23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


Diskuse k článku

POLITIKA: Nevěřte, že důchody porostou

Znáte ten večerníček o Dorotce? Papoušek jí vysvětloval, jak nebezpečné jsou sirky. Ale Dorotka si myslela, že je chytřejší než papoušek, a tak dlouho si se sirkami hrála, až začal dům hořet.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Novák 5.11.2018 22:29

A co byste chtěla od vlády blbů?

Po nich potopa...

L. Bulvová 5.11.2018 21:40

nízké dožití

nedávno jsem četla jednu velmi zajímanou myšlenku a po krátké úvaze jsem se s ní ztotožnila. Když se koukneme okolo sebe odchází nám ze života spousty občanů, kteří se nedožijí 65, což je vlastně poslední stanovená věková hranice důchodu. Pokud bude tento trend pokračovat nebude díra ve výpadku systému žádná. A řešit to 20 let dopředu ??? Svému synovi jsem poradila a ́t si žádné důchodové neplatí , že bude stačit, když pak prodají jednu z nemovitostí co vlastníme ... Ano naspořili jsme za život tolik a poctivě, ve vhodné dbě investovali, že je bude mít co prodávat. Chová se tak spousty občanů, protože, kde je jistota , že fondy na důchod nebudou vytunelovány, nebo nebudou inflací totálně zničeny....

A jinak dodám, ano starost o to , jak funguje rodina s malými dětmi , jaká je podpora matek, jak se jim vychází vstříc je na bodě nula. Paní Šichtářová má pravdu .

M. Prokop 5.11.2018 21:46

Re: nízké dožití

Fondy na důchod existují jen jako doplňkové a je to celkem efektivní metoda spoření.

Nemovitosti ovšem také.

V. Kún 5.11.2018 21:27

Jste ekonomka, paní Šichtařová?

A co produktivita práce, paní Šichtařová? Ta vzrostla o stále roste o desítky i stovky procent, a to i v těch našich montovnách. Nemluvě třeba o zemědělství, kde na konci minulého století tři rolníci vyrobili tolik potravin jako sto jejich předchůdců o sto let dříve. Podobně je tomu i ve službách, s IT technologiemi, digitalizací, vědě, atd. Jde jen o to, aby takto vyrobený nadprodukt se efektivně vrátil do společnosti a neskončil celý - jak se říká - v kapsách majitelů výrobních prostředků, kteří jej pak utratí za luxus, jachty a fotbalové kluby (viz Chelsea).

Klíč k vyšším důchodům je v růstu produktivity práce a v rozumném přerozdělování vyrobených produktů. O tom ale paní Šichtařová mlčí.

M. Prokop 5.11.2018 21:48

Re: Jste ekonomka, paní Šichtařová?

Z "rozumného přerozdělování vyrobených produktů" vždycky vznikla nějaká socanská zlodějna.

Takže co by o tom měla paní Šichtařová vykládat?

Produktivita sice vzrostla, ale požadavky pracujících i důchodců také.

J. Vintr 5.11.2018 22:47

Re: Jste ekonomka, paní Šichtařová?

Ti bohatí utratí peníze za luxus ale v podstatě za to nedostanou o nic víc než ostatní. Jenom dají víc vydělat někomu jinému a ten zas dá vydělat dalším. Žádný člověk není schopen spotřebovat víc, než pojme jeho žaludek a zasednout víc místa, než zabere jeho pozadí. Závidět bohatým lidem jejich bohatství je pitomost. Podstatné je, jestli nevydělávají tak, že škodí ostatním, nebo podobným způsobem své peníze neutrácejí.

J. Machotka 5.11.2018 19:16

Pár návrhů

Kromě zvýšení porodnosti by propad mohla trochu zbrzdit i migrace - ovšem, pouze z "kulturně příbuzných zemí". Mám osobní zkušenost, kdy jsem rok v Německu platil daně, aniž bych já, či moji příbuzní, dosáhl na jakékoliv úlevy ze sociálního systému. To by ovšem vyžadovalo, aby státní moc měla zájem na tom, aby takový systém fungoval - zkušenosti z kauzy Visapoint ukazují, že takový systém vznikne spíše tehdy, když se něm někdo správný může přiživit.

Z dlouhodobého hlediska bude třeba reformovat důchodový systém, aby byl vyrovnaný, i když může být časově omezené období, kdy se bude systém sanovat z jiných zdrojů - problém dne je, že i v období konjunktury vláda takovéto záložní zdroje nevytváří.

Kumulativní systémy trpí velkým rizikem, že na ně dříve nebo později někdo může sáhnout (viz Orbánovo Maďarsko).

Jiným návrhem může být zavedení daňových domácností (jako např. ve Francii), kdy rodina s dětmi bude platit daně až z čistých očekávaných příjmů. Dalším návrhem pak může být přímý odvod z účtu dětí na účet rodičů. Tyto návrhy by mohly doplnit existující systém a podpořit rodiny s dětmi. Jinak, i ANO má ve svém volebním programu zvýhodnění matek na mateřské z hlediska výpočtu důchodu, tak uvidíme.

Více v článku https://machotka.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=679515

I. Novák 5.11.2018 14:52

Průběžný systém potřebuje pouze úpravu, že na důchod z něho mají nárok pouze rodiče. Tím budou jednoznačně určeni příjemci, kteří "dodali" poplatníky do systému.

I obávané "Husákovy děti" mohou být bez obav. Ty většinou potomky mají. Dospívaly v době, kdy svět byl ještě normální.

V. Petr 5.11.2018 14:56

Takže sociální pojištění nemusí platit bezdětní?

V. Kain 5.11.2018 18:25

Re:

Paní Šichtařová uvedla tři důvody jak zabránit maléru s důchody.Ale je tady ještě možnost jak tomu maléru zabránit.Co třeba snížit byrokratickou zátěž o 40%.Bojí se vláda revolty byrokratů? Nemusí se bát,neboť těch kteří tu obrovskou armádu živí je podstatně víc a tam by vláda našla 100%tní podporu.Každý rok se tato armáda množí o tisíce.

J. Hejna 5.11.2018 14:43

Jak dlouho máme nevěřit?

Pořád, stále, furt, ...

M. Šejna 5.11.2018 14:34

Kdo ví, co bude za 50 let?

Současná projekce budoucích 50.let bývá ošidná. Před 50 lety nám ekonomové tvrdili, že rostoucí počet obyvatelstva nebude možné uživit. Opak je pravdou. Před 50.lety se tvrdilo, že brzy dojde ropa. Opak je pravdou. A podobné to bude nejspíš i s důchody za 50.let

Pokud bude společnost schopná produkovat své příjmy rychleji, než jak porostou důchody, pak se není čeho obávat. Úmyslně píšu "příjmy společnosti", protože je klidně možné, že za 50.let už nebudou pracovat nijak výrazně ani lidé v produktivním věku. Robotizace nastupuje totiž dost rychle.

J. Kulheim 5.11.2018 15:54

Re: Kdo ví, co bude za 50 let?

Fo bude za 50 let nevíme, ale víme jaké jsou trendy. Počet důchodců roste.V roce 2007 počet důchodců 2 68 8 078, počet poplatníků–4 958 581; počet poplatníků na jednoho důchodce 1,84. Rok 2012- počet důchodců 2 871 453; počet poplatníků 4 933 997.Rok 2012- počet důchodců 2 871 453; počet poplatníků 4 933 997; počet poplatníků ne jednoho důchodce 1,72.Počet lidí pracujících v produktivní sféře je čím dál měnší

--Náhradový poměr mezi průměrnou mzdou a průměrným důchodem klesl od r. 1991 z 58 %, na pouhých 44 % v r. 2011 a rychle se přibližuje k hranici 40 %; Zatímco na počátku 90 let se lidé mohli těšit na důchody ve výši poloviny průměrné mzdy, v současnosti je to jen 40 %. A v následujících 20 letech tento poměr poklesne na 20 %.Situace je dneska odlišná a pracující, kteří odcházejí do důchodu, odevzdají do systému podle ČSOB 3–4× více peněz, než poté budou čerpat.

Růst podílu mandatorních výdajů na celkových výdajích státního rozpočtu. Např. roce 1995 činil jejich podíl zhruba 44 % tj. 184 mld. Kč, v roce 2003 62 % tj. 422,5 mld , 2007 už to bylo 51 % tj. 555 mld. Kč. Tvoří téměř v současnosti cca 80 % všech výdajů státního rozpočtu.

Za poslední století se délka života protáhla o několik desetiletí. V roce 1920 se muži měli šanci dožít 47 a ženy necelých 50 let. Za první republiky do roku 1938 se naděje dožití u mužů prodloužila na 56,5 roku a u žen na 60,8 roku. V roce 1968 střední délka života mužů dosáhla 67,1 roku a žen 73,4 roku a v roce 1989 byla u mužů 68,1 roku a u žen 75,4 roku.

Celkový průměrný počet let prožitých ve zdraví byl v roce 2010 v ČR 62 roků. Toto číslo je blízké průměru EU 25. Od roku 1962 se však tato hodnota nezvýšila a prodlužování naděje na dožití tedy spočívá ve zvyšování počtu let prožitých v nemoci. Právě funkční zdraví je nezbytné pro maximalizaci nezávislého způsobu života.

J. Kulheim 5.11.2018 16:03

Re: Kdo ví, co bude za 50 let?

Nejrobustnějším sociálním transferem jsou dávky důchodového pojištění. Nejnižší měrou na nich participovaly na počátku období sledovaném v této analýze, tj. v roce 1995 (68,4 %), největší měrou pak v návrhu rozpočtu na rok 2009 (74,9 %).

Daně a sociální pojištění Čechům "spolknou" celkem 42,5 procenta ze mzdy (v případě bezdětného zaměstnance).---Češi platí deváté nejvyšší daně ze zemí Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), která má celkem 34 členů. Vyplývá to z nejnovější publikace organizace, která se věnuje zdanění mezd v loňském roce.

Souhrnná sazba povinného pojistného dosahuje v Česku 45 % (zaměstnavatel přitom odvádí 34 %). Francie, Rakousko a Maďarsko jsou jedinými členskými zeměmi OECD, kde je souhrnná sazba pojistného nepatrně vyšší než v Česku. Povinné pojistné je v mimoevropských zemích výrazně nižší, proto je i zdanění rodin v těchto zemích nižší než v Česku, i když daňová sleva na děti je v Česku reálně vyšší.

---Nízká porodnost. S růstem životní úrovně dochází k poklesu porodnosti a prodlužování délky života. Pokles porodnosti je dán změnou životního stylu. Dnešní mladí lidé nespěchají se založením rodiny tak, jak to bylo v minulosti obvyklé. Chtějí studovat, cestovat, bavit se, budují si kariéru, chtějí si pořídit rodinné zázemí před narozením potomka. Čekají až je v době když nebudou moci pracovat stát zabezpečí.

-Úmrtnost v ČR v posledním desetiletí 20. století sice zřetelně klesá, ale na druhé straně výskyt dlouhodobých a chronických nemocí, zejména nádorových, trvale stoupá. Tím narůstá počet nemocných, které je třeba léčit, často pomocí finančně velmi náročné terapie.S věkem stále narůstá podíl osob, které nejsou soběstačné. V populaci osob starších 80 let bylo zjištěno téměř 30 % osob závislých na péči okolí.O kvalitě prožitého života nejvíce vypovídá ukazatel délky života prožitého ve zdraví, který byl v ČR roce 2010 stejný jako v roce 1962, tedy 62 let. ATD

M. Šejna 5.11.2018 16:31

hm, takže Vaše slohové cvičení skončilo ...

hm, takže Vaše slohové cvičení skončilo, ale k mému komentáři jste nenapsal nic.

J. Holíček 5.11.2018 16:43

Re: hm, takže Vaše slohové cvičení skončilo ...

