28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

UDÁLOSTI: Pohřbívání sudetoněmeckého problému

Návštěva ministra Hermana na Sudetoněmeckých dnech v Norimberku vyvolala standardní otevřený odpor jen u komunistů, prezidenta Zemana a spřáteleného ruského koutku Práva (ve zdrženlivější podobě – Vladimír Plesník napsal něco v tom duchu, že sudetští Němci se dodnes nedokázali za svůj „odsun“ omluvit).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kyselková 19.5.2016 19:37

Přestaňte už buzerovat,

pane Doležale. Už jsme všechno zlo odprosili, Vy jste tím posedlý - ale dovolím si uvést, že to byl válečný stav, kdy nejen naší zemi, ale kus Evropy Němčouři surově napadli a zpustošili. Kolik m i l i o n ů lidí bestiálně zavraždili ? Proč ? Co jim na Židech vadilo ? Člověče, jak to, že neznáte míru ?

M. Prokop 19.5.2016 22:07

Re: Přestaňte už buzerovat,

S tím odprošováním to moc žhavé nebylo (a není).

J. Kyselková 19.5.2016 23:10

Re: Přestaňte už buzerovat,

Ale pane Prokope, jak můžeme v současné době posuzovat válku ? Promiňte, ale to, co Němci spáchali na lidstvu - koncentráky, kde spalovali lidi, SS komanda, pochody smrti nevinných, bezbranných lidí - kolik pogromů spáchali ! Proč ? Němci nesou vinu za nacistická, válečná zvěrstva, že z lidí dělali zvířata. Naší zemi Němci přepadli, okupovali a způsobili nám těžké a bolestné ztráty. Odsun německých občanů do jejich území byl asi v řádu tohoto německého marasmu a české sebeobrany před tou nevypočitatelnou národností. Toho času podle mezinárodního práva.

V. Povolný 19.5.2016 15:11

Pan Doležal

by se evidentně v téhle záležitosti rád babral a přehraboval a udržoval ji stále živou a neuzavřenou. Zbývá jen odpovědět na otázku "PROČ".

A. Richtr 19.5.2016 14:24

Pane Dolezal... Pral bych Vam aby jste byl cech ci zid na konci druhe svetove v pohranici aby vam to otevrelo nenavistne oci co mate... Lide jako vy na co sahnou to je plne hnisu jedu a hniloby...

M. Prokop 19.5.2016 22:09

Re:

Jako třeba Přemysl Pitter?

L. Florner 19.5.2016 14:20

Lidská práva s tradicí...

Já nevím pane Doležale, ale nespadl jste náhodou z hodně vysoké švestky? Tvrdit, že lidská práva existují již dlouhá staletí a jsou zakotvena i v naší křesťanské tradici a odkazovat se tím na jejich dnešní neutěšný stav může jen člověk, který toho o lidské společnosti a jejích dějinách opravdu moc neví. Nějaká lidská práva tu byla vždycky, to je pravda. Ale byla pro různé lidi různá. Nevím, jaká lidská práva měli lidé pod gilotinou při vítězství svobody a práva ve Velké Francouzské revoluci. Nevím, jaká lidská práva měla před Revolucí neurozená a nebohatá francouzská "lůza". Nevím, jaká lidská práva měli obyvatelé Evropských zemí mezi lety 1618-1648. Nevím, jaká lidská práva měli Pyrenejští muslimové při rekonquistě. Nevím, jaká lidská práva měli Pyrenejští křesťané před ní. Nevím, jaká lidská práva měli Ukrajinci při meziválečných i poválečných hladomorech. Nevím, jaká lidská práva měli obyvatelé Německých kolonií ve východní Africe ještě začátkem 20. století. Nevím, jaká lidská práva měli černoši v USA ještě ve druhé polovině 20. století. Nevím, jaká lidská práva měli Evropští židé a cikáni ještě v době, kdy Hitler kopal na hřišti do hadráku... Nevím, pane Doležale, opravdu nevím, ale zcela jistě vím, že s úrovní dnešních lidských práv v Evropě a severní Americe to srovnat ani nelze. Protože dnešní úroveň lidských práv a hlavně jejich vymahatelnost (a ta je důležitá, možná ještě důležitější), je v popsaných lidských dějinách nevídaná. Pláčete tedy velmi špatným směrem (což ale u Vás není ani nové, ani překvapivé).

