Pondělí 9. prosince 2024, svátek má Vratislav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

Diskuze

PRÁVO: Nejmenování profesorů

Často hájím prezidenta Zemana v situacích, kdy je mu vyčítáno porušení Ústavy… ve skutečnosti nehájím jeho, ale Ústavu a prezidentský úřad a vůbec parlamentní systém, který se určitá skupina tiše snaží překlopit na systém kancléřský.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
FH

No, všichni tihle hlasití kritici jednání Zemana ho přece neuznávají (o p. Hasenkopfovi to možná neplatí, nevím, o toho tady ovšem nejde), no a tak by tedy hrdě měli říct, že se bez profesorského titulu obejdou a je to, ne? Proč ho tak mermomocí ze Zemanových rukou chtějí mít?

0 0
možnosti
Foto

Jak jste přišel na to, že ho chtějí mít ZE ZEMANOVÝCH RUKOU? Mají-li odborně nárok, chtějí mít titul. V Česku je to možno pouze z rukou úřadujícího (z božího dopuštění) presidenta. Nic víc v tom není.

Dost věřím, že většina z nich by uvítala jiné ruce.

0 0
možnosti
VB

Tak nevím, jak autor četl ten zákon o vysokých školách, například podmínka, že profesor musí být nejdříve docentem, tam je jasně uvedena. Výjimkou jsou jen profesoři již jmenovaní na prestižních zahraničních školách. Také tam je dostatečně podrobně popsána procedura jmenování a další podmínky, s přihlédnutím k tomu, že současně musí být dostatečně obecná aby se dala použít ve všech oborech (§74). Prezidentovi pak zákon nedává žádnou možnost nejmenovat "(1) Profesorem pro určitý obor jmenuje prezident republiky toho, kdo byl na jmenování profesorem navržen vědeckou nebo uměleckou radou vysoké školy v souladu s § 74."

0 0
možnosti
Foto

v U.S.A. jmenuje profesory také president?

0 0
možnosti
SR

V USA jmenuje profesory příslušná universita. Není to ale titul doživotní, poté co profesor odejde tak žádný titul nemá. Pokud přejde na jinou universitu, ta ho buď profesorem jenuje, nebo ne. U nás je profesura otázkou společenské prestiže (kolik jich je zvoleno do senátu, ...), v USA je otázkou odborné prestiže.

Navíc tam je profesor na universitě každý, jsou jen různé stupně Assistant Professor (u nás zhruba odborná asistent), Associate Professor (u nás docent) a Full Professor (u nás vysokoškolský profesor).

0 0
možnosti
PH

Což je ovšem chabý argument, samozřejmě že i když je ta pravomoc pana prezidenta jmenovat profesory "jenom v zákonu", tak i tam mohla a měla být uvedena ta požadovaná omezení uvedená na konci oddílu I. Jenomže ani v tom zákonu uvedená nejsou. Proč ani v tom zákoně nejsou, je uvedeno v odstavci II.

V čem je asi omyl autora, už v onom příkladu úředníka za přepážkou. Jenže, ten tam přeci nerozhoduje, i ten pouze příjme tu žádost, zkontroluje údaje a pošle to "vejš" ke schválení. A kdyby se soudruh stát rozhodl (třeba na doporučení našich slavných tajných služeb), že mu ten pas nevydá, tak nevydá a můžete si stěžovat na lampárně...

0 0
možnosti
VB

Můžete si stěžovat u správního soudu. To je trochu rozdíl oproti lampárně.

0 0
možnosti
Foto

Souhlas.

Jen "Subjektivně, libovolně, politicky – protože má-li být profesor něco víc než jen dobrý učitel, má-li být společenskou autoritou, musí projít takovouto společenskou kontrolou reprezentovanou prezidentem."

Těžko k tomu může dojít, pokud sám president není společenskou autoritou, je spíše jejím opakem (současná situace).

0 0
možnosti
PB

P59e83t38r 20B38u35r12d21a

9. 6. 2020 9:17

Pro mnohé autoritou prostě JE. Třeba pro ty, co jim lékař zakázal i pito, ale jiný lékař kvůli prezidentovi jinými slovy řekl, že zpít se denně pod obraz (láhev vína a několik odměrek tvrdého není běžná opilost) je běžná denní konzumace.

0 0
možnosti
IS

O tom, kdo je či není osobnost, rozhoduje Zeman. Bez ohledu na realitu, zato s výrazným ohledem na své vlastní zájmy, pocity, přesvědčení a rovněž s ohledem na doporučení jiných výrazných osobností v podobě Mynáře, Nejedlého a Ovčáčka. Čest.

0 0
možnosti
JN

Zajímalo by mě, jak to vypadá v zahraničí. Chce se tam po prezidentech, aby byli poslušnými pošťáky? Mně to nepřijde důstojné, zvláště u přímo voleneho prezidenta, aby mu poroucela vysoká škola.

0 0
možnosti
PB

P70e76t30r 45B24u14r90d16a

9. 6. 2020 9:15

Prezident je podle naší Ústavy ceremoniář. Předání jmenovacího dekretu prezidentem dobře vypadá, nic víc.

Od vytváření vnitřní i zahraniční politiky máme vládu - a faktická pravomoc prezidenta (dle naší Ústavy) končí jmenovaním člověka, který vládu sestaví.

Přímá volba je v této konstelaci nešťastnou, ale lidé si tuhle hračku vzít nenechají. Posílení pravomocí prezidenta, když už máme tu přímou volbu, by v našich podmínkách nezralého post-socialismu bylo ještě horší, neboť jsme zvyklí na diktaturu (a podle toho si i volíme).

0 0
možnosti
FN

V civilizovaných zemích je profesor názvem pracovního zařazení. Titul platí pro určitou vysokou školu a obvykle na dobu určitou. Profesory vybírá a jmenuje vysoká škola. Nevím proč se české vysoké školy brání tomuto modelu a zuby nehty se drží feudálního reliktu jmenování profesorů hlavou státu.

0 0
možnosti
JP

V těchže "civilizovaných" zemích se ovšem VŠ staly baštami levičáků, od 94% v humanities, až po 3:1 ve fyzice a chemii. Rovněž tam může "plná profesorka" tvrdit, že "matematika je rasistická".

0 0
možnosti
PB

P79e44t13r 24B30u35r13d37a

9. 6. 2020 6:01

Autore,

chcete, aby profesor nebyl jen špičkový odborník, ale zároveň i společenská autorita. Co je to společenská autorita? Kdo bude míru oné autority posuzovat? Jak může být společenskou autoritou špičkový vědec, o kterém vědí "jen" jeho kolegové a žáci? Přijme veřejnost jako autoritu člověka, který "sedí v laboratoři a míchá si ňákou chémii" a nejde mezi lidi? Podle Vašich požadavků by profesor Holý nebyl ani ten docent - vždyť o něm téměř nikdo nevěděl, ale mnozí mu přesto vděčí za zdraví. Zato "Franta", co dá pět a dvacet kousků za večer, to je autorita (pro překvapivě mnoho lidí).

Souhlasím s vhodností centrálního stanovení minimálních požadavků na profesuru - jenže i tak dojde k tomu, že v Dolní Horní budou splněny ty minimálné, ale v Horní Dolní budou chtít násobně více (a tedy profesura nebude srovnatelná).

Nechť jsou minimální požadavky, ale apolečenská autorita mezi ně patřit nemůže. A jmenování prezidentem ať je slavnostní akt společenské odměny za odbornou vědeckou práci.

0 0
možnosti

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz