19.4.2024 | Svátek má Rostislav


POLITIKA: Odcházení Mirka Topolánka

14.4.2010

Datum svého odchodu z čela ODS si Mirek Topolánek, někdejší projektant OKD Ostrava, stanovil sám. Že jeho odcházení nebylo přesto hladké, o tom svědčí článek serveru aktuálně.cz, podle něhož Topolánek na minulém zasedání výkonné rady naznačoval, že by strana jeho odchodem mohla také přijít o značné peníze. Údajně až o 150 milionů korun od sponzorů na volební kampaň. A to za předpokladu, že by spolu s ním odešel i Ivan Langer, který má jako volební manažér – podle aktuálně.cz - „přesné informace o toku stranických peněz a do značné míry ovlivňuje, odkud přijdou“.

Podle Topolánkova tehdejšího vyjádření jak Langer, tak Bém prý nejsou pro stranu dobrou vizitkou. Aktuálně.cz poznamenává, že přítomné členy ODS Topolánek svým vyjádřením překvapil. Někteří to prý vnímali jako nemístný nátlak, jiní nad tím údajně mávli rukou. K takovým patřil i Roman Jurečko, jeden z těch vlivných regionálních členů ODS, který aktuálně.cz Topolánkova slova potvrdil s tím, že atmosféra na jednání byla prý prostě napjatá.

Faktem ovšem je, že peníze na volební kampaň ODS potřebuje velmi nutně: loni skončila se ztrátou 165 milionů. A to měla ze všech politických stran nejštědřejší dárce: přispěli jí do stranické pokladny 97 miliony. Otázka nicméně je, kolik z těch milionů přišlo ze sítí všech těch „kmotrů“ a „gubernátorů“, proti kterým hřímal na předloňském sjezdu tehdejší předseda. Bohužel, nejen že je nejmenoval, ale ani se sám nedistancoval od kamarádů typu Marka Dalíka, který se stal symbolem neprůhledného propojení byznysu a politiky.

Jestli by o takové peníze teď ODS měla přijít, nebyla by to tedy velká škoda. Jednak je kampaň, kterou vede, dosti stupidní především proto, že místo aby normálně propagovala vlastní program, svoje tváře a slogany, přidává k oranžovým billboardům ČSSD, které se vyrojily kolem silnic, jen další s Paroubkem. Ty mají sice jeho sliby karikovat, ale i na novinařině se už v prvních semestrech studenti učí, aby si dávali velký pozor na sarkasmus a ironii: jen asi každý třetí je totiž schopen to vůbec rozpoznat a jako sarkasmus a ironii vnímat. Pro většinu lidí, kteří se nota bene o politiku nezajímají, je billboard s tváří předsedy ČSSD prostě jen billboard této strany.

A pokud se od ODS někteří její dosavadní sponzoři po Topolánkově odchodu snad opravdu odvrátí, mohou přijít jiní. Za předpokladu, že se Petru Nečasovi podaří předvést ODS na české politické scéně jako věrohodnou křesťansko-konservativní alternativu. Pak by mohl Nečas, který je v nejužším vedení své strany ovšem také už jedenáct let, ODS získat nejen nové sponzory, ale i voliče.

Zbývá dodat, že Topolánka nepodrazila jeho vlastní neomalenost ani prostořekost. Porazily ho prohrané krajské volby v roce 2008, ve kterých ODS katastrofálně propadla. A to v prvé řadě proto, že Topolánkova vláda nedokázala reformu zdravotnictví, spuštěnou ministrem Julínkem, připravit tak, aby byla sociálně průchodná. Že ji nedokázala zkomunikovat vůči veřejnosti, ani pro ni získat podporu opozice.

Od té doby byl Topolánek jako lídr snadným terčem i uvnitř vlastní strany. A už se vlastně jenom trápil. Říkal, že z čela strany odejde sám, pokud ODS volby prohraje. Tak dlouho nakonec ale čekat nemusel. Jeho kolegové se rozhodli jednat dřív, než bude pozdě.

Vysíláno na ČRo 6, publikováno na www.rozhlas.cz/cro6