25.4.2024 | Svátek má Marek


POLITIKA: Předčasné Vánoce pojišťoven?

17.5.2016

Návrh na regulaci odměn zprostředkovatelů není ve prospěch spotřebitele

Jak už to tak bývá, návrhy na cenovou regulaci jsou vždy odůvodněny zájmem občanů, na které politici myslí v první řadě. Ochrana spotřebitele se navíc dobře prodává, ať už je do ní zabaleno cokoli. Každá cenová regulace je však krajním opatřením a přistupovat k ní by se mělo jen výjimečně. To říkám konzistentně více než jedenáct let, co se věnuji tématům financí a ochrany práv spotřebitelů. A hle, jaká to změna, náhle tu máme na stole regulaci odměn zprostředkovatelů, kterou prosazuje část ČSSD a již předložilo ministerstvo financí a včera ji projednal rozpočtový výbor.

Mezi zprostředkovateli a pojišťovnami není žádná nerovnováha, jak se nám někdo snaží namluvit; jedná se o vztah dvou silných tržních subjektů, z nichž jeden oslovuje a dodává klienty a druhý ho za to platí. Na trhu působí celá řada pojišťoven a ještě více zprostředkovatelů, obě strany se snaží logicky vyjednat pro sebe co nejvýhodnější podmínky. A to se právě nyní děje, bohužel však nikoli cestou vzájemné dohody, ale nátlakem přes legislativu, ku prospěchu především pojišťoven.

Hlavním argumentem je zde opět spotřebitel. Zprostředkovatel ho totiž může přesvědčit k chování, které je výhodné pro něj a nikoli pro klienta. Takovému jednání se říká misseling a zákon by měl klienty před ním chránit a finanční prodejce (ani je nenazývám poradci) popohnat k odpovědnosti. Různé verze regulace provizí z dílny ministerstva financí nebo poslance Šincla se sice tímto bohulibým záměrem zaštiťují – což se týká zejména produktu známého jako IŽP – ve skutečnosti však více či méně směřují k posílení postavení pojišťoven vůči finančním poradcům, z hlediska finančních prostředků.

Jistě totiž není náhoda, že regulovány mají být pouze provize a nikoli celé náklady pojišťoven (klienty nezajímá, jak se jednotlivé náklady jmenují a za kým jdou), že regulováno má být i rizikové pojištění, kde neexistuje odbytné (odkupné), které by klientovi v případě předčasného ukončení smlouvy mohlo být kráceno. Ministerstvo financí regulaci čistě rizikových pojistek původně odmítalo, ale někteří ministři ČSSD bez něj bojkotovali projednání a schválení Solvency II, tedy nových evropských pravidel v oblasti pojišťovnictví, která už mají být dávno v platnosti a České republice bez jejich implementace hrozí sankce od EU.

Poslanec Šincl navíc navrhuje doplnit vládní návrh o zastropování provize, aby tak vyloučil její další nárůst. Podle pana poslance tak zabijeme dvě mouchy jednou ranou. Přestanou se „přetáčet“ smlouvy a peníze z odměn zprostředkovatelů se přesunou do odbytného v případě, že klient smlouvu předčasně ukončí (přetočí). Ano, čtete správně, protimluv v praxi, klienti dostanou peníze z něčeho, k čemu už nemá docházet. Pak je ovšem k zamyšlení, kdo si takto „ušetřené“ peníze ponechá, komu to celé slouží a kdo za tím vším od počátku stojí. Spotřebitel to rozhodně není.

Autor je pražským zastupitelem za hnutí ANO, provozovatel serveru Bankovnipoplatky.com

LN, 13.5.2016