24.10.2021 | Svátek má Nina


Diskuse k článku

POLITIKA: Udělejme krok zpět

Prezidentské volby klepou na dveře. Autor se nespletl, skutečně nyní nemyslí podzimní parlamentní volby, ale blížící se volby prezidentské. Budou již přibližně za rok a půl.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
D. Krajíček 5.8.2021 21:09

R^

L. Zapletal 5.8.2021 20:55

Věc názoru. Než se TGM vrátil z exilu vytvořily politické strany kočkopsa mezi silným americkým a slabým francouzským modelem prezidenta, to vše z obavy před silnou osobností, kterou nesporně TGM byl. Ovšem Masaryk, volený nepřímou volbou, našel východisko vytvořením tzv. skupiny Hradu, jehož prostřednictvím v nemalé míře ovlivňoval nejen ducha české politiky obecně, ale i v řadě zcela konkrétních politických kroků. Navíc měl z ústavy plynoucí právo jmenovat nejen soudce, ale i vysoké státní úředníky, Takže i přes relativně malé pravomoci byl „relativně“ silným prezidentem. Na druhé straně není od věci vzpomenout si na nechutné okolnosti nepřímé volby prezidenta v nedávných letech, kdy k získání jednohlasové většiny byl jeden poslanec zbaven možnosti volby nebo při další volbě zradili straníci jedné velké politické strany svého byvšího vůdce. Je tedy zřetelné, jak z úvodního článku a následné diskuze plyne, že své problémy mají obě možnosti volby prezidenta.

J. Kalina 5.8.2021 19:40

přímá nebo nepřímá? Je evidentní, že změna z nepřímé na přímou byla vynucena médii, hlavně ČT. Očekávalo se, že masivní kampaní ovlivní voliče - občany tak, aby zvolili jejich favorita neb u poslanců 2 x prošel nenáviděný Klaus. nebylo televizní diskuse, aby se moderátor nezeptal poslance, zda je pro přímou volbu. Ti ze strachu udělali žádanou změnu. Když jim však 2 x vypálil rybník Zeman, zaznamenal jsem úžasný dotaz od moderátora, který 5 roků horoval a tlačil pro přímou volbu: a nebyla to pane poslanče chyba ta změna na přímou volbu.No kopnout do hlavy takového hajzla. To samé jsou starosti o to kdo bude nejvyšší státní zástupce a nyní kdo bude šéfem BISky místo Koudelky. Současná vláda by totiž mohla jmenovat někoho, kdo ji půjde na ruku což by ovšem opozice neudělala neb to myslí dobře. Ovšem plyne z toho, že se dá volbou ledacos docílit a jde pouze o to, aby to bylo pro nás a ne pro ty druhé.

P. Pruner 5.8.2021 17:16

Přímým vztahem je ten moment volby - bez prostředníků v podobě namnoze neznámých poslanců. Navíc za ta léta znám jeho názory a vím co od něho mohu čekat.

J. Vlček 5.8.2021 17:06

Hloupé tlachání. ;-( Rv

J. Jurax 5.8.2021 17:05

Protože nevolí osobu, nýbrž stranu, eventuelně hnutí ... :-)

J. Jurax 5.8.2021 17:03

Ano.

Ale cítěním bych to nenazýval.

J. Ptáček 5.8.2021 16:46

Jsme v takovém finančním schodku a neumíme šetřit. Stačí přijmout zákon podle ruského vzoru, že Zeman bude presidentovat až do roku 2036. Jako jeho kámoš Voloďa. Jediným navýšením výdajů pak bude jenom pevnější vozík.

L. Písařík 5.8.2021 16:30

Pozdě na kroky zpět, lud si jednou vybojované právo vzít nenechá. Rozhlížím se, ale nevidím vhodného kandidáta, vypadá to, že doba silných, rázných a do budoucna vidících osobností je už za námi. Dnes jde o to, jak volby ošolichat - viz BYDEN.

R. Tichý 5.8.2021 16:09

Proc je lid dostatecne chytry na volbu poslance a uz ne prezidenta?

J. John 5.8.2021 16:01

Naopak bych byl pro přímou volbu a osobní odpovědnost každého politika za činy, které spáchal. Kdyby to začalo platit dnes, tak by ve sněmovně a na radnicích leckde zůstal jen vrátný.

J. John 5.8.2021 15:59

Přímá demokracie je jistě demokratičtější, než ty paskvily, které se za demokracii vydávají. Ať už to byla lidová demokracie za reálsocíku nebo dnešní liberální demokracie nebo zastupitelská demokracie, kdy poslanci zastupitelé voličům jen slibují před volbami hory doly, ale pak jednají ve prospěch svůj a svých loutkovodičů.

R. Langer 5.8.2021 15:58

;-D ;-D ;-D.

To je ale blbost!

R. Langer 5.8.2021 15:56

No, vy to tak možná cítíte.

J. Jurax 5.8.2021 15:43

Ehm ... vskutku cítíte přímý vztah mezi občanem, specielně Vámi, a jeho přímo zvoleným prezidentem? A jak se to u Vás projevuje?

A ještě - přímo zvolený prezident také sám více cítí svou odpovědnost vůči občanům, pravíte. A proč by měl? Jestli cítí k někomu opravdu zodpovědnost, tak ke sponzorům své volební kampaně.

