27.2.2021 | Svátek má Alexandr


POLITIKA: Pražská potěmkiáda

26.8.2020

Primátor Zdeněk Hřib a jeho kolegové z vedení města se rozhodli následkům koronakrize postavit vskutku originálně. Namísto adresné pomoci fatálně zasažené ekonomice města či řešení bytové krize se mimo jiných geniálních nápadů rozhodli změnit vzhled MHD. Zatímco „nákup statisíců plechovek s barvou“ v následujících letech si vedení města odmávalo koaličnímu partnerovi navzdory, řešení třeba družstevního bydlení již poněkolikáté naopak odsunulo, ta skutečná megalomanie s astronomickou cenovkou do Rady hlavního města teprve doputuje.

Jde o realizaci nového Jednotného informačního systému (JIS) Prahy za bezmála tři miliardy korun (v důvodové zprávě se předběžné náklady uváděly ve výši 2,7 mld. Kč). V čase obří krize a nejistoty jde o výsměch Pražanům, kterým za necelé dva roky vládnutí Pirátské strany, hnutí Praha sobě a Spojených sil pro Prahu (TOP 09 a Starostové) vzrostly náklady na život v metropoli (zvýšena byla daň z nemovitosti, zdražen svoz odpadu, vodné a stočné i přes snížení DPH, navrhováno je zdražení parkování). A to navzdory slibům, že třeba nejpalčivější problém – cena bydlení – bude prioritou. Namísto toho jsou na stole reálné návrhy o dalším zdražování života Pražanů či nákup ubytovacích zařízení!?!

Takže jak již proběhlo médii, další na řadě je zdražení ročního kuponu MHD o 365 korun každý rok (nejnovější návrh, který nemusí být definitivní, předposlední verze například hovořila o zdražení na 5500 korun). Získané prostředky nepůjdou jen do zkvalitňování veřejné dopravy, navyšování její kapacity či na nákup vozů. Část spolkne právě třeba průběžné přemalovávání vozů.

Nikoho už ani nepřekvapí, že tento svatý boj proti několika odstínům červené bude mít své výjimky. Ta první se týká legendárních tramvají typu T3. Přemalování se ale nedotkne ani souprav metra typu M1 využívaných na lince C a stovek nejmodernějších tramvají typu 15T, a to kvůli nevyřešeným autorským právům. Takže zas tak jednotná ta podoba MHD, což je hlavní argument pro změnu, nebude… Nechci nový design hodnotit stylem „líbí / nelíbí“, ale stejně jako mnohým mi vadí, že jde proti tradičnímu rozložení barev. Nové červené vertikální pruhy také navíc nápadně připomínají rakouské dráhy ÖBB.

Ale to není jediný příklad. Namísto toho, aby vedení Prahy ukázalo, že v boji proti automobilismu má skutečně koncepční řešení, dělá nepromyšlené, a především neprodiskutované změny ze dne na den. Loňské uzavření Malé Strany a letošní „zahrádkaření“ na Smetanově nábřeží totiž nic jiného není. Skutečný vizionář by v „boji proti automobilismu“ přišel s koncepčním, i když ne třeba populárním řešením. Může to být například dlouho diskutované zavedení mýta do historického centra (jakkoliv s ním nesouhlasím) po vzoru jiných evropských měst a vedle toho logické zrychlení dokončení vnitřního obchvatu a zatraktivnění MHD. Jenže to nenese okamžité politické body… A tak sahají naši radní do kapes řidičů nepřímo: různými objížďkami, uzavírkami, zúženími a vznikajícími kolonami. Kdyby pak naštvaný řidič přešel do MHD, dočká se tam zdražení, takže bude mít o důvod víc se k autu opět vrátit.

Rozhodnutím o přemalování vozů MHD vedení města reálně rezignovalo na řešení skutečně palčivých problémů metropole. Tím nejbolestnějším a sociálně nejrizikovějším je nedostatek bytů, a hlavně jejich vysoká cena. Ta v současnosti atakuje historická maxima. Vlastnické bydlení se tak v Praze vzdaluje stále většímu množství pracujících lidí, a to i těch středně příjmových. S nájmy to není o nic lepší. Dále město sužuje kritický stav dopravní infrastruktury, neexistující radiály a nedokončený příběh jménem vnitřní okruh. Na výstavbu potřebné linky metra D chybí peníze – to se pravděpodobně dozvíme do konce letošního roku. Nově olepené autobusy jistě ocení ti, kteří denně stojí na zacpané Vídeňské.

Sebevětší množství barvy nic z výše uvedeného nevyřeší. Tématem číslo jedna není ani Jednotný informační systém, jemuž se Rada bude v dohledné době věnovat. Obzvláště když oba projekty vyjdou bezmála na tři miliardy. Sami Hřibovi Piráti nedávno uvedli, že za tuto sumu může metropole postavit 900 bytů, 10 škol, opravit 100 kilometrů silnic, nebo vysázet 400 000 nových stromů. O plechovkách s barvou a nových cedulkách v jejich materiálu nepadlo ani slovo.

Na situaci považuji pikantní i to, že tyto výdaje byly v Radě protlačeny jednomu z partnerů navzdory, jako už několikrát. Prosadit přemalování MHD Radou na sílu považuji minimálně za netaktické. Pokud projde i druhá část tohoto plánu se jménem Jednotný informační systém, nastane čas vážně uvažovat o tom, zda hlavní město řídí kompetentní lidé. Podobné, dalo by se napsat vizuální, nápady jsou totiž jen taková pražská Potěmkinova vesnice, která má zakrýt neschopnost vedení města přinášet skutečná řešení.

Ve zkrácené podobě vyšlo v MfD 22.8.2020








 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.