31.10.2020 | Svátek má Štěpánka


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Myslí to pravice s podporou vzdělanosti vážně?

Vláda je přesvědčena, že úroveň vzdělání, vědecké a výzkumné činnosti předurčuje budoucí konkurenceschopnost země. Jejich podpora je tedy prvořadou strategickou investicí. Vedle nezbytného objemu prostředků je proto nutné úzkostlivě dbát na efektivitu jejich vynakládání. Vláda bude prosazovat systém, který povede k co nejodpovědnějšímu hospodaření a podpoře excelence.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Ráž 26.2.2012 14:45

otázka pro autora

Sdělil jste, že jste pravicový volič. Tedy jste volič bez varianty volby, stejně jako já, protože současná česká politická scéna nevyprodukovala žádnou skutečně pravicovou stranu. Ovšem považujte-li za pravicovou tu stranu, která důsledně podporuje  individuální iniciativu občanů směřující k zajištění svého života (včetně vzdělání), zaručuje ochranu soukromého vlastnictví a svobodu podnikání, tvrdě omezuje zásahy státu do fungování ekonomiky.

ODS se od ČSSD liší jenom jmény kmotrů a vlivových struktur, které ji ovládají, politikou už dávno ne! Takže se nedivte, že i podpora vzdělanosti vychází spíše z levicových a nikoliv pravicových zásad.

J. Ráž 26.2.2012 15:14

Re: otázka pro autora

A teď ty otázky:

1) Myslíte si, že pro všechny studenty bezplatné studium na vysokých školách je projevem levicového nebo pravicového pojetí politiky?

2) Myslíte si,  že další a další dotování českých  vysokých škol z veřejných prostředků bez tvrdého vžadování kvality studia a tím i pokračování jejich odtrženosti od skutečných potřeb společnosti zvýší úroveň jimi poskytovaného vzdělávání?

Pro neznalé: Jedna z nejstarších a dříve i nejprestižnějších  vysokých škol na světě, Universita Karlova,  se potácí v žebříčku určujících kvalitu školy mezi 250. - 300. hodnocených. Na prvních místech tohoto žebříčku se umístily školy fungující bez státních dotací..

D. Lobpreis 27.2.2012 14:17

Re: otázka pro autora

Můžete prosím hodit odkaz na ten žebříček? (Nebo myslíte tento ?) http://www.timeshighereducation.co.uk/world-university-rankings/2011-2012/301-350.html ?

J. Urban 25.2.2012 22:40

Jak ČSSD tak ODS - dvě největší české

levicové strany - cíleně likvidují střední vrstvu - živnostníky, kvalifikované dělníky, inteligenci (lékaře, učitele atd.). Likvidace vzdělanosti musí být součástí této politiky. Rozvrat školství, započatý Petrou Buzkovou, pokračoval za všech dalších vlád. Ono blbcům se snáz vládne.

M. Bezouška 24.2.2012 8:29

základní chybou

ve všech takovýchto a podobných úvahách je záměna dvou pojmů - absolutoria nějaké školy a vzdělání. Je jasné, že vzdělání bez škol lze získat jen těžko, ale stejně jasné je, že absolutorium vůbec nemusí znamenat vdělání. Jsou lidi, a je jich čím dál víc, kteří dokážou proskočit školami jako šašek obručí, aniž by na nich cokoliv ulpělo.

Nicméně k financování: pokud se nemýlím, máme v současné době asi 57 "vysokých" škol, z nichž, hádám, alespoň polovina je zadarmo drahá. A protože systém školství, hlavně vysokého, je u nás postaven na naprosto iracionálních základech (viz první odstavec ), požaduje se víc a víc polovzdělanců nebo nevzdělanců s diplomem. Dokud se toto nezmění a nebude zavedeno vzdělávání "výběrové", jakkoliv takovýto výraz mnohým nevoní, nelze ve věci nic rozumného podniknout.

