5.7.2022 | Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Výpis zvoleného vlákna.
Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Ivan 19.1.2009 11:48

Jak je možné mít tu drzost a mluvit o dotacích v zemědělství.

Nejvíce dotovaná je v ČR kaminonová doprava. Pokud by tyto dotace přestaly, rázem by podstatně zdražil dovoz potravin ze zahraničí a ani omylem by se nevplatilo dovážet tzv. levné produkty na vzdálenost stovek kilometrů. Řekněme, že by dovoz 1kg masa odněkud z Francie nebo Holandska přišel na bratru 50kč. Pak by místní zemědělci žádné dotace nepotřebovali.

Výpočet dotací kamiónové dopravy: Průjezd jednoho kamionu poškodí silnici zhruba jako průjezd 20000 osobních aut (měření v různých zemích prováděná dávají podobné výsledky). Když osobní auto platí dálniční známku 1000Kč, pak by kamion bez dotací měl  platit za dálniční známku 20 milionů. Ve stejném poměru by měla být také daň za naftu. Když z 30Kč ceny nafty za litr dělá daň 15Kč (ve skutečnosti víc, ale tak se to bude snadněji počítat), tak by kamion měl platit daň 20000x vyšší, tedy astronomických 300000Kč za litr. To je jistě nereálné, takže cena litru nafty pro automobilisty by měla obsahovat daň třeba jen 1 haléř a pro kamión 20000x vyšší, tedy  daň 200Kč.  Tedy ve světle suchých výpočtů ty dotace vypadají trochu jinak.