POLITIKA: Režijka nebo služební auto?
Dále se můžete podívat na firmu českorumunská autobusová. Vyplácejí tam řidičům k platům zahraniční diety. Základní plat jest překvapivých 9 000, zbytek zcela legálně diety. Při počtu osmi řidičů, které zaměstnávají, to stát určitě zruinuje.
Ostatně jsem vás viděla na služebním obědě v restauraci. (Fáma). Dával jste si humra a pan náměstek Chrenko chřest. Neměli byste zdanil rozdíl mezi průměrným obědem vypočteným statistickým úřadem a tím, co jste uvedli do nákladů?
Ale dosti legrace a zpět k režijkám. Zavedli je spolu s deputátním uhlím ještě za císaře pána. Deputátní uhlí vzala historie a nyní buď vymizí, nebo budou zdaněny režijní legitimace. Tehdy to bylo zavedeno, protože císařské úřady usoudily, že nezdaněný paušál na jízdy a na uhlí bude levnější než zaměstnávat hlídače. Nyní bude patrně rozumnější, když strojvůdce, který končí směnu v Karlových Varech nasedne na autobus a bude doma o dvě hodiny dříve, neboť železnice vede v oněch místech oklikou. A druhého dne bude vyplňovat papíry na proplacení. Čili navýšení fondu pracovní doby o čtvrthodinu a nákladů o diety a jízdné.
To byl bylo, kdyby se legitimace zcela zrušily. Ale ony se patrně jen zdaní. Co z toho vyplývá? Prostě bude mít řidič autobusu nižší plat. Nevím jak vy, ale já už delší čas narážím na náborové letáčky. Znamená to, buď že dopravní podnik má rád barevné papírky a utrácí na ně, nebo že ochota lidí pracovat na noční a ve svátky za uvedenou mzdu 24 000 není velká. A teď aby si dali přepsat letáčky na „přijďte řídit k nám, dáme vám 23 000 a 1 000 dáme finančnímu úřadu“. Nu to opravdu naláká. Řešení asi každý tuší. Plakátky budou znít: přijďte řídit k nám, dáme vám 24 000 a 1 000 dáme finančnímu úřadu“. A kde vezmeme rozdíl? Inu od vás, pane, co tak jásáte, že konečně na ty autobusáky došlo. Pravda, vzhledem ke krizi patrně dojde k navýšení až za rok či dva, nyní kapacity naplní řidiči kamiónů propuštění z práce.
Neargumentujte prosím procentem nezaměstnanosti. Pokud se na ně podíváte podrobněji, zjistíte, že velká nezaměstnanost je například mezi lidmi nad 55 let a epileptiky. Pravda, určité rezervy tu jsou.
Co se tedy změní, když ministerstvo financí plán uskuteční? Z hlediska občana téměř nic. Jen se nepatrně zvednou daňové odvody a HDP.
Ministerstvo financí slibuje odpočet 200 Kč, tj. 15 Kč čistého na jízdné každému občanovi. Nevím, jestli si vzpomenete, cosi podobného existovalo již na začátku devadesátých let a za rok to bylo zrušeno.
Ostatně mít režijní legitimace dnes není in. Dnes je lepší mít služební auto, které smíte používat pro služební účely. S tím můžete vzít v neděli kamarády na výlet na Radhošť, což řidič metra nemůže, ani kdyby měl zrovna v neděli volno. Pravda - služební auta se již daní jedním procentem měsíčně.
Když už jsou na ministerstvu financí tak zásadoví, neměl by se zdanit i rozdíl mezi používáním služebního auta a leasingem? Používání služebního auta v hodnotě 600 000 vyjde na cca 2000 měsíčně. Najděte mi leasing s nulovou akontací, který se vejde do téhle částky.
Vzhledem k počasí bych v zájmu cestujících doporučila oběma stranám, aby jednání rychle ukončili. Je jedno jakým způsobem. Ztráty z toho, že lidé budou stát s auty v kolonách, brzy převýší zisky, které jsou pro občana stejně (viz výše) imaginární.