19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

POLITIKA: Tak jsme ubránili svobodu

Naštěstí se včera stalo to, co v průběhu krátké aféry Putna navrhovaly Lidové noviny. Prezident Zeman akademiku Putnovi nebude bránit v profesuře, jmenovací dekret mu předá decentní ministr školství Petr Fiala, a co je důležitější, prezident se do budoucna pravomoci jmenovat profesory úplně vzdá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
B. Rybák 27.5.2013 23:58

Souhlasím s autorem

Dohoda s panem P. Rychetským na nových členech ÚS a jeho opětovná nominace na předsedu ÚS pana prezidenta pravděpodobně ochrání před eventuálním odsouzením za "velezradu".

Vzhledem ke známým postojům bývalého aktivního politika ČSSD pana Rychetského (např. i proti 30 Kč poplatku) a především s ohledem na porušení nezávislosti takto vybraných soudců je to jeho bezkonkurenčně nejnebezpečnější politický čin.

Je ale pravda, že postoj pana Dienstbiera a jeho senátního klanu vůči opětovné nominaci pana Výborného do ÚS ukazuje, že to pan prezident opravdu nemá lehké a že by to mohlo i s ÚS dopadnout i mnohem hůř.

M. Stuchlik 26.5.2013 11:28

Další příklon k východu už se konat nemusí

Přikloněno jest. Jestli Babiš a někteří další naši velkopodnikatelé hájí velkoruské zájmy je to špatné. Ale jestli sedí na Hradě člověk v jehož životopise jsou bílá místa a "zlí jazykové" tvrdí, že je strávil v Rusku, který má podporu firem přímo řízených  KGBáckou mafií, je nutno se mít hooodně na pozoru.

J. Blažek 25.5.2013 21:58

Ale, ale ....

.... tak vrtichvost Daniel Keiser honem, honem ještě musel okopávat Zemanovi kotníky. Ubožáček!

J. Jurax 26.5.2013 2:38

Re: Ale, ale ....

Myslíte, že měl kopnout výš?

M. Stuchlik 26.5.2013 11:28

Re: Ale, ale ....

Ještě výš

D. Švik 25.5.2013 12:54

Daniel Kaiser

světlá výjimka komentátoru

J. Kanioková 25.5.2013 12:13

Problém dobře popsán je i v -

President, který kopl do vosího hnízda? - http://jdem.cz/24ka3

B. Rybák 27.5.2013 23:33

Re: Problém dobře popsán je i v -

Velmi zajímavý odkaz.

E. Heusinger 25.5.2013 9:41

Velmi výstižné

Kdybych měl hledat "ruské" trendy v dnešní české společnosti, na prvním místě bych jmenoval vysoké tempo, jímž se oligarchové s přímými zájmy v politice nebo s přímými vazbami na vysoké politiky zabydlují v tuzemských médiích (Bakala, Soukup, Babiš aj.) Někdy to vypadá, že na odiv vystavovaná posedlost gravitací nového prezidenta k Rusku je dobrý způsob, jak svou vlastní "rusifikaci" zakecat.

M. Stuchlik 26.5.2013 11:32

Re: Velmi výstižné

Pokud jsou užrusové  zabydleni v politice, armádě, policii, justici, rozvědce a ekonomice kde ještě jinde by se měli zabydlovat když ne v médiích? Ona je to už jen třešínka na dortu přesvědčit okrádané obyvatelstvo okupované země, že jsou okrádáni a okupováni ve vlastním zájmu.

R. Brzák 25.5.2013 9:35

děkuji panu autorovi

za výborný postřeh, jehož je zejména v emocemi zjitřených chvílích třeba. Je smutné, jak hlavní proud novinářů není podobného reflektování schopen.

J. Kanioková 25.5.2013 11:58

Ano, p. Kaiser patří k mini menšině dobrých novinářů,

s p. Pečinkou, doufám, že přežijí ty hnusné tlaky "elitních P&L eurohujerů" a vlastníků médií..

Přidávám se s díky a držím palce..

S. Vaněček Šauerová 25.5.2013 7:34

Nu, pane Kaisere, tak jednoduché to nebude.