Jen bych poprosil, když už se všichni tak nějak shodli, že si svoje exkrementy nebudou matlat po obličejích, nenoste je v kýblích a nesnažte se je matlat za ně. Staly se zlé věci, z jedné i druhé strany (ovšem existuje taky něco jako příčinná souvislost, pokud vám to...ale ne, Vám to neříká nic). Omlouval se už kde kdo a je čas to nechat být a jen si pamatovat, že když kopete do vosího hnízda, vosy, ač jsou drobounké, Vás nakonec můžou ošklivě pobodat.

V. Klepetko 19.5.2016 14:16

Doležal versus Herman

Daniel Herman v těchto dnech vyjádřil lítosti: a zní to jako spontánní reakce slušného člověka. Těm Němcům dlužíme něco jako velkorysý nadhled: zejména když se snažíme oslovit tehdejší děti! Ovšem pan Doležal, to je jiné kafe. Ten by snad rozeštval i anděly v ráji! Z každé jeho věty čiší dozvuky souboje démonů v rigidní a neempatické duši starce, slepé a zlověstně - neklidné... Píše bezva paměti, přesné a občas i jasnozřivé. Ale ať už stojí nad hrobem rudoarmějce, nebo se vyjadřuje k těm našim milým krajanům, takže vlastně k nám samým, je to poslední dobou bohužel vždy nasáklé konfrontačním jedem a nepochopením v rovině obyčejné lidskosti... Škoda!

J. Jaroš 19.5.2016 13:42

Jenom dotaz

Ví prosím někdo jak byli odškodňováni čs občané kteří museli Sudety opustit v důsledku mnichovské dohody? Nikde jsem se o tomto problému

nic nedočetl. Také jsem se nikde nedočetl kým byl opuštěný majetek vlastněn a užíván.

Proč byli Němci odsunuti je zcela zřejmé: prohráli válku, kdyby ji vyhráli šli by Češi. ,,Ostatně si myslím, že Čech nemá v tomto prostoru co pohledávat". Heydrich jaro 1942.

Prostě rozhodnutí vítězů. Události roku 1938 se odehrály v době míru a vyvolali je jednoznačně Němci vedly k odtržení podstatné části státu a odsunu Čechů ze Sudet. Němci jasně prokázali, že s Čechy v jednom státě žít nechtějí a jsou ochotni jít proto do války. No a po březnu 1939 kdy zcela flagrantně porušili mnichovskou dohodu, kterou signatáři uzavřeli ve snaze vyhnout se válce, do války 1. září také šli. Chci říci že násilnosti ke kterým za odsunu došlo lze těmito skutečnostmi a válkou vysvětlit nikoli však omluvit. Byl bych na předky hrdší kdyby odsun proběhl pokojně bez násilností.

D. Nowodny 19.5.2016 13:38

Doležal

zase jako kapr v rybníku ! Zatracení Češi ! Nejdříve zpúsobí válku, ke všemu ještě světovou a pak se ještě mstí jako nejhorší národ v Evropě ! Co na tom, že Němci, včetně Sudetských, byli do "zpiti" vidinou Tisicileté Velkoříše, kde neplatí zákon "zločin a trest" ! Masová likvidace byla "zákonem" !

J. Tachovský 19.5.2016 13:36

Nemci si za odsun mohou sami, tak jakepak omlouvani

Mohli budto nevyvolat valku nebo se vic snazit u Stalingradu.

J. Vlček 19.5.2016 12:32

Pan Doležal, věčný advokát SdL,…

...se opět pohoršuje nad křivdami, které český národ spáchal sudetským Němcům. O tom, že to byli naši dědové se svými rodinami, kteří museli jako první opustit své domovy v pohraničí, se pan Doležal nezmiňuje. To ho zřejmě tolik netrápí. Kolikrát a jak dlouho, pane Doležale, by se měl český národ Němcům omlouvat a sypat si popel na hlavu?

Nenahraditelná ztráta životů našich statečných odbojářů, naší inteligence, spisovatelů, herců atd., i prostých vlastenců, kteří neváhali položit životy za svůj národ a stát, to pro vás, pane Doležale, neznamená nic. Vás více trápí křivdy a příkoří vůči SdL, a hlavně jeho majetkové újmy. Za ty je vám stydno, že.

Vůči všem obětem českých vlastenců, známých i těch neznámých, je českému člověku, pane Doležale, stydno za vás. Takovými, jako jste vy a vám podobní, by tito vlastenci opovrhovali.

A. Richtr 19.5.2016 12:16

Omluva? Vitali Hitlera jako osvoboditele, s nackama terorizovali pohranici a kdyby jim vse vyslo tak jsme jako Cesi mrtvy narod, protoze cast mela byt vyvrazdena a zbytek. vystehovan do Finska... To ze jsme je vystehovali bylo vrchol humaniti protoze jine narody by to zavrsili koncentraky a jamami v lese... Kdyby tehdy Nemci neodesli driv nebo pozdeji by byli opet problemy, protoze z nemcu vegany neudelate... Vzdy budou chtit ovladat ostatni... Usa je jiny stat nez pred 50lety, rusaci jsou jini, cely svet se zmenil ale nemci cimdal vic je videt ze nemci ne! Stejne chyby stejne ego...

F. Kusák 19.5.2016 11:24

Je hezké,

že se k problému vystěhování sudetských Němců vyjadřujeme my, starší. Já jsem sice válku nezažil, zato mí rodiče a prarodiče ano. Já mám v této věci jasno a nevidím to zkratkovitě: nevina - vina - kolektivní vina. II. S. V. ale byla pro český a slovenský národ zničující. Rozvrat republiky, likvidace elit, ztráta území a v neposlední řadě i špatné svědomí ze selhání českého národa v rozhodujícím okamžiku. Poválečný vývoj v devastaci pokračoval, a bohužel, ani obnovení demokracie tento stav zásadně nezvrátil. Rozpad republiky, který nastal (k důvodům a vině za to se vyjadřovat nechci) je toho dokladem. Zničili jsme enormní dílo našich předků a geopolitické důsledky již začínáme pociťovat.

Jak ale tento problém vnímá mladá generace nevím. Koneckonců, už je to jejich svět, oni jej řídí a utváří, proto mě jejich názory tolik zajímají. Do jakého světa plodí své potomky, naše vnuky, záleží do značné míry, hlavně na nich. Obávám se však, že to pro ně není téma. Nevím.

J. Chaloupka 19.5.2016 11:16

Dost se těším, až budou prosit o udělení asylu,

jako němečtí demokraté před válkou. Někteří dokonce ještě trochu umí česky. To jim pomůže v integraci.

A. Trick 19.5.2016 10:50

Bohumile,

příští rok se Herman omluví za popravu Sudeťáka K.H. Franka a všechno už bude v cajku.

J. Friedlaender 19.5.2016 10:47

Už jen stručně

Spadl mi internet asi po 15 řádcích; nemám tolik času abych psal vše znovu. Zajímavá náhoda, neboť jsem říkal, že trestán může (a musí) být ten, kdo se dopustil trestného jednání. Nejen antifašisté, ale i ti, kteří se o věci nezajímali nebo kteří zůstali se svými proněmeckými názory jen u slov, trestáni být neměli. Pokud někteří říkají, že byli odškodněni, tak to částečně platí o majetku, ale za domov a přátele odškodnit nelze.

Rád bych dodal, že mi nacisté vyvraždili téměř veškeré příbuzenstvo a že se mi dosud nepodařilo jim odpustit, ale nikdy jsem si nepřál, aby za to byli trestáni ti, kteří se na zločinech nepodíleli.

B. Rameš 19.5.2016 10:44

Můj táta

mi vyprávěl zážitky ze svého pobytu v koncentráku. Já se Němcům omlouvat nebudu.

J. Chaloupka 19.5.2016 10:04

Ano, měli zůstat, utíkali by jako zajíci a ještě by za to

rádi platili. Prokázali jsme jim velkou službu, vyšoupli jsme je do kapitalismu a tím mnozí pěkně zbohatli, zatímco nám zůstal komunismus, resp. holé řitě v r. 1989.

