24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

ÚVAHA: O školství

V posledních letech jsem se jako poslanec zabýval především bezpečností a školstvím. Minule jsem tu shrnoval své zkušenosti z armádní bezpečnosti, dnes bych chtěl doplnit druhou část – a to o školství.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. Žůrek 6.10.2021 17:53

Naučit se učit značí především naučit se pracovat. Žák vstupem do školy začíná mít své povinnosti - což je především velmi podstatné. Zpravidla kdo dobře studuje, ten obvykle také dobře pracuje a pod.

My jsme do demokracie přešli pojednou náhle z komunismu. Dnes školství je pořád značně komunistické a týká se do dosti většiny učitelů (i jejich kvality). Takže těch problémů ve školství či ve školách je opravdu stále ještě mnoho a to není snadné nějak rychle překonat. Pěkné platy učitelů možná toho moc nevyřeší...

Zdař Bůh!

P. Hák 6.10.2021 18:29

No vzhledem k tomu, že komunistické země vedou v žebříčcích vzdělanosti, právě jste složil českému školství velký kompliment ;-)

J. John 6.10.2021 16:31

Přeji autorovi i dalším zastáncům "moderní výuky", aby ho operoval "moderně vzdělaný" chirurg, který si bude zjišťovat každý řez skalpelem na webu až během operace.

R. Johnová 6.10.2021 16:25

Na panu PhDr. Bartošovi, Ph.D, je vidět, že to s tou masivní nalejvárnou ve školách nebude tak zlé. K čemu by člověk, který chce být premiérem, potřeboval znát nejvyšší horu své země, nejlepší je nenosit v hlavě nic.

L. Severa 6.10.2021 15:21

Problém je možná i v tom, že učitelé nemají respekt. Pamatuji, že ti kteří byli na nás hodní, tak toho moc nenaučili, ovšem ti "tvrďasi", mající vždy po ruce rákosku, si naší pozornost vynutili a také nás něco naučili. Pokud se týče maturantů, tak by měli vycházet jako vzdělaní s širším rozhledem. Nevím, proč se klade takový důraz jen na matematiku. Dospělý člověk s maturitou by měl nejen ovládat svoji mateřštinu, ale mít aspoň přehled o našich dějinách, o výtvarnictví, o hudbě i o zeměpisu. Když bude např. v divadle řeč o Samuelově knize, měl by vědět o co jde, zatím co řešení nějakého integrálu si najde doma na počítači. Nemyslím, že by třeba musel znát i noty, i když k pochopení hříčky když jsme říkali Cisdemona, místo Desdemona, je to nutné. Samozřejmě, že u odborných středních škol se klade větší důraz na odbornost. Pokud se týče vysokých škol, v mém oboru se požadavky na rozsah předmětů velmi zvýšily což pozoruji u své dcery a ještě markantněji u vnučky. Doba přináší nové technologie a materiály, ale proč ještě chodit hluboko do teorie. Co se týče učňů, učil jsem se u soukromé firmy tesařem, jednou týdně jsme chodili do pokračovací školy, kde nás učili vše potřebné k řemeslu. Dostávali jsme vysvědčení se kterým jsme se chlubili(?) u zaměstnavatele. Třetím rokem tovaryšská zkouška. Takto se vyučily celé generace dobrých řemeslníků.

T. Zlesa 6.10.2021 15:38

Moderní tesař dnes musí umět vyvrtat díru do betonového věnce, narovnat na střechu sbíjené vazníky, spojit je deskami a hřebíky, přišroubovat do toho věnce. To se naučí i gender absolvent.:-)

L. Severa 6.10.2021 17:33

Jistě, u sedlové střechy s nečlenitým půdorysem, Jsou také střechy valbové, stanové, dokonce i věže. Nebo s členitým půdorysem. Víceramenné schody, nebo dokonce točité by tedy ten moderní tesař určitě také nezvládl.

