18.4.2024 | Svátek má Valérie


Diskuse k článku

POLITIKA: Svobodův poločas

Pražský primátor v uplynulém týdnu zkompletoval jeden z nejméně předvídatelných politických převratů v tuzemské polistopadové historii. Minulé pondělí se muž, který je v ODS něco málo přes rok, stal víceméně hladce předsedou a vesměs kontroloval i volbu svých spolupracovníků ve vedení pražské regionální organizace ODS.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Pavlovský 14.2.2012 12:37

OPERA BRATŘÍ ŠKROUPŮ ?

V souč. vládě je ministryně kultury Hanáková jediným reprezentantem strany Starostové a nezávislí. Kdo ale jiný, než právě tato strana by měl mít zájem na ukončení letité nespravedlnosti, totiž že mezi všemi českými velkými městy je to Praha a jenom Praha, která má obě opery hrazeny ze státního rozpočtu! Kdo jiný měl kdy takovou obrovskou šanci tento extrém odstranit a kdy jindy než dnes?

 Magistrát města Prahy je demokratickým právem  v podstatě ovládán vítězem komunálních voleb, stranou TOP 09.  Komunální poslanec TOP 09 je vyčleněným radním pro kulturu. Primátor je vysoce kulturní člověk, který ovšem za své primátorství vděčí velkorysosti pražské TOP 09. Kdy jindy by měla být zřízena, ve vyprázdněné budově zrušené Státní opery pražská městská opera, když ne teď? Kdo jiný by to měl rozhodnout, než dnešní ministryně kultury za TOP 09-Starostové a nezávislí a pražský primátor za ODS, vládnoucí „na bodácích“ TOP 09?

 +

V září tomu bude 150 let, co zpěvohra českého Prozatímního divadla zahájila provoz premiérou Cherubiniho Vodnáře a pokračovala Škroupovým Dráteníkem. Od té doby byly v Praze nezpochybnitelně dva operní domy, německý a český, až do roku 1944, tedy plných 82 let. Domy, ve smyslu budovy se ovšem měnily, Němci si v Praze nejdříve postavili Neues Deutsches Theater, pak jim Stavovské zabrali 1918 Češi a přejmenovali je na Divadlo J. K. Tyla.  Čechům ovšem předtím, roku 1883, přibyla „Zlatá kaplička“, která nahradila Prozatímní divadlo. K tomu se přidala roku 1920 VINOHRADSKÁ ZPĚVOHRA. Ta existovala 12 let, do roku 1932, hrála opery i operety.

     Unesla-li tehdejší Praha s daleko menším počtem obyvatel a s nesrovnatelně menší turistickou  návštěvností dokonce i tři opery, proč ne dnes alespoň dvě? Proč nepojmenovat budovu na OPERA BRATŘÍ ŠKROUPŮ? Nic proti B. Smetanovi, ale Zd. Nejedlý, který jím roku 1948, navzdory protestrům odborné i laické veřjnosti, zlikvidoval poválečnou Velkou operu V. května  by neměl dostat za pravdu!

P. Pavlovský 14.2.2012 6:46

Pražská opera?

Ve vládě je ministryně kultury Hanáková jediným reprezentantem strany Starostové a nezávislí. Kdo ale jiný, než právě tato strana by měl mít zájem na ukončení letité nespravedlnosti: mezi všemi českými velkými městy je to Praha a jenom Praha, která má obě opery hrazeny ze státního rozpočtu! Kdo jiný měl kdy takovou obrovskou šanci tento nestandardní extrém odstranit a kdy jindy než dnes? Magistrát města Prahy je demokratickým právem  v podstatě ovládán vítězem komunálních voleb, předvolební koalicí TOP 09 + Starostové a nezávislí. Poslanec TOP 09 je vyčleněným a zvoleným radním pro kulturu. Primátor je vysoce kulturní člověk, který ovšem za své primátorství vděčí velkorysosti pražské TOP 09. Kdy jindy by měla být zřízena, ve vyprázdněné budově zrušené Státní opery pražská městská opera, když ne teď? Kdo jiný by to měl rozhodnout, než dnešní ministryně kultury za TOP 09-Starostové a nezávislí a pražský primátor za ODS, vládnoucí „na bodácích“ TOP 09?

Zpěvohra Prozatímního divadla zahájila 20. XI. 1862 premiérou Cherubiniho Vodnáře a pokračovala Škroupovým Dráteníkem. Od té doby byly v Praze nezpochybnitelně dva operní domy, německý a český, až do roku 1944, tedy plných 82 let. Domy, ve smyslu budovy se ovšem měnily, Němci si v Paza nejdříve přibyl Neues Deutsches Theater, pak mu ubylo Stavovské, které zabrali 1918 Češi a přejmenovali na J. K. Tyla, Čechům zase přibyla Zlatá kaplička, která nahradila Prozatímní divadlo.

K tomu se přidal roku 1920 třetí pražský operní dům — VINOHRADSKÁ ZPĚVOHRA. Ta existovala 12 let, do roku 1932, hrála opery i operety.

Unesla-li tehdejší Praha s daleko menším počtem obyvatel a s nesrovnatelně  menší turistickou  -návštěvností                                                                                                                                                                  , dokonce i tři opery, proč ne dnes dvě? Proč nepojmenovat budovu na Operu bratří Škroupů? (Nic proti Smetanovi, ale Zd. Nejedlý.)