24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Havel a renesance českého komunismu

Oslávili sme výročie 17. novembra a ja musím začať konštatovaním, že zlí chlapci by nemohli toľko škodiť, keby im dobrí chlapci nerobili cestičku. A "dobrý chlapec" Václav Havel takto narobil kopu zla. Výsledkom je návrat komunistov stalinského typu do popredia českej politickej scény.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Urban 23.11.2012 13:28

Cenné informace. Pro mne ne zase až tak

překvapivé. Četl jsem rozhovor s Havlem, kde hodnotil komunistu Čalfu. V podstatě k zblití - proč jsme teda ty bolšány nenechali vládnout, když to byli takoví hodní a schopní kluci? Je fakt, že to, co Havel a spol. udělali, je vždycky obhajitelné tím, že chtěli zabránit krveprolití (nebylo k němu asi až tak daleko, když někdy 23.11.1989 se zvedly lidové milice "na pomoc Praze"). Na druhou stranu do základů našeho nového systému už byly od počátku zakodovány zásadní genetické vady, jejichž projevy a důsledky nám teď už přerůstají přes hlavu.

I. Cerman 23.11.2012 10:50

kde vládnou komunisti

Myslím, že na západní polokouli je víc zemí, kde mají komunisti "podíl na moci". Zmínil bych přinejmenším Německo (strana die Linke  je jen přejmenovaná SED spojená se západními levičáky) a ve Francii jsou v parlamentu ještě extrémnější levičáci než komunisti.

J. Boleslav 23.11.2012 13:03

Re: kde vládnou komunisti

Ale ne pod zločineckou komunistickou vinětou. Podobně, jako tam nemají NSDAP, nemají ani kompartaj.

V. Novák 23.11.2012 14:17

Takže jsem se ptal zbytečně. Vadí pojmenování.

Proč vám v tom případě vadí polpotovci, kteří se zbavili nejen viněty, ale i marxismu, o leninismu nemluvě?

Doporučím vám přečíst si Shakespeara, Romeo a Julie, monolog Julie "Romeo, ach proč jsi Romeo?..." I ta puberťačka pochopila, že "co sejde na jméně?".

Z. Kulhánková 23.11.2012 16:14

Re: kde vládnou komunisti

Opatrně s těmi polokoulemi!

L. Křivan 23.11.2012 8:50

Češi - malý národ malých lidí,

kteří těm pár velkým, úspěšným, akorát závidí a hází klacky pod nohy. Národ, jehož elita v několika vlnách emigrovala a nová se vytvořit nemohla.

Levicová ideologie, a komunistická obzvlášť, je založena na závisti a nenávisti. Proto se levici tady tak daří.

J. Boleslav 23.11.2012 13:04

Re: Češi - malý národ malých lidí,

Nějak tak.

J. Kanioková 23.11.2012 13:53

Ano..

E. Sevrát 23.11.2012 15:21

Re: Češi - malý národ malých lidí,

Proboha snad se nepovažujete za elitu ?? Ale s tou malostí máte pravdu,jenom zapšklý emigrant jako vy a např. pan Šulc pomlouvá svou rodnou zem.Od pana Formana,Třísky,Navrátilové,Vrzáňové apod. takové blitky neslyšíte-jestli to není tím,že oni v nových zemích uspěli,na rozdíl od některých duševních trpaslíků,kteří jenom tím,že žijí v USA,GB apod. mají pocit,že zbaštili Šalamounovo lejno.

L. Křivan 23.11.2012 15:43

Re: Češi - malý národ malých lidí,

Á, Pepek Vyskoč spolehlivě zabečel !

No, já nejsem ani Forman, ani tenista, jen jsem vystudoval vysokou školu v Německu. Inženýr. Nic víc. Ale nestěžuju si.

P. Urban 23.11.2012 8:03

Jo, tak teď už tomu rozumím

Kdyby byli komunisté po roce 1989 potrestáni, tak by se dneska tolik nekradlo. Neboť za současnopu blbou náladu, za nezodpovědné nakládání s veřejnými prostředky (mírně řečeno), za vládu exekutorů atd. atd. mohou komunisti ovládající tuto zemi ze zákulisí.

Až je přestaneme volit, podobně jako na Slovensku, tak se budeme mít ... jako na Slovensku.

L. Křivan 23.11.2012 8:34

Re: Jo, tak teď už tomu rozumím

Komunisti a jejich děti jsou všude. Ve všech partajích a ve všech velkých firmách. Všichni tuneláři jsou bývalí komunisti nebo jejich potomci.