Akademický senát UK s ústupkem ministra školství ad a) nesouhlasí a žádá širokou veřejnou diskusi akademiků, a ad b) pan Zeman nesplnil svou zákonnou povinnost : měl buď podepsat bez pitomých šplechtů a předat jmenovací dekret, anebo nepodepsat a řádně zdůvodnit; to relevantním důvodem podle zákona o VŠ. Neudělal ani jedno, "buzna" není důvodem pro nejmenování a navíc, ani na moralizování zrovna nemá pan Zeman gebír. Summary : pokud pan Zeman nehodlá plnit své úkoly, neplní ani prezidentský slib a v takovém případě by měl abdikovat.

P. Vaňura 25.5.2013 14:19

O tom to celé vůbec nebylo.

Zemanovi odpůrci tvrdili že MUSÍ podepsat, i kdyby dotyčný navrhovaný neuměl ani číst a psát.

Tak Zeman řekl, že "pravomoc" typu držet hubu a krok nechce.

S. Vaněček Šauerová 25.5.2013 20:54

Říkat může co chce, pane Vaňuro.

Především by ale měl respektovat ústavu a zákony naší země, jistě se mnou budete souhlasit. Vůbec není vyloučeno, že mu stvrzovací povinnost zůstane zachována. Pokud bude zákon změněn, O.K. Do té doby by ho ale pan Zeman měl ctít.

J. Blažek 25.5.2013 22:00

Re: Nu, pane Kaisere, tak jednoduché to nebude.

Omyl - to není žádná zákonná povinnost prezidenta, ale právo prezidenta!!

S. Vaněček Šauerová 26.5.2013 4:35

Nikoliv. Nemáte pravdu.

Je to jeho povinnost. Pakliže nedošlo profesně-právnímu pochybení v procesu jmenování podle zákona o VŠ. Pokud došlo k takovému pochybení, může nepodepsat. K takovému pochybení však nedošlo. Ani opakovaná lež se pravdou stát nemůže, pane Blažku.

Prof. Aleš Gerloch, děkan PFG UK zde : 

http://www.ceskatelevize.cz/porady/1096898594-udalosti-komentare/213411000370517/

T. Marek 26.5.2013 8:02

Re: Nu, pane Kaisere, tak jednoduché to nebude.

je mi úplně fuk kolik chytrých, vzdělaných nebo naopak protekčních atp. profesorů tato republika má. Znám jich několik (nejsou z UK), kterých si nemohu vážit. Pokud jde o jmenování prezidentem, ústava mu je neukládá, ale dovoluje na základě (jiného) zákona. O tom jak má probíhat jmenování se nic nepíše. Může být divné, když prezident některé přijme osobně a jinému jmenování pošle po ministrovi školství (či jinak), ale nic protizákonného v tom není. Osobně bych jmenování profesorů jako ryze formální a neopodstatněný akt zrušil. Ještě k Summary: Jmenování profesorů audiencí na Hradě není prezidentův ústavní úkol, ale pouhý zvyk. Žádný slib ho k tomu neváže. Všiml jste si jak velký je zpravidla rozdíl mezi profesory v kultuře či ekonomii a např. v lékařských oborech? Ekonomy znám lépe a většina z nich má s bídou na docenturu. Ta hierarchie je čím dál problematičtější.

P. Pavlovský 25.5.2013 1:58

Kauza Putna nebyla marná

Ukázala, že určitými útoky na demokratické, ba ještě starší tradice - hlava státu, potažmo stát jako takový a nikoli vysoké školy jmenuje profesory - dokáže president spojit k potestu lidí pravé, levé i žádné politické orientace.

Tlak veřejnosti poprvé odkázal M. Z. do patřičných mezí!

L. Krajicek 25.5.2013 2:17

Re: Tlak veřejnosti . . .

Jaká veřejnost? Těch pár profesůrků lokálního významu, kteří si rozdělují tituly v tom českém kačáku, dostalo strach, že na jmenování některého z nich příště skutečně nedojde. Pochopitelně sousto pro tématicky i tvůrčně zbídačené novináře. Každá polomrtvá rybička je úlovek.

