19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

POLITIKA: Pro koho je demokracie?

Pro koho je demokracie vhodná a efektivní? Teta Wikipedie o ní říká: Demokracie (řecky doslovně „vláda lidu“) či lidovláda je forma vlády, v níž o výkonu státní (obecní, krajské atd.) moci rozhoduje mínění většiny oprávněných občanů, nejčastěji volbou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Joukl 20.12.2022 23:55

Všechno se dá vylepšit, tedy i demokraciie. Jen najít odvahu a zkusit to! Hlavně by se měla demokracie zrychlit. V krizových situacích je příliš pomalá. Také státní média by se jí měla více zabývat!!

O. Roldan 23.12.2022 22:03

Proto si Římská republika v časech ohrožení volila dočasného diktátora.

J. Pospíšil 20.12.2022 21:33

Četl jste někdo knihu

Léta třetího tisíciletí ?

J. Karza 20.12.2022 15:41

Podmínkou jakékoli politické svébytnosti je relativní ekonomická nezávislost země, tj. její schopnost udržet základní fungování hospodářství bez ohledu na vnější změny a tlaky. Tu schopnost dnes nemáme ani zdaleka. Ekonomické i politické poměry jsou nám určovány zvnějšku. Nám zbývá jen vyžití v mezích politického folklóru, více méně demokratického. Ale moc nám nepatří.

M. Pivoda 20.12.2022 18:23

Celý svět čekají převratné budoucí změny. Kdy? Pravděpodobně již brzy.

- Ty světové změny urychlí uznání skutečnosti, že planeta Země se otepluje do již velmi nebezpečných hodnot, které způsobí nesmírně velké škody. Nevím. Nejsem klimatolog a nevím ani, jak formálně může proběhnout to všeobecné uznání oteplování planety Země. Nicméně si uvědomuji, že to může vést až k tomu stavu, kdy se může rozvinutému světu ekonomicky již vyplatit, dát rozvojovým zemím potřebnou technologii zcela zdarma. A vznikne tak celkově menší škoda.

- Nové, centrální řízení planety Země (coby náhrada stávajícího zastřešujícího systému Organizace Spojených Národů, OSN) může vyprovokovat 3. světová válka, od níž současný svět se již daleko nenachází. Všimli jste si toho faktu?

Takže: Výše v diskuzi zmíněná ztráta moci ČR (nějakých 10,5 milionu obyvatel) je v tomto smyslu už jen taková místní ptákovina.

M. Pivoda 20.12.2022 18:54

Upřesnění otázky KDY: Pravděpodobně již HISTORICKY BRZY.

Dnešní zpráva (ze spolehlivého informačního zdroje):

Vyjednavači uzavřeli přelomovou dohodu na ochranu planety. Pokud bude úspěšná, ochrání do roku 2030 nejméně třetinu veškeré půdy a vody. (Negotiators have struck a landmark deal to protect the planet. If successful, it will protect at least a third of all land and water by 2030.)

J. Karza 20.12.2022 15:07

Nebojte se, žádná demokratická cesta vývoje nás nečeká. Tady v kotlince se změny provádějí jen formou mocenského překryvu. Z řiti do řiti se tomu říká.

M. Pivoda 20.12.2022 13:45

Autor Hlubuček si v závěru klade otázku: "... Pomohlo by omezit volební právo na ty, kteří odvádí státu daně nebo nějak vážit jejich hlasy výší těchto daní. ..."

Komentář

1. Takovou otázku by si určitě položil bankéř Václav Klaus, kterého během tzv. Sametové revoluce 1989 omylem povýšili do funkce Ministra financí, tj. ekonoma.