V. Ondys 23.11.2012 9:21

:)))))))) Šli na to "po našem" bolševicky mazaně se spoluúčastí všech společensky nejpříkladnějších

Jenom v zájmu :))))))) společenského pokroku nejdřív připravili o majetek původní vlastníky :))))) v posvátném zájmu všech a o pár desítek let později ve stejném zájmu všech :)))))) společný majetek nezištně přelili do vlastních kapes. :))))))))) Jeden by si mohl myslet, že ten společenský pokrok musí být gigantická svině pro majetek v jakýmkoli vlastnictví, když se všichni chovají tak příkladně.

P. Urban 23.11.2012 11:15

Chápu

Kdysi se říkalo "sedlák", dnes se říká "farmář". Kdysi se říkalo "úspěšní lidé", dnes se říká "komunisté".

Pak je ovšem jedno, koho volíme. Pokud je totiž někdo zvolen, stává se z logiky věci komunistou.

J. Urban 23.11.2012 13:30

Re: Jo, tak teď už tomu rozumím

Ano. Nejdřív ukradli všechno všem - a jako že prej pro všechny. A pak to všem ukradli podruhé - pro sebe.

P. Schuster 23.11.2012 9:47

Re: Jo, tak teď už tomu rozumím

I po čistkách v roce 1968 bylo v KSČ cca 1,2 miliony lidí. Na počet obyvatel ČSSR nejvíce ze všech komunistických zemí. Proč asi?

Dodneška je jich hodně v justici včetně státních zástupců (taky to tam skřípe), v politice a silně jich ubývá v armádě a policii. Doufám, že za cca pět-deset let se začne blýskat na lepší časy.

J. Boleslav 23.11.2012 13:06

Re: Jo, tak teď už tomu rozumím

Jen aby už potom nebylo příliš pozdě. Jejich ničitelské žezlo už dávno úspěšně přebírají soudruzi z Bruselu. A v záloze jsou islamisti.

Š. Hašek 23.11.2012 16:49

Re: Jo, tak teď už tomu rozumím

Pane Urbane, s prominutím, Vy jste jaksi nepochopil o čem je tady vedena diskuse.

O tom, že  Václav Havel byl autentickým salonním antikomunistou. A parlamentní demokracie se skoro až štítil - po vzoru stalinistických kolegů z Charty 77.

Není ani tak řeč o konkrétnu, že dát to dohromady po bolševikovi je práce na dlouho.

V. Ondys 23.11.2012 7:39

:)))))))) CHARTA 77 není základnou k opoziční politické činnosti

Chce sloužit k obecnému zájmu jako mnohé podobné občanské iniciativy v různých zemích na Západ i na Východ. Nechce tedy vytyčovat vlastní program politických i společenských reforem či změn, ale vést v oblasti svého působení konstruktivní dialog s politickou a státní mocí, zejména tím, že bude upozorňovat na různé konkrétní případy porušování lidských a občanských práv, připravovat jejich dokumentaci, navrhovat řešení, předkládat různé obecnější návrhy směřující k prohlubování těchto práv a jejich záruk, působit jako prostředník v případných konfliktních situacích, které může bezpráví vyvolat, apod.

Zvolil jsem jeden ze závěrečných bodů nejslavnějšího dokumentu konce sedmdesátých let především tím, že kvůli němu bylo tehdy hodně vzruchu, ale nikdo z mého okolí neznal text. Tehdejší bolševik jej nechtěl zveřejnit a po loajálních pracujících tupě vyžadoval nesouhlas bez kompromisu i možnosti posouzení. Pamatuji si, jak mi vrtalo hlavou, co by nás mohlo vyděsit víc než horlivý Vasil Bilak s perspektivou svého pojetí budoucnosti. Vzpomínám si na trapnou ANTICHARTU a smutného pana Wericha. Asi věděl víc stejně jako později Karel Kryl, než mu puklo srdce. Se snaživými Čechy je kříž, když se snaží definitivně porazit lež s nenávistí a kejklí s hodnotami. Dnes jsem brouzdal po internetu a četl reakce čtenářů na události v politice. Neveselé čtení plné zášti a útoků jedněch na druhé. Nedivím se znechuceným občanům. Stali jsme se podivnou organizací v podobě bezvládného státu a různobarevní papaláši s volenými zástupci připomínají invalidní důchodce z dob socialismu okounějící v okolí Tuzexů.

