25.4.2024 | Svátek má Marek


POLITIKA: Není doba pro hokusypokusy

24.3.2018

Zákon o zavedení přímé volby starostů, primátorů a hejtmanů, který navrhlo hnutí Svoboda a přímá demokracie Tomia Okamury, popošel v dolní komoře do druhého kola. Jako učitel správního práva konstatuji, že bohužel neprošel návrh na zamítnutí tohoto zákona (snaha ODS a TOP 09) anebo alespoň na jeho vrácení k důkladnému přepracování, jak navrhovala zejména KDU-ČSL.

Předkladatelé si od návrhu slibují větší zodpovědnost přímo volených starostů i hejtmanů při správě obecního a krajského majetku. Předseda SPD Okamura dokonce tvrdí, že přímá volba by přispěla k obrodě správy věcí veřejných a byla by prvním krokem k odvolatelnosti politiků.

Zavedení přímé volby starostů nepokládám v dnešní době za nezbytné, spíše naopak. Dnešní systém komunální (resp. regionální) politiky nevykazuje žádnou zásadnější potřebu na takovou razantní změnu.

Navíc by bylo nutno překopat systém kompetencí obecních orgánů. A proč? Uvědomují si politici zejména z SPD a části ANO, že zavedení přímé volby by zbytečně rozkolísalo celý systém, který se tak pracně od roku 2000 usazoval?

Z odborných kruhů připomeňme negativní stanovisko např. Svazu měst a obcí ČR či řady specialistů z akademických kruhů. Proti je samozřejmě i mnoho zkušených starostů a radních. Z palety problémů vyberme – pokud bude starostou zvolen někdo, kdo nepatří k žádné straně či hnutí vládnoucím ve městě (obci), jak se bude efektivně dohadovat s radou či zastupitelstvem?

Model, kdy bude přímo zvolen starosta, který nebude mít podporu zastupitelů, je v zásadě nesmyslný. Někdo z Okamurových voličů či spolustraníků asi řekne: tak se pan starosta se zastupitelstvem dohodne, od toho tam přece je!

Ano, snad se i nakonec dohodne, ale k čemu je pak zavedení přímé volby starosty? Dnešní systém nepřímé volby právě mnohem lépe vede k tomu, aby se starostou stal zrovna člověk konsenzuální a rozumný. A ne aby si starosta dělal vlastní sólo politiku, odlišnou od zastupitelstva města.

Do mozaiky komunální politiky, kterou se snaží destabilizovat návrh na přímou volbu, spadá i výrazná kriminalizace obecních a městských zastupitelů, kteří se na dlouhé roky stávají „sprostými podezřelými“. Jestliže by tento trend pokračoval, v zastupitelstvech by nikdo rozumný zasednout za chvíli opravdu nechtěl. Tato nechuť je ostatně mnohde, zejména v menších obcích, zjevná již nyní. Nezapomínejme, že odměny neuvolněných zastupitelů obcí jsou v řádu stokorun.

A to nyní ponecháváme stranou nesmyslně přísný režim nových majetkových přiznání pro lokální politiky. Ten se snad podaří brzy legislativně obrousit do přijatelnější podoby,

Do mozaiky ataků na územní samosprávu možno ještě mj. přičíst, že hnutí ANO (tedy A. Babiš) před zhruba půl rokem rázně mediálně komunikovalo, že chce zrušit obecní zastupitelstva. Zkrátka není doba na zbytečné a drahé hokusypokusy.

Právo, 22.3.2018

Autor je VŠ pedagog a právník

SuKolman.cz