29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

ÚSTAVA: Prezident versus vláda

Při příležitosti podpisu koaliční smlouvy jen zopakuji a shrnu vše, co jsem již dříve psal i na tomto blogu, ale zatím nikdy ne v jediném celku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
B. Rybák 12.1.2014 20:48

Re: Autor je hodně mimo

Souhlasím zcela s 1. odstavcem Vašeho textu "Autor si plete výčet působností presidenta s jeho "právy"...

Bez premiéra vláda nemůže existovat (zástupce premiéra zastupuje pouze existujícího premiéra), protože premiér vládu zastupuje, svolává, a (spolu)podepisuje její nařízení (čl. 78).

Nový premiér vznikne pouze jmenováním prezidentem a ten pak musí předstoupit se svou (prezidentem jmenovanou) vládou před sněmovnu s žádostí o důvěru. Takže vzniká nová vláda (byť třeba téměř stejná jako ta předchozí).

Pokud nezíská nová vláda důvěru, pak může (ale nemusí) prezident pověřit výkonem nezbytných činností vládu předchozí (je ale vláda bez předsedy vlády .

Takže po ztrátě premiéra, vláda podle mne končí!

P. Vaňura 10.1.2014 23:34

Fischer je úředník a naprosto se nehodí na jakoukoliv

funkci, kde musí jít s kůží na trh a přijmout odpovědnost.

Autor ale ani snad žádný jiný komentátor na Psu a jinde si ještě nepoložil zásadní otázku "Chtějí občané posílení role presidenta, nebo nechtějí."

To, co předvedl Hudeček s tunelem Blanka svědčí o tom, jakých politiků se musíme rozhodně vyvarovat. Fischer je dost podobná krevní skupina, jen nenést za něco odpovědnost...

J. Sládeček 10.1.2014 18:04

Re: Souhlas s panem Haselkopfem

Přesně tak.

J. Sládeček 10.1.2014 18:03

Ano, je to tak, bude to ještě

sranda.

R. Špaček 10.1.2014 17:34

Autor je hodně mimo

To je hodně velký úlet. Autor si plete výčet působností presidenta s jeho "právy" což je naprosté nepochopení Ústavy. Článek 62 (a 63) jenom vyjmenovává, co všechno náleží do presidentské kompetence, ale jak má s tou kterou kompetenci naložit a za jakých podmínek, je uvedeno až v článcích pozdějších. Takže např. president nemůže jmenovat nebo odvolat ministra zcela libovolně, protože podmínky pro takový akt popisuje pasáž o vládě, tj čl. 67 a následující.

Ústava se musí číst celá, nhedá se vytrhnout jedna věta a tou pak izolovaně argumentovat. V něčem má autor nicméně pravdu - president zajisté může jmenovat premiérem kohokoli, ale v logice Ústavy je, že by to měl být někdo, kdo dokáže sestavit vládu, která projde ve Sněmovně. Z tohoto hlediska byl Rusnok naprostý úlet, protože většina předem deklarovala, že Rusnokova vláda neprojde.

A taky má pravdu v tom, že demise premiéra by neměla znamenat automaticky pád celé vlády, jak se to už nešťastně zaužívalo.

V. Novák 10.1.2014 15:08

A proto je třeba Ústavu zpřesnit a dodat do ní termíny

a buď sankce nebo - to spíše - automatismy. Např. prezident jmenuje předesedu vlády do 30 (60) dnů ode dne voleb (uveřejnění oficiálních výsledků). Nejmenuje-li, má se za to, že vláda nezískala důvěru (prezident ztrácí první pokus) a do dalších 30 dnů jmenuje nového premiéra. Nejmenuje-li, má se za to, že vláda nedostala nedůvěru (prezident ztrácí druhý pokus) a premiéra jmenuje předseda PS (PS jako celek) bez účasti pezidenta. Dtto s vládou.

Právní fikce jsou mocné a sankcí netřeba... Koneckonců, nevetuje-li prezident přijatý zákon do 30 dnů, zákon vstoupí v platnost i bez jeho podpisu - proč by nemohlo být podobně ošetřeno i jmenování premiéra a vlády.

IMHO se Zeman dostal "pověřením Sobotky sestavením vlády" poprvé mimo Ústavu. Ústava mu právo "pověřovat sestavením" nedává - takže v tom má stejnou pravomoc jako kdokoli z nás - nijakou. A to bez ohledu na skutečnost, že jako první "pověřil" Svatý Václav Havel...

