Neděle 19. ledna 2025, svátek má Doubravka
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

SPOLEČNOST: Jednoznačný vítěz - politický marketing

diskuse (12)

Česko se snaží vždy dorovnat Západu. Výsledek letošních parlamentních voleb dokázal, že se Češi skutečně nacházejí v srdci Evropy. Jako všechny okolní země procházejí krizí vlastní identity. Tuto krizi charakterizuje ztráta víry v racionálno v politickém životě. Rozum je nahrazen pocitovostí a vášněmi. Tam, kde jsou vášně, vládnou obrazy a představivost. Přání založené na představivosti je pak živná půda pro marketingové specialisty. Jak kdysi dávno poznamenal Kundera, z ideologie se stává imagologie. Ze světa myšlení se politika dostává do oblasti obrazů a snů.

Francouzský historik Raoul Girardet ve své famózní knize Mýty a politické mytologie (1986) ukazuje, že když je společnost rozčarovaná nebo znepokojená, uchyluje se k mýtům jako k řešení. A právě toto se stalo i v české společnosti. Vize, že doženeme Západ alespoň v materiální rovině, je v nedohlednu. Navíc i Západ se zmítá v krizi. Radikální strany rostou jako houby po dešti. Evropská unie těžko hledá sama v sobě směr a cíl, navíc se přidávají separatistické požadavky, a to jak v Katalánsku, tak brzy i v severní Itálii. Navíc Amerika, coby dlouholetý spojenec Evropy, se uzavírá do sebe s tím, že chce raději řešit své vnitřní problémy, a pokud už se chce geopoliticky angažovat, směřuje svoji pozornost spíše na Asii. Ani Rusko se nezdá, že by nás mělo zachránit, protože se taktéž zaměřuje na Sýrii, Írán a aktuálně na Saúdskou Arábii. A pak jsou tu vlastní evropské problémy, před kterými si Evropané zakrývají oči. Je jich spousta, jen namátkou: vysoké zadlužení, chudnutí a stárnutí populace, mizející střední třída, imigrace a neschopnost začlenit neustálý příliv uprchlíků, islámský terorismus. A tak je Evropa ponechaná svým vlastním problémům a Česko s ní. Je těžké hledat někde pomoc racionálními způsoby.

A právě v takovýchto momentech nastupuje mýtus osobnosti či hrdiny, který nás má vyvést z krize. Tento mýtus stojí podle Girardeta na čtyřech různých sloupech: mýtus jednoty, mýtus zachránce, mýtus zlatého věku a mýtus komplotu. Je velmi jednoduché přiřadit jednotlivým stranám, jež v letošních volbách uspěly, mýty, které použily na své voliče. Zastavme se u mýtu zachránce, protože ten je nejdůležitější. V Evropě nastupuje trend, a Francie je toho dobrým příkladem, kdy tradičním stranám odpadají voliči. Jde o strany, které byly vybudovány na silném společném ideovém základě. Představitelé těchto stran byli pouze nositeli myšlenek a mohli být kdykoliv nahrazeni někým jiným ze stranického aparátu. Tato vize však již vyčpěla. Dnes je poptávka po silném hrdinovi, který spíše než politické hodnoty zosobňuje sám sebe a svoji dokonalost. Zachránce ví lépe než ostatní, co je třeba.

Tři jasní vítězové voleb Babiš, Okamura a Bartoš tyto charakteristiky splňují. Výjimku tvoří ODS, kde je do role lídra a zachránce stylizován Václav Klaus mladší. Je zajímavé doplnit zde ještě dva typy zachránců, které Girardet rozlišuje: hrdiny normality, kteří slibují zachování stejné společnosti, jako byla dosud, a hrdiny výjimečnosti, kteří naopak tyto zavedené normy chtějí bourat. Tyto volby jasně ukázaly, že v naší zemi je poptávka po zachráncích všeho druhu. Političtí marketéři měli jednoduchou práci: stačilo už pouze nabídnout své cílové skupině zachránce, kterého očekávala. Marketéři nám prodali svoje sny. Dobře věděli, jaká je poptávka. Uchylování k mýtickým postávám je vždy neklamným znakem toho, že se společnost transformuje do jiné, nové společnosti, která přetrhává pouta s minulostí. Volby 2017 znamenají, že Česko vstoupilo do nového 21. století. Doba „devadesátek“ již nenávratně skončila.

LN, 1.11.2017

Jaroslav Zamazal
18. 1. 2025

K vyztužení propagandistické fronty se musí použít slaměného panáka.

Jan Kovanic
18. 1. 2025

Místopředseda ANO se záměrně setkal s asi dvacítkou voličů Pětikoalice.

Aston Ondřej Neff
18. 1. 2025

SPOLU dělá všechno proto, aby volby prohrálo s každým, včetně STAN.

Hyena Neff
18. 1. 2025

Jak komu a jak kde. Dělám všechno proto, aby mi neklouzaly na ledu.

Lika
18. 1. 2025

Co čtete?

Lika
16. 1. 2025

Jen tak pro pobavení

Aston Ondřej Neff
17. 1. 2025

Za první republiky byli komunisté pod Gottwaldovým vedením sekáči.

Aston Ondřej Neff
16. 1. 2025

Ukování kladiva na kolaboranty je o další krok k realizaci.

Aston Ondřej Neff
18. 1. 2025

SPOLU dělá všechno proto, aby volby prohrálo s každým, včetně STAN.

Alexander Tomský
18. 1. 2025

Elon Musk svými provokativními a mnohdy i lživými tweety rozbouřil Anglii.

ČTK, Lidovky.cz
19. 1. 2025

Čeští házenkáři v závěrečném utkání základní skupiny na mistrovství světa prohráli s favorizovaným...

Lidovky.cz, ČTK
19. 1. 2025

Ani po 38. kole hokejové extraligy se pořadí na čele nemění. Sparta zvládla napínavý zápas s...

19. 1. 2025

Fronta před washingtonskou Capital One arénou se v neděli od 10:00 amerického času (16:00 SEČ)...

Lidovky.cz, ČTK
19. 1. 2025

Ani napodruhé neudržel v anglické fotbalové lize čisté konto. Český brankář Antonín Kinský třikrát...

Lidovky.cz, ČTK
19. 1. 2025

Čínská sociální síť TikTok začala obnovovat své služby ve Spojených státech. Reaguje tak na...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz