Neviditelný pes

POLITIKA: Šrotovné je lumpárna!

9.4.2009

Šrotovné je lidový název pro příspěvek, kterým někdo (obvykle stát či prodejce vozů) dotuje nákup nového vozu. Šrotovné vyhovuje politikům, pitomcům a hamounům (navzájem se nemusí vylučovat)!

Pochopil bych, kdyby se šrotovným vylezla na veřejnost ODS, neboť je zaměřeno na střední třídu, na majitele starších vozů, kteří mají peníze na nákup nového automobilu. Je pro mne ale zcela nepochopitelné že s nápadem na šrotovné přichází ČSSD, která tím jde proti zájmům velké části svých voličů.

Neboť návrh je takový, aby stát přispěl na nákup nového auta s cenou do 1,5 milionu korun za sešrotování auta staršího než 10 let částkou 25 tisíc korun. (Pozn.red. - článek byl napsán 7.4.) Domnívám se, že mezi voliči ČSSD není mnoho těch, kteří by měli na nový vůz v řádu milionu korun, spíše je to nabídka těm, kteří mají starší druhý automobil v rodině, aby si obměnili domácí vozový park. Tedy hlava rodiny si koupí krásný nový bourák a jeho dřívější vůz připadne partnerovi jako náhrada za starý, který se nechá sešrotovat. Do cenového limitu se snadno vejde nový vůz Mercedes třídy C nebo E s 3,5 l motorem, nebo Audi A6 s třílitrem, což jsou jistě auta, kterými by nepohrdl ani pan Paroubek a opět by se mohl zeptat: „Tak pánové, kdo z vás na to má?“

Každý, kdo splní uvedené předpoklady, má nárok na příspěvek, který půjde k tíži rozpočtu a bude uhrazen z vybraných daní. Tedy: místo toho, aby se peníze daly na nějakou sociální dávku pro opravdu chudé spoluobčany, tak se jimi přilepší lidem, kteří mají peníze na nové auto a navrch ještě další auto na sešrotování. Dá se tedy říci, že této skupině přispějí na nákup nového vozu všichni, i ti sociálně potřební, kteří žádné auto nemají. Zkrátka politici nepomáhají těm, kteří to potřebují, ale těm, u kterých si myslí, že je pak budou volit. Místo toho, aby se peníze dávaly lidem dlouhodobě nezaměstnaným, důchodcům s nízkým důchodem, zkrátka lidem v obtížné sociální situaci, jse primitivně uplácí střední třída. Námitky, že stát získá DPH za prodej vozu, jsou nesmyslné, neboť by stát tyto peníze získal ve velké míře i bez šrotovného (jen možná za jiné zboží či služby).

Druhá výhrada je v tom, že lidé, kteří mají volné peníze, upřednostní koupi nového vozu místo původní potřeby. Nedojde ke vzniku nových peněz, jen lidé místo třeba dovolené, nového domu či rekonstrukce bytu vynaloží peníze na nákup automobilu. Budou tedy zcela nepochybně chybět jinde, cestovky budou nechávat klienty v zahraničí, stavbaři místo výstavby nových bytů budou krachovat a firmy nebudou mít zakázky a budou propouštět. A proč to všechno dělat, když je aut kolem stejně mnoho a jejich montovny jedou na plný výkon? To povede jen k tomu, co se stalo na Slovensku, a to, že nová auta nejsou a místo toho se objevily pořadníky jak z doby socialismu.

Nejhorší je, že lidé, kteří se snaží chovat ekologicky a starý vůz dávno nechali zlikvidovat ve prospěch moderního či dokonce raději jezdí hromadnou dopravou, vidí, že stát naopak podporuje ty, kteří jezdí starým neekologickým a často i nebezpečným vozem (mnohdy vrakem) a že oni naopak na své rozumné chování vlastně doplácejí.

Že i jinde jsou politici, kteří před zájmy jimi spravovaného státu upřednostní populistické hlouposti, není přeci důvodem, abychom stejnou chybu opakovali i my. Slušný a rozumný, sociálně uvažující politik by raději měl podpořit výstavbu sociálních bytů, podporovat hromadnou dopravu, dotovat domovy důchodců nebo přispívat těm nejchudším místo pomáhání těm, kteří mají na vlastní nový vůz!



zpět na článek