Velice zajímavé by bylo, kdyby se nepsalo jen "profesor XY", ale muselo by se psát:  "XY, profesor toho a toho . . ." To bychom mnohdy nestačili valit ježkovy voči, za co si to mezi sebou ty svoje tituly rozdávají.

S. Vaněček Šauerová 25.5.2013 7:38

Ano, veřejnost, pane Krajicku.

A krom ní všechny zaznamenáníhodné politické strany, akademici i ústavní právníci. Pan Zeman prostě zůstal sám. Zůstal mu Filip, Petr Hájek, dále strana Ježíšova a dva katoličtí fundamentalisté. S tím se toho nedalo mnoho uhrát, viďte ? :-)

L. Krajicek 25.5.2013 19:45

Re: Ano, veřejnost, pane Krajicku.

Nevím, která strana je zaznamenáníhodnější než jakákoli jiná. Asi ti bude ta, o které pochvalně píše MF Dnes, Lidovky a Právo. Akademici sobě - o tom jsem psal = jánabráchismus.

Obratně se vyhýbáte tomu, že by mělo být uvedeno, konkrétně profesorem čeho kdo je. Pořád mám takový pocit, že bádat a publikovat např. o matematice nebo chemii, je někde trošku jinde, než být profesorem politologie, což je taková jakási politická Sybilologie, kde co do následků není co zprasit.   

S. Vaněček Šauerová 25.5.2013 20:57

Zaznamenáníhodná např. není ta politická strana, již v zásadě nikdo nevolí, to je snad jasné.

Pokud jde o to, "že by mělo být uvedeno, konkrétně profesorem čeho kdo je", ono tomu tak snad není ?

L. Krajicek 26.5.2013 11:06

Re: ono tomu tak snad není ?

Ale ano, je. Název oboru je skutečně někdy uváděný, ale v tomto stavu nicneříkající a vy to víte, jen mlžíte. Asi máte důvod.

Je to podobné, jako když se dnes kdejaký hejhula nechá oslovovat "pane magistře", což je v mnoha případech pouze důkaz o dokončené fakturaci za nezbytný počet semestrů. Bakaláře fakulty sypou jak zrní na pole, ale že by vzrostla vzdělanost, to nám nehrozí.

Rychlost ovládání vyhledávačů není vzdělání. Ctrl+C také ne, posbírat materiály na "diplomku" je otázka doslova několika desítek minut a největší starostí je, aby výsledný text po zpřeházení prošel sítem porovnávacích programů a nebyl označen jako plagiát.

T. Marek 26.5.2013 8:09

Re: Ano, veřejnost, pane Krajicku.

nemám pochyby o tom, že podepsat jmenování byla jeho povinnost. Asi mu to někdo vysvětlil a proto to slíbil udělat. Jakým způsobem je jmenování doručeno je irelevantní, v podstatě je to společenská záležitost. Už výše jsem napsal, že tento podpisový rituál považuji za anachronismus a protože nemá žádnou intelektuální náplň i za nedůstojný prezidenta. Rozhodně by ve změně vysokoškolského zákona toto mělo být zrušeno.

J. Dona 25.5.2013 8:48

Re: Tlak veřejnosti . . .

Souhlas! Nechť si ty tituly rozdávají sami a neotravují tím prezidenta.

P. Pavlovský 25.5.2013 11:23

Re: Tlak veřejnosti . . .

Jasně, ten má na ruském velvyslanectví jinší věci na práci :-)

J. Kanioková 25.5.2013 12:11

Ono nejde jen o pojmenování a zařazení k oboru a škole,

ale ono jde PŘEDEVŠÍM o to, co z těch dvou variant vyplývá - jmenovámí prezidentem znamená doživotní titul a určitá pozice, a VŠUDE. Takže když se neuspěje na prestižní škole, aby akademický sbor někoho navrhl, je možnost přejít na "slabší" školu, tam přesvědčit ak. sbor, ten navrhne, préza jmenuje - a je vystaráno..

Kdežto při jmenování školou je titul platný jen v té škole.

J. Kanioková 25.5.2013 1:50

Výborná analýza, díky