16.4.2024 | Svátek má Irena


Diskuse k článku

ÚVAHA: 21. srpen 1969 - den hnusu a hanby

Některá data naší novodobé historie byl měla být tak nějak více zvýrazněna pro poučení příštích generací. I ta, na která nemůžeme být hrdí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Pisko 26.8.2019 5:13

Raj komunismu

1969,otrok komunismu lepsi ruskeho otrokare.

V. Pokorný 21.8.2019 19:25

Možná

že by bylo lepší, kdyby pan Vodvářka uvedl jmenovitě těch několik bloudů, kteří požadovali to dodržování lidských práv. No...aspoň, že čest národa zachraňovali, jak kdosi uvádí, disidenti! Hosana!

J. Kanioková 21.8.2019 15:47

Ano, toto datum pro mě bylo a provždy bude

dnem silného hnusu, hanby a hořkého zklamání. Teprve tehdy jsem pochopila naprostou nevíru mého táty v "reformy i reformisty" toho roku.

J. Jurax 21.8.2019 14:45

Souhlas.

Historie se má připomínat. Abych nezapomněli, čeho jsme schopni.

P. Kubáč 21.8.2019 13:11

Pokračování historického vývoje ?

Pokud by socialismus s lidskou tváří pokračoval bez sovětské okupace, brzy by se zjistilo, že ve společnosti existují skupiny, který si "reformovaný" politický systém představují diametrálně jinak - od "komunismu light" po ryzí kapitalismus. Asi podobně jako kdyby dnešní "milion chvilek pro demokracii" chtěl realizovat své politické představy.

Proto okupace a dalších 20 let bylo nutných aby režim zcela ztratil půdu pod nohama a to u všech, včetně pro-režimních kariérisů.

J. Jurax 21.8.2019 14:53

Dodnes říkám, že kdyby nám nebylo internacionálně pomoženo a vývoj šel dál, tak by o pár let později Dubček i muži ledna o internacionální pomoc žádali sami.

Protože přes dnes až úsměvné zaklínání se socialismem si lidi představovali, že se půjde dál. Povolí se soukromé podnikání, potrestají se padesátá léta, zruší se vedoucí úloha KSČ, povolí se další strany, otevřou se hranice na Západ, vystoupí se z Varšavské smlouvy a budeme neutrální jako Rakousko a tak dál a podobně. A to by skalní komunista Dubček nikdy nezkousl.

A. Nový 21.8.2019 17:52

Re:

Soukromé podnikání v tom jaru 68 se pomalu ale jistě probouzelo k životu. Třeba zrovna v tom vašem Zlíně založil jistej pán firmu KOVIKO. Firma přetrvala navzdory komoušům až do roku 70 a to přesto, že se ji snažili komouši v čele s Jindou (známý místní hajzl, poslanec a člen UV KSČ), zlikvidovat už v 69 roce.

J. Jurax 21.8.2019 14:54

Ještě doplňuji, že jsem ročník 1949, takže si pamatuju.

J. Ptáček 21.8.2019 16:31

Re:

Už 17. května 1945 řekl F. Peroutka: "Budeme zkrátka ve sféře ruského vlivu. Doufejme, že to nebude tak, jako když člověk miluje hezkou ženu a musí si vzít ošklivou." Ale my jsme si ošklivou navíc chudobnou ženu nevzali, ona si vzala nás, aniž by se nás ráčila zeptat. Stejně, jako Brežněva nezajímal nějaký Dubčekův názor, tím méně souhlas. Naopak já, ročník 1941 bezvýhradně souhlasím s vámi.

J. Ptáček 21.8.2019 12:16

Vaši a naši

"Tak vás tu máme, bratři krve Kainovy, poslové noci, která do zad bodá dýku, tak vás tu máme bratři, vnuci Stalinovi, však ne tak jak včera, dnes už bez šeříků. Vám poděkování a vřelá objetí za provokování a střelbu do dětí." Jak říká přesně Karel Kryl. V roce 1969 už to zvládli čeští slouhové okupantů. Bez přímého zásahu ruských mužiků, jak autor správně píše. Neomlouvám naše milicionářské grázly, ale rok předtím, když se naši k ničemu neměli, hned tu bylo půl miliónu po zuby ozbrojených mužiků. A 20 let se tu roztahovali, včetně svých báryšeň a parchantů. Za naše peníze.

J. Řezníček 21.8.2019 11:48

Souhlas s autorem.

Už jsme takoví. Čest národa zachraňuje vždy jen pár jednotlivců. Za 2. světové války zahraniční vojáci a byli za to potrestáni. Za komunistů zase disidenti. Ještě nezapomínejme, že ponižující smlouvu se SSSR v Národním shromáždění v r. 1968 odmítli podepsat jen čtyři stateční : kromě F. Kriegela ještě František Vodsloň, Božena Fuková ( tehdy mladá Slovenka s malým dítětem) a pak už jen Gertruda Sekaninová - Čakrtová. Hlavně Božena Fuková se mohla zachovat "pragmaticky a standardně" a měla by pokoj. Jako poslední z nich loni zemřela.

M. Pivoda 21.8.2019 11:35

Kdo sklonil hlavu? A kdy?