T. Zlesa 6.10.2021 20:46

R^

J. Jurax 6.10.2021 22:00

Ne každý gender absolvent ... vrtačka se mu kousne a shodí ho ze střechy, do betonu bude vrtat vrtákem na dřevo a při zatloukání hřebíku tesařskou sekyrkou si tuto vetkne do lbi ...

J. Jurax 6.10.2021 21:54

Ale houby, když bude např. v divadle řeč o Samuelově knize, tak si to taky najde na internetu. Proč by to měl vědět, když je to informace celkem zbytná, což se o řešení nějakého integrálu - u technika - říct nedá. Pfilozóf integrály zpravidla neřeší.

Mimochodem já taky nevím, co je to kniha Samuelova, ale běžné integrály spočtu i bez internetu. A když je nejhůř, mám doma Chemnitia z dob svých studií ...

T. Zlesa 6.10.2021 13:47

Nápady, co ve škole, tu jsou. Různé. Nejsou politici, kteří by přesvědčili ostatní politiky, že tak je to třeba dělat. A ten aparát učitelů a školských úředníků sám posílá do politiky své členy, kteří pak drží setrvalý stav (nebo svá místa?) Změnu na obzoru vidět není...

Š. Hašek 6.10.2021 12:18

1. Učení, mučení.

2. Co budeš mít v hlavě. to ti nikdo nevezme.

3. Nejdřív povinnosti, potom zábava.

4. Vydělal sis dnes aspoň na slanou vodu?

A) Pocitová škola na koberci.

B) Vciťování se do rovnice, polohy řeky Pád a Newtonových zákonů.

C) Známka a pořadí ve třídě způsobuje celoživotní trauma, psychologa a prášky zdarma. Primáři a ředitelé se vybírají namátkou.

D) Nejsou důležité výsledky, ale to, jak je člověk "unaven", jak dlouho o tom dokáže kecat/panelovat a kolik listů hlášení napíše.

Zkráceno.

J. Jurax 6.10.2021 22:02

Výstižně :-)

J. Ptáček 6.10.2021 11:21

"Škola je krutější, než vězení". G. B. SHAW, nositel Nobelovy ceny za literaturu (1925)

"Těsná schránka školy je jako pevná bandáž na nožkách ženy čínského mandarína, která dusila moji přirozenost po všech stránkách".

R. THÁKUR, nositel Nobelovy ceny za literaturu (1913)

"Škola je prostě ztrátou času."

Andrej SACHAROV, vynikající sovětský jaderný fyzik, nositel Nobelovy ceny míru (1975)

Š. Hašek 6.10.2021 12:22

Aforismy - s nadhledem, od vzdělaných, potěší.

Ale nesmí se vtělovat do zákonů. Dřív to věděl ten lepší sedmák. Dnes?

J. Jurax 6.10.2021 22:12

Pro génia typu Sacharova je škola možná ztrátou času, i když pravda číst, psát a počítat ho tam zjevně naučili. A taky jde o bonmot.

Mimoto Isaac Newton pravil : „Pokud jsem viděl dále než jiní, bylo to jen proto, že jsem stál na ramenou obrů.“. Jenže na ta ramena obrů se musel vyšplhat usilovným studiem - a přírodních věd, nikoliv gender studií či kulturní antropologie.

J. Pankovic 6.10.2021 10:16

Hlásáte bludy, señore !!

Musíte děcka naučit hlavně číst, počítat a myslet, ty levičácký bludy si nechte :-)

D. Polanský 6.10.2021 10:02

Největší "kousek" po roce 1989 byl zrušení téměř všech učňáků. Dle pravice prý lehce je nahradí gymnazisté a středoškoláci. Nezafungovalo to.

P. Milan 6.10.2021 10:44

Hlavně to neexistovalo, leda ve vaší fantazii. Učňáky nezrušila pravice, ale nezájem žáků a rodičů.

