Neviditelný pes

POLITIKA: Tak zase nic

2.8.2017

Stavby dálnic počkají do příštího roku

Měl to být aspoň jeden trumf současné vlády a ministra Dana Ťoka při bilanci, kolik se v jejich funkčním období postavilo dálnic. Za čtyři roky se nedostavělo takřka nic, pokud nepočítáme čtyřkilometrový úsek Lubenec-Bošov na karlovarské dálnici a poslední část D8 přes České středohoří, kde se nicméně nesmí jezdit po polovině vozovky. Čtyři menší úseky po pár kilometrech se prý ještě stihnou do konce roku.

Ministři výpadek zdůvodňovali tím, že minulé vlády spaly a žádnou stavbu nepřipravily. Teď se však pustil do díla nový kabinet a to by bylo, aby se s ničím nezačalo.

Koncem minulého roku také bylo slavnostně oznámeno, že se letos, tedy do voleb, zahájí šest důležitých staveb. Šlo o mimořádně důležitou dálnici D35 z Hradce Králové do Olomouce, poslední úsek D1, který je obchvatem Přerova, pak ještě důležitější obchvaty Českých Budějovic a Frýdku-Místku, pokračování dálnice D11 z Hradce Králové na Jaroměř a k tomu tři další úseky karlovarské dálnice D6.

Zásluha současné vlády byla v tom, že domluvila s Evropskou komisí výjimku. Zmíněné stavby neměly platné hodnocení vlivu staveb na životní prostředí, ale to napříště nemělo vadit, pokud ministr životního prostředí vydá závazné stanovisko, že je všechno v pořádku.

Proto stačí zařídit stavební povolení a v některých případech jenom ve veřejné soutěži rozhodnout o tom, kdo bude stavět. Do konce roku by se už měly stavby rozjíždět a ministr Ťok, případně premiér Bohuslav Sobotka, mohli při slavnostním zahájení prokázat, že pro dálnice něco opravdu udělali.

Volby se blíží a bilance je tristní. S obchvatem Přerova se letos nezačne, protože se odvolal jeden neoprávněně vyloučený účastník veřejné soutěže. Ředitelství silnic a dálnic už připustilo, že se nezačne se stavbou D11 směrem na Jaroměř ani s obchvatem Frýdku-Místku, protože obě stavby daly k soudu Děti země. Dost pochopitelně jim vadí, že se s posouzením vlivu stavby na přírodu udělal tak krátký proces.

Proti nejdůležitější dálnici D35 se postavili místní starostové a naděje, že se začne stavět, zbývá jen u mostu přes Labe. U obchvatu Budějovic věděli experti dopředu, že příprava není dost daleko. S napětím se čeká, jestli se do voleb s něčím začne aspoň ve směru na Karlovy Vary, stavební sezóna ovšem končí už za tři měsíce.

Možná je v tom nějaký psychologický blok, proč se nikdo neodvažuje začít stavět dálnici. Všichni, tedy skoro všichni, by už konečně nějakou chtěli, ale právě proto se stále nic nedaří.

Tento psychologický výklad není tak hloupý či přehnaný, jak vypadá. Státní úředníci a inženýři vědí, že dálnice jsou největší politickou prioritou, proto si příliš nedávají práci s detaily, urychlují byrokratické postupy, jak se dá, nakonec se ale zjistí, že při tom udělali nějakou chybu. Samozřejmě to předpokládá určitou míru neschopnosti a příliš vysokou úroveň byrokracie.

Bylo by teď možné spekulovat, jak nepříznivé budou ekonomické důsledky zdržení s dálnicemi, bylo by možné hledat viníky. Opravdu divná je však jiná okolnost, totiž proč vlastně stavitelé a po nich politici před rokem říkali, že ještě letos se stavby opravdu rozjedou. Jako by se před tlakem veřejnosti dokázali bránit jen opakováním nesplnitelných slibů. Logicky člověka napadne, kdy přijde čas, kdy s námi zástupci státu konečně začnou mluvit vážně.

Vysíláno na ČRo Plus, publikováno na www.rozhlas.cz/plus



zpět na článek