Je zvláštní, že většina lidí sice celkem snadno pochopí, že z jejich Fanouška, chodícího do houslí nikdy Paganini nebude, ale nedokáže pochopit, že stejně se to má i s ostatními schopnostmi. A že utrácet za "vysokoškolské" vzdělání jedince, který si jaktěživo nedokáže ani pořádně spočítat výplatu, i kdyby to do něj tloukli kladivem a stálo to majlant, je prostě chyba. Chyba, škodící jemu i ostatním.

J. Ráž 26.2.2012 15:27

Re: základní chybou

Když si Fanoušek bude platit svou učitelku houslí, tak proč by nemohl celý život chodit  na "housle"? Když jsou "housle" zadarmo a po pěti letech dostane Fanoušek titul "Mgr houslí" tak proč bychom tam svého synáčka už jen pro ten titul na vizitku neposílali.

Jak může být školství kvalitní, když na UK Praha se pořád přijímají studenti jen na základě jakýchsi nesmyslných testů.

Na skutečně prestižní školu se nikde na světě nepřijmají studenti takto...a to se nejedná o školy, kde se studuje zadarmo. Můžete mít i miliardy, ale když bude Váš  syn blbec, tak jej na Harvard University nedostanete (i když tam platí např. medici cca 40tis. USD/1rok)  ...což se o UK (o dalších VŠ ani nemluvě) říci rozhodně nedá.

K. Pavlik 24.2.2012 3:37

vice penez rohodne neznamena lepsi studenty

Cilem by meli byt lepsi studenti. Vrhat penize do skolstvi rozhodne neznamena lepe vzdelane studenty. Vyhozeni 10% nejhorsich ucitelu by asi bylo mnohem lepsi reseni (a bohuzel v matematice mnohem vice).

T. Pansky 24.2.2012 1:31

Autore, popsal jste to velmi presne ... socialismus v ceskem ...

... vysokem skolstvi jede dal. Vysokoskolske tituly nejsou odrazem dosazene vyjimecnosti, ale jsou naopak odrazem vyrabeni titulu jako na bezicim pase. Cilem vysokych skol neni priprava kvalitnich jedincu na vedouci pozice, ale naopak, "nabouchani" co nejvice diplomu, nebot za to stat skolam plati. Trh skutecne tolik nevzdelanych vysokoskolaku nepotrebuje a neuzivi je, respektive, prechod na trzni podminky bude hodne tvrdy, protoze nikdo presne nevi, kdo je potreba a kdo ne. Technicke obory a medicina to budou mit trochu snazsi; humanitni obory se jen tezko uzivi. top0625top@live.com

J. Dvořák 24.2.2012 7:39

Re: Autore, popsal jste to velmi presne ... socialismus v ceskem ...

No, pokud by socialismus v českém školství jel dál, tak budou naši žáci a studenti na podstatně vyšší úrovni, než dnes ve skutečnosti jsou. Není to ale jen o financích. Dnes pomalu každý, kdo má díru do zadku, má titul nebo alespoň maturitu, ale jejich skutečné vzdělání ani zdaleka nedosahuje úrovně předlistopadových absolventů. Jen si vezměte jak byli naši žáci hodnoceni ještě v devadsesátých letech a jak jsou hodnoceni dnes. Začíná to už ale na základních školách, kde nejsou měřítkem znalosti, ale naplněnost tříd. Kde učitel není pánem, ale je šestým kolem u vozu (i rezerva je totiž důležitá), na kterého si otvírají pusu nejenom žáci, ale hlavně i rodiče. To samé platí i pro školy střední, kde na úkor množství škol klesá úroveň vzdělanosti. A o Vysokých školách lépe ani nehovořit, protože pokud se dá titul koupit nebo jej získat za měsíc, tak to nemůže přinést nic dobrého. Ostatně, ono je to vidět už dnes na tom, jaké panují vztahy mezi lidmi, protože je šíleným způsobem zanedbána výchova a kvalita vzdělání. Atěch pár škol, které snad ještě fungují, to nespasí.