14.10.2019 | Svátek má Agáta


POLITIKA: Úřad prezidenta na prodej?

15.9.2012

Na "naši" prezidentskou kampaň byl parlamentem, pro každého kandidáta, stanoven finanční limit nákladů. 50 miliónů korun. Rozdělených na 40 miliónů pro kampaň před prvním kolem a 10 miliónů na druhé kolo. Limit nákladů na volební kampaň je jistě dobrý nápad a zajímavý prostředek k omezení korupce, ale to by se týkalo voleb parlamentních. Pro volby prezidentské bude mít takto vysoký limit naprosto devastující účinek.

Jde o volby jednoho člověka, který bude oficiální hlavou českého státu po dobu pěti let a jeho plat činí cca 200 tisíc korun, každý měsíc má nárok na paušály pro reprezentaci v celkovém úhrnu cca 175 tisíc korun a po dobu svého prezidenství zřejmě nebude mít vysoké náklady na vlastní život. Vezměme tedy celkový plat a nulu paušálů jako čistý příjem za celé období: 12 miliónů korun.

Jde jistě o čestnou funkci, ale na tuto čest musíte mít dostatečný majetek a ten nemá oficiálně žádný z kandidátů (minimálně dva nám jistě v blízké budoucnosti prozradí že oni na to mají, logicky), udělat si dobře na egu za 48 miliónů korun? Jistě, prezident dostane ve funkci i krásné a hodnotné dary, nebo si je vezme sám, ale stále je tu jistá disproporce, kterou nesrovnají ani čestné doktoráty.

Není již od startu své kampaně takový kandidát "dlužen" svým sponzorům?

Sponzorem může být strana, tomu, leč nerad, rozumím, ta dostává další peníze ze státního rozpočtu a "její" prezident jí zvedne renomé a reálný vliv. Nebo to může být firma, tam si nejsem jistý, co jí to přinese, pokud nejde o provázanou skupinu firem a vlivových osob, která chce mít "svého" prezidenta a ten výdaj pro ně dohromady moc neznamená.

Také to může být cizí mocnost, když přepočteme ty náklady kampaně na největší světovou měnu, je to láce, mít prezidenta středoevropské země a člena EU na háčku za 3 milióny dolarů nebo přiměřené množství libovolné jiné měny. Pro nadnárodní skupiny finančních institucí nebo těžařů by to také mohla být zajímavá investice, při těch nákladech...

Napadne vás, že náš prezident nemá reálný vliv, ale on ho má. Možná není přímý, na občana, ale vliv na ČNB, mezinárodní smlouvy, parlamentní proces. To všechno jsou věci, ve kterých lze velmi rychle najít fyzické milióny a miliardy.

Je pozdě volat STOP. Přímá volba je naší realitou a volební chování našich občanů také, i naše ovlivnitelnost marketingem je měřitelná. Co s tím? No, teď už asi nic, ale limit nákladů kampaně na úrovni hodnoty rodinného domu či poloviny prezidentského platu, tedy pět nebo šest miliónů korun, v kombinaci s vyrovnaným přístupem do veřejnoprávních médií, to by dalo reálnou šanci více kandidátům a třeba i nějakému nezávislému, silné ženě nebo muži, někomu s vůlí měnit věci ve prospěch státu a jeho občanů.

Ale kdyby byly ryby v...... to pořekadlo všichni známe, ale rybník už je napuštěný. Tak uvidíme, kdo na nás z voleb vyplave, šikovný populista v dresu ČSSD, bývalý premiér možná placený cizí mocností, bývalý ministr s vazbou na nadnárodní finanční skupiny, bývalý úřednický premiér s vazbami o kterých naštěstí nic nevíme? Ekonom s dvojím občanstvím? Idealistická herečka bez finančních zdrojů? Kníže s hlubokými kořeny, ale s Kalouskem kolem krku?

Kdo zaplatí rozjezd toho divadla, to víme už teď, všichni daňoví poplatníci, jen státní výdaje na přímou volbu budou více než 620 miliónů korun, při volbě parlamentem byly v řádu statisíců. Co za to Česká republika získá? To se brzy uvidí a není žádný důvod se na ten účet těšit, počítat budeme dlouho.

P.S. V roce 2008 pomohlo Obamovi do oválné pracovny cirka 2,5 dolaru vybraných v přepočtu na každého Američana. A poměr pravomocí a důležitosti funkce českého a amerického prezidenta nelze brát podle směnného kursu našich měn, naštěstí.

Kounovsky.bigbloger.lidovky.cz



Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!






 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.