J. Podešva 10.1.2014 15:07

Co nám to tu p. Hasenkopf píše ?

Pokud vím, ústava praví zhruba toto : "Prezident jmenuje na návrh premiéra ministry." Co to znamená ? Podle některých to znamená, že "prezident může (ale nemusí) jmenovat ministry", tedy rozhodne se. Podle jiných to znamená, že "prezident musí ...". Že nemá jinou možnost, právě proto, že v textu není použito ono klíčové slovo "může". Ať tak či onak, je to sporná otázka, o které se vedou diskuze, předkládají se různá vyjádření v tom či onom smyslu. Konečné rozhodnutí, co to tedy znamená, je až na ústavním soudu. Ale dle výčtu p. Hasenkopfa je to jasné : "prezident není povinen vyhovět návrhu premiéra" - to už není text ústavy, to je už interpretace p. H. Jestliže "prezident smí kdykoli odvolat člena vlády", pak to znamená, že prezident fakticky sestavuje vládu. Protože bude ministry odvolávat tak dlouho, až tam budou jen jeho prominenti. Tak ale o čem se tu vede ta diskuze ? Výše publikovaný článek je totiž jen další z mnoha interpretací ústavy, odrážející pouze osobní názor p. H.

V. Novák 10.1.2014 14:55

Pokud jsme chtěli Prezidenta-sjednotitele, měli jsme volit

Fischera. Ten by nesupokojil nikoho - ale všem by vadil jen málo, snažil by se nevystrkovat hlavu a ochotně by se stal kladečem věnců. On se tak choval už jako premiér - což není ta správná pozice.

Kulturně-mediální fronta Fischera odstřelila, aby protlačila Šláfenberka - a Zeman jí halt vypálil rybník...

V. Novák 10.1.2014 14:50

V Ústavě to bylo přece vždy.

Pravda, Klaus třeba neodvolal lidovecké ministry, kteří podali demisi a jejich odvolání požadoval i tehdejší premiér - tady tedy Klaus Ústavu pokroutil velice velmi.

V. Novák 10.1.2014 14:47

Myslíte, že zde diskutují žáci ŽŠ?

Obávám se, že by taková výuka nepomohla. Aspoň k vylepšení diskuzí o právu.

M. Prokop 10.1.2014 14:35

:-P

"a podsouvá mu úmysly které tento prezident nikdy neměl a nemá."

Že by mu Kroupa podsouval dobré úmysly?

Jedině o těch by se tohle dalo se zárukou prohlásit.

M. Prokop 10.1.2014 14:33

Re: Pokud se chová podle zákona,

Ne vše, co je vyučováno, žáci pochopí.

J. Moravec 10.1.2014 14:14

Pokud se chová podle zákona,

tak si myslím, že je vše v pořádku. Jsem rád za připomenutí ústavy ČR, inkriminovaný článek 68 jsem si se zájmem přečetl. Nebylo by možná od věci vyučovat znalost ústavy jako součást občanské nauky ve vyšších ročnících základní nebo střední školy.

P. Kmoníček 10.1.2014 13:07

Re: No konečně to tady někdo napsal

Čekáte na dodržování idiotských zvyklostí,přece.

P. Kmoníček 10.1.2014 13:05

Re: Televize užívá služeb blbečka Kroupy!

Velikán ducha promluvil!

P. Kmoníček 10.1.2014 13:03

A proto

by Parlament bez rozdílu stranických příslušností měl iniciovat návrhy na změny Ústavy ve prospěch Parlamentu a Senátu.Včera už bylo pozdě.

R. Kluzák 10.1.2014 12:57

Souhlas s panem Haselkopfem

Právník Haselkopf kostatuje pravdu - ale to je v přímém rozporu s tím so opětovaně rozšiřuje koupená televize s pomocí blbečků typu Daniela Kroupy, tak zvaného politologa.

R. Kluzák 10.1.2014 12:51

Televize užívá služeb blbečka Kroupy!

Jak je možné že televize opětovaně dává možnost blábolům blbečka Daniela Kroupy? Tento tak zvaný politolog university v Ústí nad Labem slabomyslným způsobem napadá prezidenta a podsouvá mu úmysly které tento prezident nikdy neměl a nemá.