J. Jurax 6.10.2021 22:16

A ovšem doširoka otevřené dveře na středních školách spolu se snížením náročnosti přijímaček, protože prachy do školy jdou za žákem, i za takovým, co na ní nemá co dělat.

V. Kuhaj 6.10.2021 9:34

Tak nebylo by špatné mít ministra školství, který by trochu přivřel vrata neziskovkám, které dětem indoktrinují o stošest ty svoje genderové a rasistické bláboly. Jenže ony už si zvykly, a kdo by jim to chtěl kazit, musí počítat s drsnými útoky. S jakými se musí v současnosti potýkat např. národní protidrogová koordinátorka Jarmila Vedralová, která s vlky ne a ne výt.

P. Dvořák 6.10.2021 6:48

Nevím, jestli se ve školách učí přítoky Amazonky, ale zcela jistě tam ty mladé zgretované páteční debily neučí, že vykácení (jakéhokoliv) lesa výrazně zvedá teplotu nejen na místě samém, ale i v okolí.

Každoročně ubývá kolem třiceti miliónů hektarů deštných pralesů.

D. Polanský 6.10.2021 10:03

Spočíst si to nemohou, jelikož studují humanitní obory, a tam se matematika neučí.

P. Dvořák 6.10.2021 12:19

No to je pravda. A to je účel ne-matematiky.

Mohli by totiž výpočtem přijít na to, že jsou to ročně přibližně tři celé a ještě třičtvrtě naší republiky.

Takhle to prodiskutují, pak si odhlasují, že je to mnohem míň a v pátek jdou stávkovat proti výdobytkům civilizace, bez nichž by za týden zdechli.

J. Jurax 6.10.2021 22:17

Asi tak ...

P. Hák 6.10.2021 6:41

Jinak co se týká vyhledávání na internetu, tak lépe jde těm, kdo toho hodně vědí a tím vyhledáváním vyplňují mezery.

Ideální žák našich aktivistů a nových odborníků na vzdělávání, k nimž se po jistém Ivanu B. přiřadili i jistí Petr F. a Andrej B. (oba tvrdí totéž, co pan autor), který nic neví, toho moc nenajde. On totiž nejenže neví, co a kde má hledat. On ani neví, že má něco hledat.

Ideální materiál k manipulaci. O což patrně jde.

P. Hák 6.10.2021 6:37

Takže "tereziánský systém" už jsme prakticky rozbourali, děti mají víc a bíc svobody a výsledky jsou horší a horší.

Nevěříte? Zeptejte se jakéhokoli inženýra, který přijímá lidi do firmy.

Jestli ono na těch úchvatných moderních postupech nebude něco špatně.

K. Machala 6.10.2021 3:30

Hezky napsáno. Učil jsem se desítky jazyků a ani jednou jsem nepotřeboval rozlišovat, co je vedlejší věta předmětová a co podmětová. Dětem už na ZŠ tlačíme do hlav, co nikdy nevyužijí, a oni se pak nenaučí ani pořádně počítat, aby si spočítali, že předlužení je cesta do pekel. A nespočítají si to už ani v Bruselu.

D. Polanský 6.10.2021 9:53

Jste na jazyky talent, já vůbec. Já neměl problém na vysoké s matematikou, vždy za 1. Ovšem řidičák sice mám, ale raději neřídím, jelikož mám kapánek pomalé reakce, nechci ohrožovat jiné. Prostě podle sebe nelze soudit celý systém.

Z. Lapil 6.10.2021 13:29

Jazyky jsou někdy překvapivě k ničemu. Bourali jsme ve Francii, dali jsme v obou autech dohromady v pěti lidech 8 jazyků (drsně včetně slovenštiny, abychom vypadali líp) a stejně jsme se nedomluvili.

Pro představu - na české straně slovansko - germánský pětiboj, na francouzské to byla navíc španělština a portugalština.