Než o slohové cvičení jde spíše o copy<>paste. Ono totiž není vůbec nic divného na tom, že penze jsou zásadní výdajovou položkou státního rozpočtu. Má to logiku, zvlášť když jsou jeho součástí, což nebývá ve všech zemích. Součástí jsou ovšem také jeho příjmy a loni byly vyšší než výdaje. Kdyby totiž nebylo těch příjmů, tak by to byl děs. A lze očekávat, že obojí dál poroste. :-))

V. Petr 5.11.2018 17:16

Váš termín "příjmy společnosti" je velice ošidný z několika

důvodů. Vůbec jsem třeba nepozoroval, že by dnes lidé pracovali méně, než před 50 lety. Pouze narostl (i když zatím ne dramaticky) počet parazitů z vyloučených lokalit a politických neziskovek, jakož i vyhazování peněz na ideologicky motivované nesmysly (podpora OZE, např.).

Pokud si myslíte, že společnost bude živit 10% pracujících a zbytek si bude válet šunky pak se naskýtá otázka proč by to ti lidé dělali! Nezapomeňte, že získání špičkové kvalifikace a její udržování je časově náročné!

J. Kulheim 5.11.2018 17:40

Re: Váš termín "příjmy společnosti" je velice ošidný z několika

U nás lidé nepracují méně než Německu nebo Francii. Ale dělají práce s malou přidanou hodnotou. Produktivita práce je na 50% Německa. Oni k nám žádnou sofistikovanou výrobu s vysokou přianou hodnotou nepustí. Budou si dobře hlídat, aby měli za hranicemi levnou pracovní sílu.

J. Kulheim 5.11.2018 17:35

Re: hm, takže Vaše slohové cvičení skončilo ...

To není slohové cvičení, ale fakta s kterých je nutné vycházet. Dát to dohromady nějakou dobu trvá. Mít pěkné sny a prázdný žaludek není dobrá varianta. Toho co bude za 50 nebo 100 let vymyslím neurekom. Věhlasní ekonomové, nositelé Nobelových cen, nedokázeli předpovědět finanční krizi a říkají co bude za 50 let. Až veškeré příjmy SR nepokryjí ani mandatorní výdaje, tak žádný nemůže čekat na to, že se to možná zlepší za 50 let. Potom lidem poraďte co mají dělat.

Jsou to navzájem provázané. Řešit pouze důchodový systém a neřešit návaznost na zudravotní a sociální zabezpečení nelze. Ti, že před 70-ti lety živilo 50 lidí jednoho důchodce a dnes je to 1,72. K čemu takový penzijní systém? Necelí dva lidé a bude to ještě méně živí jednoho důchodce. Nebylo by lepší důchody zrušit a nechat peníze v rodině? Má takový systém cenu? Kolik peněz se ztratí než přijdou peníze od plátce k příjemci?To by všechno zůstalo v rodině. Navíc be se uvolnila hromada lidí do výroby.

To vás, komunisty, nezajímá jaké důchody budou mít vaši potomci, ale přemýšlíte o tom co bude za 50 let. Italové si už musí půjčovat na vyplácení důchodů. Dluh nezplatitelný. Žijí si nadpoměry a to jim vyhovuje. Co bude dál je nezajímá. Možná čekají, že to zaplatí Slováci nebo Češi.

Možná budete mít pravdu. Roboti budou pracovat a lidé budou ležet a chytat lelky. Odměna bude podle toho kolik lelků nachytají. Ale lidé potřebují potravu každý den. Potraviny si koupí v obchodě a k tomu potřebují peníze. Když nebudou mít peníze, seberou sousedovi kladivo a rohlíky si veznou sami. Nemůžou čekat až budou dělat za ně roboti.

L. Novák 5.11.2018 22:32

Re: hm, takže Vaše slohové cvičení skončilo ...

Od socialistického agitátora parazitního způsobu života, jakým je Miroslav Šejna dlouhá léta na NP, nečekejte žádné rozumné myšlenky... :-P

V. Petr 5.11.2018 13:15

Jinak, veškeré soukromé důchodové fondy budou

v našich podmínkách rozkradeny dříve, než vůbec stačí někomu něco vyplatit!!!