Nutno se ptát vedení university v Ústí, jak je možné že dokonce platí slabomyslnému Kroupovi plat za funkci politologa?

M. Prokop 10.1.2014 11:23

"Politikům - bezmozkům, kteří tady od listopadu

rozkradli český stát", tedy sám sobě. Má lví podíl.

M. Prokop 10.1.2014 11:21

Re: tak jsem si tu Ústavu přečetl

Ona se mu rozhádá ČSSD.

Zeman napomůže tomu, co Hašek blbě uspěchal.

M. Prokop 10.1.2014 11:20

Stručné, jasné.

Škoda, že toho Klaus neužíval více. :-P

P. Schuster 10.1.2014 11:11

Re: tak jsem si tu Ústavu přečetl

Mám stejnou obavu. To, že je prezident volený přímo jako Sněmovna ho dává, jak píše autor, do stejného postavení. Vůbec přímá volba prezidenta byla chyba pod kterou se podepsali hlavně poslanci TOP,ČSSD a VV. Nyní si prezident vychutnává svoji moc a myslím si, že Sobotka dlouho premiérem nebude.

M. Šejna 10.1.2014 10:52

tak jsem si tu Ústavu přečetl

Prezident jmenuje premiéra. O tom, jakého premiéra může jmenovat, není v ústavě ani slovo. Takže jmenovat může kohokoli. Prezident musí příjmout demisi jakéhokoli ministra, Ministry si vybírá premiér a prezident mu do toho sice smí kecat, ale pak stejně musí jmenovat ty, které si premiér vybere.

Prezident může odvolat premiéra i ministra vlády, je to jeho právo. Prezident ale musí příjmout demisi premiera a členů vlády, pokud mu tuto demisi oni sami podají. Je to prezidentova povinnost.

Mám obavy, že autor článku tu ústavu pochopil velmi správně.

B. Rameš 10.1.2014 10:20

Fuj tajbl

Prezident může kdykoli odvolat ministra, premiéra i celou vládu?? To není prezident, to jste si spletl, to je císař ve Středoafrickém císařství neblahé paměti... To fakt myslíte vážně? Za to vás báťuška krmí? To je tak na žalobu za šíření poplašné zprávy. Už dlouho mě nic tak nena...

A pro ostatní - tak si tu ústavu, sakra, přečtěte, čl. 68 a následující.

M. Vondráček 10.1.2014 9:50

Re: Pošuk Hasenkopf zplodil fantasmagorie

Jestli se někdo v této diskuzi chová jako pošuk , není to pan Hasenkopf :-)

H. Grúbr 10.1.2014 9:39

To že Zeman neklidní rozmíšky mezi stranami

je plus a přidaná hodnota jeho prezidentování. Komu háže klacky pod nohy? Politikům - bezmozkům, kteří tady od listopadu rozkradli český stát, myslím, že pro občana je dobře když uvidí politiky "ohlodané a odkopané".

J. Horálek 10.1.2014 9:10

Re: Pošuk Hasenkopf zplodil fantasmagorie

To je tedy argument jako Brno... Já se zase divím, že NP umožňuje urážet druhé.

J. Podešva 10.1.2014 8:23

Re: No konečně to tady někdo napsal

Zeman sice možná je v mezích zákona (otázku může v. musí může autoritativně rozhodnout pouze ústavní soud), ale podstatné je toto : Od prezidenta bych očekával, že bude pomáhat řešit politickou situaci. Místo toho ji MZ komplikuje a zhoršuje. Jak se říká, "sype písek do soukolí", "háže klacky pod nohy" apod. A to mi na něm vadí (kromě asi tak 100 dalších věcí).

P. Lenc 10.1.2014 8:11

Re: Pošuk Hasenkopf zplodil fantasmagorie

Pane Slavíku, ta fantasmagorie má bohužel právní základ a Zeman se podle toho chová.Ještě se dočkáme zajímavých "kotrmelců" v podání pana prezidenta.Snaha protlačit do vznikající vlády své lidi Zemana tak honem neopustí a Sobotkova vláda může také, pokud vůbec, být nastolena za týdny, nebo také měsíce.Lid chtěl přímou volbu prezidenta, má co chtěl.

M. Šejna 10.1.2014 8:00

pane Slavíku

máte možnost tyto fabulace vyvrátit, jste-li toho schopen. Štěkáním na autora tyto fantasmagorie nevyvrátite.