětví.
Není vždy úplně jisté zda jde o úplně povinné členství. Komory se nám totiž hodně namnožily a i Ústavní soud musel rozhodovat v některých případech o povinném členství. Můžeme říci, že povinné členství v komorách, se týká těchto profesí:
- advokáti
- auditoři
- notáři
- architekti
- autorizovaní inženýři a technici
- patentoví zástupci
- lékárníci
- lékaři
- stomatologové
- exekutoři
- tlumočníci a překladatelé
- daňoví poradci
- veterinární lékaři
Takže, s výhradou, že ne vždy se jedná o stoprocentně povinné členství, to dělá 13 profesních komor.
Ostatní
Co zde zaznamenat ? Snad takto:
- Obce
- Újezdní úřady
- Kraje
- Ombudsman
- ČNB
- Celníci
- NKÚ
Bez nároku na úplnost lze dodat a mezi „ostatní“ dále zařadit:
- krajská vojenská velitelství
- finanční úřady
- správy sociálního zabezpečení
- oblastní archivy
- hygienické stanice
- katastrální úřady
- Úřad práce s jeho pobočkami
K tomu si lze přidat čtyřstupňovou soustavu státního zastupitelství a soudů. A nelze opomenout ani 3 zpravodajské služby. Těžko též nezmínit existenci Agentury ochrany přírody se 13 regionálními pracovišti, 4 správy národních parků a 26 CHKO.
Shrnutí podstatného
Veřejná správa ČR tedy mimo jiného, shora naznačeného, čítá:
31 ústředních orgánů
6254 obcí
4 úřady vojenských újezdů
14 krajů
6 státních mimorozpočtových fondů
8 inspekcí
Policii ČR
Policii obecní
Policii vojenskou
4 veřejné stráže
13 profesních komor
Závěr
Veřejná správa ČR je něco jako vesmír. A prý když někdo spočítá všechny hvězdy na nebi tak zhasnou a bude konec. Takže, prosím, bez nároku na úplnost, s vědomí, že jsou zde další zákoutí v nichž se skrývají další instituce.
JUDr. Miroslav Sylla
26.1. 2025