2. Pepíci, demokracie v Česku a na Moravě nezačala ihned po listopadu 1989. Tehdy začala předstíraná demokracie.

Například: Na našem Ústavu řízení při VUT Brno, "zašívárně" účelových členů KSČ (tzn. nikoliv komunistů z přesvědčení!), byl jimi většinově zvolen Alexandr Čestnější. Hned po svém zvolení Alexandr prohlásil, že požádá o vrácení své členské legitimace KSČ. Alexandr totiž mylně předpokládal, že i v roce 1989 šlo jen o dočasné politické uvolnění, podobné jako bylo kdysi tzv. uvolněné Pražské jaro 1968. Alexandr na VUT Brno požádal i o finanční kompenzaci za své "neoprávněné" vyškrtnutí z KSČ po roce 1968, a bylo mu skutečně přiděleno tehdy 300 000 Kč, což by dnes bylo něco přes 3 miliony Kč. ... Jde o dlouhý a komplikovaný příběh, který mi v současné české demokratuře ZATÍM nedovolí dokončit. Vyčerpal jsem povolený počet znaků předstírané české diskuze. Herec Jan Werich by při podobné situaci asi řekl: "Na shledanou v lepších časech!"

V. Kuhaj 20.12.2022 13:44

Ten kdo prosazuje, aby v demokracii rozhodlo mínění většiny, je už dávno označen za populistu těmi, které mínění většiny nijak nezajímá.:-/

P. Molík 20.12.2022 13:14

Ušlechtilé ideje si uzurpovali k prosazení svých zhoubných plánů už mnozí vládci před nástupem budovatelů EU v současné podobě. Právě EU v současné podobě se stala největším nepřítelem evropské civilizace a pochopitelně i největším nepřítelem demokracie.

P. Sura 20.12.2022 11:27

Ano, pokud "většina oprávněných" nevolí podle představ pořadatelů voleb, je třeba "oprávnit" další většiny, pokud možno ty se správnějším názorem .....

M. Hoblík 20.12.2022 10:05

U nás, jakož i v celé EU je demokracie pro kočku"

K. Novák 20.12.2022 10:53

Pro Vás ne?8-o

J. Matěna 20.12.2022 10:03

Vývoj směřuje bohužel k demokracii formální a nefunkční. Například snahou o volební právo pro děti.

Též se můžeme bavit, jestli mají mít volební právo předplatitelé Blesku, či důchodci, kteří nezanechali potomky.

A mají volit ti, co pobírají podpory či jakékoliv dotace? To by byl teprve fičák, co?

V. Kučer 20.12.2022 8:49

H.G. Wells napsal ve svých Dějinách světa že demokracie je pro vzdělané lidi. Jsou státy ve kterých si demokraticky zvolili náboženské fanatiky, v jiných zase Green Deal.

P. Sura 20.12.2022 11:40

Ale přece "Green Deal" není nic jinéhonež jiná forma projevu náboženského fanatismu.

R. Holub 25.12.2022 0:06

Vzdelanost je podminka nutna ale ne dostacujici. Jak psal zakladatel kapitalismu Adam Smith v 18. stol. ("neviditelna ruka trhu"), bez moralky demokraticky kapitalismus nemuze fungovat.

P. Kubáč 20.12.2022 8:39

Omezení volebního práva - PCHE

Z práva voliti jsou vyloučeni:

1. kdož pravoplatným výrokem soudním zbaveni byli práva volně nakládati svým majetkem;

2. kdož upadli v konkurs, pokud řízení konkursní trvá, jakož i ti, na jejich žádost se provádí řízení vyrovnávací, pokud nebylo prohlášeno za skončené;

Zákon 663/1919

Tohle jen krásně ukazuje impotenci současné "demokracie" v porovnání s dobou kdy demokracie byla ještě skutečná.

J. Rybník 20.12.2022 8:39

Dost by mě zajímal názor Winstona Churchilla po pohledu na anglickou fotbalovou reprezentaci, na klekání VŠECH Britů na hřišti před výkopem a reklamou na buzernatizmus. Jestli teda nemělo sluníčko někdy nad tou říší i zapadat...;-(

P. Pospisil 20.12.2022 8:52

Kdo ví? O Churchillovi se z různých náznaků spekuluje, že byl skrytý gay a že jeho manželství bylo čistě kariérním krokem. Koneckonců byl to Churchill, kdo uvedl do chodu proces, na jehož konci byla legalizace homosexuálů ve Velké Británii (toho se teda už nedožil).

