POLITIKA: Příjmy a výdaje stran patří pod drobnohled
Financování politických stran byl věnován i kulatý stůl, který nedávno v Praze uspořádala německá Nadace Friedricha Eberta ve spolupráci s Masarykovou demokratickou akademií. Magnus Ohman z organizace Greco, ustavené v rámci Rady Evropy s cílem bojovat proti korupci, prezentoval závěry půlročního bádání týkajícího se průhlednosti stranického financování v České republice, Bohuslav Sobotka představil návrh sociální demokracie na omezení nákladů na volební kampaně a místopředsedkyně Strany zelených Petra Kolínská prezentovala rovnou návrh novely zákona o sdružování v politických stranách.
Devatero doporučení organizace Greco se s úvahami zmíněných opozičních politiků, k nímž se přidala i místopředsedkyně KDU-ČSL Klára Liptáková, v řadě bodů prolíná. Jménem vládní koalice se k devateru přihlásila i poslankyně Věcí veřejných Lenka Adrýsová. Proto by u nás časem mohlo zapustit kořeny natolik pevné a hluboké, že bychom skutečně mohli hovořit o výrazném posunu dosavadní praxe k lepšímu.
Greco konkrétně navrhuje zveřejňovat slevy, které strany získají, jejich dluhy, včetně úroků a věřitelů, ale také obdržené nepeněžité dary. Dále by měly být hlídány členské příspěvky. Zveřejňování pouze těch nad padesát tisíc korun je nedostatečné. Do stranických výkazů by mělo být zahrnuto též účetnictví firem, které jsou na strany napojené. Výroční zprávy partají by neměly jen ležet ve fyzické podobě v Poslanecké sněmovně, ale měly by být zcela volně k dispozici. Informace o sponzorech a darech by strany měly poskytovat promptně, nikoli až rok od voleb ve výročních zprávách. Dále Greco radí odtajnit účty kandidátů, zvýšit nároky na auditory stranických financí, zřídit zvláštní nezávislou instituci, která by byla s to vyšetřit pochybení a nejasnosti ve financování partají, a konečně také zpřísnit sankce pro strany a kandidáty, u kterých by bylo zaznamenáno porušení regulí.
Podle zahraničních expertů není stanovování limitů na volební kampaně samospasitelné a mělo by být doprovázeno dalšími opatřeními, odmítají však námitku, že by podobné omezení kolidovalo se svobodou projevu. Lichá je už samotná představa, že lidé s více penězi mají nárok na více projevu. Nehrozí ani diskriminace voličů, kteří by byli ochuzeni o cenné informace. Přehnané náklady se totiž zpravidla týkají billboardů a mediálních kampaní, které oč jsou masivnější, o to jsou i primitivnější. Lidový dům o tom musí ze sněmovních voleb 2010 vědět své… Kromě toho, nějakou formu stropů na stranické výdaje znají už v Belgii, Francii, Irsku, Itálii, Portugalsku, Španělsku, Velké Británii, Kanadě, Bulharsku, Maďarsku, Litvě, Lotyšsku, Polsku nebo Spojených státech amerických.
Podstatou návrhu, který ostatním partajím rozeslala sociální demokracie, je stanovení celkového limitu na kampaň pro jednu politickou stranu ve výši osmdesáti miliónů korun, povinnost transparentních účtů, používání takzvaných ceníkových cen či průměrných cen při nákupu médií pro chystané kampaně, zákaz prostředníků pro organizování mediálních kampaní či omezení maximální výše daru od fyzické osoby v jednom roce na dva miliony korun a daru od právnické osoby na čtyři miliony. Pokutou za porušení pravidel by podle ČSSD mělo být deset procent ročního státního příspěvku na činnost. Oranžoví rovněž zvažují zákaz využívání billboardových ploch stranami nebo alespoň omezení počtu billboardů a jejich samostatné číslování.
Představy zelených jdou ještě dál. Jimi prosazovaná legislativní norma zahrnuje zvláštní bankovní účet pro financování kampaní, stanovení mezní hranice nákladů na kampaně v závislosti na druhu voleb, vyhotovení předběžné a závěrečné zprávy o volebních nákladech, předložení těchto zpráv Nejvyššímu kontrolnímu úřadu a zveřejnění na internetu, zveřejňování výročních zpráv stran na internetu, zpřísnění požadavků na transparentnost i pro obchodní společnosti zřizované stranami, zveřejňování všech darů ve výročních zprávách a na internetu, stejně jako uvádění nepeněžitých darů, půjček, úvěrů i bezúplatných plnění partajím. Všechny finanční operace nad limit pět tisíc eur by měly být podle zelených prováděny pouze bezhotovostní cestou s identifikací plátce a příjemce. Účetnictví stran by jednou ročně měl překontrolovat vylosovaný nezávislý auditor. Získala-li by strana dar v rozporu se zákonem, čekala by ji pokuta ve výši dvojnásobku daru. Sankcí za překročení limitu na volby by byl dvojnásobek tohoto překročení.
Potvrzuje se, že fantazie malých a relativně nových stran je pestřejší. Mnohem více jsou také ochotny ukazovat své útroby. Je to možná trochu z nouze ctnost, nicméně jejich přičinlivost by měla být pro etablovanou konkurenci vzorem. Na zmíněném semináři vznikl zajímavý spor. Zelení vyzvali ostatní strany, aby šly stejně jako oni příkladem a začaly se chovat transparentněji ještě dříve, než se změní legislativa. Sociální demokraté a lidovci opáčili otázkou, proč si v nelítostném politickém závodě sundávat tretry, když soupeři je mají na nohou. Na ni ale mohla přijít jenom jediná reakce: vždyť etické, transparentní chování není handicap a voliči je dokáží ocenit. Koneckonců, kvóty pro ženy v politice sociální demokraté a zelení také prosazují proti proudu většiny stran. Za to, aby byly transparentní nejen volební, ale veškeré účty politických stran se v diskusi přimlouval i signatář iniciativy ProAlt Jiří Šteg. Publicista Patrik Eichler zase připomněl, že omezení nákladů na kampaně či změna financování partají by mohla přinést prostředky na rozvoj programové práce a politických think tanků.
Podléhat bezbřehému optimismu, ba naivitě, není nutné. Stačí vzpomenout, jak vyprchalo protikorupční nadšení Nečasovy vlády. Ovšem veřejné závazky ČSSD a Strany zelených, stojící černé na bílém, jsou příslibem, že nejpozději po příštích volbách dojde konečně k reformě, která se dotkne samotných partají a jejich hospodaření. Mohlo by jít o nadějný podnět k zvýšení důvěry lidí v politiku, politiky a politické strany. Také proto by nebylo od věci, kdyby první vstřícné dobrovolné kroky partají přicházely v hustších kapkách už dnes, v jakési neoficiální předpremiéře.
Vysíláno na ČRo 6, publikováno na www.rozhlas.cz/cro6