Pátek 13. června 2025, svátek má Antonín
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

POLITIKA: Vládní reklamní kampaně musí skončit

diskuse (40)
Letos se roztrhl pytel s vládními "informačními kampaněmi". Vláda masivně využívá peníze daňových poplatníků, aby je – formou placené reklamy – informovala o své politice.

Vláda platí penězi – které nám všem nejprve sebrala – billboardy, inzeráty a televizní reklamu, aby nás informovala o tom, co prosadila v uplynulém období, o tom, že Česká republika bude půl roku předsedat Evropské radě, nebo o tom, že je dobré jíst ryby.

kampaně

Na kampaně tohoto typu vláda jen za poslední rok utratila na půl miliardy korun (viz tabulka). Spíš bychom vládě doporučili o půl miliardy snížit daně nebo letošní rozpočtový deficit.

Nefér reklama

Někdy jde o reklamu pouze zbytečnou. Častěji jde ale o reklamu, kterou vláda narušuje volnou hospodářskou soutěž nebo volnou politickou soutěž.

Zbytečná je reklama sdělující, že Česká republika bude půl roku předsedat v EU Evropské radě. Není nutné, aby to dopředu věděli i lidé, kteří se normálně o politiku nezajímají. Heslo "Evropě to osladíme" je možná vtipné, ale jsou to vyhozené peníze.

Ministerstvo zemědělství platí penězi nás všech kampaň zaměřenou na to, abychom jedli více domácích ryb a více biopotravin. Jak k tomu ale přijdou dovozci ryb a výrobci "ne-bio" potravin? Producenti biopotravin a domácích ryb si mají platit reklamu ze svého jako všichni ostatní. Vláda by neměla narušovat hospodářskou soutěž.

Nehorázná je samochvála vlády, když informuje formou placených inzerátů veřejnost o svých úspěších. Jsou-li to zřejmé úspěchy, pak o nich jistě lidé vědí. Co když ale někteří daňoví poplatníci – voliči a politici, kteří je reprezentují, vidí úspěchy vlády v jiném světle?

Politici se o interpretaci kroků vlády mají střetávat v médiích, psát články a poskytovat rozhovory. Vláda by však neměla zneužívat peníze všech lidí, aby propagovala svůj názor formou inzerce. Chtějí-li vládní politici své úspěchy zdůraznit, mají si platit předvolební inzeráty ze stranických peněz.

Vláda může tvrdit, že prezentuje fakta – a že tedy nenarušuje politickou soutěž. Ale i prezentace faktů za veřejné peníze je narušením politické soutěže. Vláda např. v inzerátu tvrdí: "Reálná hodnota průměrného důchodu vzrostla o 1,8%". Jenže stejné skutečnosti se dají prezentovat různě. Co kdyby opozice raději veřejnosti sdělila fakt "Relace průměrného důchodu k průměrné mzdě opět poklesla"? Pokud jde o sociální politiku, je časopis Laissez Faire rozhodně na straně vlády než socialistické opozice, ale z principu nemůžeme souhlasit s takovýmto zneužíváním veřejných peněz. Vládní výklad nemá větší nárok na peníze daňových poplatníků než opoziční výklad.

Tato vláda není první, kdo zneužívá peníze daňových poplatníků ke komerční a politické reklamě. Socialistické Palasovo ministerstvo zemědělství dalo na propagaci značky Klasa na léta 2005 a 2006 dvě stě milionů. Fatální byla v roce 2003 za premiéra Špidly vládní kampaň jednostranně propagující vstup do EU za 200 milionů korun.

Současná vláda ale rozjela kampaně v nebývalém měřítku. Až bude někdy ODS v opozici, nebude mít morální právo kritizovat levicovou vládu, až bude dělat totéž. Politici v současné vládě jsou možná vedeni dobrými úmysly a myslí si, že účel světí prostředky. Dláždí tím ale cestu do pekel. Prosíme proto vládu – skončete to.

Autor je výkonným ředitelem Centra pro ekonomiku a politiku. Vyšlo v Laissez Faire, září 2008.

Aston Ondřej Neff
13. 6. 2025

Všechno, co stát staví, trvá dlouho.

Tomáš Vodvářka
13. 6. 2025

Staré české přísloví může mít i omezenou platnost.

Ivo Fencl
13. 6. 2025

Jsou rádce Jak psát. Proč nevytvořit jednou i radu Jak nepsat?

Alexander Tomský
13. 6. 2025

Pater Halík nejspíš podléhá schematickému pohledu na svět.

Lubomír Stejskal
13. 6. 2025

Vítaný hlas rozumu v méně srozumitelném světě.

tals Štěpán Ťalský
12. 6. 2025

Čeští fotbalisté do 21 let v prvním zápase na letošním evropském šampionátu podlehli obhájcům z...

Lidovky.cz, ČTK
12. 6. 2025

Nevšední incident se odehrál na tiskové konferenci americké ministryně vnitřní bezpečnosti Kristi...

fred Alfred Hostička
12. 6. 2025

Při protiimigračních nepokojích v Ballymeně a dalších severoirský městech se v posledních dnech...

Lidovky.cz, ČTK
12. 6. 2025

Letecké neštěstí v Indii má jednoho přeživšího, potvrdila spolčenost Air India. Na palubě stroje,...

berr Roman Berežanský
12. 6. 2025

Poslání dvou tisíc vojáků Národní gardy do Los Angeles bylo podle prezidenta Donadla Trumpa...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz