Středa 23. dubna 2025, svátek má Vojtěch
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

POLITIKA: ODS zpeněžila databázi členů

Jak informovala ČTK, Občanská demokratická strana se rozhodla svých více než 30.000 členů nabídnout k marketingovým účelům. Už během podzimu začnou řadovým občanským demokratům chodit do e-mailů obchodní nabídky, třeba od telefonních operátorů či bank. Strana tak prý řeší nedostatek financí. ODS ovšem zároveň tvrdí, že její hlavní kancelář nedělá žádné kroky, jejichž výsledkem by byl prodej nebo převod osobních údajů členů ODS dalším subjektům.

Organizuje prý jen věrnostní program slev pro straníky. Což berme jako politicky korektní překlad věty: máme adresy, tak proč je nezpeněžit…

Za nápadem využít členskou databázi pro účely tzv. direct marketingu stojí bývalý místopředseda strany Ivan Langer. Bývalý předseda ČSSD Paroubek by jej za tento nápad jistě počastoval titulem „šibal“. Je zřejmé, že Ivan Langer byl dlouho funkcionářem strany reprezentující svobodné podnikání. Otázka ovšem je, zda si Langer také všiml, že vedle principu svobody stojí na půdorysu podnikání ještě jedna stejně důležitá entita, a to etika a odpovědnost.

Jistěže šíření obchodních nabídek přes soukromé e-maily nebo stranický intranet není činností trestnou. Konec konců, každému čas od času spadne do schránky, poštovní či emailové, nějaká ta obchodní nabídka, reklama či inzerce. Každý má právo ji využít nebo zahodit. Potíž je v něčem jiném.

Když se upisujete k nějaké smluvní spolupráci s určitým typem firem, třeba s knižní subskripcí, může se vám stát, že ve vstupním formuláři narazíte na upozornění, že vaše osobní údaje budou využity k obchodním účelům. Myslí se tím, že dáte souhlas k tomu, aby firmy navázané na vašeho kontrahenta vás daly do svého adresáře a v budoucnu vás rovněž obtěžovaly svými nabídkami. Když na něco takového narazíte, je lepší se pod takovou úmluvu nepodepisovat a rychle vzít nohy na ramena.

Některé firmy postupují podle veřejných zdrojů, třeba Zlatých stránek. Zahrnují svou oborovou nabídkou firmy podnikající v příslušné oblasti – od malířů pokojů po systémové inženýry. Tomu se nelze bránit. Extrémem by ovšem bylo, kdyby se terčem cílené reklamy distributora inzulínu staly osoby nacházející se v databázi diabetologie okresní nemocnice. To by bylo na trestní stíhání.

Jak se potom touto optikou dá nahlížet aktuální podnikavost ODS? Pochybuji, že členské přihlášky ODS obsahují ustanovení tohoto druhu: člen podpisem přihlášky do strany dává jejím orgánům souhlas, aby s jeho osobními informacemi zacházely v obchodním styku. Rozuměj: aby jeho adresu prodaly jako součást komerčního balíku movitým inzerentům, hledajícím jmenovité cíle pro své kampaně, čemuž se vzletně říká direct-marketing. Ivan Langer a další chytrolíni se mohou tvářit, že z členské databáze se stane Klub přátel poesie, to nic nemění na faktu, že reklamní firma, která tuto databázi dostane, resp. odkoupí od ODS službu spočívající v předání reklamních sdělení na dané adresy, má v ruce několik tisíc docela jasně definovaných adresátů.

Zná jejich politické přesvědčení, má představu o jejich životních hodnotách, v některých ohledech si dokáže udělat i poměrně přesný obrázek o profesních a zájmových dimenzích těchto lidí. To není náhodný soubor anonymů z telefonního seznamu, to je marketingová cílovka vskutku direktní.

Jsem dost zvědav, co na to řeknou členové ODS. Kdybych byl v jejich kůži, určitě by mi vadilo být předmětem koupě a prodeje. Určitě bych zvažoval setrvání v organizaci, která si ze mě udělala výdělečný podnik. A asi by to zacloumalo i mými voličskými preferencemi.

Domyslel tuto drobnost Ivan Langer právě teď, jen pár dnů před volbami? Nebo už jde opravdu jen o ty peníze, o něž prý jde vždycky až v první řadě?

Vysíláno na ČRo 6, publikováno na www.rozhlas.cz/cro6

Jan Kovanic
23. 4. 2025

Není papež ten, jenž by se zalíbil všem.

Hana Lukešová
23. 4. 2025

Pachatel je americký příznivec Palestiny bílé pleti.

Aston Ondřej Neff
23. 4. 2025

Jedu takhle po Strakonické a míjím nudný zelený billboard

Jan Bartoň
23. 4. 2025

Turek svádí smrtelnou nehodu dalšího „rychlíka“ na média.

Aleš Michl
23. 4. 2025

Deficity veřejných financí jsou pro inflaci násobně horší než cla

Aston Ondřej Neff
21. 4. 2025

Dneska opravdu jen krátce, kdo by se o svátcích chtěl zabývat politikou.

Aston Ondřej Neff
22. 4. 2025

Jeho Eminence Turkson má škraloup

Aston Ondřej Neff
23. 4. 2025

Jedu takhle po Strakonické a míjím nudný zelený billboard

Robert Williams
22. 4. 2025

Demontáž kapitalismu, přesun bohatství, demontáž Západu

Hana Rybnická
21. 4. 2025

Jak ostatní univerzitní lídři reagovali na Bílý dům.

Josef Kopecký
23. 4. 2025

Poslanci nepodpořili návrh ODS a TOP 09, aby si lidé připláceli za lepší zdravotní péči a platili...

ČTK, vebe Veronika Bělohlávková
23. 4. 2025

Obchodní řetězec Lidl v létě ukončí provoz své outletové prodejny v pražských Štěrboholech, kterou...

duff Dominik Duffek, ČTK
23. 4. 2025

Ještě loni si od něj vyjednali povolení přímo ve Vatikánu. Po pondělní smrti papeže Františka...

Ondřej Horák
23. 4. 2025

Josef Kroutvor vydal Driftbook, soubor zápisků za poslední čtvrtstoletí. Což je strašně moc let… I...

ČTK, kh Kateřina Havlická
23. 4. 2025

Oblast poblíž tureckého Istanbulu zasáhlo krátce po poledni zemětřesení o síle 6,2, uvedla americká...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz