19.4.2024 | Svátek má Rostislav


PRÁVO: Zbytečné utrácení, zbytečný soud

20.3.2014

Právní stát zažívá nejhorší chvíle v těch okamžicích, kdy jedna z jeho složek začne podléhat volání ulice nebo s ní dokonce souzní. V okamžiku, kdy se chová nikoliv podle zákona a potřeb základních pravidel státu, ale ve stylu nadbíhání populismu a utvrzování se ve vlastní moci, je ten, kdy dochází k přechodu k totalitním formám. Myslím, že mohu směle prohlásit, že část orgánů činných v trestním řízení, má směrem k mocenskému státu nakročeno, resp. urazilo už cestu více než dlouhou.

V našich dějinách po roce 1989 byly dva okamžiky, kdy policie souzněla s ulicí. Jeden je období, kdy se ukázalo, že lze beztrestně mlátit účastníky různých akcí a nikomu se nic nestane, počínaje global street party a konče setkáním fanoušků techna. Podmínky byly dané, ve většinové společnosti neoblíbení, jinak obyčejní a jinak smýšlející lidé vydávající hluk a narušující "klid na práci", dostali přes držku za tichého souhlasu veřejnosti. Nikdy se nic nevyšetřilo a policie už ví, že má takovýto model chování povolen. Druhý okamžik bylo vyslyšení volání po trestu pro vrchnost za její korupci, rozkrádání a vůbec všechny špatnosti života. Byl to okamžik, kdy páter Ištván vstoupil s ohněm a mečem na úřad vlády a hravě dokázal, že policie má možnost svrhnout zvolené zástupce lidu, tyto kriminalizovat a narušit chod demokratických institucí až na samou dřeň.

Policie se chová smrtícím způsobem a je to čím dál tím horší: Absurdní situace pražského tunelu Blanka, kdy politická reprezentace neví, jestli ho nechat dokončit nebo nedostavět, když za oboje hrozí trestní stíhání. Všichni úředníci a politici, kteří se snaží řešit opencard, se bojí toho, že budou obratem pravděpodobně stíháni za jakýkoliv pokus něco udělat. To jsou špičky ledovce, jenže mor trestních stíhání za politická rozhodování se šíří jako oheň ve vysušeném lese.

Chtěl bych na tomto místě poukázat například na obci Ostravice, v které je trestně stíháno všech pět členů rady obce, a to kvůli škodě 25 200 Kč, která ani nevznikla. Ve stručnosti jde o to, že umřel auditor, který pro obci dělal povinný audit, a rada, aby tento audit zajistila, schválila pokračování smlouvy na audit s nástupníkem auditora. Jenže zapomněli, že to samé může udělat Moravskoslezský kraj, který to udělá zadarmo. Když si to uvědomili, smlouvu ukončili. Toto je v očích policie trestní čin a znamená, že obci byl ustanoven opatrovník, neboť ji nemá kdo v tomto řízení zastupovat. Zbytečně vyhozené peníze na plat opatrovníka, zbytečný soud a soudní stíhání.

Kolik osob je v České republice stíháno, když hlasovalo jako zástupce lidu kupříkladu o "prohloubení" příkopu - Frýdek-Místek nebo o prodloužení smlouvy - Český Krumlov a dál. Trestně právní mašinérie se pustila do boje proti komunálním politikům a politice obecně. Snaží se podsouvat občanům myšlenku, že je potřeba trestní oznámení podávat a politiky stíhat, neboť každé jejich rozhodnutí musí být obloženo 150 znaleckými posudky, ať už jde o stavbu chodníku za 20 tisíc nebo objednávku na dodávku obědů do školní jídelny.

Je to strašně příjemné stíhat členy zastupitelstva, jsou všem na očích, nemohou se bránit. Zastupují zájmy voličů a rozhodně se nebudou chovat jako profesionální zločinci. Nic od nich nehrozí. Státní zastupitelství a policie provádí teoretizující experimenty. Volení zástupci lidu jsou od toho, aby dělali politiku, a policie je od toho, aby jim pomáhala a chránila zájmy volených zástupců, i všech občanů. Primárním úkolem policie není a nesmí být nahrazování a vstupování do rozhodovacích procesů volených zástupců nikým nevolenými policisty a státními zástupci. Nelze očekávat, že bychom se dočkali významnějšího zastání a návodu, jak v těch věcech jednat, u soudu a hlavně jak zabránit těmto kauzám u soudu. Jednak to trvá dlouho a hlavně soudy nemohou nikdy odčinit to, co už se stalo a zabránit narušení politického prostředí zastupitelské demokracie.

Jediná možnost je ustat v trestních stíháních, která kriminalizují výlučné pole pravomocí volených zástupců, a to ihned. Domnívám se, že Nejvyšší státní zastupitelství by mělo začít v těchto věcech jednat okamžitě a nepodléhat žádným tlakům, zejména těm zevnitř policejních složek a státního zastupitelství, které pod pohrůžkou ochrany "nezávislosti" budou ve skutečnosti bojovat za možnost uchopit moc a tuto realizovat na úkor těch, kteří byli zvoleni ve volbách. Skutečným pánem obcí a měst se pak stanou státní zastupitelství a policisté, pokud to dopustíme, neboť sdělit obvinění pro jakýkoliv skutek je možno komukoliv a ochrana před soudem se dostavuje v řádu měsíců, ne-li let.

Současně je to závažné téma pro politickou reprezentaci, která se, jestli myslí vážně právní stát, bude věnovat narušování rovnováhy moci cestou kriminalizace politických jednání. Pokud bych byl ministrem spravedlnosti, ptal bych se nejvyššího státního zástupce, co se děje v Ostravici, pokud bych byl reprezentantem opozice, neustal bych do té doby, dokud trestní stíhání neskončí a viníci této zjevné nespravedlnosti nejsou kárně potrestáni. Na vině tohoto stavu je též nedostatek odpovědnosti policistů a státních zástupců za excesy tohoto druhu. Pokud by totiž byla třeba ve formě prakticky neuplatňované regrese podle zákona o náhradě škody za nesprávný úřední postup, rozmyslel by si každý policista a státní zástupce, zda takovéto eskapády dopustí.

LN, 19.3.2014

Autor je advokát