Vodvářka píše: "... Bylo to jakési symbolické zakončení roku mezi srpny 1968 a 1969, kdy ještě národ nesklonil hlavu. ..."

Dle mého názoru, názoru pamětníka, NÁROD fakticky sklonil hlavu až po listopadu 1989, kdy do čela státu Československo byl kooptován slovenský komunista Alexandr Dubček. Ano, ten komunista Dubček, který v roce 1968 hrál proti "ruskému medvědovi" vabank - a prohrál. Tehdy, tj. v roce 1968, prohrál komunista Dubček, nikoliv NÁROD.

Po listopadu 1989 (nazvaném "Sametová revoluce") nebyl tedy žádný rozumný důvod znovu dávat do čela státu osvědčeného politického hazardéra.

Ruský medvěd? Rusové ve své historii hodně ztratili především někdejší prohrou tzv. Děkabristů. Toto by bylo mnohem zajímavější téma pro historickou analýzu, než byla srpnová epizoda roku 1968 v Československu.

A. Nový 21.8.2019 12:41

Nějak se vám zašmodrchala UI

Článek je o 50 výročí jednadvacátého srpna 1969, kdy se komouši předvedli jako ty největší svině. Nikoliv o Rusku z počátku 20 století.

M. Pivoda 21.8.2019 13:22

Děkabristé konali (či spíše patřičně nekonali) v roce 1825

https://cs.wikipedia.org/wiki/D%C4%9Bkabrist%C3%A9

A. Nový 21.8.2019 13:31

Tak znovu!

Článek je o 50 výročí jednadvacátého srpna 1969, kdy se českoslovenští komouši předvedli jako ty největší svině. Nikoliv o Rusku z počátku 20 století.

J. Jurax 21.8.2019 14:57

No jo, UI má ještě daleko k dokonalosti ...

M. Valenta 21.8.2019 11:16

Dobře jste to napsal

a připomněl českému národu tuhle ostudnou událost, kterou značná část Rusů a nemalá část místních, bere stále jako pomoc a to dokonce bratrskou.

I. Štípek 21.8.2019 10:38

Dobře vystiženo, pane Vodvářko.

Bylo mi 18 - 19 a všechny ty události jsem prožíval hodně intenzivně. Společnost se nadlouho rozdělila, lidi se uzavřeli do sebe a drželi hubu a krok. Jestli si dnes mladí lidé stěžuji, jestli dnes lidi nadávají na toho nebo onoho, je mi to leda k smíchu. Moje generace má s čím srovnávat.

K. Janyška 21.8.2019 10:08

Historismus není žádným vodítkem pro pochopení vývoje

lidského světa. Jsou to jen události, které nastaly momentálními zájmy silných nebo prostě náhodnou souhrou okolností. Musíme všichni ke kompozitivní teorii. Ta nám vysvětluje, že civilizace divochů obchodem a civizovanými neosobně vyvinutý spontání řád lidského světa sebeuspořádává a sebeuspořádává, sebezáchová a sebezachovává a sebereguluje a sebereguluje... Dzp.

J. Hejna 21.8.2019 10:29

Re: Historismus není žádným vodítkem pro pochopení vývoje

Přestaňte, prosím, pane Janyško, už otravovat.

K. Janyška 21.8.2019 11:45

Re: Historismus není žádným vodítkem pro pochopení vývoje

To není otravování, to je věda. Otravujete vy, nevzdělanci. To nevadí, že to nevíte... Dzp.

M. Pechar 23.8.2019 3:05

Re: Historismus není žádným vodítkem pro pochopení vývoje

Nekrmte ho, je to komnegativní kolovrátek.

A. Alda 21.8.2019 10:05

Udavači už zase řádí.

Stačí podívat se na facebůk či jiné sociální sítě.

E. Pawlica 21.8.2019 8:50

Děkuji, pane Vodvářko

za dnešní vzpomínkový komentář k 50. výročí Dne národního hnusu.

P. Lenc 21.8.2019 9:22

Re: Děkuji, pane Vodvářko

ANO!

P. Kmoníček 21.8.2019 9:46

Re: Děkuji, pane Vodvářko

A ani po padesáti letech si český národ z tohoto maléru ponaučení nevzal a místo jmen Dubček, Husák, Štrougal si už ve svobodných volbách volí jména jiná jako Babiš, Zeman, Hašek a další živočichy, kteří se jen jinak jmenují, ale charakterově jsou úlpně stejní jako ti z roku 1968.

A. Pakosta 21.8.2019 12:38

Re: Děkuji, pane Vodvářko

Když Mojžíš vyvedl Izraelity z otroctví v Egyptě, vodil je 40 let po poušti, než mohli vstoupit do své zaslíbené země. Bylo to proto, aby se národ přirozeně obnovil a zbavil se "starých struktur", jejichž charakter byl otroctvím pokřiven.

U nás jsou přesně tyhle pokřivené charaktery právě teď na vrcholech moci. Od roku 1989 nám do těch sanitárních 40 let pořád ještě plná dekáda chybí!

....čtěte bibli, tam to všechno je....

P. Kmoníček 21.8.2019 13:15

Re: Děkuji, pane Vodvářko

Ano, Samuelova kniha nám povídá....