J. Jurax 5.8.2021 15:37

Průměrný volič je odpovědnější a morálnější než průměrný politik, pravíte. A proč? Koneckonců politik je taky volič.

I když je pravda, že ty morální a odpovědné politika jednak nepřitahuje, jednak se mnohem líp uplatní jinde.

J. Petrů 5.8.2021 15:35

jen si představte, kdyby v první přímé volbě byl zvolený občan K.Schwarzenberk, a ve druhe Jiří Drahoš, které ještě rok předtím netušil, že bude kandidovat. To by samozřejmě byla přímá volba správná. To udělejme krok zpět svědčí o velkěm pokrytectví

J. Jurax 5.8.2021 15:31

Demoblok chce ke korytům a tudíž není v jeho zájmu popudit voliče tím, že by o nich veřejně předpokládal, že mohou volit prezidenta blbě.

No a neziskovkám jde především o prachy ze státního rozpočtu, kteréžto prachy způsob volby prezidenta neovlivňuje.

P. Pruner 5.8.2021 15:27

S autorem zásadně nesouhlasím. Přímá volba prezidenta je nejdemokratičtějším způsobem, který by měl být rozšířen na další funkce ve státě a jeho pravomoce by měly být posíleny. Umožňuje přímý vztah mezi občanem a jeho prezidentem bez politikaření stran a jednotlivých politiků. Funkce prezidenta nemůže být výsledkem zákulisních čachrů. Coby pragmatik bych to doplnil zrušením Senátu. Je to zbytečný orgán ve státě s počtem obyvatel jak čínské velkoměsto.

Argumentace "Zemanem" je ubohá, vždy bude prezident, který někomu vyhovuje a jinému nikoli. Přímo zvolený prezident také sám více cítí svou odpovědnost vůči občanům.

J. Jurax 5.8.2021 15:24

Ano.

Nicméně kdo neprojevuje v současnosti spíš větší až velké stigma populismu, nemá šanci býti zvolen. Platí pro jakékoliv volby, nejen prezidentské. Volí totiž populus!

J. Jurax 5.8.2021 15:20

... předchozími politickými angažmá zatížená ...

J. Jurax 5.8.2021 15:19

Ono je celkem jedno, jakou metodou bude prezident zvolen. Podstatné je, KDO bude zvolen. Oba způsoby mají svá úskalí.

Přímo může být zvolen populista bez politických zkušeností či osoba vůbec podivná; a protože kampaň není zadarmo, tak na svých sponzorech a kmotrech závislá.

Nepřímo zase politický šíbr a tudíž osoba podivná, předchozími politickým zatížená, zákulisními čachry něco za něco vyzdvižená a tudíž na skrytých kmotrech závislá.

Nebo taky nemusí. Je to jak sázka do lotynky; naštěstí prezident je opatřen jen nepodstatnými pravomocemi.

V. Chrastina 5.8.2021 15:18

Ten článek nemá hlavu ani patu, je sám o sobě protimluvem. Totiž brát Zemana jako odstrašující doklad přímé volby, má přesně opačné znaménko, protože navzdory některým tak zvaně hulvátským výrazům, máme konečně na hradě osobnost, která si zasloužila titul Hlava státu. Lze si jen přát: více Zemanovi podobných osobností pro nastávající prezidentskou volbu.V[>-]

V. Petr 5.8.2021 14:24

R^R^R^

R. Vacek 5.8.2021 13:10

Je to přesně naopak. Přímá volba a časově omezený mandát by se měly rozšířit i do dalších oblastí.

Pole neorané nabízí například soudci, u kterých se jedná o království nezávislé na přání občanů (samozřejmě až na peníze, které tam od občanů tečou) a kterému by přímá volba soudců zajisté neublížila.

J. Moravec 5.8.2021 13:09

Přijal jsem kritiku a článek si tedy přečetl celý. Jinak abych oplatil poučení, tak nadpis se v novinařině nazývá titulek. Nicméně napsal bych úplně totéž. Patrně ani v tomto ohledu bych nebyl jediný.

J. Pavelka 5.8.2021 12:36

Lepším než Zeman pravděpodobně ano....On totiž Zeman názopry pružně mění, jak je potřeba...Byl pravičákem, když tam jaksi nebylo místo, přesunul se na levici...Zavrhoval referendum a jakoukoli přímou volbu, včetně starostů (viz knižní rozhovor s Petrem Žantovským) pak se nechal v přímé volbě zvolit prezidentem...Bariéra proti euru byla podle něj čistě psychologická, pak ale zase otočil...Konečně i to hulvátství je součástí image, když bylao třeba, mluvil jak kniha...

F. De Winter 5.8.2021 12:19

Takže zrušit volby, ne?

Mohli by být zvoleni populisté ! :-P

J. Vavrochová 5.8.2021 12:19

Článek jsem přečetla a s jeho autorem zásadně nesouhlasím. Nepřímá volba prezidenta by opět přinesla do parlamentu čachrování a všelijaké alamafiánské dohody a výsledkem by byla volba nějakého cifrujícího stahovače králíků nebo pouličního striptéra s vysokoškolským diplomem. Návrat k ní by byl zásadním porušením demokracie! Jak to, že ještě demokratický blok a neziskovky neječí a neorganizují petice?

P. Han 5.8.2021 12:06

A na té slušnosti (vyjadřování) záleží především. Názory jsou podružné. Kdopak je šéfem Ústavu pro jazyk český? To by byl prezident! ;-D