Neviditelný pes

ROZHOVOR: Co potřebuje školství

11.9.2018

Začal nám nový školní rok, chci se vás ptát na téma školství. Připomenu, že vy jste začínal jako učitel na základní škole, poté jste dlouho učil jako středoškolský profesor, a to i v době vašeho starostování, a možná že i teď jako senátor jste s tím úplně nepřestal?

Učím jednu třídu chemii na gymnáziu dvě hodiny týdně, teď budu mít v pondělí první a druhou hodinu.

Jak na tom naše školství je z vašeho pohledu senátora, starosty, ale i středoškolského profesora a co hlavně potřebuje?

Naše školství by potřebovalo Václava Klause juniora jako ministra školství. Jsem přesvědčený, že počínaje inkluzí byly poslední kroky Ministerstva školství prostě špatně. A je strašně velký počet vysokých i středních škol. Pak nejsou žádní učňové. Jsem dost pesimistický, co se týká našeho školství. Podle mého názoru je inkluze jednoznačně špatně. Jak pro děti nadané, tak i méně nadané. Co se týče dalších faktů, je dobře, že se učitelům zvýší platy.

Ale jinak překonat střední školu je až příliš snadné, protože střední školy mají víc míst, než je zájemců. Gaussova křivka se nedá ošálit, takže náročnost logicky klesá. Na druhou stranu jsou prázdné učňáky.

Vy jste příznivcem státních maturit, které podle vás alespoň trochu oddělí zrno od plev. Je to tak?

Ano. Ale musí mít nějakou náročnost. Vždyť minulá ministryně školství říkala, že státní maturita z matematiky má být lehčí než přijímačky na gymnázium.

Jak hodnotíte působení právě zmiňované bývalé ministryně Kateřina Valachové, kterou jste osobně poznal při řešení kauzy Výchovného ústavu v Chrastavě, kdy jste byl s vedením Ministerstva školství ve sporu?

Jeden zápor vedle druhého. V tom byl náš výchovný ústav jen jedním ze střípků. Tím, co prosazovala, jenom školství ublížila.

Napsal jste v dubnu otevřený dopis Ministerstvu školství ohledně zneužívání dospívajícího chlapce v chrastavském výchovném ústavu, kde jste měl podezření na pochybení bývalé paní ministryně a jejího náměstka a žádal prošetření případu. Jak to dopadlo?

Dopadlo to tak, že jsem prošetřován já. Ona na mě kvůli tomu dopisu podala trestní oznámení pro pomluvu. Už jsem byl na podání vysvětlení. Chtěla by, abych za to byl stíhán. Přitom jsem uvedl jenom to, co bylo dokazatelné. To znamená nejen to, že ředitelka naprosto jednoznačně kryla ten trestný čin a nebýt redaktora TV Nova, tak by se na něj nikdy nepřišlo. A ona pak kryla ředitelku, když její postup hájila, že byl správný.

Kauza chrastavského ústavu:

 

Takže to vlastně prošetřené nebylo?

Ona si řekla, že nejlepší obranou je útok, tak udělala tohleto.

Ještě ke školství obecně, říká se, že je podfinancované. Potřebuje víc peněz?

Samozřejmě, že potřebuje více peněz. Hlavně jsou podfinancované platy. Ty jsou opravdu hrozně nízké. Pak se to projevuje na tom, že lidi dávají přednost jiným profesím.

Připravuje škola děti na další život, na jejich profesní vývoj?

To máte jak která škola. Obecně klesá náročnost středních škol. Oproti naší generaci jsou na tom děti nepoměrně lépe s jazyky a s výpočetní technikou, která dříve nebyla. Ale celkově střední školy absolvují děti, které by je správně neměly absolvovat. Na druhou stranu různé normy a zákony vyžadují středoškolské vzdělání tam, kde být nemusí.

Anebo vysokoškolské, kde také být nemusí. To vede k devalvaci jak středního vzdělávání, tak vysokoškolského. Vznikla spousta vysokých škol. Jsou vysoké školy, které víceméně udělá každý, kdo si je zaplatí.

Ptal se Oldřich Szaban, PL, 9.9.2018

Autor je senátor a starosta Chrastavy



zpět na článek