Neviditelný pes

PRAHA: Bém má kliku...

7.7.2010

... že už nebude primátorem

Některé stavby jsou pro jejich budovatele horší než zlý sen. Napřed to byli Babyloňané, co machrovali s nejvyšší věží na světě, jež měla sahat až do oblak, a jak to dopadlo, teď špatně spí pražský primátor Pavel Bém.

Před jednou hodinou v noci na úterý 6. července 2010 došlo v rozestavěném tunelu Blanka na Praze 6 u ulice Milady Horákové na dvou místech k dalšímu závalu. Zasypán byl bagrista i se strojem. Na místě zasahovala jak technika Metrostavu, který tunel buduje, tak tři jednotky hasičů. Propadlý kráter má asi 12 krát 15 metrů.

Tunelový komplex Blanka má být součástí severozápadní části městského okruhu a staví se mezi Malovankou a Pelc Tyrolkou. Jeho délka má činit přes 6,3 kilometru, z toho šest kilometrů samotné tunely. Stavba tunelu je pro obyvatele přilehlých oblastí dlouhodobě trnem v oku. Lidé si stěžují na odpadávající kusy fasád, jež poškodily parkující auta, a mají obavy i z poškození domů trhlinami. V roce 2008 se při stavbě propadla půda v parku Stromovka a vznikl kráter o průměru 30 metrů.

Pražský primátor Pavel Bém se nedávno dušoval, že “vysoutěžená” cena 21,205 miliardy za komplex tří tunelů od Holešoviček k ústí Strahovského tunelu je stoprocentně konečná. A o to, že cena stavby severního úselu pražského městského okruhu nebude překročena, se Bém vsadil se sdružením AutoMat, které tunel kritizuje a podporuje rozvoj hromadné dopravy.

Předloni v srpnu navrhlo sdružení primátorovi sázku, že pokud hlavní dodavatel - stavební firma Metrostav - a investor hlavní město Praha cenu dodrží, odpracují jeho členové 1000 hodin veřejně prospěšných prací – každý zhruba po deseti hodinách.

“Pokud překročíme rozpočet určený na stavbu tunelu, odpracuji pro vaše sdružení pětinásobek toho, co každý váš člen,” přeplatil nabídku Bém.

Ovšem podle firmy IDS, která stavbu řídí, má být tunel Blanka dokončen o víc než 13 měsíců později, než být měl. Jezdit by se jím mělo až v prosinci 2012. Původně se měl otevřít na začátku listopadu 2011. Zdržení bylo při maléru ve Stromovce, kde se udělaly tři krátery, teď přibyl další. Takže, aby si pan primátor chystal montérky. Jedině že by ho zachránila demise, jelikož sázku uzavřel jako nejvyšší boss hlavního města Prahy.

Důvod, proč tunely místo Kaplického Chobotnice? Informační server pražské radnice o tom mj. píše: “Na velmi členitém území Prahy o rozloze 496 km2 žije více jak 1,2 milionu obyvatel. Od roku 1990 do roku 1997 se počet vozidel v Praze zvýšil o 68%. V roce 2006 připadal v Praze jeden osobní automobil na 1,6 obyvatele. Tím prý Praha předstihla i nejmotorizovanější evropská velkoměsta, jako jsou například Berlín, Frankfurt nad Mohanem či Kolín nad Rýnem…”

V 80. letech jsem dělal reportáž o tunelu pod Strahovem. Byl jsem asi tři sta metrů v hloubi této stavby, začínající u Poštovního muzea. Strahovský tunel je silniční koridor, dlouhý 2004 m, z toho ražená část má délku 1544 m. Byl první a nejdelší stavbou svého druhu v Česku. Dnešní zával naštěstí nezbortil skelet tunelu...

Experti přes elektromobily však přišli s jinou zvěstí; pokud by se tunel Blanka nestavěl, ušetřily by se desítky miliard, když zavedení elektromobilů ušetří víc než „vítězných“ 21 miliard Kč. Navíc by městská doprava přišla o 100 procent decibelů a 95 procent emisí z těžkých kovů. A primátor Pavel Bém by nemusel do montérek a odpracovat zadarmo pět tisíc hodin veřejně prospěšných prací. Tunel Blanka se totiž už prodražil o 700 milionů Kč.

Jsou elektromobily utopií? Dávno už ne. Patří jim budoucnost. Zanedlouho se vyčerpá ropa i uhlí a zbude jen zaneřáděné ovzduši, smog a jediná spása - elektřina z jaderných zařízení. Nyní běžně dostupné elektromobily jako Peugeot 106e a Partner electric s NiCd bateriemi ujedou na jedno nabití 100 km.

Vývoj jde však dál. Očekává se boom. Před dvaceti roky nikdo netušil, co je to mobilní telefon nebo internet. Jeden počítač zabral celou halu, dnes se vejde do kapsy a s ním tisíce mikroskopických čipů. Spalovací motor je najednou tím nejzaostalejším technickým zařízením.

Co na to budoucí ministr vnitra Radek John, co bouří proti nemravným zakázkám a co je kamarád nejen s Pavlem Bémem, ale i s jeho důvěrným přítelem a těžkým milionářem Janouškem, vyšetřovaným za praní špinavých peněz ve Švýcarsku?

Olser.cz



zpět na článek