24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

POLITIKA: Nelogičnosti a otázky

Zrušení zákona o prodejní době v maloobchodech a velkoobchodech, řešící otevírací dobu ve dnech vybraných státních svátků, jsem podpořil již minulý rok. Neúspěšně. Nyní jsem inicioval novelu, která alespoň řeší vyjmutí velkoobchodů z tohoto zákona.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Lapil 7.9.2019 10:03

Re: Vidím to jinak

Díky.

Taky jsem trochu zapátral, a sáhnout do toho může obec. Z jedné strany například zákazem sekaček o víkendu, z druhé strany povolením big beatu přes čas.

P. Han 6.9.2019 19:04

Re: Vidím to jinak

A co jste tím chtěl říci, pane Válento? Jsou i lidé, kteří museli v sobotu pracovat, jsou i židé, kteří naopak v sobotu pracovat nesmí.

J. Jurax 6.9.2019 19:03

Když plně najedeme na OZE, tak určitě.

J. Jurax 6.9.2019 19:00

Ano!

I faráři by měli mít právo na nedělní klid a věnování se farním kuchařkám, u necelibátových církví též rodinám!

J. Jurax 6.9.2019 18:53

Jistě to jde, ono jde leccos, ale proč to zavádět?

J. Jurax 6.9.2019 18:50

Nevidím žádnou nezbytnou potřebu mít v neděli otevřeny restaurace či benzínky. Benzínem se můžete taky předzásobit a v neděli se nemáte co flákat po putykách, ale máte si užívat rodiny. Jít smíte leda do kostela!

J. Jurax 6.9.2019 18:44

Ano.

Mít zavřeno v neděli je nesporně známkou vyspělosti tzv. Západu.

Proto taky za bolševika bylo v neděli zavřeno. Ten chtěl dohnat a předehnat.

J. Jurax 6.9.2019 18:36

Je o něco málo víc sešněrovanější nesmyslnými předpisy.

J. Jurax 6.9.2019 18:33

Jojo, a co když v neděli venčím psa, který hlasitě štěká?

J. Jurax 6.9.2019 18:26

No, ono by to bylo rozumné. Vlastně by bylo rozumné to hloupé omezení zrušit celé.

No a protože by to bylo rozumné, budou mnozí poslancové proti. Neboť tak už to chodí.

J. Chaloupka 6.9.2019 16:49

Otec ji vytáhl, a pak se divil, když dostal přes

ústa.

R. Langer 6.9.2019 16:42

Re: O svobodné volbě majitele.

Vás někdo nutí pracovat?

R. Langer 6.9.2019 16:42

Re: "není o potřebách, ale o svobodné volbě"

A proč zrovna v neděli, když se má odpočívat. Neměly by ty kostely také mít zavřeno? :-)

R. Langer 6.9.2019 16:38

Re: Vidím to jinak

Noční klid je od 22:00 do 6:00. ;-)

I v neděli...

R. Langer 6.9.2019 16:36

Re: I já to vidím jinak

Není, a to ani omylem.

J. Anděl 6.9.2019 14:34

Re: O svobodné volbě majitele.

Svobodná vůle podnikatele je a byla i před tímto zákonem limitovaná zákoníkem práce, jakož i moje či vaše svoboda je limitovaná nějakými zákony. Ty mají být obecné, nediskriminační a dávat smysl, jakož by jich ani nemělo být zbytečně moc, obzvlášť takových, které řeší jen něco málo a to ještě kdoví jestli, zatímco jiné občany bez ospravedlnitelného důvodu omezují.

J. Anděl 6.9.2019 13:28

Re: I já to vidím jinak

Něco málo je pro zákon málo. Pak se nemáme divit, že máme zákonů, až oči přecházejí (což samo o sobě na normálnosti nepřidává).

M. Valenta 6.9.2019 13:23

Re: I já to vidím jinak

O něco málo.

J. Anděl 6.9.2019 13:17

Sekačky a logika zákona

Ty sekačky jsou vůbec dobrý příklad, jak není snadné udělat dobrý zákon. I když rozlišení podle barvy je, doufám, zjevně pitomost.

Nicméně problém je hluk. Zákaz sekaček nic nevyřeší, co cirkulárky a malotraktůrky? Jde tedy zakázat používání strojů s motorem. Ale co když bude soused bušit do kovadliny nebo na bicí? Lze zakázat hluk nad určitou hladinu decibelů. Ale co pak lidi, co bydlí nedaleko kostela? Nejsou ty zvony náhodou moc nahlas? Co oslava narození Ježíše Krista, nemůže se zvrtnout a lidé mu provolávat slávu moc hlasitě?

Představme si situaci, kterak muslim zavolá policajty, že v nedalekém kostele porušují nedělní klid. A všimnou si toho média. To by byl oheň na střeše :-).

J. Černý 6.9.2019 12:58

O svobodné volbě majitele.

To je kapitalismus 19.stoleti

J. Anděl 6.9.2019 12:43

několik slov :-P

Prý nepotřebujeme nutně každý den jít do obchodu. Nepotřebujeme. Souhlasím. Pro zákon je však nutný důvod, nestačí absence důvodu pro jeho neexistenci. Soustřeďme se prosím na to, co přináší. Nikoliv na to, že se pár dní obejdeme bez toho, čemu brání. Takových věcí, bez kterých se obejdeme, je mnoho, to přesto není důvod je na pár dní zakázat a trestat toho, kdo to nedodrží.

Nečetl jsem uspokojivé vysvětlení, proč se týká jen maloobchodů a velkoobchodů s plochou nad 200 metrů. Jak tato specifická podmínka souvisí s potřebou lidí se setkávat, slavit a odpočívat. Debatovalo se tu o sekačkách. Připadá mi to, jako kdyby bylo v neděli zakázáno sekat jen červenými sekačkami, ale zelené bychom používat směli. Snad že na provoz velkého obchodu je potřeba víc lidí, tedy zákon ovlivní život více lidí? Možná. Většina sekaček je červených, smysl pak dává i můj příklad.

Velikost však nijak nesouvisí s tím, jak vstřícný či bezohledný management v daném podniku k zaměstnancům je. To má řešit zákoník práce. I když fyzicky nezabrání porušování. Lidé třeba znásilňují, i když se to nesmí. Může se to stát slečně, co jde v noci z diskotéky. Zakážeme tedy pětkrát do roka provoz diskoték s rozměrem nad x metrů? Ne. Protože víme, že to problém znásilnění neřeší.

Zastánci zákona se nedokáží shodnout na tom, zda je cílem zákona ochrana zaměstnanců, nebo snaha ovlivnit zákazníky, aby sváteční dny netrávili v supermarketech, nýbrž se věnovali něčemu ušlechtilému a Bohu libému. Jsem ochotný se bavit o ochraně zaměstnanců, opravdu, jsem. Ač hlavně té, která se týká všech. Do soukromého rozhodování a plánování života zákazníků však nemá stát co mluvit. Lze o tom vést diskuze, apelovat, moralizovat v ČT, klidně i apokalypticky křičet na ulicích. Ale nikoliv přijímat zákony. A tedy ani tím v diskuzi existenci zákona obhajovat. Psát si můžete naprosto cokoliv, ale nenapadá mě validní argument, který by takovou myšlenku mohl obhájit. Když mi nějaký napíšete, slibuji, že ho zvážím.

K. Salajka 6.9.2019 12:32

Re: Vyspělé

Všiml jste si těch mezer mezi notami ? A jak by chyběly.

J. Anděl 6.9.2019 12:05

Re: Nevidím žádnou nezbytnou potřebu

Nejde o potřebu. Kdyby to byla potřeba, chápal bych zákon, který to reguluje ve prospěch té potřeby.

Zákon by měl regulovat jen to, co je "potřeba". Je potřeba, aby byly o některých svátcích zavřené specificky obchody nad 200 metrů?

Držet se toho můžeme, může to pro nás být prospěšné, ale nemusíme a za porrušení nám nemá co hrozit pokuta. Již mají svou odměnu. Jako ji má třeba ten, co se přejí, a pak zvrací.

J. Anděl 6.9.2019 11:59

Re: Vidím to jinak

Tak hlavně řeč ani zákon nejsou o sekačkách. Řeč je o specifickém zákonu pro malou podmnožinu obchodů (které jsou samy malou podmnožinou služeb, bez kterých se lze den dva obejít) o malé podmnožině svátků.

J. Anděl 6.9.2019 11:51

Re: I já to vidím jinak

Takže to tenhle poblázněný svět dovolí zaměstnancům obchodů nad 200 metrů a hned je o něco normálnější :-)

V. Petr 6.9.2019 11:19

No, někdy počátkem 20 let nešel v tehdejším Leningradě

v neděli proud zcela automaticky.

V. Petr 6.9.2019 11:14

No, pak může nastat situace, která v Izraeli vyvolala

skandál na celostátní úrovni. To když jeden nábožensky založená lékař odmítl ošetřit pacienta v sobotu.

Nebo můžeme mít poměry jako za komunistů, kdy jediný obchod s hutním zbožím v Růžové ulici měl otevítací dobu pondělí - pátek do 16.00...

Ostatně, není důvod, proč by stejně nemohla mít otevřená kina, muzea, divadla nebo zoologická zahrada. Také tady nejde o život a návštěvník si může vzít dovolenou...

Původní smysl tohoto nařízení v předindustriální společnosti starověku byl den, aby lidé měli nějaké volno!

J. Vavrochová 6.9.2019 11:07

Regulace otvírací doby obchodů je v ČR zbytečná, nechala

bych to na majitelích obchodů; politici se pletou do věcí, do kterých by jim nemělo nic být a nedělají věci, které by dělat měli. Páchání "dobra" podle jejich představ je kontraproduktivní!

V. Petr 6.9.2019 11:05

No, konkrétně jsem mluvil se zamestnancem velkého

železářství, které má otevřeno denně od 8 do 19 hodin. Říkal mi, že majitel dal zaměstnancům na výběr a oni sami si zvolili variantu, 4 dny budou pracovat 11 hodin a pak budou mít 3 dny volno, ještě se to tuším nějak mění, aby to "vyšlo".

Nevím, proč by do toho musel kecat stát.

R. Tesařík 6.9.2019 10:54

Re: I já to vidím jinak

Co se vám to v té makovici honí, když vám to připadá stejné.