M. Prokop 5.11.2018 13:16

Re: Jinak, veškeré soukromé důchodové fondy budou

On by vám někdo takový fond svěřil?

V. Petr 5.11.2018 14:49

Vy snad víte o fondu, který by rozkraden NEBYL???

P. Aron 5.11.2018 12:45

S paní Šichtařovou souhlasím

Ale nejprve přeci jen pár připomínek mimo rámec článku. Stát a nejen náš vydává velkou část rozpočtu na náklady spojené se státní správou. Nikoliv ale na tu nutnou a potřebnou ale na přebujelou byrokracii, která svou činností a regulacemi naopak tlumí ekonomické aktivity. Například u soukromých firem vyvolává potřebu dodatečných administrativních pracovníků, kteří se starají nikoliv o zvyšování produkce či produktivity ale jen o to, aby po čistě formální stránce firma někde neporušila nějaký nesmyslný předpis. Počet státních úředníků v posledních 20 let a možná více letech stále jen šíleně narůstá. Za komunistů jsme nadávali na byrokracii a ejhle ona nám stále roste a s ní pochopitelně i náklady státu. No a pak aby stát byl schopen současně utáhnout náklady své správy i vyplácení důchodů a dalších dávek musí udělat to o čem píše paní Šichtařová.

M. Prokop 5.11.2018 13:17

Re: S paní Šichtařovou souhlasím

Souhlas.

M. Šejna 5.11.2018 14:28

pane Arone,

důchody se platí ze sociálního pojištění, nikoli z daní. Jakmile bude potřeba hradit důchody z jiných prostředků, než z pojištění, bude to špatně. V současnosti je důchodový účet v přebytku.

P. Aron 5.11.2018 14:45

Re: pane Arone,

Myslím, že jste nepochopil kam mířím. To, že důchody jsou placeny z toho čemu se říká sociální pojištění je mi jasné. Vidím kolik měsíčně platím. To, že peníze na sociální peníze a ostatní daně jsou oddělené je jen technická záležitost. Budu li platit nižší daně, tedy pokud bude stát lépe hospodařit zbude mi více na to abych si například platil více na penzijní připojištění. Nebo si našetřil na nemovitost, kterou budu v penzi pronajímat. Takto mi ti peníze sebere stát. Pokud bude stát chtít v průběžném systému udržet reálnou a možná i nominální hodnotu penze bude muset zvýšit odvody nebo zvýšit věk pro odchod do důchodu. A nebo by také mohl jak bych rád já snížit daně a zvýšit odvody na důchodový účet a lidi by tím nezatížil. Jenže to by musel stát lépe hospodařit.

J. Kulheim 5.11.2018 15:22

Re: pane Arone,

Sociální a zdravotní pojiště je fakticky daň. Penze jsou nejrobustnějším mandatorním výdajem. Stát důchody vyplatit musí a pokud je účet v propadu, tak dodá peníze z jných daní nebo si musí peníze vypůjčit. Např .V roce 2015 příjmy z pojistného v ČR dosahovaly téměř 332,66 miliardy korun, výdaje činily 382,77 miliardy korun.

Trend je však zřejmý – populace stárne a počet důchodců narůstá. Rok 2007 počet důchodců 2 68 8 078, počet poplatníků–4 958 581; počet poplatníků na jednoho důchodce 1,84. Rok 2012- počet důchodců 2 871 453; počet poplatníků 4 933 997; počet poplatníků ne jednoho důchodce 1,72.

Se zvyšováním počtu důchodců stou finanční náročnost i ve zdravotnictví. Pokud se nezmění systém, tak za několik let nebudu na důchody stačit ani celý rozpočet ČR.

M. Šejna 5.11.2018 16:34

pane Kulheime

neohánějte se změnou systému. Systém potřebuje další peníze a změna systému nám nové peníze nenatiskne.

P. Aron 5.11.2018 16:37

Re: pane Arone,

No vždyť zhruba právěo tom píšu