V. Ondys 23.11.2012 7:40

Re: :)))))))) CHARTA 77 není základnou k opoziční politické činnosti

Proč jsem si vybral jenom jeden z odstavců CHARTY 77?

Dnes není problém se dostat k celému znění, ale tahle část mnohé vysvětluje. Připomíná návrhy roztoužené nevěsty idiotskému ženichovi, který se jí odmění brutálním kopancem za velice vstřícné ujišťování o spořádané domácnosti v socialistickém domě s lidskou fasádou. Po mnoha letech se ty dva opět sešli a světe div se, plácli si po všech nepříjemných pomluvách i potyčkách. Nechápal jsem sametové oběti, ale ukazovali si svazky nashromážděných klíčů a dojatě zpívali o společné pouti k dokonalé budoucnosti v rozjásané mase ostatních. Došlo mi tradičně pozdě, jak jsou škarohlídi naivní, když nevěří, že co se škádlívá, to se rádo mívá.

Není nad spořádanou domácnost po dlouhých letech odloučení. Jakmile pravda a láska zvítězí, peníze se slávou jsou to poslední.

P. Pavlovský 23.11.2012 7:38

Pravda a láska, bohužel, nezvítězly

Nad lží a nenávistí ZVÍTĚZILA LÁSKA, v tom smyslu, že ani jedna strana nepoužila násilíi. Havel prokazatelně předpokládal, že ve druhém kole zvítězí i ta PRAVDA. Leč ukázalo se, Havel a spol. byli, při vší úctě, kterou k němu chovám (právě dnes dopoisuji rozsáhlou recenzi nově vyškélo tlustého souboru HAVEL O DiVADLE (z teatrologického hlediska je ještě geniálnější, než jsem čekal, jako esetik je Havel naprosto nedoceněný, vlastně neznámý) naivní diletanti, amatéři.

Místo aby ty nejradikálnější změny provedli na vlně revolučního nadšení, kdy Havel mohl vládnou prezidentskými dektery nejmíň do června 1991 a přitom průběžně mohla stále probáhat proměna parlamentu vyhazováním nejhoších darebáků a jeji nahražováním kooptací disidentů z OF a VPN - vše souběžně s lustracemi.

První svobodné volby měly tedy přijít až o rok později, protože v roce 1990, mělo probíhat to kýžené vítězství PRAVDY NAD LŽÍ A NENÁVISTÍ tedy nad komunisty (dekomunisace a la denacifikae). K tomu bohužel nedošlo, českým komunistům bylo nepochopitelně dovoleno svou stranu de iure přetransformovat se zachováním veškeré kontinuity (právní, personální, majetkové i v názvu).

Právě ten zachovaný název, to slovo KOMUNISTICKÁ symohlizuje ten náš malér, právě to Havel nepochopitelně nepochopil, on, který byl na symboličnost vždy velice citlivý. Nepřiznal si absurdiutu právního /a morálního/ stravu, kdy mám zákon o zločinnosti komnunismu a zároveň máme v parlamentě komunistickou stranu. Za vším tím malérem je prvotní optmistická představa, že KSČM bude po pár letech zlikvidována demokratickými prpostředky - dostane pod 5% a vypadne z parlamentu. (Optimismus - opium lidstva - Kundera)

Ukázalo se, že KSČM naopak roste. Kdyby po válce postupovaly denacifikace v Německu, Rakousku, Maďarsku a na Slovensku stejně (o Itálii a Japonsku nemluvě), dopadlo by to tam také tak! NSDAP bydnes určitě byla vládní stranou!

J. Václavíková 23.11.2012 13:09

Re: Pravda a láska, bohužel, nezvítězly

Máte pravdu, ale kdyby Havel byl tvrdý a nelítostný pragmatik, nebyl by to Havel, že? Hm. Můžeme jen fabulovat, jak by vypadala jakákoliv jiná alternativa než ta naše skutečná.

J. Boleslav 23.11.2012 13:09

Re: Pravda a láska, bohužel, nezvítězly

Napsal jste to skvěle, naprosto souhlasím. Jen není jasné, zda se u Havla skutečně jednalo o pouhou naivitu, jak píšete. Myslím si, že se s komanči při předávání moci na konci 89. takto dohodl.

P. Pavlovský 23.11.2012 13:59

Re: Pravda a láska, bohužel, nezvítězly

On byl skutečně děsně naivní, ovšem rychle se učil!

Vzpomeňte,  jak ještě z kraje spolknul hada Dienstbierovi (a to byl v poloitice profík už v roce 1960!) s tím, že se mají souběžně rozpustit jak Varšavská smlouva, tak NATO.

O pár ket později nás do NATO s velkou slávou přivedl a bylo jeden nejaktivnějších politiků, co se kdy na NATO podíleli.

 Moc dobře a rychle pochopil, že je to pro ČR záležitost existenční!

J. Blažek 23.11.2012 7:21

Divná terminologie

Z úvodu článku: ..... Výsledkom je návrat komunistov stalinského typu do popredia českej politickej scény. ......... Mohl by autor či někdo jiný vysvětlit, podle čeho se pozná, že například JUDr. Filip či Ing. Dolejš jsou komunisté stalinského typu. Ta věta, a nejenom ta, jsou autorovým úletem.

P. Maleček 23.11.2012 5:57

Havel zazářil a pak zklamal

Stejně jako další zaměstnanci šachty nedaleko Ústí n. Labem vím, že tamní milicionáři v 89., z iniciativy krajských rudých papalášů, už seděli ve své centrále s nafasovanými ostrými a jen čekali na příjezd aut a převoz k násilnému rozehnání prvních demonstrací. Až na rozkaz z nejvyšších míst vrátili ostré do skladu a šli (s úlevou)domů.

Jestli tohle bylo výsledkem Havlovy "kolaborace" s komouši a STB díky mu za to. To, že se mu pak na hradě zalíbilo a začal tolerovat komunistické manýry v polistopadové demokracii je bohužel pravda. Když se za pár let ve svém projevu o blbé náladě pokusil vzbouřit, bylo už pozdě.

Komunistický mor zachvátil organismy všech demokratických stran, nejvíc ODS. Komunistická zásada, že politická funkce je cestou k majetku a moci, ne k službě, je pro demokratické strany smrtelná. A vyléčit jde jen zas tím, čím byly nakaženy.

Takže to co teď vidíme na krajích je logickým vyústěním zamoření demokracie komunismem. Ta léčba bude bolestná a bojím se že krvavá. Jak komunisté zatím jen na krajích, tak komunistický mor v demokratických stranách své pozice dobrovolně neopustí, jen se mezi sebou, jak teď vidíme, budou rvát o kořist a moc. Zatím to vypadá tak, že dokud chřadnoucí stát definitivně nevyžerou, tak ho neopustí.

Jedině masová vzpoura je vyžene dřív. Ale vzpoury vyžadují odvážné vůdce s pevnou morálkou. Ti co se derou na hrad, nebo velí odborům jsou jen jejich směšné karikatury. A ti skutečně schopní nechtějí opustit svůj byznys a naivně si myslí, že je komunistický mor neohrozí. Takže Česko musí padnout na hubu, nic jiného nezbývá.

Z. Kulhánková 23.11.2012 6:29

Re: Havel zazářil a pak zklamal

Ti skutečně schopní už jsou dávno jinde a neztrácejí čas a energii bojem s větrnými mlýny. V ČR zůstali pouze ti neschopní, kteří si jinde neškrtnou, a ti všeho schopní, kterým tam kvete pšenka.

P. Urban 23.11.2012 11:19

Re: Havel zazářil a pak zklamal

Jste si opravdu jistý, že boj o kořist a o moc je jen věcí komunistů ?

T. Pansky 23.11.2012 4:32

Proti hlouposti je treba se ohradit. Autora neznam, hloupost ale poznam.

Autor nam se opet predhazuje dohodu Havla a lidi z OF s komunistickym rezimem.  Autor to nepredhazuje, on to silne kritizuje.  Jenze se ani slovem nezminil o jinych moznostech te doby.  Dal by v te dobe nekdo ruku do ohne za to, ze cesky narod se opet nepos... strachy?  Mel v te dobe nekdo riskovat, ze se cesti generalove stvani tajnou policii neutrhnou ze retezu a nezacnou masakrovat lidi???  Z tohoto pohledu nejakym zpusobem muselo dojit k predani moci postupne.  Takze o cem tu autor mluvi je naprosty nesmysl.  Autor neuvadi jina reseni, autor neuvadi zadna nova fakta.  top0625top@live.com

Z. Kulhánková 23.11.2012 5:47

Re: Proti hlouposti je treba se ohradit. Autora neznam, hloupost ale poznam.

V době, kdy berlínská zeď už dávno padla a Československo bylo komunistický skanzen Evropy?