Pan Doležal zapomíná, že Československo neobdrželo jako jedna z mála zemí, ŽÁDNÉ reparace právě proto, že zabavilo sudetský majetek. A sudetští Němci byli odškodněni Německem. Ostatně i Rakousku jsme v 80. letech platili.

Ale jak říká staré přísloví: kdo chce psa bít, hůl si vždy najde.

K. Loskot 19.5.2016 9:58

Němci vyvraždili v Evropě 25 milionů lidí

v naprosté většině Slovanů. Kolik lidí za to bylo v tzv. denacifikovaném Německu odsouzeno ? Ví to pan Doležel ? Kolik za ty vraždy padlo rozsudků smrti ? Ani ne stovka.

Tak kdo z těch hodných, kulturních a věčně ukřivděných Němů vraždil ?

K. Vyšata 19.5.2016 9:55

Odsun, byl krutý k části národa

který rozpoutal zatím největší vraždění v historii. Většina našich bývalých občanů německé národnosti podlehla nacistickému šílenství a na krutostech se podílela. Vítězná koalice a hlavně náš prezident Beneš prosadila odsun a tím zachránila náš národ před současností. Dovedete si představit Sudety s většinovým obyvatelstvem německého původu, jak na příkladu Kosova požadují odtrhnutí od Čech? A to máme ještě štěstí, že posunutí hranic Polska na západ a odsun jejich Němců, nás v dnešní době kuriozně chrání nejvíc před chutí zase vznášet nároky o které vítězné mocnosti obraly Německo novým uspořádáním Evropy. Jsou události pevně zaryté v historii národů a snahy některých je bagatelizovat a zamlžovat jsou trapné a zbytečné. Ani až se tací, jako je pan Doležal, odeberou k spánku spravedlivých, to co se stalo nezmizí, Němci nebudou jiní než byli staletí a protože jsme na hranicích styku Germánů a Slovanů, musíme si být na pozoru. Jsou, a budou i další způsoby, jak si podmanit jiné státy bez použití násilí, zrovna prožíváme jeden způsob v podání samozvané vůdkyně Merkel, která najednou mluví a jedná za celou EU. A jestli budeme podajní, časem se můžeme dočkat dalšího překvapení, násilného zaplavení české kotliny národy jiných zvyklostí a jiných nároků. Jestli dochází ke spojení germánské výbojnosti s muslimským fanatismem, může vzniknout typ který ohrozí celý svět.

A. Alda 19.5.2016 9:48

Žádný sudetoněmecký problém není.

Toho nás zbavil už Dr. Beneš.

M. slavík 19.5.2016 9:19

Pravda,

makáte na tom jako diví. Jenže naši mi říkávali:" Nikdy nevěř Němcům!" A měli s nimi své zkušenosti. V současné době se mi ty rady jen potvrzují. Takže makejte dál ale je to zbytečná práce. Celé to mohou zrušit jen Nemci sami, protože za jednu facku při napadení je třeba vrátut deset ran pěstí..........

M. Prokop 19.5.2016 9:13

V podstatě souhlasím,

ale problém už, naštěstí, moc živý není.

Nějaké omluvy z obou stran zazněly a další omlouvání až do alelujá nemá cenu.

Naopak je dobré, když si naši bývalí spoluobčané zařídili v Praze kancelář a z naší strany se sem tam někdo staví na jejich akcích.

J. Chaloupka 19.5.2016 10:06

To by ovšem nesměli "Mladí Sudetští Němci" pokračovat

ve snaze svých otců, vytřískat z Čechů, co jde.

J. Lancik 19.5.2016 17:19

Re: To by ovšem nesměli "Mladí Sudetští Němci" pokračovat

Jestli verite, ze po 40 letech komunistickeho a pak klausozemanovskeho hospodareni se da z Cechu jeste neco vyrazit, pak jste nenapravitelny optimista. "Mladi sudetsti Nemci" tezko.

P. Harabaska 19.5.2016 9:01

Pan autor stále pociťuje potřebu

se (aspoň) trochu stydět. Já, ač ve věku dost jeho věku blízkém tuto potřebu nepociťuji. Přitom i já jsem kdysi chodil na římskokatolické náboženství. To připomínám jen proto, abych doložil, že svůj světonázor nestavím na učení marxismu-leninismu a já nevím jakého ještě -ismu. Bude to patrně tím, že jsem si ty události sahající dost daleko do minulosti seřadil jinak než on. Patrně také různým událostem přisuzuji odlišnou váhu než on. Facka českého civilisty daná v roce 1945 německému civilistovi (byl to opravdu civilista, nebo právě svlékl uniformu wehrmachtu?) má pro každého jiný dopad nežli facka německého vojáka či příslušníka sudetoněmeckého freikorpsu daná českému civilistovi na podzim 1938, v roce 1939. O fackách atd. daných českému civilistovi "in der Zwischenzeit" do května 1945 jiným příslušníkem Herrenvolku se ani nechci zmiňovat. O obětech na životech také ne. A statek na Chebsku, z něhož byli jeho vlastníci vyhnáni v roce 1945, měl jinou cenu než český statek zrekvírovaný českému vlastníkovi v roce 1942 v oblasti zřizovaného SS-Truppenübungsplatz Beneschau? Tolik jen k těm "českým zločinům spojeným s vyháněním". A zmiňovaná pracně dohodnutá Česko-německá deklarace? Ano, deklarace je (jenom) prohlášení. Ostatně v německé verzi se jmenuje jasně Deutsch-Tschechische Erklärung. Tedy opět prohlášení. Nikoli dohoda, smlouva, pakt. A, ať se to připomenutí někomu líbí či nelíbí, leckterá mezinárodní smlouva byla již, obrazně, roztrhána. O roztrhání deklarací jsem zatím neslyšel. Čímž nechci podceňovat dobrou vůli obou vysokých smluvních (?) stran. Reakce pana Posselta po uvítací formuli naznačila, jakým směrem se uvažování "der immer gestrigen" může ubírat.

J. Chaloupka 19.5.2016 10:08

Pěkně nám přibral pan Posselt, že?

Že by ta špatná česká strava, co nám předhazují západní řetězce?

V. Říha 19.5.2016 8:19

Sudetoněmecká strana

měla před 2. sv. válkou snad 80% podporu německé národnosti v ČSR, její aktivity přitom byly jednoznačně zaměřeny proti ČSR. Voliči SdP, českoslovenští státní příslušníci s německou národností, tedy podporovali činnosti zaměřené proti ČSR. V podstatě se dopouštěli velezrady. (Jak asi spolehlivá by byla československá armáda jako celek v r. 1938 s vojáky tohoto "vlastenectví".)

Po zkušenosti s neloajalitou německého obyvatelstva byla po válce obava z opakování téhož v budoucnu (teď to činí bruselisté), proto byl zvolen odsun. (Možná jako humánnější řešení než 2 miliony individuálních soudních procesů za velezradu. :-) Zrůdností tehdejší politické garnitury bylo tolerování (snad ne dokonce podpora!) a netrestání excesů při transferu. (Škoda, že ani režim po listopadu se neodhodlal k explicitnímu odsouzení pachatelů, byť třeba již zemřelých, zvěrstev z let 1945-46. Ale když to v podstatě nedělal ani v případě let padesátých...)

K. Loskot 19.5.2016 8:05

Nevím nic o tom, že by polští holohlaví

politici se jezdili ohřát do německých zadků. Budiž. Stále se zapomíná, co dělali sudetší Němci na podzim 1938 svým českým sousedům a že z obsazeného pohraničí vyhnali přes 300 000 Čechů.

Jinak po válce šli sudetští Němci do Říše, do které vždy chtěli jít, tak nevím v čem je problém. Prostě se jim splnilo jejich přání a jsou ještě nevděční. Nebo čekali, že je tam Češi odnesou na zádech ?

Nevím jestli autor článku někdy slyšel o Pařížské konferenci, která projednávala reparace poraženého Německa. Sudetoněmecký majetek zde ponechaný byl součástí těch reparací.Tečka. Navíc Němci dodnes reparace celé neuhradili . Dluhy se řeci mají platit nebo to pro Němce neplatí ?