J. Rybník 20.12.2022 9:01

I z k WCH kritických knih jsem četl vždy jen to, že svou ženu Klementinu miloval. To nevypadá na podobojí.

Z. Lapil 20.12.2022 9:02

Já myslím, že to je naprosto demokratické vyjádření názoru. POKUD kdokoliv z klecicich nekleci, protože má obavy, co by se stalo, kdyby neklečel.

J. Rybník 20.12.2022 9:07

Ano, soustředili se na gesta, politiku, poselství, jen ne na fotbal. Vyřazení Anglánů i Němců jsem pro tuto jarmareční povrchnost uvítal.

Z. Lapil 20.12.2022 13:49

Toť otázka, vidíme to zvenčí. Anglie je rasové dost smíšená země i fotbalový tým, takže naopak může jít o nějakou variací na tmelení kolektivu.

Zvlášť když bílí Angličané v sobě nejspíš mají hodně kolonialismu, byť nejspis v takové té shovivave/paternalisticke podobe; viz Kipling - z křoví tvář na tě zírá/ půl děcko a půl ďas.

F. Navrátil 20.12.2022 8:38

Autor argumentuje jako demagog a demagogům demokracie nejvíce vadí. Protože k demokracii patří také svoboda slova a další občanská práva, zejména referendum, která umožňují občanům korigovat činy politiků. Není pravdou, že by si ochranitelský a pečovatelský stát přáli voliči. Přejí si ho a uskutečňují politici v zájmu své popularity, svého opětovného zvolení, v zájmu snadnějšího vládnutí a ovládání společnosti. Žádný politik se neodváží hlasitě sdělit, že zvýší daně a peníze ukradené občanům rozdělí mezi své dotační kamarády, kteří financovali jeho kampaň a parazitické neziskovky, které mu dělají reklamu.

J. Krásenský 20.12.2022 8:01

Aby demokracie fungovala tak jak má, aby nebyla tou nejhorší formou vlády, je tráva splnit několik podmínek. Například, že bez jednotné přísné všeobecně přijímané etiky demokracie nebude funkční. Další podmínkou je rovnost občanů před zákonem a v moci. Rovnost v moci v sobě zahrnuje i podobnost jejich majetkových poměrů. Pokud se společnost dostane k hranici neustále se rozevirajicich sociálních nůžek, přestává být demokracie vládou většiny. Z demokracie se stává vláda oligarchů. To zažívá celý demokratický západní svět a my to máme v přímém přenosu.

J. Karza 20.12.2022 15:14

Přidal bych ještě kritérium relativní nezávislosti v mezinárodním kontextu. Politický systém v ekonomicky a politicky zcela závislé zemi nemůže být demokratický.

M. Pecina 20.12.2022 6:44

Demokracie může zůstat tak jak je, jen je třeba postavit socialismus mimo zákon.

V. Němec 20.12.2022 18:20

Souhlasím. Automaticky by musela skončit EU, postavená na socialistickém dotačním rakovinném systému.

Tady by mohlo být tak krásně...

P. Hák 20.12.2022 6:28

"No snad do ní dorosteme dříve, než nás zase uchvátí nějaká totalita."

Nerozumím. Ta věta v kontextu článku vůbec nedává smysl.

Vy přece, pane autore, po diktatuře voláte, nemá smysl předstírat, že vaše odmítání demokracie je něčím jiným. A že by ta diktatura v dnešních podmínkách byla totalitní, je vysoce pravděpodobné.

Ale možná je to tak, že vy všichni, co tady totalitní diktaturu toužíte zavést a činíte k tomu praktické kroky (Vy osobně podporou antidemokratických snah), se domníváte, že jste demokraty. Což je ještě horší, protože ve jménu zdánlivého dobra bylo častokrát pácháno to nejhorší zlo.